Administrație
Lucrările la Transalpina de Apuseni s-au împotmolit. Constructorul nu mai face față creșterii prețului la materialele utilizate
Lucrările la ”Transalpina de Apuseni”, drumul lung de 78,5 kilometri care va lega Munții Apuseni de Autostrada Sebeș-Turda, la Aiud, au încetinit semnificativ în ultimele 2 săptămâni din cauza prețului la materialele utilizate.
Vicepreședintele Consiliului Județean Alba, Marius Hațegan, a declarat că materia primă s-a scumpit cu prețuri între 30 și 80%, ceea ce pune constructorul în imposibilitatea de a continua cu anumite lucrări, cum ar fi asfaltarea.
Citește și Consiliul Judeţean Alba a reziliat contractul cu antreprenorul Lotului I de pe ”Transalpina de Apuseni”. Motivele
Lucrările au fost împărțite în două loturi aproximativ egale, iar ambele loturi au fost câștigate de aceeași asociere: Societatea de Construcții Napoca – Operes SRL (Italia) – Cosedil SPA (Italia).
Costurile nu mai pot fi acoperite de constructori
”Au încetinit ritmul pe acele lucrări care folosesc preponderent materiale al căror preț a crescut foarte mult. Noi avem bani, dar legislația nu ne permite să facem actualizarea costurilor. Facem și acum o actualizare de 16%, dar nu este suficient. Așteptăm o ordonanță a Guvernului care să regleze aceste lucruri” a spus Hațegan.
Acesta a adăugat că în prezent, constructorul lucrează totuși la terasamente, care sunt finalizate în procent de 80%.
Totodată, până la această oră au fost asfaltați 12 kilometri din drum (începând de la Aiud).
Stadiul fizic al lucrărilor (per total) este de aproximativ 30%, iar termenul de finalizare este anul 2023.
Vicepreședintele instituției a adăugat că și la alte proiecte de infrastructură aflate în derulare, este aceeași problemă. Spre exemplu, la Podul de la Vințu de Jos.
Acolo lucrările au fost încetinite din cauza prețului foarte mare la metalul utilizat, deși constructorul mai avea de lucru aproximativ o lună.
În iunie, lucrările mergeau foarte bine.
Citește și: Aproape 1.000 de tone de asfalt au fost turnate într-o singură zi, pe ”Transalpina de Apuseni”. Stadiul lucrărilor
Situația s-a schimbat însă pe parcursul lunii august.
Pe unde trece Transalpina de Apuseni
”Transalpina de Apuseni” va lega o serie de localități din Munții Apuseni: va străbate Aiudul de Sus – Râmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bârlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bârlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat și ajunge în Bucium Cerbu, aproape de Abrud.
Valoarea totală este de peste 188 de milioane de lei adică aproximativ 41,6 milioane de euro. Consiliul Județean Alba va contribui cu valoarea neeligibilă a proiectului, adică puțin peste 400.000 de lei, restul fiind bani europeni dintr-o finanțare POR 2014-2020.
”Transalpina de Apuseni” va avea o lungime de 78,43 de kilometri, 6.700 de piste de biciclete, 21 de stații de autobuz, 12.610 metri pătrați de trotuare, 14 poduri noi și aproximativ 200 de podețe.
De asemenea, lucrarea presupune peste 23 de kilometri de fundații adâncite, ziduri de sprijin și peste 73 de kilometri de șanțuri de beton.
Ordonanța ”salvatoare” întârzie să apară
Aproape toate administrațiile locale din România se confruntă cu o problemă majoră: firmele care lucrează la investiții nu mai pot face față cheltuielilor cu materialele, care sunt și de două ori mai scumpe față de data la care s-au înscris la licitații.
În aceste condiții mai multe asociaţii ale antreprenorilor din construcţii au atras atenţia asupra faptului că majoritatea proiectelor riscă să se blocheze din această cauză.
„Iarăşi o veste bună – ştiţi foarte bine că de trei luni jumate discutăm acest subiect – Ministerul Dezvoltării, şi îl felicit pe ministrul Dezvoltării Attila Cseke şi echipa care a lucrat, a pregătit un proiect de ordonanţă de Urgenţă privind indexarea contractelor ca urmare a creşterii preţurilor la materialele de construcţie, cu o formulă care se aplică la fiecare decontare de situaţii de lucrări şi care ia în calcul o formulă care să cuantifice atât creşterile, cât şi scăderile de preţuri la diferitele materiale de construcţie.
Fiecare decontare să fie, practic, flexibilă în funcţie de evoluţia preţului la materialele de construcţie”, a anunţat Ludovic Orban, în urmă cu două săptămâni.
Deși un asemenea act administrativ este urgent, au trecut 2 săptămâni de la declarația respectivă fără ca nici un membru al Guvernului să aducă în discuție subiectul.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News