Actualitate
FOTO-DOCUMENT: Cum a ajuns „carul de foc“ la Alba Iulia acum 145 de ani. Primul ”drum de fier” din Transilvania a fost făcut în cinci luni

Primele cercetări în teren pentru construirea unui „drum de fier“ care să lege Cetatea Aradului de cea din Alba Iulia au fost făcute în primăvara anului 1862, în apropiere de actuala comună Vințu de Jos, din județul Alba. Responsabili au fost ingineri englezi, care activau la „Societatea Căilor Ferate din Jurul Tisei”.
„Drumul de fier“ și interesele de la Viena
De construcția primei căi ferate din Transilvania urma să se ocupe „Societatea anonimă de mine și furnale din Brașov”. Linia ferată urma sa plece de la Arad, iar la final să ajungă la Braşov. Legătura cu România formată la 1859 era prevăzută prin Întorsura Buzăului.
211 kilometri de cale ferată în cinci luni

Ziua 22 decembrie 1868 a rămas definitiv înscrisă în istoria feroviară națională drept ziua nașterii primei căi ferate din Transilvania. Trenul inaugural, remorcat de locomotiva „RADNA“ cu numărul 8 a parcurs cei 211 kilometri, care separau orașele Arad și Alba Iulia, în 8 ore şi 45 de minute. „Ţăranii şi târgoveţii vedeau în carul cu foc o adevărată minune drăcească, iar domnii se minunau şi nu puteau pricepe cum fuge fără să fie tras sau împins de cineva“, se spunea într-un articol apărut în ziarul „Drumul Socialismului, la un secol de la prima călătorie pe linia Arad – Alba Iulia.
Gara din Alba Iulia, construită tot în 1868, a fost renovată şi amplificată cu ocazia Încoronării Regelui Ferdinand cu Regina Maria (1922) și a aniversării a zece ani de la Unirea Transilvaniei cu România.
Potrivit cercetătorului Gheorghe Fleșer, gara a fost prima clădire din oraș care a înlocuit de pe frontispiciu denumirea maghiară Gyulafehervar cu Alba Iulia.
Concentrarea la Alba Iulia a nodurilor feroviare Teiuș și Vințul de Jos a fost o idee vehiculată în mai multe rânduri după 1918. Intențiile nu au trecut, însă, de faza de declarație.
Nicu NEAG
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News