Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Firmele care introduc pe piaţă bunuri ambalate plătesc mai puțin la Fondul de Mediu. Reacţii după ce proiectul a fost aprobat de Senat


Publicat

platforma deseuri subteranaContribuția datorată către Fondul de Mediu de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională bunuri ambalate, ambalaje sau anvelope a scăzut de la 2 lei/kg cât este în prezent la 0,7 lei/kg, potrivit unei propuneri legislative adoptată luni, de Senat. În acest sens, Institutul pentru Politici Publice (IPP) a tras un semnal de alarmă, avertizând că adoptarea proiectului în forma actuală ar putea duce la colapsul sistemului de colectare selectivă și reciclare, dar și la creșterea costurilor serviciilor de salubritate/colectare selectivă pentru cetățeni.

Institutul pentru Politici Publice a avertizat în repetate rânduri cu privire la problemele majore pe care România le are în materia gestionării și valorificării deșeurilor, țara noastră fiind în prezent pe ultimul loc din Europa, cu o cotă de valorificare de aproximativ 5%, în condițiile unei cote de reciclare impusă pe cele patru fracții: hârtie, sticlă, plastic și metal, de 55% până în 2020.

„Dificultățile în atingerea țintelor asumate duce România tot mai aproape de infringement, cu costuri de aproximativ 200.000 euro pentru fiecare zi de întârziere, costuri care vor fi suportate de cetățeni”, se transmite într-un comunicat al IPP.

Potrivit reprezentanților IPP, problemele actuale ale sistemului de colectare/valorificare a deșeurilor se datorează unor factori multipli – atât în sectorul public (lipsa infrastructurii de colectare selectivă adecvată pentru populație, lipsa unor mecanisme care să stimuleze valorificarea deșeurilor pe flux și nu depozitarea lor, lipsa planurilor privind reducerea deșeurilor generate la sursă), cât și în cel privat (a se vedea situația de la sfârșitul anului trecut, când Administrația Fondului de Mediu a identificat numeroase situații de raportări fictive de deșeuri care nu au fost niciodată reciclate, prejudiciul estimat fiind de peste 50 de milioane de euro, iar ancheta este în prezent în curs la Parchetul General).

Nu în ultimul rând, cel mai recent raport al JASPERS finalizat în septembrie 2016 pentru Comisia Europeană[3] conchide elocvent: “nici sub cele mai optimiste asumpții, România nu va fi capabilă să îndeplinească țintele la deșeurile (municipale)”, propunând totodată un set de 3 instrumente economice pentru creșterea reciclării și recuperării deșeurilor, printre care și „o schemă de răspundere extinsă a producătorului pentru deșeurile de ambalaje, la pachet cu penalitățile pentru operatorii economici care pun pe piață deșeuri de ambalaje pentru neatingerea țintelor”.

„Pe acest fond, legiuitorul român a găsit de cuviință că ar fi oportun să scadă (inițial de 6 ori, în prezent, după amendamentele din Senat, <doar> de 3 ori!) valoarea penalităților datorate de operatorii economici care se fac responsabili de neatingerea țintelor, motivând că această scădere până la valoarea <justă> este necesară pentru a preveni <o serie de intrări în insolvență a micilor producători locali sau a companiilor aflate într-un echilibru financiar precar>.

Ce omit însă să menționeze inițiatorii proiectului de lege este faptul că această propunere legislativă, în măsura în care va fi adoptată de Camera Deputaților în forma actuală, va genera efecte dezastruoase pentru România, din perspectiva responsabilităților de valorificare a deșeurilor asumate prin Directivele europene, dar și a suportabilității costurilor acestei măsuri de către cetățean, asupra căruia se vor răsfrânge într-un final toate consecințele”, se mai transmite în comunicatul IPP.

Efectele adoptării propunerii legislative în forma actuală:

Printre cele mai severe efecte ale adoptării legii – identificate de experții IPP, dar și de alți actori – cheie implicați în mod direct (Ministerul Mediului, structurile asociative ale operatorilor de salubritate, unele organizații de transfer a responsabilității,  reciclatori), amintim:

– Colapsul sistemului actual de colectare selectivă și reciclare, și așa subdimensionat în raport cu nevoile: nivelul propus al penalității pentru neîndeplinirea țintelor de reciclare este sub nivelul costului de colectare și reciclare, prin urmare, pentru producători va fi mai rentabil, din punct de vedere economic, să plătească penalitatea decât să facă eforturi pentru valorificare;

– Creșterea costurilor serviciilor de salubritate/colectare selectivă pentru cetățeni – dacă operatorii economici care pun pe piața deșeuri vor alege să plătească penalitatea (mai mică), costurile de colectare selectivă vor ajunge să fie suportate doar de cetățeni;

– Reducerea producției interne pentru industriile care utilizează deșeurile ca materii prime (ex: hârtie, carton), concomitent cu diminuarea numărului de locuri de muncă și creșterea prețurilor la ambalajele noi: scăderea penalităților va duce la un deficit de materii prime (deșeuri) pentru industriile interne de reciclare, care va trebui suplinit prin import de deșeuri, urmat de alte măsuri luate de industrie pentru a își acoperi costurile: concedieri, creșteri de prețuri la ambalaje etc.;

– Intervenție neconcurențială a statului pe piața de deșeuri: prin stabilirea unui cost al penalităților datorate statului pentru neîndeplinirea obiectivelor de valorificare a deșeurilor sub costul economic de colectare/valorificare a deșeurilor, propunerea legislativă poate genera severe distorsiuni de concurență pe piața liberă din acest domeniu;

– Declanșarea procedurii de infringement pentru nerealizarea obiectivelor asumate și riscul unei penalități de 200.000 euro pe zi: țara noastră este restantă pe multiple planuri în raport cu angajamentele asumate la Comisia Europeană în acest domeniu, pe lângă riscul de infringement existând și riscul dezangajării fondurilor europene din exercițiul financiar 2014 – 2020 pentru domeniul managementului deșeurilor.

Luând în considerare punctele de vedere exprimate de mai mulți actori instituționali cu un rol cheie în sistemul integrat de management al deșeurilor, dar și pe fondul cercetărilor Institutului din ultimii ani dedicate acestui domeniu, IPP propune o serie de recomandări spre a fi luate în considerare în continuare în procesul legislativ în ceea ce privește propunerea de modificare și completare a Legii nr. 294/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și deșeurilor de ambalaje și de modificare a OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu:

– Stabilirea unui principiu de calcul al contribuției pentru nerealizarea țintei, care să nu fie încurajatoare pentru nerealizarea acestor ținte, ci să stimuleze dezvoltarea unui sistem de colectare selectivă/valorificare a deșeurilor care să respecte angajamentele europene și să se înscrie în pachetul de măsuri privind economia circulară adoptat de Comisia Europeană în 2015;

– Stabilirea de niveluri diferite de penalitate/contribuție pentru fiecare categorie de deșeuri în parte, proporțional cu costul colectării și cu impactul de mediu al deșeurilor respective – pentru exemplificare, în domeniul deșeurilor de echipamente electrice și electronice, costurile pentru a gestiona o tonă de mașini de spălat prin taxa de timbru verde sunt de aprox. 200 de lei, în timp ce pentru a gestiona aceeași cantitate de becuri, sunt de aproape 40 de ori mai mari – aprox. 7.500 lei!

– În egală măsură, IPP nu încurajează stabilirea unor taxe pentru acumularea de fonduri la bugetul public, ci dezvoltarea unor instrumente economice care să încurajeze reciclarea, în spiritul cerințelor europene.

sursa: ipp.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Schimb de experiență Interregional în cadrul proiectului S3UNICA, organizat de Agenția Locală a Energiei Alba

Publicat

În data de 27.10.2021 s-a desfășurat Seminarul Interregional al proiectului european S3UNICA organizat de Agenția Locală a Energiei Alba. Acesta a avut loc în format online din cauza condițiilor impuse de pandemie.

Proiectul S3UNICA ”Specializare inteligentă pentru campusuri universitare” este cofinanțat prin Programul INTERREG Europe având ca principal obiectiv îmbunătățirea politicilor regionale și implementarea ciclului de inovare al eficienței energetice în clădirile din campusuri universitare (de la invenție, prin testare / validarea pieței, până la extindere) și îmbunătățirea ecosistemelor regionale și interregionale legate de acest sector.

În România instrumentul de politică regională abordat prin proiect este Planul de Dezvoltare al Regiunii Centru, principalul document de planificare și programare elaborat la nivel regional și asumat de către factorii de decizie din Regiunea de Dezvoltare Centru.

Un rezultat important al proiectului in România va fi elaborarea Planului de Acțiune pentru îmbunătățirea instrumentului de politica abordat.

”Seminarul Interregional S3UNICA” a avut drept scop reunirea părților interesate (stakeholderi) ale proiectului la nivel european pentru derularea de activități de schimb de experiență.

Activitățile care au avut loc în cadrul acestui eveniment au abordat în special schimbul de bune practici, know – how și soluții inovative legate de eficiența energetică în clădirile campusurilor universitare.

Au participat un număr mare de reprezentanți din toate regiunile europene implicate în S3UNICA, evenimentul bucurându-se de un număr semnificativ de participanți și din rândul părților interesate din România (intre acestea si reprezentanți a 7 universități tehnice).

Acest fapt arată interesul legat de acest domeniu atât din partea universităților cât și din partea autorităților locale și regionale din țara noastră.

Întâlnirea a fost deschisă de reprezentantul partenerului coordonator al proiectului S3UNICA – Regiunea Autonomă Friuli Venezia Giulia din Italia cu o descriere succintă a proiectului urmat de reprezentantul ALEA care a detaliat rezultatele obținute în implementarea S3UNICA la nivel național.

Apoi reprezentantul ADR Centru a evidențiat importanta domeniului eficienței energetice în planificarea dezvoltării regionale, exemplificând sursele de finanțare și politicile regionale în domeniu derulate de către ADR Centru.

A urmat o sesiune tehnică în care Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea Valahia din Târgoviște și Universitatea Tehnică din Cluj au expus inițiativele lor în domeniul abordat de S3UNICA – eficiența energetică in clădirile publice: au fost prezentate modele de management energetic al clădirilor publice, soluții inovative de eficiență energetică în clădirile universitare, soluții de monitorizare și management al consumurilor energetice, precum și echipamente instalate de producere si stocare a energiei din surse regenerabile.

În cadrul evenimentului a avut loc și o intensă activitate de networking între cei aproape 40 de participanți prezenți, prin care aceștia au putut să discute cu omologi din alte țări.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

29 – 30 octombrie: Maraton de vaccinare, la Sebeș. Ce seruri vor fi folosite pentru imunizare și care este programul

Publicat

Primăria Sebeș, în colaborare cu Direcția de Sănătate Publică Alba și cu Direcția Generală de Asistență Socială, Medicală și Comunitară Sebeș organizează în perioada 29 – 30 octombrie un maraton de vaccinare în municipiu. 

Cetățenii care doresc să se vaccineze se pot prezenta vineri și sâmbătă, în intervalul orar 08:00 – 20:00, la sediul Centrului de Zi pentru Persoane cu Dizabilități, aflat pe B-dul Lucian Blaga nr. 45 A, în spatele Centrului Cultural „Lucian Blaga”.

În cadrul maratonului de vaccinare este utilizat serul produs de Pfizer – BioNTech și de Johnson & Johnson.

Nu este necesară programarea prealabilă.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

LISTE noi cu dosare aprobate pentru programele Casa Eficientă Energetic și Casa Verde Fotovoltaice. Detalii de la AFM

Publicat

Administraţia Fondului pentru Mediu a publicat noi liste cu dosare aprobate în cadrul Programelor Programelor Casa Eficientă Energetic şi Casa Verde Fotovoltaice.

Casa Eficientă Energetic 2021

Totodată, în cadrul Programului Casa Eficientă Energetic a fost publicată o nouă listă conţinând 87 dosare aprobate în valoare de 4,27 milioane lei.

LISTA dosare aprobate Casa Eficientă Energetic – 27 octombrie

Prin acest program, beneficiarii pot deconta: instalarea de ferestre izolante, izolarea acoperișului, a pereților exteriori, montarea unei centrale mai eficiente, a panourilor solare, sisteme de ventilație, corpuri de iluminat cu LED, senzori de mișcare, robineți și conducte noi etc. Condiția eligibilității proiectului este ca eficiența energetică a locuinței să crească cu cel puțin o clasă energetică.

Casa Verde Fotovoltaice 2021

AFM a publicat şi 313 dosare acceptate în cadrul Programului Casa Verde Fotovoltaice în valoare de peste 6,257 milioane lei.

LISTA Casa Verde Fotovoltaice – 28 octombrie

Prin programul ”Casa verde”, persoanele fizice își pot instala sisteme fotovoltaice, pentru eficientizarea consumului de energie electrică în locuințe.

Potrivit AFM, sunt liste publicate și pentru programele Rabla Clasic și Rabla Plus, pe site-ul oficial.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Peste 2.400 de persoane controlate de Poliția Alba, pentru respectarea măsurilor în pandemie. Câte au fost sancționate

Publicat

Peste 2.400 de persoane au fost verificate de Poliția Alba, în ultimele 24 de ore, pentru respectarea măsurilor de prevenire a și combatere a efectelor pandemiei de COVID. Polițiștii au dat zeci de sancțiuni.

Potrivit IPJ Alba, au fost verificate 757 de persoane aflate în carantină, 1.385 aflate în izolare și au fost organizate 11 de acțiuni punctuale în cadrul cărora au fost verificate 288 de persoane. Alte 54 de persoane au fost verificate în cadrul altor activități în contextul pandemiei.

Au fost controlate 17 societăți comerciale/ persoane fizice autorizate, 113 terase, restaurante, fastfood-uri, iar reprezentanții acestora au fost informați în legătură cu regulile pe care trebuie să le respecte,  în contextul pandemic actual.

Au fost verificate 79 de mijloace de transport persoane, din care 28 mijloace de transport în comun.

Echipele de control au depistat și sancționat 38 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală și 5 care nu au respectat restricțiile de deplasare.

Acțiune cu efective suplimentare în Blaj

Cu ocazia unei acțiuni cu efective suplimentare care a avut loc pe raza municipiului Blaj și a secțiilor de poliție rurală arondate, au fost legitimate 212 persoane, 38 de autovehicule și 5 mijloace de transport în comun, precum și 48 de restaurante, cafenele, hoteluri terase și magazine neesențiale.

Au fost aplicate 41 de sancțiuni contravenționale, din care 17 la Legea 55/2020, pentru nerespectarea măsurilor de protecție individuală.

Care sunt restricțiile ce trebuie respectate – Poliția Alba

– este obligatorie purtării măștii de protecție, în toate spațiile publice închise și deschise, precum și la locul de muncă și în mijloacele de transport în comun.

– este interzisă desfășurarea activității operatorilor economici care activează în domeniul comerțului/prestărilor de servicii în spații închise și/sau deschise, în intervalul orar 21,00-05,00;

– activitatea restaurantelor, cafenelelor, etc, în interiorul clădirilor și la terase este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spațiului, în intervalul orar 05.00-21.00; accesul este permis doar persoanelor vaccinate sau trecute prin boală, în baza certificatului verde Covid.

– este interzisă activitatea cluburi și discoteci precum și organizarea și desfășurarea evenimentelor private (nunți, botezuri, mese festive etc.), a concertelor și spectacolelor;

– este interzisă participarea spectatorilor la competițiile sportiv;

– accesul la toate activitățile și evenimentele este permisă doar persoanelor vaccinate sau trecute prin boală;

– accesul vizitatorilor în toate instituțiile publice centrale și locale, operatorilor economici, care funcționează în clădiri de birouri private, este permis doar persoanelor care fac dovada vaccinării, trecerii prin boală în ultimele 180 de zile sau testării;

– este interzisă circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 22,00-05,00, cu anumite excepții.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate