Eveniment
FOTO: „Zebrele” nevăzute de la Alba Iulia. Trecerile de pietoni slab iluminate, pericol pentru cetățenii orașului
Lumina de intensitate scăzută din zona trecerilor de pietoni este unul dintre factorii care pun în primejdie viața trecătorilor pe timp de noapte.
În municipiul Alba Iulia există o singură trecere de pietoni iluminată suplimentar, amplasată în urmă cu aproximativ un an, pe strada Cloșca, printr-un proiect pilot.
Pe lângă iluminat, vizibilitatea șoferilor în zona trecerilor de pietoni este afectată și de panouri sau arbuștii amplasați pe marginea străzilor, condiții meteo nefavorabile (pe timp de noapte, ploaie sau ceață) sau îmbrăcămintea pietonilor (în special cea de culoare închisă).
Miercuri seara, în centrul municipiului Alba Iulia, un om a fost lovit mortal de o mașină, pe trecerea de pietoni. Vezi pe linkul de mai jos detalii despre accident:
Citește și UPDATE VIDEO: Bărbat accidentat MORTAL în zona unei treceri de pietoni din Alba Iulia. Precizări ale polițiștilor din Alba
La Alba Iulia, într-un an, o singură ”zebră – smart”. La Sebeș, într-o lună, 23
Singura trecere de pietoni din Alba Iulia „smart”, cu iluminare suplimentară și senzori de prezență, a fost realizată în premieră, anul trecut, pe strada Cloșca. În ultimii ani, în zona respectivă s-au înregistrat mai multe accidente rutiere, printre care și unul mortal.
Vezi și VIDEO Premieră la Alba Iulia: Trecere de pietoni cu sistem inteligent de semnalizare și iluminat, pe o stradă din oraș
Pe de altă parte, în municipiul Sebeș, peste 20 de treceri de pietoni au fost iluminate suplimentar în 2018, pentru siguranța pietonilor. Potrivit primarului Dorin Nistor, până la sfârșitul anului viitor numărul acestora va crește la peste 50.
Diferența dintre o trecere iluminată doar de corpurile de iluminat de pe marginea străzilor (la Alba Iulia) și una iluminată suplimentar (la Sebeș) poate fi observată în următoarele imagini:
Dincolo de problema luminii, nu de puține ori cetățenii se aventurează să traverseze strada pe trecerile de pietoni, neluând în considerare faptul că trebuie să ţină cont de anumite reguli pentru a nu fi accidentaţi sau pentru a nu întârzia nejustificat acţiunile Poliţiei, pompierilor sau ambulanţei. Din grabă sau din neatenție, unii dintre aceștia se „aruncă” în traversarea străzii pe zebră, fără a se asigura înainte că pot trece în siguranță.
Desigur sunt și conducători auto care nu acordă prioritate de trecere pietonilor angajați în traversare. Șoferii fie îi observă prea târziu și frânează brusc, oprindu-se la doar câțiva zeci de centimetri de trecere, fie accelerează și trec în viteză prin fața pietonilor înainte ca aceștia din urmă să ajungă pe banda pe care se deplasează autovehiculul.
Potrivit OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, pietonii au prioritate de trecere față de conducătorii de vehicule numai atunci când sunt angajați în traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate și semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor.
Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic.
Pietonii surprinși și accidentați ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roșie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectării altor obligații stabilite de normele rutiere poartă întreaga răspundere a accidentării lor, în condițiile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulația prin acel sector.
Polițistul Marian Godină relata că a sancționat un pieton deși acesta traversase strada pe o trecere semnalizată prin marcaj și indicator.
„Am postat mai demult un text în care relatam cum am sancționat un pieton, deși acesta traversase pe trecere semnalizată prin marcaj și indicator. L-am sancționat pentru că a traversat fără să se asigure.
Mai pe românește, s-a aruncat pe trecere ca în piscină. Articolul de lege pe care l-am invocat lasă loc de interpretări gramaticale.
El sună cam așa: articolul 72, alin. 3 din OUG 195/2002 – <Traversarea drumului public de catre pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzator, iar in lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, NUMAI DUPĂ CE S-AU ASIGURAT că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic>.
Virgulele sunt exact așa cum le-am pus mai sus. Unii înțeleg că trebuie să te asiguri doar când treci pe la colțul străzii, în lipsa trecerilor de pietoni, eu am înțeles că trebuie să te asiguri indiferent pe unde ai trece, chiar și pe trecere. Procesul-verbal nu a fost contestat, așa că nu știu cum ar interpreta un judecător.
(…) Lăsând la o parte articolele de lege, cred că e mai mult decât normal să te asiguri când te angajezi în traversarea străzii, chiar și pe trecerea de pietoni. Nu știu care sunt statisticile oficiale, dar eu, în cariera mea de polițist rutier, am fost la mult mai multe accidente cu pietoni accidentați pe trecere, decât la accidente cu pietoni loviți traversând aiurea prin loc nepermis. De ce oare? E lesne de înțeles: cei care traversează printre mașini, aiurea, deși încalcă legea și se expun mult mai tare la accidente, se asigură temeinic. Acum sper să nu înțeleagă cineva că încurajez traversarea prin locuri nepermise!”, a scris, în urmă cu mai mulți ani, polițistul Marian Godină.
Ce prevede legea
Potrivit Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, pe timp de noapte, pietonul sau persoana asimilată acestuia care circulă pe partea carosabilă a drumului, care nu este prevăzut cu trotuar sau acostamente, trebuie să aibă aplicate pe îmbrăcăminte accesorii fluorescent-reflectorizante sau să poarte o sursă de lumină, vizibilă din ambele sensuri.
Documentul interzice pietonilor și persoanelor asimilate acestora:
a) să se angajeze în traversarea drumului public atunci când se apropie un autovehicul cu regim de circulație prioritară care are în funcțiune semnalele speciale de avertizare luminoase și sonore (exemplu: poliție, ambulanță, pompieri, etc.);
b) să traverseze partea carosabilă prin fața sau prin spatele vehiculului oprit în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, cu excepția cazurilor în care există treceri pentru pietoni, semnalizate corespunzător;
c) să prelungească timpul de traversare a drumului public, să se oprească ori să se întoarcă pe trecerile pentru pietoni care nu sunt prevăzute cu semafoare;
d) să traverseze drumul public prin alte locuri decât cele permise;
e) să ocupe partea carosabilă în scopul împiedicării circulației;
f) să traverseze calea ferată atunci când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori când semnalul luminos sau acustic interzice trecerea;
g) să circule pe pistele pentru biciclete, amenajate și semnalizate corespunzător.
De asemenea, persoanele care se deplasează pe drumul public formând un grup organizat, o coloană militară sau un cortegiu trebuie să circule în formație de cel mult trei șiruri, pe partea dreaptă a carosabilului, în sensul lor de mers, ocupând cel mult o bandă de circulație.
De la lăsarea serii și până în zorii zilei, precum și ziua, în condiții de vizibilitate redusă, persoanele care se află în fața și în spatele șirului dinspre axa drumului trebuie să aibă o sursă de lumină de culoare albă, respectiv roșie, care să fie vizibilă pentru ceilalți participanți la trafic.
Persoanele care formează șirul dinspre axa drumului trebuie să aibă aplicate pe îmbrăcăminte elemente fluorescent-reflectorizante.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Ionel
vineri, 13.12.2019 at 08:16
Morții nu mai pot da pe nimeni în judecată dar familiile persoanelor decedate în astfel de circumstanțe ar trebui să se îndrepte în special împotriva administratorului drumului public, a primăriei etc.
Pentru autorități costă prea mult să pună un semafor cu buton sau un niște becuri – probabil mai mult decât viața unui om sau conștiința unui șofer ghinionist căruia i-a apărut pietonul în față.
Să interzică circulația pe timp de noapte dacă n-au bani să pună becuri!