Connect with us
Publicitate

Economie

Lucrătorii casnici vor putea fi plătiți cu tichete, pentru curățenie, prepararea hranei, grădinărit. Valoarea bonurilor

Publicat

Persoanele fizice vor putea fi plătite cu tichete pentru activităţi casnice ocazionale în beneficiul altor persoane. Este vorba despre cei care fac activități de curățenie, grădinărit, preparare hrană, îngrijirea animalelor de companie. Valoarea nominală a acestora este 15 lei.

Senatul a adoptat, luni, în plen, în calitate de primă Cameră legislativă sesizată, proiectul de lege al Guvernului privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, prin care se introduce posibilitatea remunerării acestuia în tichete cu valoare nominală de 15 lei.

Au fost înregistrate voturi 97 „pentru” şi 11 împotrivă.

Actul normativ reglementează modul în care persoane fizice, prestatori casnici, vor putea desfăşura activităţi casnice ocazionale în beneficiul altor persoane şi remunerarea acestora în tichete de activităţi casnice, valoarea nominală a unui tichet de activităţi casnice fiind de 15 lei. Numărul de tichete pe care îl va primi prestatorul casnic este cel negociat cu beneficiarul casnic anterior începerii activităţii.

Condiții pentru acordarea tichetelor

Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului și trebuie să aibă cel puțin 16 ani. Activitatea trebuie să se desfăşoare în gospodăria beneficiarului casnic. Între prestatorul casnic şi beneficiarul casnic se stabileşte un raport juridic prin acordul de voinţă al părţilor, fără a avea o formă scrisă, în vederea prestării activităţii casnice.

Tichetul de activităţi casnice se achiziţionează de la oricare dintre agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti.

Proiectul, iniţiat de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, stabileşte că angajaţii pot beneficia de aceste tichete şi sub formă de primă sau bonus, pe lângă salariul de bază stabilit.

Pentru veniturile realizate din desfăşurarea activităţii, prestatorul casnic datorează impozitul pe venit şi contribuţia de asigurări sociale, dar nu are calitatea de contribuabil/plătitor de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Legea va intra în vigoare la 1 ianuarie 2024, cu excepţia articolului 13 alineatul (1), care prevede că „în scopul aplicării prezentei legi, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale înfiinţează, până la 1 ianuarie 2024, Platforma electronică de evidenţă a desfăşurării activităţilor casnice”.

Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.

De ce se propun tichete valorice pentru lucrătorii casnici

În ultimii ani s-a remarcat o cerere de forță de muncă pentru activități gospodărești, precum cele de menaj casnic, prepararea hranei, grădinărit, îngrijirea animalelor de companie și alte activități care au legătură strictă cu gospodăria unei familii sau unei persoane singure.

Astfel, s-a constatat existența unei nevoi de a contracta pe perioade atipice, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, diferite categorii de lucrători casnici pentru care, în acest moment, nu este reglementată forma de desfășurare a activității. De asemenea, din motive care țin de discreție, fidelitate și pentru a evita prezența unui intermediar, apare reticența de a apela la firme specializate care pot oferi această resursă umană.

Totuși, s-a constatat că în viața de zi cu zi sunt persoane care efectuează astfel de activități, fără a avea forme legale de muncă, , se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Cum va funcționa sistemul de plată și evidență a lucrătorilor casnici

Se intenționează instituirea unui sistem de plată și evidență a persoanelor care desfășoară activități casnice ocazionale în baza unor tichete de activități casnice, cumpărate de beneficiar și preschimbate ulterior în numerar de către prestatorul casnic, după reținerea contribuției de asigurări sociale și a impozitului pe venit. În acest fel, prestatorul va dobândi calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale.

La finalul prestării serviciilor stabilite de comun acord, pe baza numărului de ore efectuate şi a negocierii între părţi, beneficiarul casnic va înmâna prestatorului numărul de tichete de activități casnice aferent valorii serviciului prestat.

Tichetele de activități casnice sunt emise de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM). Atât achiziţia, cât şi preschimbarea în bani a tichetelor de activităţi casnice se realizează prin intermediul ANOFM, prin agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, respectiv la agențiile locale și punctele de lucru ale acestora, la punctele de acces ale furnizorului de serviciu universal sau prin Platforma electronică de evidenţă a desfășurării activităților casnice, ce va putea fi accesibilă de pe dispozitive diferite.

Tichetele de activități casnice pot fi emise atât în format fizic, pe suport de hârtie, cât şi electronic.

Acestea nu sunt transferabile și pot fi utilizate numai de către prestatorul casnic care le-a primit, care are obligația să le preschimbe în numerar până cel târziu în a 15-a zi a lunii următoare lunii în care a fost prestată activitatea casnică, în vederea dobândirii sau menținerii calității de asigurat în sistemul asigurărilor sociale. Tichetul de activități casnice poate fi preschimbat în numerar în maximum 12 luni de la data primirii acestuia de către prestatorul casnic.

Beneficiarul casnic care achiziționează tichete de activități casnice, de la agențiile pentru ocuparea forței de muncă sau de la alte unități desemnate în acest scop, suportă doar valoarea nominală a acestora, costul de tipărire și de distribuire al tichetelor fiind suportat de ANOFM.

Ce se întâmplă dacă nu sunt folosite tichetele

În situaţia în care beneficiarul casnic nu utilizează tichetele de activităţi casnice în 12 luni de la achiziţionare, cât este termenul de valabilitate al acestora, are la dispoziţie o perioadă de 30 de zile pentru a le returna agenţiilor de ocupare a forţei de muncă primind valoarea nominală a acestora. În cazul beneficiarilor care au achiziţionat tichete de activităţi casnice în format fizic, pe suport de hârtie, în momentul returnării tichetelor, va primi valoarea nominală a acestora din care se scade costul suportat de agențiile de ocupare a forţei de muncă cu tipărirea și transportul.

Valoarea tichetelor de activități casnice pierdute, deteriorate sau nereturnate în termenul prevăzut de actul normativ nu se restituie beneficiarului sau prestatorului casnic.

Aplicarea impozitului pe venit

Prestatorul casnic beneficiază de o reducere la calculul venitului net, respectiv aplicarea impozitului pe venit și a contribuției de asigurări sociale, datorată bugetului asigurărilor sociale de stat. Astfel, baza de calcul la care se aplică cota impozitului pe venit, dar și baza de calcul pentru cota contribuției de asigurări sociale este de 50% din valoarea nominală a tichetului de activități casnice. În acest fel, 17,53% din valoarea nominală a tichetului de activități casnice reprezintă contribuția de asigurări sociale și impozitul pe venit, respectiv 2,63 lei.

Prestatorul casnic nu are calitatea de contribuabil/plătitor de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate, având posibilitatea de a de a se asigura opţional.

Totodată, beneficiarul casnic care a achiziționat și utilizat într-un an calendaristic un număr de cel puțin 600 de tichete de activități casnice poate beneficia gratuit, la cerere, în anul următor, de 50 de tichete de activități casnice, acordate de agențiile pentru ocuparea forței de muncă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, în limita fondurilor alocate cu această destinație. Aceste tichete de activităţi casnice nu generează venit impozabil pentru beneficiarii casnici.

Platforma digitală la ANOFM

Pentru operaţionalizarea implementării actului normativ este necesară dezvoltarea și implementarea unei platforme, pe care să o utilizeze și gestioneze ANOFM, prin agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă. Platforma digitală va facilita și automatiza procesele de calcul a contribuției de asigurări sociale şi a impozitului pe venit, precum și cele de înregistare a prestatorilor casnici și a beneficiarilor.

Implementarea investiției va fi finalizată până la data de 31 decembrie 2023, iar prevederile actului normativ vor putea fi puse în aplicare începând cu data de 1 ianuarie 2024, dată de la care se vor emite tichetele de activităţi casnice.

Bugetul alocat prin PNRR pentru această reformă şi investiție este de 4.538.000 euro.

Ţintele asumate de România sunt ca în primul an de la operaţionalizarea platformei, respective trimestrul 4 din anul 2024, în evidenţele ANOFM să fie înregistrat un număr de 10.000 de beneficiari casnici şi 20.000 de prestatori casnici.

De asemenea, în trimestrul 1 al anului 2026, se preconizează că în evidențele ANOFM vor fi înregistrați 30.000 de beneficiari casnici și 60.000 de prestatori casnici.

sursă: Agerpres

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate