Actualitate
FOTO DOCUMENT: Cerințe la examenele de liceu, acum șapte decenii. Compunerile despre anotimpuri, înlocuite azi cu texte despre internet
![](https://alba24.ro/wp-content/uploads/2014/03/DSCN0743.jpg)
Acesta este și exemplu tânărului Roșca Valeriu, care, în anul 1945, și-a încercat norocul și a dat admitere la cel mai prestigios liceu din județ, primul liceu românesc din Transilvania, Liceul „Mihai Viteazul”, devenit astăzi Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”. pentru a fi admis la liceu, acestuia i s-a cerut să facă o scurtă descriere a toamnei la munte.
„Deodată cu coloritul frunzelor copacilor, toamna se resimte la munte. Aerul mai rece, vânturile puternice și ploile dese și reci prevestesc locuitorilor de la munte că iarna geroasă le bate la ușe. La munte, toamna este de scurtă durată, de multe ori la șes este destul de cald iar muntele este acoperit de zăpadă. Ciobanii cari cu turmele lor au urcat odată cu primăvara la munte, acum coboară încet pe plaiurile munților, cu oile la iernat, doinind din fluier tristețea pe care o simt, căci se despart de muntele de care sunt legați sufletește. Toamna, locuitorilor de la munte nu le aduce atâtea bucurii ca celor de la câmpie care își adună rodul muncii lor. Lor le aduce mai multe griji și necazuri, căci le stânjenește munca lor, lemnăritul, care le aduce hrana de toate zilele și le prevestește iarna geroasă de munte”.
Cu scris caligrafic, dar cu o mulţime de greşeli gramaticale și de ortografie (corectate ulterior cu roșu de profesor), elevul Roșca Valeriu nu a reușit să obțină decât nota +5/-6 pentru compunerea lui.
![](https://alba24.ro/wp-content/uploads/2025/01/Tobimar-Angajari.gif)
Lucrări de control la liceu, acum șapte decenii
Dacă zilele acestea, elevii din clasele terminale s-au pregătit pentru simularea examenului de bacalaureat la limba și literatura română, matematică și limba maternă, urmând ca la vară să se confrunte cu adevăratul „examen al maturității”, susținut la mai multe materii, aflăm dintr-o adresă oficială din anul 1938 transmisă de Inspectoratul Școlar regional din Cluj către conducerea Liceului „Mihai Viteazul” din Alba Iulia, că materiile la care elevii din clasele I-VII de liceu dădeau examen final la sfârșit de an școlar erau dintre cele mai variate.
![](https://alba24.ro/wp-content/uploads/2025/02/artinstall4.gif)
Desigur, nu lipseau nici lucrările la limba rusă, istorie sau religie, în care, la fel cum se mai practică și în zilele noastre, subiectele, de altfel destul de complexe, puteau fi alese dintr-o listă pusă la dispoziție de profesor.
Notele nu erau întotdeauna dintre cele mai bune. Pentru subiectul „arabii”, tratat într-o lucrare din 21 februarie 1948 la istorie, elevul clasei a II-a de liceu, Ștefan Rusu, a obținut doar nota 4.00. (foto 1). Ca și în zilele noastre, existau și elevi de nota 10. Vedeți în fotografia atașată (foto 2) o lucrare de control la limba rusă, a elevei Ruxanda Ciornei, evaluată de profesori cu nota maximă.
Structura orarului, valoarea unei burse și mediile de absolvire ale elevilor
De asemenea, comparativ cu bursele care se acordă acum elevilor, care pot fi sociale, sau de studiu, în anul 1942, bursele se acordau în baza unui concurs (la română, matematică, istoria românilor, geografie, latină, istorie universală), după cum urmează: 12 burse a câte 1.500 de lei pentru fiii de săteni, 8 burse a câte 80 de lei pe zi. În urma concursului, s-au acordat burse la 9 elevi, cu medii cuprinse între 7.87 și 9.50.
Cum nu toată lumea reușea să obțină nota 6, de trecere, celor care erau declarați respinși la examen, li se aducea la cunoștință printr-o „publicațiune”, că înscrierea pentru următoarea sesiune se va face direct la Inspectoratul Învățământului, regiunea IV, Sibiu.
Citește și SIMULARE BACALAUREAT 2014: SUBIECTELE la MATEMATICĂ pentru clasa a XI-a și a XII-a. Proba obligatorie a profilului
Vedeți mai jos documente aparținând Serviciului Județean Alba al Arhivelor Naționale, perioada 1942-1945:
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
![](https://alba24.ro/wp-content/uploads/2021/09/sigla_alba24_300-x-92-1.png)
mycry01
luni, 09.02.2015 at 17:04
observa ca profesorri nu erau mai bine pregatiti decat elevii. Intr-o lucrare la limba romana , profesorul „corecteaza” in mod gresit si pune virgule acolo unde nu-si au locul… chiar de f multe ori