Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

FOTO Misterul avioanelor care au survolat Alba Iulia. Reconstituire spectaculoasă a Zborului Unirii de la Bacău la Blaj

Publicat

avioane

O aeronavă de transport C-130 Hercules, flancată de cinci avioane cu reacție IAR-99 Șoim au traversat marți crestele înzăpezite ale Carpaților, pe traiectoria Bacău – Blaj, trecând și peste municipiul Alba Iulia. Într-o frumoasă reconstituire a Zborului Marii Uniri, piloții Forțelor Aeriene Române au survolat Câmpia Libertății, amintind de zborul curajos al predecesorilor lor aviatori de acum un secol, lt.av. Vasile Niculescu şi cpt. Victor Precu către Blaj. 

În zilele premergătoare realizării Unirii cu teritoriile româneşti care aparţinuseră Austro-Ungariei, guvernul de la Iaşi a dorit să contacteze liderii politici ai românilor din Transilvania pentru un schimb de informaţii.

În acest sens, s-a decis ca un avion militar să decoleze din Moldova şi să aterizeze la Blaj. Misiunea le-a fost încredinţată lt.av. Vasile Niculescu şi cpt. Victor Precup şi a avut loc la 23 noiembrie 1918.

Calea aerului era singura legătură dintre Guvernul României, aflat la Iaşi, şi Consiliul Naţional Român Central de la Alba Iulia, astfel că piloţii au dus cu ei importante documente, care purtau semnătura prim ministrului Ion C. Brătianu, prin care se comunica, oficial, sprijinul şi dorinţa de unire a Moldovei cu Ardealul.

Revenind a doua zi în Moldova, cei doi ofiţeri români au adus vestea că peste o săptămână urma să se întrunească Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, în vederea proclamării Unirii cu Ţara. (din albumul „100 de ani de Aeronautică”).zbor 20 noiembrie 1918 blaj

Povestea unui zbor legendar

La începutul Primului Război Mondial, România nu avea, practic, aviaţie militară. Organizarea acestei structuri în cadrul Armatei Române s-a întâmplat în timpul refacerii din iarna anilor 1916/ 1917, cu ajutorul misiunii militare franceze condusă de generalul Henri Berthelot.

La 17 decembrie 1916 s-a înfiinţat Direcţia Aeronautică subordonată Marelui Cartier General al Armatei Române; au fost aduse avioane moderne, de producţie franceză, totuşi în număr insuficient; au luat naştere escadrilele de bombardament, şase cu avioane Farman, trei Nieuport, una Caudron şi una Bréguet-Morane. Aviaţia militară română a luat parte la luptele de la Mărăşti, Mărăşeşti, Oituz şi Valea Oltului, în special cu zboruri de recunoaştere, dar şi în lupte aeriene cu inamicul austro-german net superior numeric şi calitativ. În total, 28 de aviatori români şi-au pierdut viaţa în campaniile din 1916-1917.

Războiul avea să se încheie cu formarea României Întregite şi recunoaşterea ei prin Tratatul de pace de la Versailles (1920). Dar, până atunci, aviatorii militari au mai avut misiuni în slujba ţării. Una dintre ele a fost în 23 noiembrie 1918, când trebuia să fie duse la Blaj documente de mare importanţă pentru actul Unirii Transilvaniei cu ţara. S-a oferit pentru acestă misiune locotenentul aviator Vasile Niculescu, absolvent al Şcolii de pilotaj de la Băneasa în 1915, pilot în Escadrila de recunoaştere şi bombardament uşor F4 pe front. Desfăşurarea misiunii o aflăm chiar de la locotenentul Niculescu, într-un interviu pe care l-a acordat la Radio Cluj, în 1979.

Zbor peste Munții Carpați, de la Bacău la Blaj, într-un avion Farman 40 deschis, la -30 de grade Celsius

„În noiembrie 1918, cu o săptămână înainte de actul [Unirii] de la 1 Decembrie, a fost o misiune în care am plecat fără cea mai mică ezitare. Avionul era încărcat cu manifeste. A trebuit să pun un rezervor suplimentar, că nu ştiam dacă era sau nu benzină [la Blaj]. De echiparea mea s-a ocupat personal maiorul Enescu Atanase. Era ger, era senin, era frumos şi avionul Farman 40 era deschis. M-am îmbrăcat cu nişte mănuşi de mătase, le-am băgat în parafină topită şi m-am înfofolit în aşa fel ca să pot fi liber, ca să pot apuca manetele şi comanda. Şi pasagerul meu, [trimisul Marelui Cartier General de la Iaşi, maiorul] Precup care nu mai putea de frig! … Vă închipuiţi, jos era ger, sus, cred, la 2500 m cât am trecut Carpaţii, cred că erau 30 de grade minus. Cu toate astea, n-am simţit deloc frigul… eram, bineînţeles, cu ochelari.

Am decolat [de la Bacău], am suit, era aşa de linişte pe Siret, în lungul Siretului erau câţiva nori de abur, aşa, parcă erau îngheţaţi. Am făcut câteva viraje, am luat înălţime şi apoi direct spre Oneşti, Mircurea Ciucului, apoi m-am angajat între Târnave. Vedeam munţii spre Sibiu şi Făgăraş până ce se confundau cu orizontul şi nu-i mai vedeam. În dreapta, singurul, Ceahlăul care era înconjurat, parcă avea o căciulă de nori, parcă-i era frică de ger! Şi zburând între Târnave tot pierdeam în înălţime.

Am ajuns deasupra Blajului, am făcut câteva zboruri deasupra Blajului, i-am spus [maiorului Precup] <aruncă manifestele!…> Era o agitaţie impresionantă, vedeam în oraş [oameni] care umblau după manifeste, nu ştiau ce să facă, era o fierbere grozavă, de sus am văzut-o. Am căutat un loc de aterizare şi-am aterizat, dar cum am aterizat?! Câmpia Libertăţii era cam accidentată, erau gropi. Cum să fac, să zbor aşa, în unghi, nu era posibil, am să fac o încercare… – că eram meşter în aterizaje! Am pus roţile avionului aproape de malul Târnavei, am rulat şi aproape de calea ferată m-am oprit: parcă a fost măsurat!

Şi am [coborât din] avion şi nu departe era un băiat, [îl întreb:] <măi, băiete, cine sunt  stăpâni?> Zice: <români, mă rog frumos.> Apoi a început să curgă lumea şi-a venit la lume! Prin zăpadă, prin frig, în scurtă vreme câmpia s-a umplut de lume. Discursuri, cântece… Şi-apoi am luat măsuri ca să tragem avionul într-un loc [ferit], s-au oferit vreo 18 studenţi, profesori, ca să-l păzească peste noapte: , dar nu era cazul. Am înnoptat acolo şi noi ne-am dus la Palatul Mitropolitan – era mitropolitul doctor Vasile Suciu – ne-am dus acolo, am fost foarte frumos primiţi, am luat masa, povestiri frumoase…”

sursa: Facebook (Cer senin – Revista Forțelor Aeriene, Muzeul Unirii Alba Iulia)

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Tânărul din Alba, rănit într-un accident de motocicletă, s-a stins. A lăsat în urmă un gol imens printre cei care l-au cunoscut

Publicat

Radu Petre, tânărul din Alba rănit în urma unui grav accident de motocicletă, s-a stins din viață. Prietenii săi au lansat, în urmă cu câteva săptămâni, un apel pentru donare de sânge. 

Tânărul era extrem de iubit pentru modul lui de a fi. Era și voluntar în echipa SVSU Teiuș.

Pe Facebook, prietenii săi sunt îndurerați. O arată și mesajele de condoleanțe pe care le-au postat în ultimele ore.

”O inimă bună a încetat să mai bată, un suflet mare s-a ridicat la cer, lăsând în urmă o nemărginită durere şi un gol imens. Dumnezeu să-l odihnească în pace! Nu te voi uita niciodată!”

”Astăzi am pierdut un drag prieten Domnul să îi ofere odihna veșnică în împărăția cerurilor!! Ne vei lipsi prieten drag.”

”Nu am cuvinte, cred că asta spune mai mult decât aș putea eu spune ! Nu pot sa accept,e greu ,e greu sa îți ei rămas bun atât de vreme de la un prieten de o viață !

Dumnezeu să te aibă în pază lui , odihnă ușoară și veșnică prieten bun! Ai fost prea bun pentru lumea asta, Dumnezeu te-a iubit mult prea mult și te-a luat alaturi de el… prea devreme!” sunt doar câteva dintre acestea.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Doi bărbaţi dați dispăruți de vineri au fost găsiţi decedaţi, într-un autoturism căzut în râul Bistriţa Ardeleană

Publicat

Doi bărbaţi care nu mai fuseseră văzuţi de familii de două zile au fost găsiţi, duminică, decedaţi, într-un autoturism căzut în râul Bistriţa Ardeleană, pe raza localităţii Unirea, componentă a municipiului Bistriţa.

După semnalarea prezenţei unei maşini de teren căzute în râu, în care s-ar afla două persoane decedate, spre locul solicitării au fost direcţionate două autospeciale ale pompierilor, un echipaj de prim-ajutor SMURD şi un echipaj de scafandri.

Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Bistriţa-Năsăud, citat de Agerpres, a transmis că victimele sunt doi bărbaţi, de 36, respectiv 37 de ani, care locuiau în Unirea.

„Astăzi, poliţiştii din cadrul Poliţiei municipiului Bistriţa au fost sesizaţi despre faptul că un autoturism a fost găsit răsturnat în râul Bistriţa.

La locul evenimentului, în autoturism, au fost identificaţi doi bărbaţi de 36 şi 37 de ani, din Unirea, care din nefericire erau decedaţi.

Poliţiştii continuă cercetările în cadrul unui dosar penal cu privire la infracţiunea de ucidere din culpă. Totodată, va fi dispusă necropsia pentru a se stabili cu exactitate cauza decesului celor doi”, a informat IPJ.

Purtătorul de cuvânt al IPJ Bistriţa-Năsăud, Paul Rodilă, a precizat pentru AGERPRES că cei doi bărbaţi nu mai fuseseră văzuţi din data de 23 septembrie.

Fratele unuia dintre ei i-a semnalat dispariţia sâmbătă seara, la ora 21,30, fiind efectuate căutări de către poliţişti atât în cursul nopţii, cât şi duminică dimineaţa.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Parc fotovoltaic pe 88 de hectare, la Lunca Mureșului. Undă verde de la APM Alba, fără evaluarea de impact asupra mediului

Publicat

Agenția pentru Protecția Mediului Alba a anunțat vineri luarea deciziei etapei de încadrare fără evaluarea impactului asupra mediului pentru construcția unui parc fotovoltaic la Lunca Mureșului (județul Alba). 

”Proiectul deciziei de încadrare și motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul autorității competente pentru protecția mediului Alba. din Alba Iulia str. Lalelelor nr.7B, în zilele de luni – joi, între orele 9.00 – 14.00 și vineri între orele 9.00 – 13.00, precum și pe internet”, au precizat reprezentanții instituției.

Caracteristicile proiectului

Investiţia este inițiată de SC CAMPEADOR GREEN ENERGY SRL, cu sediul în Cluj Napoca și propune realizarea unui parc fotovoltaic care va utiliza energia solară pentru producerea energiei electrice.

Parcul fotovoltaic propus va fi amplasat în localitatea Lunca Muresului, pe terenulînchiriat de investitor cu suprafață totală de 88,2 de hectare.

În cadrul proiectului se va realiza o zonă pentru amplasarea celulelor fotovoltaice și o alta pentru amplasarea aparatajelor specifice unei centrale fotovoltaice: transformator, invertor, spații tehnice.

Puterea nominală va fi de 75 MW, urmând a fi montate 111.940 de panouri monocristaline din siliciu, 317 de invertoare și 40 de posturi de transformare în anvelopa de beton.

Ce se întâmplă cu energia produsă

Energia produsă de parcul fotovoltaic va fi livrată în sistem prin intermediul unei stații de transformare.

De la această stație va porni un traseu de cablu în lungime de aproximativ 4,7 kilometri, până în stația de transformare existentă la Ocna Mureș, unde se va racorda la barele acestei statii.

Linia electrică pentru racordarea parcului fotovoltaic la sistemul energetic național va subtraversa râul Mureș, prin foraj orizontal dirijat, cablul fiind montat în tub din polipropilena.

Foto: Pixabay, rol ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Zboruri directe Sibiu – București, din noiembrie, operate de compania românească AirConnect

Publicat

Compania aerioană regională AirConnect va opera din octombrie, zboruri directe de la Sibiu la București și retur.

AirConnect este o companie aeriană românească înființată în 2021 de către 7 investitori privați cu intenția de a deservi piața regională din zonă.

”Ambiția noastră este de a conecta toate regiunile din România la hub-uri internaționale, determinând o dezvoltare semnificativă pentru toate comunitățile.

Ne propunem să fim unul dintre cei mai importanți operatori de turbopropulsoare din regiune, să oferim cea mai bună experiență clienților” au transmis reprezentanții companiei.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax