Actualitate
În 1 mai, spitalele au făcut internări validate cu cardul de sănătate. Pacienții care nu l-au putut prezenta au fost verificați în sistem
De la 1 mai 2015, cardul naţional de sănătate a devenit unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale. Obligatoriu pentru asiguraţi, cardul de sănătate va trebui prezentat atât la internare, cât şi la externare. Spitalele au făcut internări validate cu cardul, dar şi pentru pacienţili care nu aveau card, în primele ore de funcţionare a sistemului nefiind semnalate probleme, a anunţat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
În prima zi de funcţionare a cardului naţional de sănătate, reprezentanţii caselor de asigurări au fost prezenţi în judeţe, la furnizorii de servicii medicale şi farmaceutice, pentru a se asigura că introducerea cardului naţional de sănătate nu creează probleme asiguraţilor, se arată într-un comunicat de presă al CNAS .
Potrivit CNAS, în primele ore de funcţionare a sistemului, cardul de sănătate nu a creat probleme pacienţilor În prima zi de funcţionare a cardului naţional de sănătate, casele de asigurări s-au organizat pentru a urmări modul în care funcţionează acest sistem şi pentru a raspunde solicitărilor venite din partea asiguraţilor şi a furnizorilor de servicii medicale.la spitale au fost efectuate atât internări validate cu cardul de sănătate, cât şi în urma verificării asiguraţilor în sistem, în cazul celor care nu a intrat încă în posesia cardului de sănătate. CNAS a precizat că servicile medicale nevalidate cu cardul de sănătate sunt monitorizate separat, pentru a le analiza şi a accelera predarea cardurilor către asiguraţi.
La nivelul fiecărei case de asigurări există personalul necesar pentru a elibera cardurile de sănătate acelor asiguraţi care vin să îl solicite. În funcţie de numărul de carduri rămase nepredate, sunt deschise unul sau mai multe ghişee de eliberare a cardurilor, precum şi a adeverinţelor de înlocuire a cardului de sănătate pentru asiguraţii care solicită card duplicat sau refuză cardul de
sănătate din motive religioase ori de conştiinţă.
De asemenea, pentru a da posibilitatea asiguraţilor să depună cereri pentru eliberarea unui card duplicat, sunt deschise casieriile unde asiguraţii pot efectua plata, în cazul în care solicitarea unui nou card este cauzată de pierderea sau deteriorarea cardului iniţial.
Furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve în cel mai scurt timp orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului.
Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate. Până la orele 12.00, un număr redus de asiguraţi s-a adresat caselor de asigurări pentru a solicita eliberarea cardului de sănătate sau a adeverinţei de înlocuire a cardului. În medie, o casă de asigurări a eliberat 20 de carduri. Excepţie face CASMB, care până la orele prânzului a eliberat 44 de carduri.
Reprezentanţii caselor de asigurări au fost prezenţi în judeţ la furnizorii de servicii
medicale şi farmaceutice pentru a se asigura că introducerea cardului naţional de sănătate nu creează probleme asiguraţilor.
La spitale au fost efectuate internări validate cu cardul de sănătate, dar şi în urma verificării asiguratului în sistem, în cazul în care acesta nu a intrat în posesia cardului de sănătate. Servicile medicale care nu vor fi validate cu cardul de sănătate vor fi monitorizate separat pentru a le analiza şi a accelera predarea cardurilor către asiguraţi. “Adresabilitatea pacienţilor, aşa cum era de aşteptat, este mai mică în această perioadă. Cu toate acestea, vom monitoriza în continuare foarte atent modul în care furnizorii de servicii medicale utilizează cardul de sănătate, pentru a neasigura că pacienţii au acces neîngrădit la serviciile de care au nevoie. Casele de asigurări vor raporta periodic sau ori de câte ori au de semnalat o problemă, pentru a găsi rezolvarea în cel mai scurt timp, fără a crea disconfort pacienţilor”, a declarat Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.
Cardul este obligatoriu ca să beneficiaţi de medicamente decontate de CAS, cu şi fără contribuție personală, şi va fi prezentat de beneficiarul reţetei la momentul ridicării medicamentelor din farmacie. În cazul în care medicamentele sunt ridicate de la farmacie de către un împuternicit, acesta va prezenta cardul său, dacă are, sau cartea de identitate/buletinul de identitate/paşaportul, ca să poată lua de la farmacie medicamentele decontate de CAS.
Pentru consultaţii şi proceduri în cabinetul de reabilitare medicală va fi, de asemenea, obligatorie prezentarea cardului.
Pentru procedurile de acupunctură, acordate în baza de tratament, prezentarea cardului e obligatorie şi se face în fiecare zi de tratament/fiecare zi în care se acordă servicii de acupunctură din cadrul curei de tratament.
Cardul naţional de sănătate va fi obligatoriu la internarea şi externarea din spital, pentru accesarea serviciilor medicale spitaliceşti în regim de spitalizare continuă, cu excepţia următoarelor situaţii:
– la internare în spital, dacă criteriul la internare este urgenţă medico-chirurgicală;
– la externare din spital pentru cazurile transferate la un alt spital, şi la internare ca şi caz transferat;
– la externare pentru situaţiile în care s-a înregistrat decesul asiguratului.
Dacă vrei să primeşti servicii medicale spitaliceşti în regim de spitalizare de zi, prezentarea cardului naţional de sănătate va fi obligatorie la fiecare vizită, cu excepţia situaţiilor în care criteriul de internare este urgenţă medico-chirurgicală pentru serviciile acordate în structurile de urgenţă (camera de gardă/UPU/CPU) care nu sunt finanţate de Ministerul Sănătăţii/ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie.
Cardul naţional de sănătate va fi obligatoriu pentru acordarea de servicii medicale prevăzute în pachetul de bază, din ambulatoriul de specialitate de medicină dentară.
Cardul naţional de asigurări sociale de sănătate va fi obligatoriu ca să primeşti servicii de îngrijiri medicale la domiciliu sau îngrijiri paliative.
Ca să efectuaţi analize de laborator decontate de CAS, prezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se va face la momentul recoltării probelor, în punctele de recoltare ale furnizoriilor de investigaţii paraclinice, cu excepţia serviciilor paraclinice de microbiologie, histopatologie şi citologie, în situaţia în care probele nu se recoltează la furnizorii de investigaţii paraclinice.
Cardul naţional de sănătate va fi obligatoriu ca să efectuaţi investigaţii de microbiologie, examene de urină şi examene de materii fecale, decontate de CAS. Dacă acestea sunt singurele investigaţii recomandate pe biletul de trimitere, se va utiliza cardul la momentul depunerii probelor la furnizorul de investigatii paraclinice. Dacă acestea sunt recomandate pe biletul de trimitere împreună cu alte analize de laborator, se va prezenta cardul la momentul recoltării analizelor de laborator.
Cardul nu va fi obligatoriu ca să puteţi deconta examinările de histopatologie şi citologie.
Cardul naţional de sănătate va fi obligatoriu ca să puteţi accesa serviciile medicale paraclinice – investigații de radiologie, imagistică medicală, explorări funcţionale şi medicină nucleară, decontate de CAS, iar utilizarea cardului se va face la momentul efectuării investigaţiilor prevăzute în pachetul de bază.
Persoanele care călătoresc în străinătate pot solicita Cardul European la Casa de Asigurări de Sănătate, cel național folosindu-se doar pe teritoriul țării.
Pentru copiii cu vârsta de până la 18 ani nu se tipăresc carduri naționale de asigurări de sănătate.
Modalitatea simplă prin care poţi intra în posesia cardului de sănătate
Pentru a afla dacă cardul dumneavoastră de sănătate a fost emis, puteţi accesa acest link, urmând să introduceţi CNP-ul, precum şi un cod de siguranţă.
În cazul în care cardul de sănătate a fost emis va trebui să contactaţi Casa teritorială de Asigurări de Sănătate în evidenţa căreia figuraţi sau medicul de familie.
Pentru a evita cozile la ghişee şi drumurile inutile, Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti a fost realizat un portal pentru procesul de redistribuire a cardului de sănătate.
Astfel, asiguraţii trebuie să completeze o cerere de eliberare a cardului de sănătate urmând paşii prezentaţi în lista de mai jos:
Pasul 1: Verificati existenta cardului dvs. in retururile aduse de posta la CASMB
Pasul 2: Completati datele privind cererea de eliberare (nume, adresa de e-mail, numar de telefon mobil) NU SE FOLOSESC DIACRITICE
Pasul 3: Imprimati si semnati documentului care vi se trimite automat pe e-mail
Pasul 4: Asteptati SMS de confirmare privind ridicarea cardului
Pasul 5: Dupa primirea SMS-ul de confirmare, va prezentati cu cererea la sediul CASMB din Str. Vasile Lascar, nr. 27, Bucuresti.
CASMB roagă asiguraţii să păstreze sms-ul primit de la numărul 1879, până la ridicarea cardului naţional de sănătate.
Cardul de sănătate poate fi activat şi peste doi ani, chiar dacă el devine obligatoriu de la 1 mai, dacă asiguratul nu are nevoie de servicii medicale până la acel moment.
„Activarea cardului de sănătate se va face odată cu primul serviciu medical, nefiind necesar ca o persoană să meargă special la medic pentru iniţializarea cardului, care poate să rămână neactivat şi un an sau doi. Nimeni nu trebuie să meargă la medic special pentru a-şi activa cardul. Iniţializarea cardului se face odată cu acordarea primului serviciu medical. Altfel spus, asiguraţii pot păstra cardul neactivat şi un an, şi doi, dacă nu au nevoie să meargă la medic”, a declarat Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.
Ce trebuie să faci dacă ai pierdut cardul de sănătate sau s-a deteriorat
CARDUL DE SĂNĂTATE. În cazul în care vechiul card a fost deteriorat sau pierdut, pacientul trebuie plăteşte o taxă de 15 lei pentru a i se elibera unul nou. În schimb, dacă un card de sănătate a fost inscripţionat greşit, pentru eliberarea unui duplicat nu se va plăti niciun leu.
„Pe card nu va fi trecută nicio dată medicală decât dacă pacientul doreşte acest lucru. Niciun pacient nu poate cere medicului de familie să îi înregistreze în card dorinţa de a-şi dona organele, în caz de moarte cerebrală, dacă nu prezintă această declaraţie notarială”, a explicat preşedintele CNAS.
Duplicatul cardului va fi eliberat în cel mult 30 de zile calendaristice de la momentul depunerii cererii.
Tastarea greșită a PIN-ului de cinci ori blochează cardul de sănătate
CARDUL DE SĂNĂTATE. Cardul naţional va fi codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS și una din cheile de acces la Dosarul Electronic de Sănătate, ceea ce va permite medicului să vadă inclusiv de câte ori un pacient s-a prezentat pentru aceeași problemă.
La momentul primirii, cardul este inactiv. Acesta se activează la medicul de familie sau specialist, prin introducerea unui cod PIN personalizat. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă și nu poate confirma serviciile medicale în sistem. PIN-ul va fi introdus de asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validare (și ulterior pentru decontarea din fondul asigurărilor sociale de sănătate).
În cazul în care PIN-ul personalizat este introdus greșit de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie asiguratul va suna la centrul de asistenţă din CNAS (nr. telefon 0212026995) și va solicita deblocarea cardului.
Asiguratul va trebui să furnizeze datele sale de identificare operatorului. După deblocare, asiguratul va tasta un nou cod PIN.
Ai refuzat cardul de sănătate?
CARDUL DE SĂNĂTATE. Asiguraţii care nu doresc să utilizeze cardul de sănătate din motive religioase şi de conştiinţă, au ca alternative adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate eliberată la cerere de către Casele de Asigurări de Sănătate. Această adeverinţă are valabilitate 3 luni.
Cardurile refuzate rămân la sediile caselor de asigurări, astfel încât să poată fi predate acelor asiguraţi care revin asupra deciziei de a nu utiliza acest instrument.
Dosarul Electronic de Sănătate
Vicepreședintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Alin Costache a precizat că doar cardul de sănătate nu este suficient pentru ca pacienții să poată beneficia de servicii medicale, deoarece acesta nu conține datele medicale ale acestora.
„Cardul de sănătate ajută doar la decontarea serviciilor medicale. Pentru accesul la istoricul medical al pacientului este nevoie de activarea Dosarului Electronic de Sănătate, lucru care însă se face doar dacă asiguratul dorește acest lucru”, a arătat Alin Costache.
Potrivit acestuia, Dosarul Electronic de Sănătate poate fi activat la cererea asiguratului de către orice operator de servicii medicale, fie că este spital, medic de familie, clinică etc. Asiguratul primește o parolă și în fiecare moment poate vedea care este starea lui medicală, de ce servicii medicale a beneficiat, ce astfel de servicii i-au fost decontate sau ce tratamente prescrise.
„Recomandăm însă activarea acestui dosar, pentru că în felul acesta medicul care consultă pacientul are acces la întregul istoric medical al pacientului și astfel are toate datele necesare pentru a alege tratamentul cel mai potrivit”, a adăugat Alin Costache, vicepreședintele CNAS.
Acesta a mai menționat faptul că Dosarul Electronic de Sănătate este un sistem care a fost implementat în urmă cu doi ani și până acum s-au înregistrat peste 6 milioane de activări.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News