Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: „Zebrele” nevăzute de la Alba Iulia. Trecerile de pietoni slab iluminate, pericol pentru cetățenii orașului


Publicat

Lumina de intensitate scăzută din zona trecerilor de pietoni este unul dintre factorii care pun în primejdie viața trecătorilor pe timp de noapte.

În municipiul Alba Iulia există o singură trecere de pietoni iluminată suplimentar, amplasată în urmă cu aproximativ un an, pe strada Cloșca, printr-un proiect pilot.

Pe lângă iluminat, vizibilitatea șoferilor în zona trecerilor de pietoni este afectată și de panouri sau arbuștii amplasați pe marginea străzilor, condiții meteo nefavorabile (pe timp de noapte, ploaie sau ceață) sau îmbrăcămintea pietonilor (în special cea de culoare închisă).

Miercuri seara, în centrul municipiului Alba Iulia, un om a fost lovit mortal de o mașină, pe trecerea de pietoni. Vezi pe linkul de mai jos detalii despre accident:

Citește și UPDATE VIDEO: Bărbat accidentat MORTAL în zona unei treceri de pietoni din Alba Iulia. Precizări ale polițiștilor din Alba

La Alba Iulia, într-un an, o singură ”zebră – smart”. La Sebeș, într-o lună, 23

Singura trecere de pietoni din Alba Iulia „smart”, cu iluminare suplimentară și senzori de prezență, a fost realizată în premieră, anul trecut, pe strada Cloșca. În ultimii ani, în zona respectivă s-au înregistrat mai multe accidente rutiere, printre care și unul mortal.

Vezi și VIDEO Premieră la Alba Iulia: Trecere de pietoni cu sistem inteligent de semnalizare și iluminat, pe o stradă din oraș

Pe de altă parte, în municipiul Sebeș, peste 20 de treceri de pietoni au fost iluminate suplimentar în 2018, pentru siguranța pietonilor. Potrivit primarului Dorin Nistor, până la sfârșitul anului viitor numărul acestora va crește la peste 50.

Diferența dintre o trecere iluminată doar de corpurile de iluminat de pe marginea străzilor (la Alba Iulia) și una iluminată suplimentar (la Sebeș) poate fi observată în următoarele imagini:

Dincolo de problema luminii, nu de puține ori cetățenii se aventurează să traverseze strada pe trecerile de pietoni, neluând în considerare faptul că trebuie să ţină cont de anumite reguli pentru a nu fi accidentaţi sau pentru a nu întârzia nejustificat acţiunile Poliţiei, pompierilor sau ambulanţei. Din grabă sau din neatenție, unii dintre aceștia se „aruncă” în traversarea străzii pe zebră, fără a se asigura înainte că pot trece în siguranță.

Desigur sunt și conducători auto care nu acordă prioritate de trecere pietonilor angajați în traversare. Șoferii fie îi observă prea târziu și frânează brusc, oprindu-se la doar câțiva zeci de centimetri de trecere, fie accelerează și trec în viteză prin fața pietonilor înainte ca aceștia din urmă să ajungă pe banda pe care se deplasează autovehiculul.

Potrivit OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, pietonii au prioritate de trecere față de conducătorii de vehicule numai atunci când sunt angajați în traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate și semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor.

Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic.

Pietonii surprinși și accidentați ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roșie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectării altor obligații stabilite de normele rutiere poartă întreaga răspundere a accidentării lor, în condițiile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulația prin acel sector.

Polițistul Marian Godină relata că a sancționat un pieton deși acesta traversase strada pe o trecere semnalizată prin marcaj și indicator. 

„Am postat mai demult un text în care relatam cum am sancționat un pieton, deși acesta traversase pe trecere semnalizată prin marcaj și indicator. L-am sancționat pentru că a traversat fără să se asigure.

Mai pe românește, s-a aruncat pe trecere ca în piscină. Articolul de lege pe care l-am invocat lasă loc de interpretări gramaticale.

El sună cam așa: articolul 72, alin. 3 din OUG 195/2002 – <Traversarea drumului public de catre pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzator, iar in lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, NUMAI DUPĂ CE S-AU ASIGURAT că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic>.

Virgulele sunt exact așa cum le-am pus mai sus. Unii înțeleg că trebuie să te asiguri doar când treci pe la colțul străzii, în lipsa trecerilor de pietoni, eu am înțeles că trebuie să te asiguri indiferent pe unde ai trece, chiar și pe trecere. Procesul-verbal nu a fost contestat, așa că nu știu cum ar interpreta un judecător.

(…) Lăsând la o parte articolele de lege, cred că e mai mult decât normal să te asiguri când te angajezi în traversarea străzii, chiar și pe trecerea de pietoni. Nu știu care sunt statisticile oficiale, dar eu, în cariera mea de polițist rutier, am fost la mult mai multe accidente cu pietoni accidentați pe trecere, decât la accidente cu pietoni loviți traversând aiurea prin loc nepermis. De ce oare? E lesne de înțeles: cei care traversează printre mașini, aiurea, deși încalcă legea și se expun mult mai tare la accidente, se asigură temeinic. Acum sper să nu înțeleagă cineva că încurajez traversarea prin locuri nepermise!”,  a scris, în urmă cu mai mulți ani, polițistul Marian Godină.

Ce prevede legea

Potrivit Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, pe timp de noapte, pietonul sau persoana asimilată acestuia care circulă pe partea carosabilă a drumului, care nu este prevăzut cu trotuar sau acostamente, trebuie să aibă aplicate pe îmbrăcăminte accesorii fluorescent-reflectorizante sau să poarte o sursă de lumină, vizibilă din ambele sensuri.

Documentul interzice pietonilor și persoanelor asimilate acestora:

a) să se angajeze în traversarea drumului public atunci când se apropie un autovehicul cu regim de circulație prioritară care are în funcțiune semnalele speciale de avertizare luminoase și sonore (exemplu: poliție, ambulanță, pompieri, etc.);

b) să traverseze partea carosabilă prin fața sau prin spatele vehiculului oprit în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, cu excepția cazurilor în care există treceri pentru pietoni, semnalizate corespunzător;

c) să prelungească timpul de traversare a drumului public, să se oprească ori să se întoarcă pe trecerile pentru pietoni care nu sunt prevăzute cu semafoare;

d) să traverseze drumul public prin alte locuri decât cele permise;

e) să ocupe partea carosabilă în scopul împiedicării circulației;

f) să traverseze calea ferată atunci când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori când semnalul luminos sau acustic interzice trecerea;

g) să circule pe pistele pentru biciclete, amenajate și semnalizate corespunzător.

De asemenea, persoanele care se deplasează pe drumul public formând un grup organizat, o coloană militară sau un cortegiu trebuie să circule în formație de cel mult trei șiruri, pe partea dreaptă a carosabilului, în sensul lor de mers, ocupând cel mult o bandă de circulație.

De la lăsarea serii și până în zorii zilei, precum și ziua, în condiții de vizibilitate redusă, persoanele care se află în fața și în spatele șirului dinspre axa drumului trebuie să aibă o sursă de lumină de culoare albă, respectiv roșie, care să fie vizibilă pentru ceilalți participanți la trafic.

Persoanele care formează șirul dinspre axa drumului trebuie să aibă aplicate pe îmbrăcăminte elemente fluorescent-reflectorizante.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Ionel

    vineri, 13.12.2019 at 08:16

    Morții nu mai pot da pe nimeni în judecată dar familiile persoanelor decedate în astfel de circumstanțe ar trebui să se îndrepte în special împotriva administratorului drumului public, a primăriei etc.

    Pentru autorități costă prea mult să pună un semafor cu buton sau un niște becuri – probabil mai mult decât viața unui om sau conștiința unui șofer ghinionist căruia i-a apărut pietonul în față.

    Să interzică circulația pe timp de noapte dacă n-au bani să pună becuri!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Intervenții ale Serviciului Public de Administrarea Patrimoniului Sebeș pentru îmbunătățirea stării drumurilor de la Răhău

Publicat

Serviciul Public de Administrarea Patrimoniului Sebeș a intervenit, în ultimele zile, la Răhău, în vederea evitării unor posibile probleme pe care le pot genera ploile, în condițiile în care se așteaptă venirea toamnei.

Reprezentanții Primăriei Sebeș au transmis că s-a recurs la îndreptarea drumurilor cu utilajele din dotare și la curățarea șanțurilor.

De asemenea, s-a lucrat la realizarea unor subtraversări și a unor șanțuri de scurgere.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Un nou MALL se construiește la Alba Iulia. Centru comercial pe o suprafață de 6,1 hectare.”Ancora” este un hypermarket Carrefour

Publicat

Prime Kapital și MAS REI a anunțat că pregătesc construirea celui mai mare centru comercial din județul Alba, Alba Iulia Value Centre. Noul centru comercial, care urmează modelul celor deschise deja la Roman și Zalău, va avea o suprafață totală de 19.300 mp și se află în faza de planificare.

Ancora noului Mall va fi un hipermarket Carrefour, iar deschiderea este preconizată pentru anul 2022 potrivit siteului oficial al companiei. Prime Kapital mai deține centre comerciale în Arad, București, Iași, Târgoviște, Burgas și Stara Zagora ( Bulgaria) și Gorzow (Polonia).

Suprafața totală de teren vizată pentru investiția de la Alba Iulia este în suprafață de 124.000 mp (12,4 hectare), iar construcția ar urma să fie amplasată pe circa 4-5 hectare. Comparativ, mall-ul Vivo din Cluj-Napoca (fostul Polus) se întinde pe 6,1 hectare.

Noul centru comercial va fi accesibil direct din E 81.

Prime Kapital și MAS REI  au deschis recent Roman Value Centre, care găzduiește 50 de spații comerciale pentru toate categoriile de vârstă și interese, pe o suprafață închiriabilă de aproximativ 20.000 metri pătrați și Zalău Value Centre, care este cel mai mare centru comercial din județul Sălaj.

Centrul comercial care se va construi la Alba Iulia, include un hipermarket, o galerie comercială și spații de tips trip mall, va deservi peste 160.000 de locuitori atât din municipiul Alba Iulia, cât și din localitățile din împrejurimi, generând peste 600 locuri de muncă.

Bugetul estimat pentru construcția Alba Iulia Value Centre este de 23,4 milioane euro, iar data estimată a inaugurării este anul 2022.

Centrul comercial, accesibil direct din E81, va avea o zonă de magazine cu acces din parcare, food court și galerie comercială interioară, iar ancora principală va fi un hipermarket Carrefour. În plus, vor fi amenajate 700 de locuri de parcare.

Potrivit Primăriei Alba Iulia, centrul comercial de tip Mall se va construi în zona Bărăbanț, pe un teren aflat în zona râului Ampoi. O firmă din București a solicitat și primit certificat de urbanism de la Primărie, pentru elaborarea PUZ.

Proiectul prevede construirea unui centru comercial, a unui centru wellness și amenajarea de sensuri giratorii, parcări, alei carosabile și pietonale și spații verzi. Sunt prevăzute construcții pe o suprafață de aproximativ 6,1 hectare de teren.

Firma PK Topaz SRL din București a solicitat Primăriei Alba Iulia, în data de 27 aprilie 2020, un certificat de urbanism pentru elaborare PUZ – Construire centru comercial Alba Iulia, sensuri giratorii, centru wellness, amenajare platforme exterioare cu parcări, alei carosabile și pietonale, reconfigurare căi de acces, semnalistică rutieră, amplasare casete publicitare luminoase și totemuri publicitare, amenajare spații verzi, împrejmuire teren și introducere parcelă în intravilan.

De asemenea, se dorește devierea rețelei electrice de înaltă tensiune (LEA 220 kW) și efectuarea de operațiuni cadastrale, notariale și schimbare categorie de folosință.

Terenul se află în localitatea Alba Iulia, în zona străzilor Alexandru Ioan Cuza și Fabricilor.

Potrivit PUG, terenul vizat este parțial extravilan, astfel că va trebui trecut în intravilan pentru realizarea investiției și relocată rețeaua electrică de 220 kW (liniile ar urma să fie deviate pe lângă râul Ampoi și trecute în subteran). Procedura este de durată și la această dată se efectuează procedurile de alipire a terenurilor.

Proiectul include circa 1500 locuri de parcare și amenajarea a două sensuri giratorii (unul pe strada Alexandru Ioan Cuza, celălalt pe strada Fabricilor). Proiectul ar putea însă suferi modificări.

Firma PK Topaz SRL are sediul în București, iar, potrivit termene.ro, acționarii firmei și legăturile cu alte companii sunt după cum urmează:

În același timp, pentru anul viitor este planificată și extinderea primului centru comercial de tip mall din oraș. Alba Mall se extinde cu circa 6.000 mp. Crește și numărul de locuri de parcare (285 existente, 140 propuse).

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Focar de coronavirus la Centrul de Dializă din Alba Iulia. 14 pacienți infectați, descoperiți la testarea de miercuri

Publicat

Focar de coronavirus la Centrul de Dializă din Alba Iulia. Sunt 14 pacienți infectați, potrivit unor surse ale ziarului Alba24.

Pacienții centrului au fost testați conform procedurii naționale, la două săptămâni, 14 dintre teste fiind miercuri pozitive.

Deocamdată nu se știe cum s-au infectat. Autoritățile au declanșat o anchetă epidemiologică și se pare că pacienții cu boli mai grave au fost transporatați deja la spital. Ar fi vorba despre 2,3 persoane care prezintă un risc mai ridicat.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cum explică europarlamentarul Rareș Bogdan eșecul PNL la primăria Alba Iulia și succesul candidatului USR PLUS, Gabriel Pleșa

Publicat

Prim-vicepreședintele PNL Rareș Bogdan a încercat să explice de ce liberalii au pierdut primăriile din Alba-Iulia, Timișoara și Brașov. Acesta a spus că la Alba Iulia a fost vorba despre o confuzie, pentru că ambii au fost viceprimari în mandatul lui Mircea Hava. 

„Probabil alegătorii noștri, la Alba a fost o confuzie generată tocmai de faptul că domnul Pleșa a fost viceprimarul lui Mircea Hava, primarul care a transformat complet Alba și candidatul nostru Voicu Paul a fost de asemenea viceprimar.

Deci au fost doi viceprimari. Unul preluat de USR, celălalt al nostru, care s-au bătut, a câștigat probabil datorită unei comunicări ceva mai eficiente, domnul Pleșa.

Până la urmă, sunt trei primari pierduți de noi,( nr. Alba Iulia, Timișoara și Brașov) dar s-a întors tot dreapta. Era grav pentru mine dacă pierdeam în favoarea stângii, pentru că atunci erau mutații în electorat. Nu s-a întâmplat acest lucru” a spus europarlamentarul Rareș Bogdan, invitat la Digi24.

Rareș Bogdan este originar din județul Alba, de la Ocna Mureș, unde tatăl său a condus UPSOM- cea mai importantă întreprindere din oraș și de unde s-a mutat la Cluj-Napoca.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate