Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Firmele care introduc pe piaţă bunuri ambalate plătesc mai puțin la Fondul de Mediu. Reacţii după ce proiectul a fost aprobat de Senat


Publicat

platforma deseuri subteranaContribuția datorată către Fondul de Mediu de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională bunuri ambalate, ambalaje sau anvelope a scăzut de la 2 lei/kg cât este în prezent la 0,7 lei/kg, potrivit unei propuneri legislative adoptată luni, de Senat. În acest sens, Institutul pentru Politici Publice (IPP) a tras un semnal de alarmă, avertizând că adoptarea proiectului în forma actuală ar putea duce la colapsul sistemului de colectare selectivă și reciclare, dar și la creșterea costurilor serviciilor de salubritate/colectare selectivă pentru cetățeni.

Institutul pentru Politici Publice a avertizat în repetate rânduri cu privire la problemele majore pe care România le are în materia gestionării și valorificării deșeurilor, țara noastră fiind în prezent pe ultimul loc din Europa, cu o cotă de valorificare de aproximativ 5%, în condițiile unei cote de reciclare impusă pe cele patru fracții: hârtie, sticlă, plastic și metal, de 55% până în 2020.

„Dificultățile în atingerea țintelor asumate duce România tot mai aproape de infringement, cu costuri de aproximativ 200.000 euro pentru fiecare zi de întârziere, costuri care vor fi suportate de cetățeni”, se transmite într-un comunicat al IPP.

Potrivit reprezentanților IPP, problemele actuale ale sistemului de colectare/valorificare a deșeurilor se datorează unor factori multipli – atât în sectorul public (lipsa infrastructurii de colectare selectivă adecvată pentru populație, lipsa unor mecanisme care să stimuleze valorificarea deșeurilor pe flux și nu depozitarea lor, lipsa planurilor privind reducerea deșeurilor generate la sursă), cât și în cel privat (a se vedea situația de la sfârșitul anului trecut, când Administrația Fondului de Mediu a identificat numeroase situații de raportări fictive de deșeuri care nu au fost niciodată reciclate, prejudiciul estimat fiind de peste 50 de milioane de euro, iar ancheta este în prezent în curs la Parchetul General).

Nu în ultimul rând, cel mai recent raport al JASPERS finalizat în septembrie 2016 pentru Comisia Europeană[3] conchide elocvent: “nici sub cele mai optimiste asumpții, România nu va fi capabilă să îndeplinească țintele la deșeurile (municipale)”, propunând totodată un set de 3 instrumente economice pentru creșterea reciclării și recuperării deșeurilor, printre care și „o schemă de răspundere extinsă a producătorului pentru deșeurile de ambalaje, la pachet cu penalitățile pentru operatorii economici care pun pe piață deșeuri de ambalaje pentru neatingerea țintelor”.

„Pe acest fond, legiuitorul român a găsit de cuviință că ar fi oportun să scadă (inițial de 6 ori, în prezent, după amendamentele din Senat, <doar> de 3 ori!) valoarea penalităților datorate de operatorii economici care se fac responsabili de neatingerea țintelor, motivând că această scădere până la valoarea <justă> este necesară pentru a preveni <o serie de intrări în insolvență a micilor producători locali sau a companiilor aflate într-un echilibru financiar precar>.

Ce omit însă să menționeze inițiatorii proiectului de lege este faptul că această propunere legislativă, în măsura în care va fi adoptată de Camera Deputaților în forma actuală, va genera efecte dezastruoase pentru România, din perspectiva responsabilităților de valorificare a deșeurilor asumate prin Directivele europene, dar și a suportabilității costurilor acestei măsuri de către cetățean, asupra căruia se vor răsfrânge într-un final toate consecințele”, se mai transmite în comunicatul IPP.

Efectele adoptării propunerii legislative în forma actuală:

Printre cele mai severe efecte ale adoptării legii – identificate de experții IPP, dar și de alți actori – cheie implicați în mod direct (Ministerul Mediului, structurile asociative ale operatorilor de salubritate, unele organizații de transfer a responsabilității,  reciclatori), amintim:

– Colapsul sistemului actual de colectare selectivă și reciclare, și așa subdimensionat în raport cu nevoile: nivelul propus al penalității pentru neîndeplinirea țintelor de reciclare este sub nivelul costului de colectare și reciclare, prin urmare, pentru producători va fi mai rentabil, din punct de vedere economic, să plătească penalitatea decât să facă eforturi pentru valorificare;

– Creșterea costurilor serviciilor de salubritate/colectare selectivă pentru cetățeni – dacă operatorii economici care pun pe piața deșeuri vor alege să plătească penalitatea (mai mică), costurile de colectare selectivă vor ajunge să fie suportate doar de cetățeni;

– Reducerea producției interne pentru industriile care utilizează deșeurile ca materii prime (ex: hârtie, carton), concomitent cu diminuarea numărului de locuri de muncă și creșterea prețurilor la ambalajele noi: scăderea penalităților va duce la un deficit de materii prime (deșeuri) pentru industriile interne de reciclare, care va trebui suplinit prin import de deșeuri, urmat de alte măsuri luate de industrie pentru a își acoperi costurile: concedieri, creșteri de prețuri la ambalaje etc.;

– Intervenție neconcurențială a statului pe piața de deșeuri: prin stabilirea unui cost al penalităților datorate statului pentru neîndeplinirea obiectivelor de valorificare a deșeurilor sub costul economic de colectare/valorificare a deșeurilor, propunerea legislativă poate genera severe distorsiuni de concurență pe piața liberă din acest domeniu;

– Declanșarea procedurii de infringement pentru nerealizarea obiectivelor asumate și riscul unei penalități de 200.000 euro pe zi: țara noastră este restantă pe multiple planuri în raport cu angajamentele asumate la Comisia Europeană în acest domeniu, pe lângă riscul de infringement existând și riscul dezangajării fondurilor europene din exercițiul financiar 2014 – 2020 pentru domeniul managementului deșeurilor.

Luând în considerare punctele de vedere exprimate de mai mulți actori instituționali cu un rol cheie în sistemul integrat de management al deșeurilor, dar și pe fondul cercetărilor Institutului din ultimii ani dedicate acestui domeniu, IPP propune o serie de recomandări spre a fi luate în considerare în continuare în procesul legislativ în ceea ce privește propunerea de modificare și completare a Legii nr. 294/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și deșeurilor de ambalaje și de modificare a OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu:

– Stabilirea unui principiu de calcul al contribuției pentru nerealizarea țintei, care să nu fie încurajatoare pentru nerealizarea acestor ținte, ci să stimuleze dezvoltarea unui sistem de colectare selectivă/valorificare a deșeurilor care să respecte angajamentele europene și să se înscrie în pachetul de măsuri privind economia circulară adoptat de Comisia Europeană în 2015;

– Stabilirea de niveluri diferite de penalitate/contribuție pentru fiecare categorie de deșeuri în parte, proporțional cu costul colectării și cu impactul de mediu al deșeurilor respective – pentru exemplificare, în domeniul deșeurilor de echipamente electrice și electronice, costurile pentru a gestiona o tonă de mașini de spălat prin taxa de timbru verde sunt de aprox. 200 de lei, în timp ce pentru a gestiona aceeași cantitate de becuri, sunt de aproape 40 de ori mai mari – aprox. 7.500 lei!

– În egală măsură, IPP nu încurajează stabilirea unor taxe pentru acumularea de fonduri la bugetul public, ci dezvoltarea unor instrumente economice care să încurajeze reciclarea, în spiritul cerințelor europene.

sursa: ipp.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, singura universitate din România, în clasamentul internațional Shanghai 2020

Publicat

Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB) este singura universitate din România inclusă în clasamentul internațional al universităților Shanghai (Academic Ranking of World Universities/ARWU), ocupând, în anul 2020, poziția 701-800, anunță UBB, într-un comunicat.

UBB a înintervalul locurilor 700-800, ca și anul trecut. Acum trei ani, avea cea mai bună clasare, între locurile 600-700

„Mă bucur și mă îngrijorez în același timp. Mă bucur pentru că UBB este acolo, confirmându-și statutul de universitate internațională de prestigiu atractivă pentru studenți (în acest an numărul studenților din țară și internaționali la UBB a crescut față de anii trecuti), acceptată recent în GUILD, organizația exclusivistă a unora din cele mai importante universități «world-class» europene.

Asta este cu atât mai remarcabil pentru UBB cu cât clasamentul se bazează doar pe componenta de științe și științe sociale, în timp ce UBB are șapte facultăți în domeniul artelor/științelor umaniste. Mă îngrijorez în condițiile în care UBB este acum singura din țară, deoarece acest ranking arată capacitatea universităților de a genera cunoaștere competitivă internațional, iar faptul că România mai are doar o universitate aici nu este bine pentru mărimea țării și pentru forța țării în competitivitatea globalizată (ex. Ungaria are 5, Polonia 8, etc.); există mai multe universități românești cu potențial în acest sens, iar ministerul de specialitate trebuie să creeze un program dedicat lor (și am vorbit în multe contexte despre cum trebuie să arate un astfel de program), deoarece susținerea acestora înseamnă de fapt susținerea competitivității țării, cu impact apoi asupra bunăstării oamenilor“, declară rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

În clasamentul Shanghai pe domenii, dat publicității în luna iunie 2020, UBB a avut de asemenea cele mai multe domenii incluse din țară (https://news.ubbcluj.ro/programele-ubb-ocupa-locuri-onorante-in-clasamentul-shanghai-2/) și a ocupat constant prima poziție în România în clasamentele internaționale majore ale universităților în 2020, incluse în Metarankingul Universitar și făcute publice până acum (ex. CWUR/Leiden/QS (aici alături de Universitatea din București)/Scimago/URAP).

În lume există aproximativ 30.000 de universități, dintre care aproximativ 2000 au trecut pragul academic minimal pentru a fi analizate, iar 1000 dintre acestea au atins nivelul unei vizibilități și al unui impact internațional de prestigiu pentru a fi incluse în rankingul Shanghai/ARWU.

Cunoscut şi ca „Clasamentul/Rankingul Shanghai” al universităţilor, Academic Ranking of World Universities este unul dintre cele mai prestigioase clasamente internaționale ale universităților prin prisma indicatorilor de excelenţă, de educaţie şi de cercetare folosiţi în analiză, și anume premii academice de prestigiu pentru angajați/absolvenți (ex. premii Nobel/Fields Medals/Highly Cited Researchers) și publicații de top (Nature/Science/Web of Science – science/social sciences). Indicatorii variază ca dependență față de profilul și mărimea instituției, oferind o perspectivă echilibrată prin faptul că unii sunt considerați esențiali în rolul și impactul lor internațional, indiferent de profilul/mărimea instituției, iar alții sunt adaptați la profilului și mărimea universităților.

surse: ubbcluj.ro, edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Profesorii ar fi trebuit să primească salarii majorate cu 16% de la 1 septembrie. Detalii de la Ministerul Educației

Publicat

examen profesor

De la 1 septembrie, majorarea salariilor profesorilor ar fi trebuit să fie cu 16%, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației. De la 1 ianuarie, salariile acestora au crescut cu 8%, iar ultimele două tranșe de majorări ar fi urmat să fie operate de luna viitoare.

”Majorarea era prevăzută în Legea salarizării pentru anul 2022, dar a fost devansată și majorările au fost acordate mai devreme, ceea ce înseamnă că de la 1 ianuarie 2020 salariile pentru profesori au crescut cu 8% (prima tranșă).

Practic, majorarea de 16% (tranșele a doua și a treia), care semnifică atingerea nivelului majorărilor prevăzute pentru anul 2022 și care a fost mutată pentru 1 septembrie 2020 (devansată, deci, cu doi ani), este acum prevăzută pentru 1 septembrie 2021.

Mai exact, se menține un grafic de acordare a majorărilor stabilite inițial pentru anul 2022, mai devreme cu un an față de ceea ce s-a decis în Parlament”, se arată în comunicatul ministerului.

Reamintim că Guvernul a decis vineri ”aplicarea devansată a nivelului de salarizare stabilit pentru anul 2022, pentru personalul didactic de conducere şi personalul de îndrumare şi control din învăţământ” de la 1 septembrie 2021.

Dacă nu ar fi fost amânată majorarea cu 16%, salariile de bază din învățământ ar fi fost următoarele:

– pentru cei cu funcții de conducere (directori școli, inspectori): între 6.975 lei și 9.283 lei (în funcție de grad)

– profesori (grad I-II); între 4.236 lei și 5.517 lei (în funcție de grad și vechime)

– profesor debutant: 4.098 lei

– educator/învățător: între 4.280 lei și 4.372 lei

surse: edu.ro, edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Albaiulianul Mihnea Costachi, două victorii la prima selecție în echipa națională de seniori, la olimpiada internațională de șah

Publicat

Albaiulianul Mihnea Costachi a reușit două victorii, sâmbătă, la prima sa selecție în echipa națională de seniori la olimpiada internațională de șah.

Campionatul mondial pe echipe, la care participă peste 150 de țări, se desfășoară în acest an online.

Echipa României este lider în grupa B preliminară cu 5 victorii și un meci egal, fiind aproape calificată în faza următoare, care va reuni cele mai bune echipe din lume, transmite Marius Ceteraș.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

LISTA candidaților pentru Consiliul Local Blaj, prezentată de primarul Gheorghe Rotar. Cine sunt cele 24 de persoane

Publicat

Primarul municipiului Blaj, Gheorghe Valentin Rotar, a prezentat, sâmbătă, echipa propusă pentru Consiliul Local. Sunt 24 de candidați pe lista edilului.

”Vă prezint echipa de consilieri locali pe care v-o propun pentru Blaj! Sunt convins că parteneriatul Blăjeni – Primar – Consiliu Local va funcționa din plin, la fel ca în ultimii 12 ani!

Eu merg cu Rotar și Echipa lui… și Blajul va fi bine!”, a scris primarul, pe Facebook.

1. ROTAR GHEORGHE VALENTIN

Economist, primar – Primăria Municipiului Blaj

2. MUREȘAN LIVIA

Profesor, viceprimar – Primăria Municipiului Blaj

3. BALU NICOLAE DAN

Profesor educație fizică și sport – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj

4. NEMEȚI MIHAI

Medic specialist chirurgie cardiovasculară – Spitalul Municipal Blaj

5. PRIPON HOREA IOSIF

Medic primar obstetrică-ginecologie, șef Secție Obstetrică – Ginecologie Spitalul Municipal Blaj

6. STOICA TUDOR CĂTĂLIN

Inginer, inginer producție – SC Bosch Automotive SRL Blaj

7. NICUȘAN CLAUDIU ȘTEFAN

Teolog, administrator – SC Mitromedia SRL Blaj, Șef Birou Dezvoltare Strategică – Curia Arhiepiscopiei Majore

8. MOLDOVEANU PUIU VASILE

Inginer, inginer șef Departament Proiectare IAMU SA Blaj

9. POPA MARIA LILIANA

Profesor învățământ primar – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj

10. FRĂȚILĂ IOAN BOGDAN

Cântăreț bisericesc – Biserica Ortodoxă Tiur

11. HANDREA ALEXANDRU

Lucrător gestionar – întreprindere Individuală Mănărade

12. ZEDLER MIHAI

Economist în Management, consilier economist Departament Achiziții Indirecte – SC Bosch Automotive SRL Blaj

13. SIDERAȘ ALEXANDRU

Jurist, pensionar

14. DAMIAN AUGUSTIN AUROL

Profesor educație fizică și sport, director – Liceu Tehnologic „Timotei Cipariu” Blaj

15. IUGA MARCEL

Impiegat mișcare, expert securitate și sănătate în muncă – SC Aktor STA

16. ROTARU EUGEN MIRCEA

Profesor legislație/instructor – SC Rotaria Impex SRL Blaj

17. MARCU ANA

Profesor limba și literatura română, director adjunct – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj

18. FRĂȚILĂ LILIANA EUFIMIA

Inginer, impiegat mișcare Stația CFR Copșa Mică

19. BAN GHEORGHE

Contabil, pensionar

20. BOGDAN VASILE

Inginer – SC Prenis SRL Blaj

21. CLEJA IOAN

Medic veterinar – SC Blackie Vet SRL Blaj

22. SINEA SILVIU SIMION

Jurist, pensionar

23. TOMOTAȘ VALERIA CRISTINA

Profesor științe socio-umane – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj

24. TODEASĂ VIRGIL

Profesor educație fizică și sport, pensionar

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate