Connect with us
Publicitate

Actualitate

„Linia Moţilor”, Mocăniţa, cuprinsă în Masterplanul General de Transport al României, pe 2015-2030

Publicat

dan simedru Deputatul PNL Alba, Dan Simedru a prezentat în cadrul unei conferinţe de presă Masterplanul General de Transport al României pentru perioada 2015-2030, pentru care, spune el, „România nu are bani”. Cu toate că există, masterplanul de transporturi făcut public este doar o variantă de lucru realizată după o dezbatere publică şi cea a parlamentarilor, pe care ministrul Transporturilor Ioan Rus o va prezenta la Bruxelles pentru a obţine finanţare europeană.

Surprize de proporţii şi pentru judeţul Alba, dacă această variantă va fi cea finală. De exemplu, la sectorul Feroviar aflăm că 93 de km de cale ferată, mai precis „Linia Moţilor”, Turda – Cîmpeni – Abrud, pe care va circula Mocăniţa va fi reabilitată ca şi drum feroviar turistic. Valoarea lucrărilor este de 141,1 milioane euro.

„Un alt lucru îmbucurător este că vom mai avea încă o rută spre Bucureşti, până acum aveam doar una. Şi linia de cale ferată de la Vinţu de Jos – Sibiu – Râmnicu Vâlcea va fi utilizabilă prin Bucureşti pentru că între Râmnicu Vâlcea şi Vâlcele 38 de km va fi linie ferată nouă. Această linie va fi folosită preponderent de trenurile de marfă. Încă o investiţie importantă în judeţul Alba”, a spus Dan Simedru.

De asemenea va fi modernizat şi se va circula cu o viteză minimă de 100 km/h şi tronsonul de cale  ferată Arad – Deva – Vinţu de Jos – Teiuş – Blaj – Copşa Mică – Sighişoara – Braşov – Piteşti – Bucureşti (Coridorul IV). Şi tronsonul de Nord de la Teiuş spre Cluj, care va lega Moldova prin  Suceava şi va ajunge la Iaşi, cu ieşire în Ucraina va fi linie de mare viteză după reabilitare.

masterplan transporturi, mocanita În Masterplanul General de Transporturi al României este inclusă şi reabilitarea vechii linii ferate pe care circula Mocăniţa. Încă nu se ştie dacă va fi o linie ferată cu ecartament îngust, dar cert este că apare pe lista investiţiilor în care se vor aloca bani pentru modernizarea ei.

Pentru „Linia Moţilor”, cum apare denumită în masterplan, Turda- Cîmpeni-Abrud cu o lungime de 93 de km lucrările de reabilitare au o valoare de 141,1 milioane de euro.

„Linia moţilor, aşa numita Mocăniţă va fi reabilitată. Se va face ca şi drum feroviar turistic. Este prins în Masterplanul de Transport. Destinaţia este clar turistică, s-ar putea să fie pe ecartament îngust”, a spus deputatul PNL Alba.

În cea mai mare parte, din linia ferată ce ducea de la Abrud până la Turda a fost furată pe bucăţi şi valorificată la fier vechi.

Linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Circula între Turda şi Abrud, iar viteza acesteia ajungea până la 30 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Mocăniţa a transportat, de-a lungul vremii, atât călători, cât şi mărfuri, precum lemnul exploatat din munţi. Trenul şi-a încheiat activitatea în anii ’90, acesta fiind lăsat de izbelişte, iar linia a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi.

Autorităţile locale au declarat locomotiva cu abur, obiectiv de patrimoniu naţional, urmând să reprezinte şi în viitor una dintre principalele atracţii ale zonei, respectiv un adevărat simbol turistic al Munţilor Apuseni. Mocănița a intrat în funcţiune, oficial, în zona Munţilor Apuseni, începând cu anul 1912 și a fost scoasă din uz în anul 1998.

În masterplan mai sunt cuprinse pentru reabilitare şi tronsoanele Coşlariu – Aiud – Cluj Napoca (106 km), Sighişoara – Coşlariu – Simeria (169 de km).

Citeşte şi FOTO: Mocănița, una dintre atracţiile Apusenilor, deocamdată „pe tuşă”. Aşteaptă prioritate la investiţii

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. maty

    duminică, 15.02.2015 at 14:25

    Ce justificare ar avea investitia de refacere a liniei ferate inguste Abrud-Turda?Initial eceasta a fost construita pentru transport marfuri (lemne din Apuseni,alte produse necesare zonei de la Turda)si persoane.Aspectul turistic nu justifica investitia(ce obiective turistice ii asteapta pe turisti la capatul liniei?)Mai mult noua linie va afecta fluenta tradicului auto pe DN.75.Este o asemanare flagranta cu telegondolele.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate