Actualitate
FOTO: Elevi din șase țări, profesori pentru o săptămână la școala ”Avram Iancu” din Alba Iulia
Elevi din peste 6 țări: România, Germania, Olanda, Spania, Turcia și Polonia s-au aflat în vizită la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Alba Iulia, jucând rolul de profesori, în săptămâna 20-24 noiembrie 2019.
Proiectul inedit ”Pupils Teach Pupils’’ din cadrul programului Erasmus+ este coordonat de Mondial College, un liceu din Nijmegen, Olanda, fiind inițiat în septembrie 2018, urmând să aibă ultima mobilitate în mai 2020, în Olanda.
În acest parteneriat educațional internațional, Școala Gimnazială ”Avram Iancu” din Alba Iulia este unul din actorii care valorifică produsele intelectuale realizate. Acest demers a pus elevii români și străini în postura de „dascăli” pentru colegii de vârstă apropiată, predându-le: științe, literatură & poezie, artă/muzică, științe sociale și istorie din perspectiva generației lor, a educației și a noii tehnologii.
Școlile partenere sunt: Gesamtschule Schermbeck, (GERMANIA); IES Padre Moret-Irubide, Pamplona (SPANIA); Szespol Szkol nr. 1 im Marii Sklodowskiej-Curie Wyszkowie, din Wyszkow, (POLONIA); Yüksel Bahadir Alayli Bilim ve Sanat Merkezi din Selčuklu și Mondial College din Nijmejen, (OLANDA).
Ceremonia de primire a oaspeților din cele 5 țări partenere a avut loc la Casa de Cultură a Studenților din Alba Iulia, la deschidere luând cuvântul: dl vicepreședinte al Consiliului Județean, Dumitru Fulea; dl viceprimar cu atribuții de primar al Municipiului Alba Iulia, Paul Voicu, dna director al Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” din Alba Iulia, prof. Elena Ignat, dna prof. coord al proiectului „Pupils Teach Pupils”, Diane Popa și dl. coordonator principal al proiectului PTP din cadrul Erasmus+, Stef van Hulst, de la Mondial College, Nijmegen, Olanda: „elevii sunt cei care trebuie să fie pe scenă, pentru că ei sunt viitorul Europei, dar și al lumii!”, a precizat acesta, ceea ce s-a întâmplat, deoarece șase elevi din cele 6 țări partenere au urat „Bine ați venit!”, în cele 6 limbi ale partenerilor, precum și în limba engleză, limba oficială a proiectului.
După cuvântu din deschidere, elevii școlii gazdă au prezentat un spectacol cu momente artistice de muzică și dans, coordonați de prof. Bucur Gabriel și de d-na prof. înv. primar Andro Dana, dar și de artiști din cadrul Centrului de Cultură „Augustin Bena” din Alba Iulia.
Elevii de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Alba Iulia au susținut o lecție culturală despre România, fiind coordonați de prof. Diane Popa. Au ales ca subiectul să includă informații despre primul oraș iluminat cu electricitate din Europa (Timișoara), despre vulcanii noroioși de la Berca, jud. Buzău; despre Constantin Brâncuși, cel care a revoluționat sculptura sec. XX; despre Nicolae Paulescu, adevăratul inventator al insulinei; despre Traian Vuia; Henri Coandă, inventatorul avionului cu reacție, dar și despre Dracula lui Bram Stoker care a inspirat peste 500 de filme de gen.
Apoi au amintit despre cel mai lung poem de dragoste din lume, „Luceafărul” lui Mihai Eminescu, intrat în World Records Academy din 14 februarie 2009.
În mediul școlar european și internațional, lecțiile sunt realizate din perspectiva interdisciplinară. Subiectele abordate de elevii străini în lecțiile lor au fost: pentru lecția de științe, elevii turci, în rolul de „profesori” au explicat și demonstrat colegilor din celelalte 5 țări, procesul metamorfozei larvelor de fluturi, apoi i-au învățat pe „elevii” lor cum pot conserva la infinit, o molie, fluture sau orice alt obiect cu ajutorul rășinii epoxidice și a întăritorului, după ce le lasă la uscat 24 de ore într-un recipient de plastic.
Olandezii au avut o lecție despre poezie și literatură, alegând să folosească jocul Memory, pentru a-i stimula pe „elevii” lor să învețe cuvinte din cele 6 limbi ale proiectului (olandeză, spaniolă, germană, turcă, poloneză, română). Elevii polonezi, în rol de profesori, au ales ca subiect pentru domeniul studii sociale: importanța sportului. Elevii germani au prezentat și pus în practică unele dintre atributele culorilor, în funcție de personalitatea fiecăruia, în cadrul lecției despre artă. Unul din instrumentele folosite de elevii străini pentru evaluare a fost aplicația Kahoot, foarte interactivă și des folosită de profesorii lor pentru feed-back-ul de la sfârșitul orei, deoarece stimulează colaborarea în cadrul echipei.
„Pentru elevii noștri, dar și pentru cei străini, această experiență a fost inedită, deoarece au jucat rolul profesorului în fața colegilor de aceeași vârstă. Trebuia să fie dinamici, spontani, interactivi, dispuși să comunice, să negocieze dificultățile sau provocările întâlnite în această postură, a dascălului. Entuziasmul și energia lor întotdeauna sunt benefice mediului de învățare, mai ales că limba de predare este limba engleză, populară în rândul acestora”, a comunicat prof. coordonator al proiectului „Pupils Teach Pupils” din partea Școlii „Avram Iancu” din Alba Iulia, Diane POPA.
Șase elevi de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Alba Iulia, coordonați de d-nul prof. Ioan Roman au prezentat invitaților obiectivele turistice renumite ale orașului Alba Iulia: Poarta a III-a, Cetatea „Alba Carolina”, „Traseul Celor Trei Fortificații” și Museikon-ul, jucând rolul ghidului sau cercetașului.
Ceilalți profesori colaboratori de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Alba Iulia din cadrul acestei mobilități transnaționale au fost: prof. Cristinel Ioan Negoi Roman, prof. Anca Gligan Mocanu, prof. Iulia Calistru; prof. Ioana Toma; prof. inform. Simona Medrea, prof. Simona Florea, admin. Anca Neag; cons. școlar Badale Maria, prof. Gabriel Bucur, prof. Alina Moldovan, prof. Gabriela Marina, Dana Andro. Susținerea principală a venit din partea doamnei director prof. Elena Ignat, care a încurajat inițiativele echipei de proiect.
Elevii germani, polonezi, spanioli, olandezi și turci au fost cazați de către familiile elevilor de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Alba Iulia, astfel au avut posibilitatea să interacționeze cu tradițiile și obiceiurile din Transilvania, să exerseze sau să își îmbunătățească cunoștințele de limbă engleză, germană, spaniolă, turcă, poloneză sau română.
În 21 noiembrie, câte 2 elevi de la fiecare țară parteneră au participat în cadrul Bazei de Practică de la Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian” din Alba Iulia la prepararea a două feluri de mâncare traidițională românească: bulzul cu mămăligă, specific zonei din Moldova și plăcinte pe vatră, preparat specific Ardealului.
În penultima zi de mobilitate, în 23 noiembrie, unii elevi participanți la proiect au învățat de la familiile gazdă cum se prepară feluri de mâncare tradițională românească sau invers, i-au învățat ei pe gazde un preparat din țara lor, cum ar fi: celebrele pierogi poloneze (de altfel întâlnite și în arealul balcanic) sau sos de roșii cu crenvurști, întâlnit în bucătăria nemțească. Elevii străini au mai învățat în această zi cum decorează unii români o masă în familie.
În acest mod, elevii noștri, dar și familiile lor, s-au obișnuit să lucreze în grupuri internaționale, au acceptat importanța colaborării intergeneraționale și au înțeles sintagma lui Goethe: „cu cât ești mai etnic, cu atât ești mai universal!”
Activităţile la care au participat elevii au fost: cunoaşterea școlii partenere, a oraşului Alba Iulia, primirea de către primarul oraşului Alba Iulia, gustarea unor produse tradiţionale românești, vizitarea Salinei Turda intrată în patrimoniul mondial cultural al UNESCO din 2016, alături de saline celebre din Polonia și Austria.
Programul fiecărei zile a fost gândit cu mare atenţie, fiecare detaliu a fost riguros planificat. A fost destul de solicitant, activităţile începând la ora 8.30 şi încheindu-se seara, îmbinându-se în permanenţă utilul cu plăcutul. Spre exemplu, ziua a patra a fost dedicată activităților în familie (Family Day).
Un aspect deloc de neglijat al proiectului este relaţia cu partenerii: s-au legat prietenii, elevii români au cunoscut familiile și prietenii partenerilor prin intermediul albumului de familie dăruit de fiecare elev străin familiei gazdă.
„Copilul găzduit de noi, l-a invitat pe Denis, la vară, în Olanda”, ne-a anunțat una din mămicile participante la program.
Până în martie 2020, la următoarea întâlnire care va avea loc în Turcia, la Centrul de Excelență, Yüksel Bahadir Alayli Bilim ve Sanat Merkezi din Selčuklu, comunicarea continuă în cadrul activităţilor specifice.
Aceste activităţi sunt percepute de comunitatea noastră școlară și locală, deosebit de benefice din toate punctele de vedere, iar deviza Erasmus+ „Changing lives, opening minds” se dovedește încă o dată adevărată.
Proiectul „PUPILS TEACH PUPILS” este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului ERASMUS+, acţiunea KA2 – parteneriate strategice, schimb de bune practici, parteneriate doar între școli.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News