Eveniment
Drumul județean ce leagă Munții Apuseni de Teiuș, reabilitat și modernizat. Licitație pentru servicii de proiectare
Drumul județean DJ 750 C ce leagă Munții Apuseni de Teiuș va fi reabilitat și modernizat pe o porțiune de circa 41 de kilometri. Drumul pornește din localitatea Sălciua de Sus, traversează Valea Arieșului și străbate culmile munților Trascăului până în regiunea colinară a culoarului Mureșului.
Consiliul Județean Alba a lansat în 25 decembrie în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii de proiectare pentru obiectivul „Reabilitare și modernizare drum județean DJ 750 C: Sălciua de Sus (DN 75) – Dealu Caselor – Valea Largă – Vale în Jos – Ponor – Râmeţ – Valea Mănăstirii – Geoagiu de Sus – Stremţ – Teiuş (DN 1)”.
Valoarea totală estimată este de 2.127.252 de lei, fără TVA.
Potrivit caietului de sarcini, drumul DJ 750 C pornește de pe Valea Arieșului, din localitatea Sălciua de Sus (DN 75), străbate zona Munților Apuseni și face legătura cu orașul Teiuș (DN 1). Drumul facilitează legătura dintre microregiunea Nord-Vest, Munții Apuseni și microregiunea centrală Zona Târnavelor a județului Alba.
Din punct de vedere al structurii rutiere drumul în lungime de 41,26 km prezintă următoarele sectoare:
- Tronson 1 (între km 0+000 – 15+000 se desprinde din DN 75 în localitatea Sălciua de Sus și traversează Valea Lungă, Ponor, până la intersecția cu DJ 107 I)
- km 0+000 – km 0+600 : îmbrăcăminte asfaltică
- km 0+600 – km 15+000 : pietruit sau drum de pământ
- Tronson 2 (între km 27+500 – 53+760 se desprinde din DJ 107 I în localitatea Râmeț și se desfășoară până la Teiuș, la intersecția cu DN 1, traversând localitățile Valea Mănăstirii, Geoagiu de Sus, Stremț)
- km 27+500 – km 35+530 : pietruit sau drum de pământ
- km 35+530 – km 53+760 : îmbrăcăminte asfaltică
Lățimea platformei drumului variază între 4 și 7 m, cu lățimea părții carosabile între 3 și 6 m și acostamente de 0,5 – 1 m. Starea de degradare a părții carosabile este medie, medie-rea sau rea.
Colectarea și evacuarea apelor de suprafață nu se realizează corespunzător. Pe cea mai mare parte a traseului nu sunt dispozitive de colectare a apelor sau acestea nu sunt dimensionate corespunzător.
Podurile de pe traseul DJ 750 C necesită lucrări de reparare și/sau consolidare/înlocuire, în vederea asigurării parametrilor tehnici corespunzători.
Tronsonul 1 (km 0+000 – km 15+000)
Drumul este asfaltat pe o lungime de circa 600 de metri în intravilanul localității Sălciua de Sus și împietruit pe restul lungimii, până la intersecția cu DJ 107 I. Acesta traversează râul Arieș la km 0+600 prin intermediul unui pod de beton care a suferit reparații capitale în 2012. Platforma drumului are o lățime de 4 – 5 m, cu parte carosabilă de circa 3,5 – 4 m și acostamente variabile de 0 – 0,5 m.
Podul peste râul Arieș are o lungime de 55 m, cu trei deschideri, lățimea părții carosabile fiind de 5,8 m, fără trotuare. Podul a suferit reparații capitale în 2012, iar de la aceste reparații până în prezent au fost executate doar lucrări minore de întreținere curentă și periodică.
Potrivit temei de proiectare, elementele geometrice ale drumului în plan, profil longitudinal și transversal nu corespund normativelor tehnice în vigoare.
În anumite zone este nevoie de lucrări de consolidare de rambleu sau debleu pentru asigurarea lățimii platformei drumului.
Tronsonul 2 (km 27+500 – km 53+760)
Structura rutieră a drumului este realizată din pământ sau pământ în amestec cu piatră pe o lungime de cca. 6 km, respectiv coborârea din intravilanul localității Râmeț (intersecția cu DJ 107 I) până în Valea Mănăstirii. Pe acest sector traseul este unul sinuos, cu curbe care nu au elementele geometrice corespunzătoare (lățimi, supralărgiri, pante transversale, etc.). În profil longitudinal declivitățile sunt relativ mari, în unele zone depășind maximele admise.
Pe restul lungimii traseul alternează între porțiuni cu aliniamente și curbe, iar structura rutieră este realizată din îmbrăcăminte asfaltică. Tronsonul cuprins între km 35-530 și km 48+500 a fost reabilitat și modernizat în cadrul unor investiții din perioada 2007 – 2010 (terasamente, podețe, șanțuri, elemente de siguranță rutieră, etc.). În prezent, pe acest tronson există mai multe zone afectate de alunecări de teren, care necesită consolidări de maluri și de versanți.
Citește și FOTO-VIDEO: O parte dintr-un versant a alunecat peste drumul dintre Teiuș și Valea Mănăstirii. Șoseaua este complet blocată
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News