Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Despre Securitate, în cărţi, reviste şi în direct, cu Filip Teodorescu, unul dintre aşii spionajului românesc


Publicat

Casa de Cultură a Sindicatelor din Alba Iulia a găzduit, joi seara, o întâlnire a membrilor Serviciilor naţionale de informaţii, actuali şi foşti, prilejuită de lansarea numărului 10 al revistei „Vitralii – Lumini şi Umbre”. Aceasta este o publicaţie care, potrivit preşedintelui Asociaţiei Veteranilor din Serviciile de Informaţii, Filip Teodorescu, îşi propune să „configureze imaginea autentică a serviciilor de informaţii române şi a ofiţerilor care au lucrat în domeniu, în diverse etape istorice, prin asumarea conştientă a unui trecut cu multe lumini şi umbre”.

Lansarea numărului 10 al revistei „Vitralii – Lumini şi Umbre” a constituit pretextul potrivit pentru o întâlnire a membrilor fostei şi actualei Securităţi şi o dezbatere a istoricului acesteia, a rolului şi a influenţelor sale.

La întâlnire au participat Filip Teodorescu, ofiţer de securitate şi fost spion, Cristian Trompotă, istoric-cercetător al Serviciilor de Informaţii şi redactor şef al revistei „Vitralii – Lumini şi Umbre”, prof. univ. dr. Corvin Lupu, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, specialist în relaţii internaţionale, Vasile Mălureanu, general de brigadă în rezervă şi redactor al revistei. Aceştia au fost prezentaţi de Nechifor Ignat, şeful SRI Sibiu.

„Vitralii – Lumini şi Umbre”, o revistă de Cultură a Securităţii

Revista „Vitralii – Lumini şi Umbre” a apărut pentru prima dată în toamna anului 2009, iar acum a ajuns la cel de-al 10-lea număr. Lansarea a coincis cu o altă sărbătoare a Securităţii, împlinirea a 18 ani de la înfiinţarea Asociaţiei Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere din Serviciul Român de Informaţii, prezidată de Filip Teodorescu.

Redactorul-şef al revistei, Cristian Trompotă, a prezentat „Vitraliile” ca fiind un spaţiu în paginile căruia se găsesc studii care abordează probleme de actualitate în Securitate, de cultură a Securităţii. De asemenea, acesta a făcut un istoric sumar al Securităţii dinainte de 1989, pe care a împărţit-o în două mari perioade: 1948-1964 (perioadă de crime oribile pe model sovietic, demascate ulterior de cercetători în 24 de volume) şi 1965-1989, subliniind „cumpăna” constituită de anul 1964, anul Declaraţiei din Aprilie (document de promovare a politicii externe a ţării), al Decretului 411 al Consiliului de Stat, prin care au fost eliberaţi toţi deţinuţii politici şi al documentului din 8 decembrie, prin care a fost decisă plecarea din Securitate a ultimilor consilieri sovietici.

Prof. univ. dr. Corvin Lupu a vorbit despre revistă ca fiind „o necesitate pentru promovarea adevărului ştiinţific, eliberat de presiunea intereselor care circulă în societatea românească”. De asemenea, Vasile Mălureanu, activ timp de 35 de ani în antisubversiune, pentru apărarea identităţii naţionale, a accentuat acest aspect ca pe o prioritate a Securităţii, prezentând câteva aspecte din viaţa lui Pantelimon Halippa, publicist şi om politic basarabean, militant pentru afirmarea spiritului românesc.

Filip Teodorescu: „O astfel de întâlnire nu ar fi fost posibilă în trecut”

Filip Teodorescu este ofiţer de informaţii din anul 1961, fost colonel de securitate; a îndeplinit funcția de locțiitor al șefului Direcției contraspionaj din Departamentul Securităţii Statului. Acesta a absolvit Școala de ofițeri de securitate și apoi Facultatea de Drept din București, iar după schimbarea regimului din 1989 a fost inculpat pentru participare la reprimarea Revoluţiei din 1989 de la Timişoara, fiind până la urmă achitat pentru „neîndeplinirea tuturor elementelor constitutive ale infracțiunii”. A scris cartea Un risc asumat, volum în care lucrătorul în informații povestește evenimentele din 1989 la care a fost martor și despre perioada de detenție la care a fost supus.

Filip Teodorescu şi-a început discursul cu observaţia că o astfel de întâlnire nu ar fi fost posibil de realizat în trecut. Spion timp de 19 ani, acesta a vorbit despre conotaţiile pe care le-a avut şi pe care le are această activitate şi a explicat că sensul peiorativ pe care îl avea cuvântul „spion” în trecut l-a făcut de multe ori să îl evite, însă aceasta nu mai este o problemă acum, „când, în fond, eşti spion în ţara ta, nu împotriva ţării tale”.

„Informaţia este cea mai scumpă şi valoroasă marfă. O ai, te descurci, nu o ai, nu faci nimic”, a precizat Filip Teodorescu, „noi, românii, am fost mereu necăjiţi la bani, nu i-am avut ca să putem cumpăra nici informaţii, nici oameni. A trebuit să ne descurcăm altfel, cu creierul”, a continuat, nostalgic, acesta.

Potrivit lui Filip Teodorescu, Securitatea nu conduce România şi nu a făcut-o niciodată, spre deosebire alte ţări, unde această situaţie este o realitate. Cristian Trompotă a adăugat că în Rusia, şefii Securităţii sunt consultaţi înainte de alegeri cu privire la candidaţi: „Vă place ăsta? Pe noi nu ne-a întrebat nimeni nimic în ultimii 20 de ani”.

Întrebat cum îl percepe pe prim-ministrul Mihai Răzvan Ungureanu, ca pe un spion bun sau unul rău, Filip Teodorescu a spus că acesta nu poate fi considerat spion, pentru că nu este specialist în domeniu, ci a fost numit şef al Serviciului de Informaţii externe pe considerente politice: „Domnul Mihai Răzvan Ungureanu nu este spion, dar poate să devină. Dânsul nu are pregătirea necesară pentru o asemenea activitate, nu a fost primit pentru capacităţile şi cunoaşterea sa despre informaţiile secrete ci pe criterii politice. Ne-am străduit că Serviciul Român de Informaţii să fie total scos din sfera intereselor politice, să sămână o instituţie strict profesională. Conducerea politică este efemeră, azi e, mâine nu e. În schimb, Serviciul Român de informaţii e peren şi trebuie să rămână peren. Atunci va putea să facă proba valorii sale, dar când îi pui în frunte un conducător pe criterii politice, deja i-ai creat o problemă”.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

4 Comentarii

4 Comments

  1. kretzu

    vineri, 06.04.2012 at 15:46

    frumoase elogii. pacat ca autoarea nu a scapat si o lacrima de emotie in fata acestor vrednicii fii ai patriei. cei cateva mii de locuitori ai judetului alba care au fost aruncati in temnite si cei aproape 100 ucisi de securisti, la care adaugam si cateva zeci de mii supravagheati continuu de securitatea din alba in decursul anilor cred ca se regasesc cu prisosinta in acest articol. felicitari si redactiei alba24.ro pt profesionalismul cu care a stiut sa arate ambele fatete ale acestor ingeri. nu pot decat sa sper ca veti continua si pe viitor sa prezentati cu acelasi sarg faptele de eroism ale securitatii si ale fostilor ei angajati. aceasta este adevarata istorie nu cea mincinoasa ce se spune acum

    • Catalin Craciun

      vineri, 06.04.2012 at 16:35

      mai @kretzu, unde vezi tu elogii? ai o problema. pana la urma trebie sa stie lumea ca si ei si-au fabricat propria lor istorie, ca au si ei adevarul lor. daca esti bazat iesi cu ceva palpabil. noi publicam… cu acelasi ”sarg”

      • kretzu

        vineri, 06.04.2012 at 17:41

        prompt raspuns „măi” craciun. dar nu si complet. nu au si ei adevarul lor. numai ei au adevarul aici. pana acum pe alba24 n-a aparut nici o foto cu un fost detinut politic din cele cateva mii din alba. dar asta pt ca dau mult mai bine cadrele zambitoare cu aceti eroi in viata si martiri neintelesi. ps. ati uitat sa pomeniti cat de prigoniti sunt cu pensiile imfime ce le primesc. iar daca doriti ceva palpabil vi-l ofer ca exemplu pe col. craciun vinovat de moartea a cca 20 locuitori ai judetului alba. poate-i faceti un panegiric cu proxima ocazia ca tot e omonimul dvs

        • moderatorul de serviciu

          sâmbătă, 07.04.2012 at 03:07

          @kretzu, nu inteleg de ce trebuie sa faci aici pe antisecuristul aici, la comentarii. Poate ca ar trebui sa o faci in ziar, documentat, cu responsabilitate nu sub un nume de scena. Si poate atunci o sa inteleaga si colegii mei mai tineri ce ai vrut sa spui in primul comentariu. Faptul ca faci asocieri intre numele colegului nostru care are 23 de ani si al securistului craciun este tot o atitudine de tip securist. Oricum, daca dupa 22 de ani de la caderea securitatii ei au tupeul sa se afiseze public sa isi faca publice propriile teorii prin care isi albesc faptele de atunci, nu te scuza pe tine, care pretinzi ca stii atat de multe, sa iesi cu acelasi tupeu in fata si sa arati acestor tineri ce a facut securitatea inainte de 89. Asta daca nu cumva esti vreunul dintre aia care condamna securitatea pentru ca nu putea sa cumpere, pe vremea lui ceasca, ness si bt de la cantina partidului.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

OMS: Numărul de noi cazuri de Covid-19 creşte din nou în Europa, după o lună și jumătate în care a scăzut ”promițător”

Publicat

Numărul cazurilor noi de infecție cu coronavirus crește în Europa după șase săptămâni de declin, potrivit conducerii regionale a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Numai săptămâna trecută s-au înregistrat peste un milion de cazuri noi de Covid-19.

După șase săptămâni de declin, numărul persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV-2 a început din nou să crească au anunțat joi reprezentanții Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), potrivit Agerpres, care citează AFP şi Reuters.

„Constatăm o recrudescenţă în Europa Centrală şi de Est. Noile cazuri cresc, de asemenea, în mai multe ţări din Europa de Vest, unde ratele erau deja ridicate”, a declarat directorul OMS pentru Europa, Hans Kluge, în cadrul unei conferinţe de presă.

Săptămâna trecută, noile cazuri de Covid-19 în Europa au crescut cu 9%, până la puţin peste un milion, potrivit biroului regional al OMS.

„Acest lucru pune capăt unei scăderi promiţătoare observate timp de şase săptămâni a noilor cazuri, mai mult de jumătate din regiunea noastră înregistrând un număr din ce în ce mai mare de noi infectări”, a mai spus Hans Kluge.

OMS Europa: „Accelerați vaccinarea!”

Oficialul OMS a estimat că europenii trebuie să „revină la elementele de bază” pentru a lupta împotriva coronavirusului şi a variantelor sale, folosind instrumentele în vigoare şi accelerând vaccinarea.

Din cele 53 de ţări din regiunea europeană a OMS, 45 şi-au început campania de vaccinare.

Conform datelor oficiale compilate de AFP, în Uniunea Europeană, 2,6% din populaţie a primit două doze din unul dintre vaccinurile împotriva Covid-19 şi 5,4% au primit cel puţin o doză.

Date recente despre vaccinările împotriva Covid-19 cu Pfizer/BioNTech şi AstraZeneca sunt încurajatoare, a declarat la rândul său consilierul regional european pentru OMS, Siddhartha Datta.

Datele pot determina OMS să revizuiască recomandările privind intervalele între prima şi a doua doză de vaccin, a mai spus Siddhartha Datta.

Sursa: Agerpres

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Primăria Câlnic a cumpărat coșuri de gunoi invizibile. Achiziții nejustificate, descoperite de inspectorii Curții de Conturi

Publicat

Un raport al Curții de Conturi Alba a descoperit o serie de cheltuieli nejustificate la Primăria Câlnic. Spre exemplu, administrația locală a plătiti 33.000 de lei pe coșuri de gunoi stradale care nu au fost găsite la inspecția în teren. 

De asemenea, aproape 100.000 de lei au fost cheltuiți pe materiale de curățenie cumpărate fără respectarea legii achizițiilor publice.

Inspectorii Curții de Conturi au descoperit și alte nereguli, legate de plata unor servicii pentru utilajele instituției și de achiziția unor plăcuțe cu numere pentru case.

Precizări din raportul Curții de Conturi Alba:

”Au fost majorate nelegal cheltuielile materiale la U.A.T.C. Câlnic cu suma de 33.000 lei, prin acceptarea la plată şi decontarea efectivă în perioada 2017-2018 a unor coşuri de gunoi stradale care nu au fost identificate la inspecţia în teren efectuată în timpul auditului.

Entitatea auditată nu a aplicat prevederile legale privind achiziţiile publice, nu a recepţionat obiectele de inventar facturate şi nu a distribuit bunurile în cauză, potrivit scopului achiziţiei.

Totodată, Camera de Conturi Alba a stabilit că a fost făcută plata nejustificată a unor materiale de curăţenie (soluţie pentru pardoseli, pastile dezinfectante) în sumă de 97.000 lei, în condiţiile în care aceste materiale au fost achiziţionate fără aplicarea reglementărilor legale privind achiziţiile publice, nu au fost recepţionate, nu au fost date în consum, fiind în fapt trecute direct pe cheltuieli în momentul achiziţiei, abatere identificată la U.A.T.C. Câlnic.

Tot aici s-a făcut plata nelegală a unor materiale (plăcuţe numere pentru case) în sumă de 24.000 lei, în condiţiile în care achiziţionarea acestora s-a realizat fără aprobarea consiliului local, într-o cantitate mai mare decât cea necesară, fără aplicarea prevederilor legale privind achiziţiile publice, fără a fi recepţionate, fiind trecute direct pe cheltuieli în momentul achiziţiei şi fără a fi distribuite locuitorilor comunei care deţin imobile.

Plata nejustificată a unor servicii – conducător auto, în sumă de 18 mii lei, pentru utilajele din dotarea entității auditate, facturate de prestator și pentru care nu există documente care să justifice prestarea acestor servicii, abatere identificată la U.A.T.C. Câlnic.”

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Trei elicoptere echipate pentru căutare și salvare în condiții dificile, inclusiv în zone montane, au intrat în dotarea SMURD

Publicat

Trei elicoptere Airbus de tip H135, dotate pentru misiuni aero-medicale, achiziționate cu fonduri europene, au intrat astăzi în dotarea Inspectoratul General de Aviație al Ministerului de Interne și vor fi folosite de SMURD.

Elicopterele de ultimă generație sunt echipate pentru misiuni medicale, dar și pentru cele de căutare-salvare, inclusiv în zonele de munte greu accesibile, fiind dotate cu troliu, potrivit reprezentanților Ministrului Afacerilor Interne.

„De acum, vom putea interveni mai repede pentru a-i ajuta pe cei aflați în pericol, pe o zonă mai largă cu mai multe aeronave”, a transmis ministrul de Interne, Lucian Bode, pe Facebook.

În total, șase elicoptere au fost achiziționate prin Proiectul VIZIUNE 2020 din Programul Operațional Infrastructură Mare, gestionat de Departamentul pentru Situații de Urgență, urmând să mai fie livrate trei.

Foto: Facebook

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Primăria Aiud: Concurs pentru două posturi de director executiv și de inspector. Calendar și condiții pentru candidați

Publicat

primaria aiud

Primăria Municipiului Aiud organizează concurs de recrutare pentru ocuparea pe perioadă nederminată a două posturi. Este vorba despre un post de director executiv al Direcției Economice din cadrul aparatului de specialitate al primarului și un post de inspector, clasa I, grad profesional principal în cadrul Direcției Economice, Compartiment Impozite și taxe locale persoane fizice din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

Ambele concursuri sunt organizate la sediul instituției din str. Cuza Vodă, nr. 1, în baza art. II din Legea nr.203/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Postul de director executiv al Direcției Economice din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Aiud

Condiţiile de participare la concurs pentru postul de director executiv al Direcției Economice din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Aiud:

– studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în ramura de știință: științe economice;

– absolvenți cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;

– vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: minimum 7 ani.

Candidații trebuie să îndeplinească condiţiile de ocupare a unei funcții publice, prevăzute la art. 465 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Durata timpului de muncă pentru funcția publică de director executiv este de 8h/zi, respectiv 40h/săptămână, reprezentând durată normală a timpului de muncă.

Condiţiile de desfăşurare a concursului:

– Proba scrisă: 05.04.2021, ora 11:00 – sediul Primăriei Municipiului Aiud, sala Ion I.C.Brătianu;

– Interviul: se va susţine într-un termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data susținerii probei scrise;

– Dosarele de înscriere la concurs se depun în perioada 04.03.2021 – 23.03.2021 (ora 16:00), la Biroul Resurse Umane, Control Intern din cadrul Primăriei Municipiului Aiud.

Condiţiile de participare şi condiţiile de desfăşurare a concursului, bibliografia, tematica, atribuțiile stabilite în fișa postului, precum şi alte date necesare desfăşurării concursului se afişează la sediul Primăriei Municipiului Aiud şi pe site-ul instituției: www.aiud.ro.

Relații suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Municipiului Aiud, situată în Aiud, str. Cuza Vodă, nr. 1, număr de telefon 0258 861 310, interior 1013/fax 0258 861280, e-mail: resurse@aiud.ro, persoana de contact: Cipcigan Patricia Tatiana, șef birou al Biroului Resurse Umane, Control Intern, precum și de pe site-ul instituției: www.aiud.ro.

Postul de inspector, clasa I, grad profesional principal în cadrul Direcției Economice, Compartiment Impozite și taxe locale persoane fizice din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Aiud

Durata timpului de muncă pentru funcția publică de inspector, clasa I, grad profesional principal este de 8h/zi, respectiv 40h/săptămână, respectiv durată normală a timpului de muncă.

Candidații trebuie să îndeplinească condiţiile de ocupare a unei funcții publice, prevăzute la art. 465 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Condițiile de participare la concurs pentru postul de inspector, clasa I, grad profesional principal în cadrul Direcției Economice, Compartiment Impozite și taxe locale persoane fizice din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Aiud:

– studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în ramura de știință: științe economice;

– vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: minimum 5 ani.

Condiţiile de desfăşurare a concursului:

– Proba scrisă: 06.04.2021, ora 11:00 – sediul Primăriei Municipiului Aiud, sala Ion I.C.Brătianu;

– Interviul: se va susţine într-un termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data susținerii probei scrise;

– Dosarele de înscriere la concurs se depun în perioada 04.03.2021 – 23.03.2021 (ora 16:00), la sediul Primăriei Municipiului Aiud.

Condiţiile de participare şi condiţiile de desfășurare a concursului, bibliografia, tematica, atribuțiile stabilite în fișa postului, precum şi alte date necesare desfăşurării concursului se afişează la sediul Primăriei Municipiului Aiud şi pe site-ul instituției: www.aiud.ro.

Relații suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Municipiului Aiud, situată în Aiud, str. Cuza Vodă, nr. 1, număr de telefon 0258 861 310, interior 1013/fax 0258 861280, e-mail: resurse@aiud.ro, persoana de contact: Dancea Stînea Anamaria, consilier în cadrul Biroului Resurse Umane, Control Intern, precum și de pe site-ul instituției: www.aiud.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate