Eveniment
FOTO: Bătrâna Mocăniță va primi un vagon și un pavilion, ca pe vremuri. Vezi cum va arăta Gara Mică din Alba Iulia
Zona expoziţională şi de agrement “Mocăniţa – Gara Mică”, ce va fi amenajată pe strada Nicolae Bălcescu din Alba Iulia este tot mai aproape de a deveni realitate. Primăria Alba Iulia a elaborat o simulare 3D a construcției, care arată că Halta va fi compusă dintr-un pavilion, iar, pe lângă locomotivă, Mocănița va avea și un vagon.
După ce a instalat locomotiva „Mocăniţei”, la începutul lunii iunie, administrația locală din Alba Iulia urmează să reconstruiască în zonă Gara Mică și să adauge locomotivei și un vagon de persoane cu ecartament îngust, din aceeaşi perioadă. Proiectul prevede şi un pavilion de expoziţie cu rol de punct informativ și ceainărie, pe locul unde a funcţionat halta centru de pe linia Alba Iulia – Zlatna, cunoscută sub denumirea de Gara Mică. Locaţia exactă este zona de protecţie a Cetăţii Alba Carolina, în vecinătatea sediului ADR Centru şi a locului de joacă pentru copii, cu acces din aleea carosabilă adiacentă străzii Nicolae Bălcescu.
În prezent, proiectul este în repaus, deoarece se așteaptă să fie livrat vagonul Mocăniței, restaurat în Cluj Napoca. Potrivit reprezentanților administrației locale, restaurarea nu este finalizată și ar putea dura destul de mult, pentru că este vorba despre un vagon vechi, de lemn.
După livrarea vagonului, se vor face demersurile pentru obținerea avizelor de construcție a Gării Mici, ceea ce, din nou, va necesita timp, fiind vorba despre o zonă monument istoric. Gara Mică va fi dotată cu o instalație de iluminat și alte echipamente necesare.
Mocănița a intrat în funcţiune, oficial, în zona Munţilor Apuseni, începând cu anul 1895 și a fost scoasă din uz în anul 1981. Circula între Turda şi Abrud, cu 21 de staţii şi o viteză de 30 km la oră. După ce era pe punctul de a fi aruncată la fier vechi, Mocănița a fost salvată și restaurată, la inițiativa lui Radu Bellu, expert feroviar, cu sprijinul Primăriei municipiului Alba Iulia. Bătrâna locomotivă a fost reinstalată și prezentată albaiulienilor la începutul lunii iunie 2012.
Vă prezentăm câteva date furnizate de Primăria Alba Iulia despre Mocăniță:
Mocănița-Locomotiva cu abur pentru cale ferată îngustă:
Seria: 764.156
Greutate = 20,5 tone
Tip: dt-n2
Lungime = 7050 mm
Ecartament: 760 mm
Iuțeală maximă = 30 km / h
Fabricată la uzinele 23 august bucurești
Numar de fabricație: 515 / 1949
Anul de fabricație: 1949
Scurt istoric:
Locomotiva 764.156 face parte din tipul comun de locomotive pentru liniile înguste din rețeaua C.F.R., destinate remorcării trenurilor de marfă și călători.
Linia ferată îngustă pe distanța Alba Iulia – Zlatna, pentru circulatia trenului Mocanița s-a realizat la finele secolului al XIX-lea.
La inaugurare, în anul 1895, când primul tren a plecat din Alba Iulia la Zlatna, în fiecare gară și haltă, Mocănița a fost întâmpinată de locuitorii de pe valea Ampoiului, momentul fiind transformat într-o zi de sărbătoare.
Mocănița a circulat în perioada anilor 1895-1981, iar ultima zi de circulație a fost 20 septembrie 1981. Prețul unui bilet al celei din urma călătorii cu mocănița a fost de 10 lei.
Vedeți AICI povestea Mocăniței, spusă de Radu Bellu și primarul Mircea Hava.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
delia comanici
marți, 11.09.2012 at 15:57
Fain!
vasi
marți, 11.09.2012 at 17:44
adica noi suntem mocani sau cum . Mocanita aia trebuia sa ramana acolo de unde au luat-o , adica la fier vechi. 20 t ii ceva.
cucu
miercuri, 12.09.2012 at 02:06
vasi esti mocan in sensul rau al cuvantului
Citizen
miercuri, 12.09.2012 at 01:13
Hallo!!!! Mocanita a circulat si pe ruta Zlatna – Alba Iulia. Ce documentarea lui peste ai facut? Turda – Abrud a circulat pana in 1998. Si Zlatna – Alba pana prin 1983. Habar nu aveti! Si cu atatea posibilitati de documentare, nu sunteti in stare sa scrieti un reportaj ca lumea!!!! Shame!!!
Dorina Borcau
miercuri, 12.09.2012 at 10:36
Ai dreptate,Citizen.Acuma’ nici chiar „shame!” ca si ei sunt oameni,si ei gresesc.
Dar,intr-adevar,mocanita circula pe Alba Iulia-Zlatna,nu pe Abrud-Turda
Dorina Borcau
miercuri, 12.09.2012 at 10:37
Foarte fain arata proiectul!
pedro
miercuri, 12.09.2012 at 13:47
sa va **** reclamele! nu cumpar!