Connect with us
Publicitate

Economie

Facturi la energie și de 4 ori mai mari pentru chiriași. Situație incertă la prețul plafonat pentru unele categorii de consumatori

Publicat

Noua legislație privind plafonarea prețurilor la energie electrică și gaz ar urma să intre în vigoare din 1 ianuarie 2023. Una dintre modificările importante este reprezentată de faptul că plafonarea prețului la energie se face doar pentru locuința de reședință / domiciliul titularului de contract.

După promulgarea noii legislații, consumatorii vor trebui să transmită o cerere furnizorilor de gaz și energie electrică, dar și o declarație pe proprie răspundere, pentru a beneficia de plafonarea revăzută de lege, potrivit Asociației Energia Inteligentă.

Deocamdată însă legea nu este în vigoare.

Aceasta ar putea pune problele unor chiriași, proprietari sau altor categorii care pot primi compensare peste plafonul prevăzut de lege pentru fiecare consumator. Trebuie stabilite norme de aplicare pentru modificările ce vizează în principal proprietarii care nu pot beneficia de compensare și plafonare pentru mai mult de o locuință care este trecută pe numele lor

Nu s-au stabilit, odată cu legea, și norme pentru chiriași sau poate alți membrii ai familiei care locuiesc în cea de-a doua sau a treia locuință. Scenariul ca fiecare chiriaș să facă un contract cu furnizorul nu este plauzibil din cauza volatilității acestor contracte de închiriere, potrivit asociațiilor din energie, citate de impact.ro

Care sunt prețurile plafonate pentru consumatori

Pentru locuința de reședință/domiciliu, prețul plafonat cu TVA inclus va fi de:

– 0,31 lei/kWh, la gaz

– la energie electrică, în funcție de consumul mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 sau în funcție de consumul lunar realizat anul acesta:

  • 0,68 lei/KWh dacă a consumat în medie în anul 2021 sau consumă în luna respectivă până în 100 kWh (se aplică retroactiv de la 1 septembrie 2022)
  • 0,68 lei/kWh, în cazul clienţilor casnici care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, în baza declaraţiei pe propria răspundere, pentru întreg consumul realizat
  • 0,68 lei/kWh, în cazul clienţilor casnici care au în întreţinere cel puţin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani, în cazul în care urmează o formă de învățământ, pentru întreg consumul realizat
  • 0,68 lei/kWh, în cazul clienților casnici familii monoparentale, care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 ani în cazul în care urmează o formă de învațământ, pentru întreg consumul realizat
  • 0,8 lei/kWh dacă a consumat în medie în anul 2021 sau consumă în luna respectivă între 100.01 și 255 kWh diferența peste 255,01 kWh se achită la nivelul prețului din contract sau a prețului mediu de achiziție a furnizorului (se aplică retroactiv de la 1 septembrie 2022)
  • 0,8 lei/kWh dacă a consumat în medie în anul 2021 sau consumă în luna respectivă între 100.01 și 255 kWh diferența peste 255,01 kWh se achită la un preț de 1,3 lei/kWh de al data de 1 ianuarie 2023
  • 1,3 lei/kWh dacă a consumat în medie în anul 2021 sau consumă în luna respectivă peste 300 kWh de al data de 1 ianuarie 2023
  • prețul din contract pentru orice altă locuință în afara celei de reședință/domiciliu (sursă: Asociația Energia Inteligentă, citată de adevărul.ro)

Declarație pe proprie răspundere

Consumatorul trebuie să formuleze obligatoriu o cerere și o declaraţie pe propria răspundere care trebuie să fie înaintată către furnizor.

„Consumatorul trebuie să realizeze obligatoriu o cerere și o declaraţie pe propria răspundere care trebuie să fie înaintată către furnizor. De precizat că prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate.

Având în vedere că această lege încă nu este promulgată și publicată în MO, dar și faptul că ne găsim în preajma sărbătorilor de iarnă, când oamenii au alte preocupări, se va ajunge în situația în care mulți dintre consumatori nu vor trimite cererile specificate în lege către furnizori ceea ce va face ca, cel puțin în luna ianuarie și februarie 2023, mulți consumatori să nu beneficieze de aceste avantaje prevăzute de lege.

Este posibil ca această întârziere în publicarea legii în MO să nu fie chiar întâmplătoare, deoarece până la apariția legii nu se poate realiza o astfel de cerere”, a declarat Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, potrivit adevărul.ro.

Probleme pentru chiriași sau cei care nu au făcut succesiunea

Potrivit sursei citate, consumatorul poate beneficia de preț plafonat fie la adresa de domiciliu, fie la adresa de reședință, pe baza declarației pe proprie răspundere depuse la furnizor.

Prin aceasta, va declara că nu beneficiază de preț plafonat pentru un alt loc de consum. Va beneficia de preț plafonat doar de la începutul lunii următoare.

Expertul spune că vor fi creșteri foarte mari de facturi din ianuarie 2023, de până la patru ori, pentru unii dintre români. A dat ca exemple situațiile în care contractele de vânzare-cumpărare gaze și energie electrică sunt rămase pe foști proprietari care au vândut locuința, cele în care nu s-au făcut succesiuni sau cei cu locuințe închiriate.

Cazuri de facturi mai mari

Asociația Energia Inteligentă a prezentat cazuri semnalate de clienți:

Consumator cu garsonieră ca domiciliu şi reședință într-o casă de 150 mp

Proprietar Gaz+Energie electrică Decembrie 2022 Lei/luna versus Gaz+Energie electrică Ianuarie 2023 Noua Lege Lei/lună

  • Garsonieră 533 lei / 533 lei
  • Casă: 1.472 lei / 5.468 lei

Client care a vândut o casă dar nu a fost înregistrată pe noul proprietar și locuiește într-o altă casă

  • Fost proprietar, care a rămas cu contractul pe numele lui 1,162 lei / 4.438 lei
  • Proprietar: 1.162 lei/ 1.162 lei

Chiriaș care locuiește într-un apartament de 3 camere

  • Chiriaș: 820 lei/ 3.222 lei

Solicitare de clarificări

Dacă unele categorii exceptate și chiriașii vor trebui să depună cerere și declarație pe proprie răspundere, și furnizorii își pun problema cum pot verifica dacă datele transmise în această declarație sunt adevărate.

Începând cu 1 ianuarie 2023, furnizorii de energie electrică au obligația să aplice un preț final plafonat, potrivit categoriei în care clientul susține că se încadrează, pe baza unei declarații pe proprie răspundere a solicitantului, fără a avea însă niciun fel de instrument de verificare și fără a fi în măsură să refuze acordarea acestei facilități.

În acest context, ACUE consideră că sunt necesare clarificări în ceea ce privește mecanismul de implementare a schemei de sprijin, fie prin verificarea declarațiilor pe proprie răspundere înaintate de către beneficiari, astfel încât facilitățile în discuție să fie acordate numai după efectuarea verificărilor necesare de către autoritatea competentă desemnată, fie prin asumarea integrală de către furnizorul de ajutor, în cazul de față Ministerul Energiei și Ministerul Muncii prin ANPIS, a obligației privind recuperarea sumelor acordate clienților ale căror declarații pe propria răspundere nu corespund realității.

Solicităm autorităților responsabile atât la nivel național, cât și local să sprijine activ informarea clienților beneficiari în ceea ce privește obligația depunerii unei declarații pe propria răspundere”, susține Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), într-un comunicat de presă.

Furnizorii de energie discută cu autoritățile

„Nu este un moment înghețat ferm, este o zonă care trebuie clarificată într-adevăr, data de la care se aplică, după ce se depune cererea. Dacă la consumatorul non-casnic este clar că se aplică data de 1 a lunii următoare, la cel casnic suntem în discuții. Nu este o dată limită, se poate depune cererea oricând.

În momentul de față, chiar dacă nu este încă promulgată legea, au început deja discuții cu autoritățile să clarificăm care sunt zonele unde nu sunt încă clare, pentru că nu se ascultă industria. Încercăm să le clarificăm post factum, legat de partea cu chiriile, avem mai multe situații. Proprietarii cu un singur loc de consum, nu se creează nici o problemă. Cei care care au mai multe proprietăți cu contracte de furnizare cu același nume. Dacă au la același furnizor putem să identificăm, dar dacă nu, rămâne de clarificat.

Există o platformă, proaspăt finalizată de ANRE, unde o să apară dacă sunt mai multe locuri de consum, chiar dacă sunt furnizori diferiți, dar și aici suntem un pic în clarificări.

Eu ce pot să vă spun este că intenția este să fie ajutată cât mai multă lume, trebuie să fie și legea aplicabilă. Încercăm să facem, în zilele următoare, o informare unitară și corectă, pentru că nu are nimeni de câștigat dacă o să creăm o mare nebunie în legătură cu facturile. Încă centralizăm posibile întrebări”, spune Daniela Dărăban, președinta ACUE, potrivit impact.ro.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate