Administrație
Indemnizația de șomaj 2025: Ghid complet cu documentele necesare și pașii de urmat
Indemnizația de șomaj 2025: Ghid complet cu documentele necesare și pașii de urmat.
Indemnizația de șomaj este un sprijin financiar oferit persoanelor care au rămas fără loc de muncă sau absolvenților care nu și-au găsit un job. Aceasta se acordă timp de 6, 9 sau 12 luni, în funcţie de stagiul de cotizare.
Suma este acordată lunar și ajută la compensarea unei părți din veniturile pierdute, conform Legii nr. 76/2002.
CUPRINS:
- Condițiile pentru a beneficia de indemnizație de șomaj
- Documentele necesare pentru obținerea indemnizației de șomaj
- Data acordării indemnizației de șomaj
- Perioada de acordare a indemnizației de șomaj
- Cotele procentuale în funcție de stagiul de cotizare
Condițiile pentru a beneficia de indemnizație de șomaj
Potrivit Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), pentru a primi indemnizație de șomaj, persoanele cu experiență în muncă trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Stagiu de cotizare: Au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni înainte de data înregistrării cererii;
- Venituri mici: Nu câștigă venituri sau câștigă din activități legale mai puțin decât valoarea indicatorului social de referință (ISR), care este în 2025 de 660 lei;
- Nu ești pensionar: Nu îndeplinesc condițiile pentru pensionare;
- Înregistrare la agențiile de muncă: Sunt înregistrați la agenția pentru ocuparea forței de muncă din localitatea de domiciliu sau reședință, dacă acolo au avut ultimul loc de muncă.
Absolvenții instituțiilor de învățământ beneficiază de indemnizație de șomaj dacă îndeplinesc următoarele condiții:
- sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ, în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;
- sunt absolvenți ai școlilor speciale pentru persoane cu handicap în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;
Pentru a beneficia de indemnizație de șomaj, absolvenții instituțiilor de învățământ trebuie să se înregistreze, în termen de 60 de zile de la data absolvirii, în evidențele AJOFM sau a unui furnizor acreditat, pentru căutarea unui loc de muncă.
Documentele necesare pentru obținerea indemnizației de șomaj
Pentru a solicita indemnizația de șomaj, persoanele care îndeplinesc condițiile trebuie să depună o cerere conform procedurii stabilite de Legea nr. 76/2002 și Ordinul nr. 85/2002.
În cerere, trebuie să fie incluse următoarele documente:
- Actul de identitate: În original;
- Actele de studii și calificare: Originalele documentelor care atestă pregătirea profesională;
- Declarație pe proprie răspundere: O declarație semnată prin care persoana confirmă că nu are restricții medicale care să o împiedice să muncească sau menționează eventualele restricții care o împiedică să presteze anumite tipuri de muncă, găsiți modelul aici.
Declarația menționată mai sus poate fi completată la agenția pentru ocuparea forței de muncă sau poate fi accesată online.
În plus față de aceste documente, cererea poate fi însoțită și de alte documente, în funcție de situația specifică a solicitantului:
Documentele necesare pentru persoanele provenite din muncă
Pentru persoanele care provin dintr-o activitate de muncă, documentele necesare pentru solicitarea indemnizației de șomaj sunt următoarele:
- Carnetul de muncă (original) și adeverința prevăzută la art. 18 din Normele metodologice (aprobată prin HG nr. 174/2002) care atestă vechimea în muncă; dacă nu există carnet de muncă, se va prezenta doar adeverința sau alte documente care dovedesc raporturile de muncă până la 31 decembrie 2010, și, dacă este cazul, vechimea în muncă înainte de 1 martie 2002;
- Copie a hotărârii judecătorești definitive prin care instanța a dispus reintegrarea în muncă, în cazul în care reintegrarea nu mai este posibilă din cauza încetării activității la unitatea respectivă sau a unității care a preluat patrimoniul acesteia;
- Adeverință de la unitatea care a preluat patrimoniul unității în care persoana a lucrat anterior, care să ateste faptul că reîncadrarea în muncă nu mai este posibilă din cauza desființării postului.
Documentele necesare pentru pensionarii de invaliditate care își redobândesc capacitatea de muncă
Pentru pensionarii de invaliditate care își redobândesc capacitatea de muncă, documentele necesare pentru solicitarea indemnizației de șomaj sunt următoarele:
- Carnetul de muncă (original) și adeverința prevăzută la art. 18 din Normele metodologice (aprobată prin HG nr. 174/2002), care atestă vechimea în muncă;
- Decizia de revizuire medicală (original), emisă de medicul expert al asigurărilor sociale, care confirmă redobândirea capacității de muncă;
- Adeverință de la ultima unitate sau unitatea care a preluat patrimoniul acesteia, din care să rezulte că reîncadrarea în muncă nu mai este posibilă din cauza lipsei unui post vacant similar celui ocupat anterior.
Documentele necesare pentru persoanele ale căror raporturi de muncă au încetat în perioada de suspendare
Pentru persoanele ale căror raporturi de muncă sau de serviciu au încetat în perioada de suspendare a acestora, documentele necesare sunt următoarele:
- Carnetul de muncă (original) și adeverința prevăzută la art. 18 din Normele metodologice (aprobată prin HG nr. 174/2002), care atestă vechimea în muncă;
- Act care să ateste data încetării motivului pentru care au fost suspendate raporturile de muncă sau de serviciu.
Documentele necesare pentru absolvenții instituțiilor de învățământ care nu s-au încadrat în muncă
Pentru absolvenții instituțiilor de învățământ, în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă în termen de 60 de zile de la absolvire, documentele necesare sunt următoarele:
- Actul de absolvire al formei respective de învățământ (original);
- Adeverință emisă de furnizorul de servicii pentru ocuparea forței de muncă, care atestă data înregistrării persoanei pentru a primi ajutor în găsirea unui loc de muncă.
Pentru absolvenții școlilor speciale pentru persoane cu handicap:
- Actul de absolvire a școlii speciale pentru persoane cu handicap (original).
Data acordării indemnizației de șomaj
Indemnizația de șomaj se acordă, la cerere, de la data:
- încetării raporturilor de muncă, serviciu, mandatului sau a contractului pentru militari;
- expirării duratei contractului militarilor sau a calității de membru cooperator;
- încetării contractului de asigurare pentru șomaj sau a motivului pentru care au fost pensionate;
- suspendării raporturilor de muncă sau serviciu;
- rămânerii definitive a hotărârii judecătorești;
- încetării unor contracte de mandat, management sau alte tipuri de contracte;
- expirării termenului de 60 de zile sau a absolvirii.
Termen pentru depunerea cererii:
- Dacă cererea este depusă în termen de 10 zile, indemnizația se acordă de la data încetării raportului;
- Dacă cererea este depusă după 10 zile, dar nu mai târziu de 12 luni, se acordă de la data depunerii cererii.
Termenul de 12 luni este considerat termen de decădere din drepturi.
Perioada de acordare a indemnizației de șomaj
Indemnizația de șomaj se acordă în funcție de stagiul de cotizare astfel:
- 6 luni pentru persoanele cu minimum 1 an de cotizare;
- 9 luni pentru persoanele cu minimum 5 ani de cotizare;
- 12 luni pentru persoanele cu mai mult de 10 ani de cotizare.
Cotele procentuale în funcție de stagiul de cotizare
Cotele procentuale sunt următoarele:
- 3% pentru persoanele cu minimum 3 ani de cotizare;
- 5% pentru persoanele cu minimum 5 ani de cotizare;
- 7% pentru persoanele cu minimum 10 ani de cotizare;
- 10% pentru persoanele cu minimum 20 de ani de cotizare.
Pentru persoanele asigurate prin contract de șomaj, se ia în considerare venitul lunar declarat în contract pentru aplicarea acestor cote.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News