Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: „Statu’ la vase în Lunea Paştelui”, la Şugag. 12 familii tinere, sărbătorite pe Valea Sebeşului


Publicat

Şi în acest an, în a doua zi de Paşti, la Şugag, a fost ţinut unul dintre cele mai vechi obiceiuri populare româneşti: „Statu’ la vase în Lunea Paştelui”. Perechi de tineri căsătoriţi s-au întâlnit cu localnici şi au primit, într-un cadru festiv, lucruri şi vase necesare în gospodărie.

Sărbătoarea a început după ora 11.00 în curtea bisericii ortodoxe din Şugag. „Statu’ la vase” a reunit în acest an 12 cupluri, tineri care s-au căsătorit în decursul ultimului an. Conform tradiţiei, au primit lucruri şi vase necesare pentru întemeierea noii gospodării. Sărbătoarea de la Şugag a continuat cu un spectacol folcloric cu îndrăgiţi artişti din judeţul Alba precum Roxana Reche, Maria Filimon, Floricica Moga, Cătălin Haşa, Dorina Nariţa, Nicolae Plută şi Cătălin Haşa. În program a fost inclus şi un moment al Ansamblului de dansuri al Centrului de Cultură Augustin Bena Alba, coregrafia fiind semnată de Alexandra Oargă şi Flaviu Mârza. Conducerea muzicală a întregului eveniment a fost asigurată de Alexandru Pal. Invitaţi au fost Ionela Sterp şi Doinel Hândorean, dar şi Formaţia de fluieraşi a Căminului Cultural Şugag, care au întregit atmosfera de voie bună în localitate.

Vezi și URĂRI DE PAŞTE 2018: Mesaje și felicitări de Învierea Domnului. Transmite un gând bun celor dragi de Sărbători

Tinerii căsătoriţi în anul pascal 2017-2018 care au fost sărbătoriţi pe 9 aprilie, în a doua zi de Paşti, la Şugag:

Costina şi Petru Achimescu

Ileana şi Victor Avram

Mirela şi Petru Barbu

Adelina-Maria şi Marius Bişboacă

Tatiana şi Dumitru Cernat

Mihaela şi Nicolae Cînda

Ileana Paula şi Emil Nicolae Duvlea

Ioana şi Petru Grosu

Elena şi Nicolae Jinariu

Mădălina şi Cristian Jinariu

Adelina şi Nicolae Lucan

Ioana şi Ioan Marius Puiac

„Statu’ la vase în Lunea Paştelui” este organizat de Consiliul Judeţean Alba, Centrul de Cultură „Augustin Bena” Alba, Biserica Ortodoxă din Şugag şi Primăria Comunei Şugag.

Comuna Şugag, comună veche de oieri, se află la 30 de kilometri de Sebeş, fiind una dintre cele mai mari şi mai bogate localităţi de pe Valea Sebeşului. Comuna este atestată documentar încă din anul 1575 şi îşi trage numele de la apele tumultoase ce se scurg de pe versanţii munţilor, denumite în limbajul popular şugăgi. Şugagul are o suprafaţă de peste 250 de kilometri pătraţi şi peste 2.700 de locuitori.

Etnologii spun că „Statu’ la vase” ar data din perioada tracilor şi este un străvechi obicei unic în ţară ce reuneşte atât sărbătorirea întemeierii unei familii cât şi sărbătorirea Sfintei Învieri a Domnului.

sursă foto: Facebook



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Sfaturi pentru încheierea contractelor de energie electrică. Cum trebuie analizate ofertele furnizorilor

Publicat

contor curent

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) prezintă recomandări pentru consumatorii casnici care vor încheia un nou contract la energie pe piaţa liberă.

Reamintim că, din 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică pentru clienţii casnici s-a liberalizat.

ANRE recomandă clienţilor casnici încheierea unui contract în piaţa concurenţială cu oricare furnizor de energie electrică licenţiat.

Procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică este gratuit şi nu implică modificări de ordin tehnic.

În derularea procesului de schimbare a furnizorului nu există niciun risc de deconectare.

În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice, clienţii casnici trebuie să ia legătura cu orice furnizor de energie electrică, să aleagă cea mai bună ofertă accesând „Comparatorul de oferte-tip” de pe site-ul ANRE sau să aştepte acasă o informare privind procesul de liberalizare, precum şi un Formular de selecţie ofertă de la furnizorul actual.

Până la data încheierii noului contract, dar nu mai târziu de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică la data de 20 ianuarie 2021.

Formularul de selecţie ofertă transmis de furnizorul actual conţine oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurenţială alternativă şi oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum şi valoarea reducerii comerciale acordate şi perioada de aplicare.

Pentru încheierea unui contract nou cu actualul furnizor nu mai este necesară deplasarea la sediile centrelor de relaţii cu publicul ale furnizorului.

Prin completarea acestui Formular de selecţie ofertă clientul poate alege direct oferta concurenţială din cele două propuse, iar transmiterea formularului prin selecţia unei oferte constituie acordul de contractare şi, implicit, obligaţia contractuală pentru ambele părţi.

Furnizorul are obligaţia ca, după cel puţin 5 zile de la data primirii Formularului de selecţie ofertă completat, să transmită clientului final, odată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat.

Nu există un termen limită pentru a trece în piaţa concurenţială. Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să îşi schimbe furnizorul/contractul de energie electrică în termen de 21 de zile calendaristice de la data solicitării.

Miercuri, ANRE a aprobat un ordin potrivit căruia companiile pot acorda discounturi egale cu diferenţa dintre preţul serviciului universal şi cea mai bună ofertă a lor fără abonament pentru piaţa concurenţială în primul semestru al acestui an.

”Cel puţin până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, şi vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică”, spun reprezentanţii ANRE.

Sfaturi InfoCons. La ce trebuie să fie atenți consumatorii când aleg un furnizor de energie / încheie un contract nou:

– preţul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în preţul de furnizare;

– facturarea unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună;

– perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în ofertă;

– perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;

– comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;

– termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor;

– modalităţi de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia;

– drepturile şi obligaţiile părţilor;

– condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare;

– garanţiile solicitate, după caz.

Drepturile consumatorilor de energie:

– Dreptul de acces la reţelele de energie electrică şi gaze naturale;

– Dreptul de a-şi alege furnizorul de energie electrică şi gaze naturale fără plata vreunei taxe pentru schimbarea acestuia;

– Dreptul de a fi informat în legătură cu condiţiile generale de contractare, preţurile şi tarifele aplicabile, întreruperile programate în furnizarea gazelor naturale etc;

– Dreptul de a solicita furnizorului modificarea şi completarea contractului de furnizare şi a anexelor acestuia, atunci când apar elemente noi ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale;

– Dreptul de a solicita furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite în reţelele de energie electrică şi gaze naturale;

– Dreptul de a beneficia de serviciul universal;

– Dreptul de a primi informaţii despre utilizarea mai eficientă a energiei;

– Dreptul de a adresa o plângere furnizorului referitor la activităţile prestate de acesta;

– Dreptul de a vă adresa ANRE dacă nu sunteţi mulţumit de răspunsul furnizorul.

sursă: agerpres.ro, anre.ro, InfoCons

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Proiectarea Bazei sportive cu bazine de înot din Alba Iulia, la licitație. Detaliile unei investiții îndelung așteptate

Publicat

Noua administrație locală reia problema construcției unei baze sportive și de agrement, cu bazine exterioare de înot și locuri de joacă pentru copii, în zona Bazinului Olimpic din Alba Iulia. Primăria Alba Iulia a lansat recent o licitație pentru servicii de proiectare a obiectivului de investiții. 

Proiectul a fost tărăgănat ani întregi și relocat în mai multe poziții de vechea adiministrație condusă de Mircea Hava, astfel încât orașul nu are în prezent un ștrand public.

Primăria Alba Iulia a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii de proiectare faza DTAC+PT+DDE+CS, verificarea tehnică de calitate a documentațiilor, inclusiv servicii de asistență tehnică din partea proiectantului pe perioada execuției lucrărilor privind obiectivul „Regenerare urbană a zonei Bazinului Olimpic prin amenajarea de zone verzi și construirea unei baze sportive și de agrement – municipiul Alba Iulia”.

Valoarea totală estimată este de 477.452,2 lei, fără TVA.

Primarul Gabriel Pleșa a declarat pentru Alba24 că investiția ar putea începe la toamnă și va trebui finalizată în 16 luni. Asta înseamnă că sezonul în care Alba Iulia va avea un ștrand municipal va fi cel din 2023.

”Investiția aceasta este direct legată și de introducerea canalizării pe strada Alcala de Henares, urmată de asfaltarea ei până la intersecția cu strada Gheorghe Șincai. Sper să o pot da în execuție cât mai repede către Apa CTTA, unde suntem acționari”, a spus primarul Gabriel Pleșa.

Citește și MODIFICĂRI în proiectul ștrandului de lângă Bazinul olimpic din Alba Iulia. Zona de plajă, extinsă. La ce se RENUNȚĂ

Reamintim faptul că Primăria Alba Iulia a actualizat în primăvara anului 2020 studiul de fezabilitate privind construirea unei baze sportive și de agrement în zona Bazinului Olimpic.

Printre modificările propuse atunci s-au numărat renunțarea la terenul de sport și la gradene aferente acestuia, pentru a crește suprafața aferentă șezlongurilor și zonei de plajă, renunțarea la funcțiunile din clădirea corpului administrativ (nivel mansardă), montarea de pompe de căldură care să asigure 33% din totalul de energie și creșterea numărului locurilor de parcare.

Citește și Baza de agrement – Bazinul Olimpic și centura de sud-vest Alba Iulia. Cât costă investițiile și când vor începe proiectele

În luna septembrie 2020, Primăria Alba Iulia a semnat un acord de parteneriat cu ADR Centru pentru pregătirea proiectului de investiții. Astfel, buget eligibil estimat total al investiției este de 6.855.676,76 euro (TVA inclus) / curs inforeuro august 2020.

Potrivit studiului de fezabilitate actualizat, baza sportivă și de agrement propusă va asigura pe perioada verii modalitati de petrecere a timpului liber, de relaxare şi de agrement prin realizarea următoarelor construcții și amenajări:

  • corp administrativ P+M;
  • bazin exterior pentru înot;
  • bazin exterior de agrement;
  • bazin exterior cu tobogan pentru copii mici și foarte mici;
  • spații tehnice subterante pentru instalații tehnologice;
  • dușuri exterioare în zona bazinelor;
  • platforme exterioare;
  • punct alimentar, filigorii și grup sanitar pentru public;
  • spațiu tehnic și depozitare recuzită;
  • gradene în zona bazinului de înot;
  • loc de joacă pentru copii ;
  • rețele de utilități (apă, canal, electrice);
  • parcaje, alei pietonale, suporturi biciclete;
  • spații verzi;
  • împrejmuire incintă;
  • instalații iluminat incintă;
  • sistem propriu de încălzire (panouri solare);
  • zona de relaxare;
  • sistem de colectare gunoi;
  • filigorii.

Corp administrativ

Corpul administrativ este clădirea prin care se face accesul publicului în incinta ștrandului, având regimul de înălțime de P+M.

Dimensiunile construcției sunt de 33,10 x 19,60 metri iar suprafața utilă totală este de 709,50 mp.

Spațiile sunt divizate în două zone:

  • zona accesibilă publicului, situată la parter, cuprinzând o recepție cu zonă de comerț și vestiare cu grupuri sanitare și dușuri
  • zona destinată personalului complexului, cuprinzând în zona parterului spații de serviciu, iar în zona mansardei spații cu destinație administrativă.

În ceea ce privește finisajele, pentru corpul administrativ se adoptă tencuieli decorative bleu marin și albe alternate cu placaj MDF de exterior.

Structura din lemn lamelar încleiat rămâne aparentă și susține învelitoarea din tablă fălțuită mată gri închis ce îmbracă întreaga structură într-o formă fluidă.

Bazin exterior de înot

Bazinul pentru înotători va avea dimensiunile de 25 x 15,4 m (conf. FR 2.5/pag. 115 din Cartea Federației Române de Natație și Pentatlon Modern și adâncimea cuprinsă între 1,40 și 2,0 m).

Acesta va fi dotat cu 6 blocstarturi pentru 6 culoare pe latura scurtă cu orientare vest și cu gradene pentru public pe partea laturii sudice.

Spațiul tehnic prevăzut în demisolul spatiului tehnic și depozitare recuzită (camera pentru instalații tehnologice) deservește bazinul de înot și cuprinde următoarele echipamente: filtre verticale bobinate, recipiente de dozare a substanțelor pentru tratarea și dezinfecția apei, pompe de recirculare, un schimbător de căldură pentru descărcare panouri solare și un schimbator de căldură cu agent termic de la centrala termică ca sursa alternativă și alte accesorii.

Bazin exterior de agrement

Acesta va avea o adâncime maximă constantă de 1,40 m, iar zona de relaxare va fi separată de cea de agrement/inițiere printr-un bloc solid pe care se vor monta sisteme de hidromasaj (sistem 1). Zona de relaxare primește o formă semicirculară și are amplasate central 12 paturi pentru hidromasaj, organizate circular (sistem 2). În centrul zonei create de grupurile de paturi cu hidromasaj, va fi desenat în finisaj simbolul „Celeilalte capitale – Alba Iulia” ce va marca un sistem de hidromasaj în pardoseală (sistem 3).

Pe unde va fi accesul

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cine a fost Alexandru Ioan Cuza, artizanul ”Micii Uniri”. Lucruri mai puțin cunoscute din biografia acestuia

Publicat

24 ianuarie * Mica Unire * Unirea Principatelor Române de la 1859: Alexandru Ioan Cuza s-a născut la 20 martie 1820, la Bârlad și a murit la data de 15 mai 1873, la Heidelberg, în Germania. A fost un personaj secundar, cu o mamă de origine greco-italiană, ales domn al celor două principate, în speranța că va fi ușor de manipulat. Doar că nu a fost așa.

Enciclopedia României îl prezintă drept un om politic, domn al Principatelor Unite, care deşi nu era o personalitate de prim rang pe scena politică şi avea contracandidaţi cu o bogată experienţă administrativă, a apărut în prim plan la momentul 1859 deoarece grupările politice din Principate au preferat să sprijine un semi-necunoscut decât să îşi voteze un adversar iredutabil.

Cuza nu s-a lăsat manipulat şi a înţeles, la un moment dat, să preia controlul întregii vieţi politice crezând că va reuşi să creeze un sistem care să-i acorde puterea totală şi, în acelaşi timp, să patroneze modernizarea societăţii româneşti pe principii liberale.

În perioada regimului autoritar s-au putut lua acele măsuri necesare modernizării, însă lovitura de stat a suspendat orice manifestare a spiritului liberal şi chiar opera de modernizare a societăţii româneşti a fost pusă sub semnul întrebării.

Treptat, societatea a intrat în criză, ajungându-se la o gripare a sistemului instituţional, iar elita politică va recurge la o soluţie radicală pentru a debloca sistemul.

Familia lui Alexandru Ioan Cuza

Tatăl viitorului domn, Ioan Cuza, provenea dintr-o veche familie de boieri mici şi mijlocii din judeţul Fălciu (astăzi în judeţul Vaslui), proprietari de pământ cu funcţii în administraţiile domneşti din Moldova.

Mama sa, Sultana Cozadini, provenea dintr-o familie de origine greco-italiană din Constantinopol, dar românizată.

În 1835 îşi ia diploma de bacalaureat la Paris, apoi urmează studii universitare de drept şi medicină, pe care nu le finalizează, şi devine membru al Societăţii economiştilor de unde îşi va înainta demisia în 1840.

Activează ulterior ca preşedinte al judecătoriei Covurlui, perioadă în care se căsătoreşte (30 aprilie 1844) cu Elena Rosetti, fiica unui postelnic din Vaslui şi sora viitorului prim-ministru Theodor Rosetti.

A avut doi copii cu amanta Maria Obrenovici, pe care i-a recunoscut, iar soția sa i-a adoptat și s-a ocupat de creșterea și educația loc.

Personaj politic secundar

Cuza a participat la evenimentele de la 1848 din Moldova, însă a jucat un rol secundar. Domnul Moldovei, Mihail Sturdza, a retezat imediat orice tentativă de mişcare revoluţionară arestând pe majoritatea complotiştilor.

Cuza petrece un an în exil, la Viena, Paris şi Constantinopol, revenind în ţară odată cu numirea noului domn în Moldova, Grigore Alexandru Ghica.

Este numit preşedinte al Judecătoriei Covurlui (1849 – 1851; 1855 – 1856), apoi director al Ministerului de Interne (1851), primind în această perioadă şi rangul de vornic.

La 6 iunie 1856 este numit pârcălab de Galaţi, însă imediat după decesul domnului Ghica este destituit de caimacamul Teodor Balş.

După câteva luni, noul caimacam, Nicolae Vogoride, antiunionist şi dornic de a-şi face partizani îl renumeşte pe Cuza pârcălab şi îl reintegrează în cadrele armatei, avansând în numai două luni de la gradul de sublocotenent la cel de maior.

Toate aceste funcții nu îl fac un personaj important la nivel politic, la vremea respectivă, dar…

Demisia la momentul oportun

În perioada alegerilor pentru Divanul ad-hoc Cuza face un gest care îi va aduce un important capital de imagine.

Înşirând ingerinţele administraţiei în alcătuirea listelor electorale care urmau să aducă o majoritate antiunionistă în Divan, el îşi prezintă demisia din funcţia de pârcălab.

Alegerile sunt falsificate de Vogoride, însă, după tensiuni diplomatice, Puterile garante decid la 12 august 1857 o nouă consultare electorală.

De data aceasta, majoritatea unionistă este zdrobitare, Cuza numărându-se printre deputaţii aleşi să dezbată viitorul Principatelor. Având în vedere noul context, Vogoride îşi schimbă din nou atitudinea faţă de Cuza şi propune ridicarea acestuia la gradul de colonel. Viitorul domn acceptă fără probleme deşi cu câteva luni înainte acuzase faptele caimacamului.

Unirea Principatelor

Unirea Principatelor îşi datorează înfăptuirea conjuncturii internaţionale favorabile apărute după Războiul Crimeii (1853 – 1856) şi dorinţei de unire a românilor. Sesizând momentul internaţional favorabil, elita românească de la acea data, generaţia paşoptistă, a înteles şansa extraordinară care li se oferă şi a acţionat în consecinţă.

Dorinţa puterilor occidentale era aceea de a bloca Rusia din drumul spre controlul continentului european. Congresul de la Paris (13 februarie 1856 – 18 martie 1856) a încercat să pună bazele unei noi ordini europene după Războiul Crimeii, având la bază îngrădirea puterii ruseşti şi a influenţei sale în sud-estul Europei.-hoc.

Şedinţele Divanului ad-hoc din Moldova s-au deschis la 22 septembrie 1857, însă Cuza nu s-a remarcat printr-o activitate deosebită în cadrul dezbaterilor.

Având în vedere majoritatea unionistă zdrobitoare din ambele Divane, rezultatul formulat în rezoluţia din 7 octombrie a fost unul clar: Unirea Principatelor într-un singur stat sub numele de România şi Prinţ străin, cu moştenirea tronului, ales dintr-o familie domnitoare a Europei şi ai cărui moştenitori să fie crescuţi în religia ţării. A doua zi a fost adoptată rezoluţia şi în Muntenia, având practic aceleaşi concluzii.

Rezultatele au fost analizate într-un raport de comisari ai Puterilor garante şi dezbătute într-o Conferinţă care a durat trei luni.

La 7 august 1858 a fost semnată Convenţia de la Paris care stabilea viitorul politic al Principatelor. În fapt, acest document cu rol de constituţie era un compromis între Napoleon al III-lea şi regina Victoria. S-a stabilit ca unirea să fie una formală, fiecare principat având propriile sale instituţii legislative şi executive.

Contracandidații outsiderului Cuza

În perioada următoare au avut loc alegerile pentru Adunările Elective din fiecare principat, cele care trebuiau să aleagă domnii, de asemenea, câte unul pentru fiecare principat.

Configuraţia în ambele Adunări Elective era asemănătoare, împărţită în două grupări, una liberală şi alta conservatoare.

Fiecare dorea unirea, dar cu un domn al lor, care să le asigure păstrarea puterii politice. Însă, la rândul lor, în interiorul acestor grupări existau diverse tabere fiecare având candidaţi redutabili pentru funcţia supremă, personalităţi bine pregătite cu experienţă în administraţie.

În Moldova, în partea liberală se vehiculau nume precum Costache Negri, Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu, în timp ce la conservatori de departe cea mai bună expertiză o avea fostul domn Mihail Sturdza, existând şi voci care îl preferau pe fiul acestuia, Grigore M. Sturdza.

În Ţara Românească, situaţia era asemnătoare, luptându-se pentru domnie Barbu Ştirbei, Gheorghe Bibescu, Alexandru D. Ghica sau Dimitrie Ghica.

În acele clipe a apărut în prima plan numele lui Alexandru Ioan Cuza, care îndeplinea funcţia de hatman la acel moment.

El era un outsider pentru candidatura la domnie deoarece nu era o personalitate de prim rang pe scena politică şi nu se remarcase prin acţiuni deosebite în activitatea sa, făcând politică doar la nivel local.

În cele din urmă, toate grupările au preferat sa îl sprijine pe acest semi-necunoscut decat să îşi voteze un adversar redutabil.

Ei aveau convingerea că tânărul neexperimentat va putea fi manevrat uşor, însă a fost subestimat.

Cuza nu s-a lăsat manipulat şi a înţeles să ia la un moment dat în totalitate controlul vieţii politice din Principatele Unite. Pe 5 ianuarie 1859, Cuza a fost ales în unanimitate domn al Moldovei.

În Ţara Românească situaţia a fost mult mai simplă. Oricine ar fi fost ales în Moldova, trebuia ales şi la Bucureşti. Totuşi, surpriza a fost mare deoarece deputaţii munteni nu auziseră niciodată de tânărul colonel.

Problema a fost tranşată în noaptea de 23/24 ianuarie la hotelul Concordia. A doua zi, la şedinţa Adunării Elective, Alexandru Ioan Cuza a fost ales în unanimitate domn al Ţării Româneşti.

După realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza și colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi prim-ministru al României, fost coleg de școală de-al său), inițiază importante reforme interne: secularizarea averilor mănăstirești (1863), reforma agrară (1864), reforma învățământului (1864), reforma justiției (1864) ș.a., care au fixat un cadru modern de dezvoltare al țării.

Sursă: Enciclopedia României

Sursă foto: Foto: Facebook/Arhivele Diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Proiect: Terase deschise la Alba Iulia și iarna, în ”extrasezon”. Care este taxa propusă pentru proprietari

Publicat

Autoritățile locale din Alba Iulia reglementează cum vor funcționa terasele și în extrasezon, în perioada stării de alertă, pentru a veni în sprijinul firmelor din sectorul HoReCa. Taxa pe care proprietarii acestora ar urma să o plătească este de 0,25 lei/mp/zi.

Proiectul cu propunerea privind funcționarea teraselor în extrasezon intră la aprobare în ședința Consiliului Local Alba Iulia din 29 ianuarie.

Potrivit reglementărilor locale în vigoare (HCL 94/2013, modificată prin HCL 103/2014), perioada de funcționare a teraselor sezoniere este 1 aprilie – 31 octombrie.

”Având în vedere contextul național și internațional generat de dinamica evoluției situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, situație care a dus la suspendarea sau restrângerea unor activități, impactul asupra activităților desfășurate de operatorii economici din sectorul HoReCa fiind unul major, pentru a-și putea acoperi o parte din pierderile financiare suferite și a nu se vedea siliți să renunțe la afaceri, o parte dintre operatorii economici au solicitat Primăriei municipiului Alba Iulia acceptul pentru a putea desfășura activități specifice pe terasele sezoniere și în extrasezon, respectiv în perioada 1 noiembrie – 31 martie”, se arată în documentația proiectului.

Astfel că administrația locală propune prelungirea perioadei de funcționare a teraselor sezoniere și în perioada 1 noiembrie – 31 martie, pe toată perioada stării de alertă.

Taxa pe care o vor avea de plătit proprietarii teraselor va fi de 0,25 lei /mp/zi în extrasezon (redusă de la 0,5/lei/mp/zi).

Ca să funcționeze legal și în extrasezon, operatorii economici care exploatează terase în sezonul estival vor face cereri la primărie și pentru extrasezon, fără alte formalități, pentru aceleași amplasamente pentru care au încheiate contracte de închiriere

Celelalte obligații din Regulament vor trebui îndeplinite pentru sezonul estival 2021.

Reamintim că în ultima perioadă proprietarii de restaurante și cafenele din Alba Iulia au fost nevoiți să se bazeze mai mult pe activitatea din spațiile exterioare și cea de take out, decât cea în interiorul localurilor, date fiind restricțiile impuse mai întâi de carantină și apoi de scenariile roșii, măsuri impuse de autoritățile locale pe baza evoluției incidenței cazurilor COVID.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate