Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Început de școală 2021-2022. Ce trebuie să știe elevii și părinții. REGULILE din școli și măsuri de organizare

Publicat

Elevii încep școala luni, 13 septembrie, în condiții de pandemie, cu reguli speciale. Rămâne obligatorie purtarea măștii și trebuie respectate condiții de distanțare.

Regulile pentru începutul anului școlar 2021-2022 sunt prevăzute în Ordinul comun cu numărul 5.196/1.756, semnat de miniștrii Sănătății și Educației. Acesta a fost publicat în Monitorul Oficial luni, 6 septembrie.

Vezi STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR 2021-2022 publicată de Ministerul Educației. Calendar: cursuri și vacanțe

În județul Alba, peste 50.000 de elevi și copii de grădiniță încep noul an școlar, din 13 septembrie.

Dintre cei 50.152 de elevi și copii de grădiniță aflați în evidențele IȘJ Alba la începutul anului școlar 2021-2022, 8.829 sunt preșcolari, 14.262 sunt în clasele zero-IV, 12.309 sunt în clasele V-VIII, 10.369 elevi de liceu, 2.663 la învățământ profesional și 1.720 în sistemul postliceal.

Vezi și Peste 50.000 de elevi și preșcolari încep noul an școlar în ALBA. Câte clădiri de școli și grădinițe nu sunt autorizate sanitar

Regulile pentru festivitățile de deschidere a școlilor, din data de 13 septembrie:

  • festivitățile să fie doar în exterior
  • ceremoniile să aibă o maximum o oră și jumătate
  • participanții trebuie să poarte mască (aceasta fiind singura excepție de purtare a măștii în exterior. În timpul anului școlar, masca se va purta doar în interior).

Scenariile în școli

Vezi și Început de an școlar 2021-2022 în ALBA. SCENARIILE de funcționare ale școlilor în săptămâna 13-17 septembrie

Scenariul 1 – verde

Participarea zilnică a tuturor antepreșcolarilor / preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, până la incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 6/1.000 de locuitori.

Scenariul 2 – roșu

a) participarea zilnică cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor antepreșcolarilor / preșcolarilor și elevilor din învățământul special, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție. Dacă incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori, până la instituirea stării de carantină la nivelul localității.

b) participarea zilnică, în sistem online a tuturor elevilor. Dacă incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori, până la instituirea stării de carantină la nivelul localității.

Reguli pentru prima zi – școli:

  • evaluarea infrastructurii şi identificarea unui spaţiu pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2;
  • organizarea spaţiilor (sălilor de clasă), cu aşezarea băncilor astfel încât să se asigure distanţarea de minimum 1 metru. În situaţia în care acest lucru nu se poate realiza, se va asigura distanţarea maxim posibilă;
  • stabilirea circuitelor funcţionale;
  • organizarea spaţiilor de recreere;
  • asigurarea materialelor de curăţenie, igienă şi dezinfecţie;
  • asigurarea permanentă a unui stoc de rezervă de materiale de protecţie pentru elevi şi personal pentru situații de urgență;
  • instruirea personalului pentru aplicarea planului de măsuri de protecţie sanitară.

Organizarea claselor și a activității în școală/sălile de curs:

a) la intrarea în şcoală şi pe coridoare, precum şi la intrarea în fiecare clasă vor fi aşezate dispensere/flacoane cu soluţie dezinfectantă pentru mâini.

Uşile vor fi menţinute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact;

b) organizarea sălilor de clasă:

– sala de clasă va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică de minimum 1 metru între elevi. Dacă configuraţia sălii de clasă (suprafaţă, mobilier etc.) nu permite distanţarea fizică de minimum 1 metru, atunci spaţiul va fi organizat astfel încât să se asigure distanţa maxim posibilă între elevi;

– deplasarea elevilor în interiorul instituţiei trebuie limitată prin alocarea aceleiaşi săli pentru o singură clasă de elevi. Principiul de urmat este “1 clasă de elevi = 1 sală”, cu excepția laboratoarelor și atelierelor, pentru care se va aplica protocolul de dezinfectare după fiecare grupa;

– este interzis schimbul de obiecte personale;

– va fi asigurată aerisirea claselor înainte de sosirea elevilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 de minute, apoi în timpul pauzelor minimum 10 minute şi la finalul zilei, precum și păstrarea ferestrelor deschise ori de câte ori este posibil;

– elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască în permanenţă în interior; se recomandă ferm purtarea măstii de uz medical însă se admit măști de tip textil care să asigure acoperirea orificiilor nazale și a gurii; sunt interzise orice alte dispozitive care înlocuiesc măștile, cu excepția vizierelor care sunt permise doar pentru cadrele didactice din învățământul special;

c) organizarea grupurilor sanitare:

– este obligatorie asigurarea permanentă a substanţelor dezinfectante şi a prosoapelor din hârtie, de unică folosinţă; sunt interzise uscătoarele electrice de mâini şi prosoapele din material textil;

– se va verifica realizarea curăţeniei zilnice şi a dezinfectării regulate a suprafeţelor atinse în mod frecvent, conform planului de curăţenie şi dezinfecţie de la nivelul unităţii;

Organizarea accesului în unitatea de învăţământ:

– accesul şi fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în instituţia de învăţământ de către persoane desemnate de către conducerea unităţii de învăţământ;

– este recomandată intrarea prin mai multe căi de acces pentru a reduce fluxul de elevi. În cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanţării fizice a persoanelor care intră în instituţia de învăţământ este esenţială;

– căile de acces (de tip poartă sau uşă) vor fi menţinute deschise în timpul primirii elevilor pentru a limita punctele de contact;

– după dezinfecţia mâinilor, elevii vor fi îndrumaţi direct în sălile de clasă;

– accesul persoanelor care nu au calitatea de elev sau angajat al unităţii de învăţământ (părinţi, alţi însoţitori etc.) va fi interzis, în afara cazurilor excepţionale, pentru care este necesară aprobarea conducerii unităţii de învăţământ. Părinţii/Însoţitorii copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şi dizabilităţi au acces în unitatea de învăţământ, cu respectarea normelor de protecţie sanitară necesare.

Organizarea procesului de învăţământ şi a activităţilor sportive:

– organizarea programului şcolar va avea în vedere posibilitatea începerii cursurilor la intervale orare diferite, astfel încât să se evite aglomerările la intrarea şi la ieşirea în pauze;

– intervalele aferente pauzelor pot fi stabilite în mod eşalonat, astfel încât timpul de suprapunere al acestora să fie minim;

– elevii vor fi supravegheaţi pe toată durata pauzelor de către cadre didactice sau alte categorii de personal, pentru menţinerea distanţării fizice. Orice activităţi care presupun formarea unor grupuri vor fi organizate cu respectarea distanţei dintre elevi;

– elevii nu vor schimba între ei alimente și obiecte de folosinţă personală (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc.);

– este recomandată desfășurarea orelor de educație fizică în exterior.

–  orele de educație fizică efectuate în sala de sport trebuie limitate la activităţi sportive care nu presupun efort intens, cu asigurarea obligatorie a distanţei fizice maxim posibile şi a unei aerisiri permanente;

– pentru desfăşurarea orelor de educaţie fizică, elevii vor fi instruiţi ca pe tot parcursul activităţii să nu îşi atingă faţa, gura, ochii sau nasul cu mâinile neigienizate;

– la începerea şi la finalul orelor de educaţie fizică, toţi elevii trebuie să respecte normele de igienă a mâinilor;

– se vor efectua curăţenia, dezinfecţia şi aerisirea sălii de sport după fiecare grupă de elevi;

– activităţile sportive în cadrul liceelor cu program sportiv şi cluburilor sportive şcolare se vor desfăşura în conformitate cu prevederile ordinului comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii.

Organizarea activităţilor practice în învăţământul tehnic/tehnologic/profesional:

– instruirea practică a elevilor la operatorul economic se organizează conform reglementărilor proprii ale acestuia;

– atelierele din cadrul liceelor profesionale vor fi organizate astfel încât să fie menţinută distanţarea fizică maxim posibilă;

– va fi limitată la minimum utilizarea de materiale didactice de către mai mulţi elevi. Vor fi prevăzute modalităţi de dezinfectare adaptate;

– vor fi organizate activităţi individuale, pentru a evita schimbul de materiale;

– materialele didactice vor fi curăţate şi dezinfectate după utilizare;

– atunci când grupe diferite de elevi se succedă în ateliere, vor fi realizate curăţenia şi dezinfecţia suprafeţelor, echipamentelor şi a materialelor cu care elevii intră în contact, după fiecare grupă de elevi;

– se va asigura aerisirea spaţiilor timp de minimum 10 minute la fiecare oră.

Măsuri de protecţie la nivel individual

1. Spălarea/Dezinfectarea mâinilor

Atât elevii, cât şi personalul au obligaţia de a se spăla/de a-şi dezinfecta mâinile:

a) imediat după intrarea în şcoală şi înainte de a intra în sala de clasă;

b) înainte de pauzele de masă;

c) înainte şi după utilizarea toaletei;

d) după tuse sau strănut;

e) ori de câte ori este necesar.

2. Purtarea măştii de protecţie:

a) masca de protecţie este obligatorie pentru întreg personalul unităţii de învăţământ şi va fi purtată în sălile de clasă, în cancelarie, în timpul deplasării în incinta unităţii de învăţământ şi în timpul pauzelor în interior

b) La orele de specialitate din învăţământul vocaţional este obligatorie purtarea măştii de protecţie, cu excepţia orelor de studiu ale instrumentelor de suflat.

c) masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor, indiferent de vârstă, precum şi în timpul tuturor orelor de educaţie fizică.

d) schimbul măştii de protecţie utilizate între persoane este interzis.

Instruirea personalului şi comunicarea permanentă de informaţii pentru elevi şi părinţi privind măsurile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2:

1. personalul medico-sanitar sau, în absenţa acestuia, persoana desemnată de unitatea de învăţământ va efectua instruirea personalului didactic, personalului didactic auxiliar şi nedidactic pentru a observa starea de sănătate a elevilor şi pentru implementarea normelor din prezentul ordin şi va furniza informaţii privind: elemente generale despre infecţia cu SARS-CoV-2, precum cele de igienă, tehnica spălării pe mâini, recunoaşterea simptomelor COVID-19, modul de purtare şi eliminare corectă a măştilor, măsurile de distanţare fizică necesare;

2. cadrele didactice au obligaţia să anunţe cadrul medical şcolar sau responsabilul desemnat de conducerea unităţii în cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs simptomatologie (tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, vărsături), însoţite sau nu de creşteri de temperatură, în vederea aplicării protocolului de izolare;

3. instruiri periodice ale elevilor: în prima zi de şcoală şi cel puţin o dată pe săptămână elevii vor fi instruiţi de către cadrele didactice în vederea respectării măsurilor de protecţie şi prevenţie a infecţiei cu SARS-CoV-2.

Comunicarea de instrucţiuni/informaţii pentru părinţi

Părinţii vor fi încurajaţi să participe la educaţia pentru igiena şi sănătatea copiilor, astfel încât revenirea în şcoală să se facă în siguranţă. Părinţii vor fi încurajaţi să monitorizeze starea de sănătate a copiilor şi să acţioneze responsabil.

Sfaturi utile pentru părinţi:

1. evaluaţi zilnic starea de sănătate a copilului înainte de a merge la şcoală;

2. în cazul în care copilul prezintă simptome în timpul programului şcolar, părintele se va prezenta imediat la unitatea şcolară pentru preluarea preşcolarului/elevului şi va contacta telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz;

3. discutaţi cu copilul despre cum acesta se poate proteja pe el, dar şi pe cei din jur împotriva infecţiei cu virusul SARS-CoV-2;

4. explicaţi-i copilului că, deşi şcoala se redeschide, trebuie să respecte strict măsurile de prevenire pentru evitarea răspândirii infecţiei;

5. acordaţi atenţie stării mentale a copilului şi discutaţi cu el despre orice modificări ale stării lui emoţionale;

6. învăţaţi-vă copilul cum să se spele pe mâini corespunzător şi vorbiţi cu acesta despre cum să respecte sfaturile generale cu privire la o igienă corespunzătoare şi la păstrarea distanţei; învăţaţi-vă copilul să se spele pe mâini: atunci când ajunge la şcoală, când se întoarce acasă, înainte şi după servirea mesei, înainte şi după utilizarea toaletei şi ori de câte ori este necesar;

7. învăţaţi-vă copilul cum să poarte corect masca de protecţie şi explicaţi-i importanţa şi necesitatea purtării acesteia;

8. sfătuiţi-vă copilul să nu consume alimente sau băuturi de la colegi şi să nu schimbe cu alţi elevi obiectele de folosinţă personală (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc.) Nu oferiţi alimente sau băuturi întregii grupe/clase la aniversări sau cu alte ocazii.

9. curăţaţi/dezinfectaţi zilnic acasă obiectele de uz frecvent ale copilului (telefon, tabletă, computer, mouse etc.);

10. în situaţia în care copilul are febră, simptome respiratorii (tuse, dificultăţi în respiraţie), diaree, vărsături, contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz, şi nu duceţi copilul la şcoală;

11. părinţii/aparţinătorii nu vor avea acces în curtea unităţii de învăţământ şi nu vor putea însoţi copiii în unitatea de învăţământ, cu excepţia ceremoniilor de deschidere a anului scolar sau a cazurilor speciale pentru care există aprobarea conducerii şcolii;

12. comunicaţi constant cu personalul şcolii, telefonic sau prin mijloace electronice, în vederea identificării din timp a semnelor de îmbolnăvire şi a iniţierii măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în colectivitate.

Părinţii au obligaţia să anunţe unitatea de învăţământ cu privire la absenţa elevului în următoarele situaţii:

– elevul prezintă simptome specifice infectării cu virusul SARS-CoV-2;

– elevul a fost diagnosticat cu SARS-CoV-2;

– elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-CoV-2 şi se află în carantină.

Protocoale

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Scandalul BMW-uri pentru Poliție. Lucian Bode: Drulă a aprobat cererea de finanțare când era ministru, inclusiv detaliile tehnice

Publicat

Ministrul de interne, Lucian Bode, a prezentat, joi, raportul Corpului de Control al Ministerului de Interne  tema achiziției celor 600 de BMW-uri de la firma lui Michael Schmidt, prietenul președintelui Klaus Iohannis.

Bode a spus că achiziția a trecut prin toate filtrele de legalitate și că ”licitația este corectă”.

„Anexa 2 a contractului este fișa cu detaliile tehnice, unde vom găsi la pagina 7 capacitatea cilindrică, cutia de viteze, tracțiunea, lungimea, caroseria, culoarea, foarte important – cutie automată 8+1 trepte.

Ce spunea dl Drulă acum câteva zile? Că am construit un caiet de sarcini în care am trecut cutie de viteze 8+1 viteze pentru a avantaja pe cineva, în condițiile în care domnul Drulă a semnat acest contract.

Cât tupeu să ai și să acuzi Poliția Română, MAI că au făcut anumite specificații cu dedicație, când nu au făcut altceva decât să preia specificațiile din proiectul tehnic semnat” a spus Bode.

De cealaltă parte, a fost întrebat dacă este sigur că pe document este semnătura lui Drulă, în condițiile în care înainte de semnătură există o bară, lucru uzual atunci când în locul cuiva semnează un subaltern sau un coleg.

”Nu fac analiză olografă” răspuns Bode, care a lăsat să se înțeleagă că nu știe sigur dacă e vorba despre semnătura lui Drulă.

Specificațiile tehnice din anexă au fost întocmite de specialiștii MAI, iar proiectul întreg a fost asumat de Ministerul Transporturilor.

Reamintim că Poliția a încheiat un acord cadru cu Automobile Bavaria pentru sute de autoturisme BMW, la un preț de 32.000 euro bucata.

Contract cu ”dedicație”

Sindicatul Europol, unul dintre cele mai mari din poliție, a criticat criteriile de achiziție, spunând că au favorizat firma lui Automobile Bavaria, al cărui șef este apropiat de președintele Klaus Iohannis.

Șeful statului a negat orice legătură cu achiziția Poliției Române și a cerut rapid clarificări.

Întrebați de reporterul G4Media dacă totalul de 600 de mașini necesare nu putea fi împărțit pe mai multe loturi, pentru a achiziționa si autospeciale mai ieftine, mai ales într-o perioadă în care guvernul a cerut restrângerea cheltuielilor, șefii Poliției au răspuns negativ:

„E obligatoriu să aibă aceste specificații pentru a le oferi siguranță polițiștilor”.

”Se dorește o autospecială cu o putere minimă de 130 kW, motor pe benzină, cuplu motor min. 290 Nm, tracțiune integrală 4×4 permanent (AWD), tipul caroseriei să fie AA, iar transmisia să fie automată pe o cutie de minim 8+1 trepte.

După aproximativ 2 săptămâni de căutări și discuții cu reprezentanți ai marilor dealeri auto, am ajuns la concluzia că singura marcă ce ,,pică” pe aceste specificații este BMW.

Iar tipul de BMW este 320ix”, a anunțat sindicatul Europol, care a acuzat că la mijloc ar fi un contract cu dedicație.

Și președintele USR, Cătălin Drulă, a explicat într-o postare pe rețeaua de socializare Facebook „cum au făcut băieții o licitație cu dedicație”.

„Să zicem că vrei să cumperi 600 de BMW-uri 320ix de la prietenul președintelui. Ai putea să ceri o berlină, relativ puternică (min. 175 cai putere), pe benzină, cu cutie automată, tracțiune integrală, accelerație de la 0-100km/h în cel mult 8 secunde? Ai putea.

Dar ce te faci dacă vine un ofertant cu Skoda Octavia 2.0 TSI DSG 4X4 care se potrivește la toate, dar costă numai 28.000€ pe când BMW-ul e 38.600€? Cum ce faci? Pui în caietul de sarcini înălțime maximă de 1450mm și Octavia nu se califică pentru că are 1469mm. Bonus: elimini și Volkswagen Passat-ul care are 1456mm.

Dar cum scapi de Audi A4 40 TFSI quattro care costă tot 38.600€ și se potrivește la toate cerințele sau le depășește? Cutie de viteze automată CU MINIM 8+1 TREPTE. Ce să vezi? Pe A4 e S-tronic cu 7+1 trepte. O diferența irelevantă în practică și mai ales în practica poliției.

Faci o căutare de piață și vezi că se mai potrivesc niște modele care te-ar putea amenința. Mercedes C 200 4MATIC. Ăsta e periculos. Are tot ce are și BMW-ul, ba chiar și cutie cu 9+1 trepte (9G-TRONIC). Prețul e competitiv, 41.000€, deci riști dacă nu-l elimini.

Soluția? Motor de minim 1,9 litri. Mercedesul are doar 1,5 litri, deși scoate din ei 224 de cai-putere și te lipește de scaun la 7,1 secunde până la 100km/h. Afară și cu C200.

Ce rămâne care să se potrivească cu specificația ta? Numai variante care nu pot concura. Un Mercedes C300 4MATIC de 47.000 €, un Alfa Romeo Giulia Veloce de 50.000 € și un Jaguar XE P300 AWD cu producție și disponibilitate mică.

Ți-a reușit dedicația, președintele și prietenul său sunt mulțumiți.

*toate prețurile sunt cele de listă, fără TVA inclus”, a scris Cătălin Drulă, pe pagina de Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ALBA: 21 de cazuri COVID raportate în ultimele 24 de ore. Situația infectărilor în localitățile din județ, 6 octombrie

Publicat

Au fost înregistrate 21 de cazuri COVID în ultimele 24 de ore, în județul Alba, potrivit datelor transmise de Direcția de Sănătate Publică (DSP), joi, 6 octombrie. 

În județul Alba, sunt 306 cazuri active, în total (314 anterior).

De la începutul pandemiei, în Alba au fost 59.225 cazuri confirmate, 57.935 persoane vindecate, 1.310 decese.

În ultimele 24 de ore, în județul Alba, au fost făcute 182 testări: 36 PCR (14 la spitalul județean și 22 la DSP) și 146 teste rapide.

Comparativ, miercuri erau 25 cazuri noi, după 235 de testări.

Cazuri COVID confirmate în ultimele 24 de ore în județul Alba

Mediul urban

  • Alba Iulia – 5 cazuri (+4 cazuri reinfectare)
  • Aiud – 2 cazuri (+2 cazuri reinfectare)
  • Sebeș – 3 cazuri
  • Blaj – 1 caz
  • Ocna Mureș – 1 caz
  • Cugir – 1 caz reinfectare

Mediul rural

  • Roșia de Secaș – 1 caz
  • Pianu – 1 caz reinfectare

Incidența COVID în județul Alba este de 0,82.

Numărul de cazuri active pe localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile

Localitate Incidenta Cazuri
Urban    
ORAŞ OCNA MUREŞ 1.88 26
MUNICIPIUL ALBA IULIA 1.72 132
MUNICIPIUL AIUD 1.36 34
ORAŞ CUGIR 0.87 22
ORAŞ ZLATNA 0.64 5
ORAŞ CÂMPENI 0.56 4
ORAŞ TEIUŞ 0.56 4
MUNICIPIUL BLAJ 0.53 11
MUNICIPIUL SEBEŞ 0.27 9
ORAŞ ABRUD 0.19 1
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ 0 0
Rural    
CIUGUD 2.09 7
HOPÂRTA 1.75 2
NOŞLAC 1.65 3
SĂLIŞTEA 1.28 3
BLANDIANA 1.14 1
METEŞ 1.1 3
UNIREA 1.04 5
ALBAC 1.03 2
CRICĂU 1.02 2
CIURULEASA 0.89 1
RĂDEŞTI 0.79 1
SÂNCEL 0.77 2
ROŞIA DE SECAŞ 0.63 1
MIHALŢ 0.62 2
SOHODOL 0.61 1
IGHIU 0.56 4
HOREA 0.53 1
BUCERDEA GRÂNOASĂ 0.44 1
STREMŢ 0.42 1
LOPADEA NOUĂ 0.4 1
LUNCA MUREŞULUI 0.39 1
ŞPRING 0.39 1
JIDVEI 0.38 2
ROŞIA MONTANĂ 0.37 1
LUPŞA 0.36 1
VINŢU DE JOS 0.36 2
DAIA ROMÂNĂ 0.32 1
VALEA LUNGĂ 0.32 1
PIANU 0.28 1
GALDA DE JOS 0.23 1
BISTRA 0.22 1
SĂSCIORI 0.15 1
ALMAŞU MARE 0 0
ARIEŞENI 0 0
AVRAM IANCU 0 0
BERGHIN 0 0
BUCIUM 0 0
CÂLNIC 0 0
CENADE 0 0
CERGĂU 0 0
CERU-BĂCĂINŢI 0 0
CETATEA DE BALTĂ 0 0
CRĂCIUNELU DE JOS 0 0
CUT 0 0
DOŞTAT 0 0
FĂRĂU 0 0
GÂRBOVA 0 0
GÂRDA DE SUS 0 0
ÎNTREGALDE 0 0
LIVEZILE 0 0
MIRĂSLĂU 0 0
MOGOŞ 0 0
OCOLIŞ 0 0
OHABA 0 0
POIANA VADULUI 0 0
PONOR 0 0
POŞAGA 0 0
RÂMEŢ 0 0
RIMETEA 0 0
SĂLCIUA 0 0
SÂNTIMBRU 0 0
SCĂRIŞOARA 0 0
ŞIBOT 0 0
ŞONA 0 0
ŞUGAG 0 0
VADU MOŢILOR 0 0
VIDRA 0 0

Citeste mai mult
Publicitate

CÂMPENI

VIDEO ȘTIREA TA: O porțiune din DN 1R, ”Transursoaia”, în pericol de surpare. ”Se va rupe și vom rămâne izolați”

Publicat

”Așa arată Drumul Național 1 R, între Horea și satul Matișești” este mesjul unui cititor Alba24, care locuiește în zona respectivă. 

În imaginile surprinse miercuri se poate observa cum o parte din carosabil este în pericol de surpare.

Problema a fost semnalizată pe porțiunea respectivă, dar asta nu elimină riscul, consideră cititorul.

”Se va rupe și vom rămâne izolați. Doamne ferește să se rupă când trece microbuzul cu copii de la școală” a transmis acesta.

DN 1R mai este cunoscut drept ”Transursoaia” și face legătura prin Munții Apuseni între județele Alba și Cluj.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Absolventă a Universității din Alba Iulia, în internship la Președinția Republicii Moldova. Despre viitorul țării și ”Moldova mea”

Publicat

Ecaterina Covaci este absolventă a Facultății de Drept, din cadrul Universității ”1 Decembrie 1918” din Alba Iulia. De loc este din Republica Moldova, țară pe care a numit-o simplu, dar cu multă însemnătate, ”Moldova mea”. 

La fel ca și mulți alți tineri din Republica Moldova, a luat calea României, pentru a merge la studii. A ajuns la Alba Iulia, a studiat, dar a fost hotărâtă se se întoarcă acasă și se implice, mai ales că acum țara are statutul de țară candidată pentru aderarea la UE. 

Timp de trei luni a făcut un internship la Președinția Republicii Moldova, unde a fost încadrată la departamentul juridic.

Am stat de vorbă cu Ecaterina, ”Katy” pentru a afla cum a fost în timpul internshipului, dar și ce planuri de viitor are.

Ecaterina a făcut la Alba Iulia licenta și masterul în Drept și, de asemenea, ca mulți dintre studenții Universității, a mers în mobilități de studiu, în Polonia prin programul Eramus +.

De ce a ales Alba Iulia și Facultatea de Drept. După cinci ani, ”noo” sau ”ioi” fac parte din limbajul obișnuit

Am întrebat-o de ce a ales Alba Iulia și Dreptul, și nu altă specializare.

”Am hotărât să fac Dreptul pentru simplul fapt că acest domeniu mă fascinează – este mereu într-o continuă schimbare și adaptare la schimbările sociale și încearcă să se plieze exact pe necesitățile societății, bineînțeles  alături de <carențele> de rigoare, dar și pentru că este un domeniu dinamic, ceea ce mă caracterizează perfect.

Eram hotărâtă să merg să-mi fac studiile la Alba Iulia, pentru că o parte din familia mea era deja stabilită acolo. Pe parcursul celor 5 ani de studii în Alba Iulia, familia mea m-a susținut și a crezut în mine, poate chiar mai mult decât eu însămi.

Acum, mă declar complet îndrăgostită de accentul ardelenesc, mâncarea ardelenească și de absolut tot ce înseamnă Alba Iulia. Recunosc că uneori mai scot un <noo> sau <ioi> din instinct, a precizat Ecaterina râzând.

Calitatea sistemului de educație a fost cea care m-a impulsionat să aleg să îmi fac studiile în România. Știam că am un bun potențial și că, dacă vreau să ajung undeva sus, trebuie să investesc în mine. Iar Universitatea <1 Decembrie 1918> îmi oferea exact ceea ce aveam nevoie. Pe parcursul anilor de studii m-am format ca personalitate, dar și profesionist în domeniu, acesta fiind și scopul meu primar”, a spus Ecaterina.

Cum a ajuns să facă un internship la instituția condusă de Maia Sandu

Internship-ul a fost promovat de către reprezentanții administrației naționale pentru o bună perioadă de timp. Ecaterina a văzut anunțul și s-a gândit că, dacă va fi acceptată, se va întoarce în țară pentru o perioadă mai mare de timp.

A spus că și-a asumat reacțiile celor apropiați și că s-a întors acasă pentru a schimba ceva în țară, pe ideea că ”noi tinerii suntem viitorul”, a precizat Ecaterina.

Procesul de selecție a fost unul destul de îndelungat, dat fiind faptul că au aplicat aproape 500 de tineri. Pentru selecție, a fost nevoie de prezentarea CV-ului și a unei scrisori de intenție, dar și câteva interviuri.

Condiția principală de eligibilitate era că trebuia să fii student absolvent sau în ultimul an la universitate.

Ce a făcut la Președinția Republicii Moldova

Timp de trei luni a fost încadrată în Direcția Juridică, departamentul Acte Prezidențiale. Mai exact, alături de specialiștii din aparatul președintelui, a analizat legile care veneau spre promulgare, scria note informative, redacta opinii pentru Curtea Constituțională, dar și analiza corespondența oficială.

”Astfel, am avut ocazia să văd cum lucrează instituțiile statului, care sunt principalele provocări și impedimente ale funcționarilor publici, cantitatea de lucru, dar și calitatea rezultatelor aferente sarcinilor.

Pe lângă munca propriu-zisă în cadrul direcției, am participat și la o serie de discuții cu deputați din Parlamentul Republicii Moldova, reprezentanți ai instituțiilor de stat sau non-guvernamentale, workshop-uri și discuții cu consilierii, doamnei Președinte”, a mai precizat aceasta.

Pe cine a cunoscut și cu cine s-a întâlnit în cele trei luni de internship

Automat, a cunoscut-o pe Maia Sandu, cu care a participat la mai multe activități comune, dar și pe Irina Alexe, fost secretar de stat al MAI.

”În cadrul unui eveniment, am cunoscut-o și pe doamna Irina Alexe, fostul Secretar de stat al MAI România, care face parte, în prezent, din Misiunea Înalților Consilieri ai  Uniunii Europene pentru Republica Moldova (EU High Level Advisers), o doamnă care are toată admirația mea.

Și nu în ultimul rând, am avut și activități comune cu doamna Președinte Maia Sandu – am discutat despre probleme pe care le întâlnim noi, tinerii, în ziua de azi, propunerile pe care le avem, dar am și mers într-o drumeție împreună – o experiență de neuitat”, a sintetizat Ecaterina.

Republica Moldova a primit recent statutul de țară candidată pentru aderarea la UE,  iar acum întreg sistemul legislativ trebuie să fie armonizat la normele europene.

Planuri de viitor în ”Moldova mea”

”Competențele obținute la facultate m-au ajutat suficient de mult în perioada internship-ului. La facultate am învățat termeni juridici și cum să operez cu ei. Facultatea mi-a pus bazele în dreptul civil și drept constituțional, cu care am lucrat zilnic.

În ciuda diferenței dintre sistemul de drept românesc și cel din Republica Moldova, am reușit să mă adaptez rapid și într-un timp record am asimilat foarte multă informație din dreptul civil, constituțional, penal și administrativ – în mare parte datorită muncii practice, nu doar teoretice.

Acum, după finisarea stagiului de practică la Președinție, am primit mai multe propuneri de angajare, atât în domeniul public, cât și în cel privat, iar zilele acestea sunt decisive în ceea ce privește cariera mea pentru următorii ani, deoarece urmează să fac câteva alegeri foarte importante.

Îmi doresc să mă aflu într-un continuu proces de învățare și perfecționare. Cât despre studii, cu siguranță nu mă voi opri aici, deoarece vreau și pot mai mult decât atât și îmi doresc să rămân acasă, aici în Moldova mea”, a încheiat Ecaterina discuțiile purtate cu reporterul alba24.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax