Contacteaza-ne si pe
Publicitate

ACTUALITATE

„Linia Moţilor”, Mocăniţa, cuprinsă în Masterplanul General de Transport al României, pe 2015-2030

Publicat


dan simedruDeputatul PNL Alba, Dan Simedru a prezentat în cadrul unei conferinţe de presă Masterplanul General de Transport al României pentru perioada 2015-2030, pentru care, spune el, „România nu are bani”. Cu toate că există, masterplanul de transporturi făcut public este doar o variantă de lucru realizată după o dezbatere publică şi cea a parlamentarilor, pe care ministrul Transporturilor Ioan Rus o va prezenta la Bruxelles pentru a obţine finanţare europeană.

Surprize de proporţii şi pentru judeţul Alba, dacă această variantă va fi cea finală. De exemplu, la sectorul Feroviar aflăm că 93 de km de cale ferată, mai precis „Linia Moţilor”, Turda – Cîmpeni – Abrud, pe care va circula Mocăniţa va fi reabilitată ca şi drum feroviar turistic. Valoarea lucrărilor este de 141,1 milioane euro.

„Un alt lucru îmbucurător este că vom mai avea încă o rută spre Bucureşti, până acum aveam doar una. Şi linia de cale ferată de la Vinţu de Jos – Sibiu – Râmnicu Vâlcea va fi utilizabilă prin Bucureşti pentru că între Râmnicu Vâlcea şi Vâlcele 38 de km va fi linie ferată nouă. Această linie va fi folosită preponderent de trenurile de marfă. Încă o investiţie importantă în judeţul Alba”, a spus Dan Simedru.

De asemenea va fi modernizat şi se va circula cu o viteză minimă de 100 km/h şi tronsonul de cale  ferată Arad – Deva – Vinţu de Jos – Teiuş – Blaj – Copşa Mică – Sighişoara – Braşov – Piteşti – Bucureşti (Coridorul IV). Şi tronsonul de Nord de la Teiuş spre Cluj, care va lega Moldova prin  Suceava şi va ajunge la Iaşi, cu ieşire în Ucraina va fi linie de mare viteză după reabilitare.

masterplan transporturi, mocanitaÎn Masterplanul General de Transporturi al României este inclusă şi reabilitarea vechii linii ferate pe care circula Mocăniţa. Încă nu se ştie dacă va fi o linie ferată cu ecartament îngust, dar cert este că apare pe lista investiţiilor în care se vor aloca bani pentru modernizarea ei.

Pentru „Linia Moţilor”, cum apare denumită în masterplan, Turda- Cîmpeni-Abrud cu o lungime de 93 de km lucrările de reabilitare au o valoare de 141,1 milioane de euro.

„Linia moţilor, aşa numita Mocăniţă va fi reabilitată. Se va face ca şi drum feroviar turistic. Este prins în Masterplanul de Transport. Destinaţia este clar turistică, s-ar putea să fie pe ecartament îngust”, a spus deputatul PNL Alba.

În cea mai mare parte, din linia ferată ce ducea de la Abrud până la Turda a fost furată pe bucăţi şi valorificată la fier vechi.

Linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Circula între Turda şi Abrud, iar viteza acesteia ajungea până la 30 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Mocăniţa a transportat, de-a lungul vremii, atât călători, cât şi mărfuri, precum lemnul exploatat din munţi. Trenul şi-a încheiat activitatea în anii ’90, acesta fiind lăsat de izbelişte, iar linia a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi.

Autorităţile locale au declarat locomotiva cu abur, obiectiv de patrimoniu naţional, urmând să reprezinte şi în viitor una dintre principalele atracţii ale zonei, respectiv un adevărat simbol turistic al Munţilor Apuseni. Mocănița a intrat în funcţiune, oficial, în zona Munţilor Apuseni, începând cu anul 1912 și a fost scoasă din uz în anul 1998.

În masterplan mai sunt cuprinse pentru reabilitare şi tronsoanele Coşlariu – Aiud – Cluj Napoca (106 km), Sighişoara – Coşlariu – Simeria (169 de km).

Citeşte şi FOTO: Mocănița, una dintre atracţiile Apusenilor, deocamdată „pe tuşă”. Aşteaptă prioritate la investiţii

 


Vezi cele mai interesante video Alba24.ro


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. maty

    duminică, 15.02.2015 la 14:25

    Ce justificare ar avea investitia de refacere a liniei ferate inguste Abrud-Turda?Initial eceasta a fost construita pentru transport marfuri (lemne din Apuseni,alte produse necesare zonei de la Turda)si persoane.Aspectul turistic nu justifica investitia(ce obiective turistice ii asteapta pe turisti la capatul liniei?)Mai mult noua linie va afecta fluenta tradicului auto pe DN.75.Este o asemanare flagranta cu telegondolele.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Acțiune nocturnă de amploare a polițiștilor din Alba Iulia pentru combaterea consumului de alcool și droguri

Publicat

Polițiștii rutieri din Alba Iulia au organizat sâmbătă noaptea o acţiune de amploare pentru combaterea conducerii autovehiculelor sub influența alcoolului sau a altor substanțe psihoactive.  Acțiunea a început în jurul orei 22.30, de pe Bulevardul Încoronării, din zona parcării de la Colegiul Național Horea, Cloșca și Crișan dar s-a derulat în mai multe puncte din […]

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Alba Iulia NECUNOSCUTĂ. Topul curiozităților legate de fortificația orașului, care a dăinuit peste un mileniu

Publicat

De la întemeierea oraşului de către romani, în urmă cu aproape două mii de ani, şi până în zilele noastre, Alba Iulia a trecut prin tot atâtea transformări, încât este aproape imposibil ca cineva să-i cunoască toate secretele. Ca toate oraşele vechi, Alba Iulia păstrează, pe lângă clădirile-simbol şi mici secrete, lucruri mai puţin cunoscute. […]

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

HAOS pe Aeroportul din Cluj-Napoca: Sute de oameni aşteaptă. Cursele sunt anulate din cauza ceţii

Publicat

Mai multe curse aeriene sunt anulate, redirecţionate pe Aeroportul Sibiu sau întârziate la și de la Cluj-Napoca, din cauza ceții. Sute de oameni stau sâmbătă seara în aeroport și așteaptă, transmite Mediafax. Potrivit informațiilor de la Aeroportul Cluj-Napoca, două curse către Valencia și Liverpool au fost anulate sâmbătă seara. Cele două avioane urmau să plece […]

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Povestea unei evadări ca în filme din Penitenciarul Aiud. Doi deținuți au săpat un tunel de 11 metri în patru luni

Publicat

aiud penitenciar

Printre evadările sau tentativele de evadare din Penitenciarul Aiud (care nu au lipsit, de-a lungul timpului), una atrage atenția din cauza planului elaborat care a stat în spatele ei. Exact ca în filme, doi deținuți au săpat timp de patru luni un tunel de 11 metri, cu ajutorul căruia au reușit să treacă dincolo de […]

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate