Actualitate
FOTO: Mocănița „Crăița” a trecut prin prima probă de tracțiune. A tractat un automotor de 70 de tone pe traseul Zlatna-Tăuți
Mocănița „Crăița” a plecat joi la drum și a făcut o cursă de tracțiune. Trenul de epocă a tractat un automotor de 70 de tone pe traseul Zlatna – Tăuți. Primul drum făcut de „Crăița” a fost făcut în data de 17 a acestei luni. Atunci Mocănița a plecat din Gara Zlatna până la Alba Iulia, în Gara Bărăbanţ. Trenul nu poate atinge o viteză mai mare de 15 kilometri la oră, tocmai de aceea timpul petrecut pe drum a fost de peste 2 ore.
Astăzi, Mocănița a făcut un prima proba de tracțiune și a reușit cu succes să tracteze o greutate de 70 de tone.
Locomotiva „Mocăniţei” a fost restaurată prin grija Primăriei Zlatna în colaborare cu Consiliul Judeţean. Investiţia pentru această atracţie turistică a fost de 150.000 de euro, potrivit primarului Silviu Ponoran şi a fost restaurat şi un vagon, pentru a completa garnitura trenului de epocă.
Trenul a fost restaurat la Uzinele „16 Februarie” din Cluj. Locomotiva a fost găsită într-un depozit la Sibiu, unde „zăcea” de 19 ani. „Crescuse şi un copac în ea”, spune Ponoran. Pimăria a cumpărat locomotiva la începutul anului 2013, de la un lichidator din Braşov.
Astfel de atracţii turistice sunt şi la Alba Iulia, unde este expusă o locomotivă restaurată a Mocăniţei, trenul care circula pe linia îngustă înainte de 90, dar şi la intrarea în Cîmpeni.
“Mocănița” trecea prin mijlocul oraşului Alba Iulia și a fost o prezență îndrăgită, chiar un simbol pentru albaiulieni. Celebra “Mocăniță”, trenul cu aburi pe linie îngustă făcea legătura între Alba Iulia și Zlatna. A circulat până în anii 80.
În Apuseni, linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Viteza acesteia ajungea până la 40 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Mocăniţa a transportat, de-a lungul vremii, atât călători, cât şi mărfuri, precum lemnul exploatat din munţi. Trenul şi-a încheiat activitatea în anii ’90, acesta fiind lăsat de izbelişte, iar linia a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi.
Segmentul de linie care nu a fost distrus în totalitate şi a putut fi repus în funcţiune a fost cel dintre Câmpeni şi Abrud.
sursa foto: Facebook.com
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News