Eveniment
Măsuri pentru calmarea traficului și siguranţa pietonilor sau bicicliștilor, obligatorii în orașele mari. Inițiativă legislativă
Primăriile de orașe și municipii din țară vor trebui să implementeze măsuri pentru calmarea traficului în zonele urbane. Mai exact, se va urmări reducerea vitezei de deplasare a mașinilor pe anumite porțiuni de drum, dar și îmbunătăţirea siguranţei utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, respectiv pietoni, bicicliști ori persoane care folosesc trotinete pentru deplasare.
Un proiect de lege în acest sens, care a fost adoptat de Senat și se află în prezent la Camera Deputaților, introduce o serie de măsuri pentru creşterea gradului de siguranţă şi fluenţă a circulaţiei rutiere în zonele urbane din țara noastră.
Proiectul de lege privind mobilitatea urbană durabilă, inițiat de către Guvern, stabilește cadrul general pentru promovarea și gestionarea mobilității urbane durabile la nivel național.
Legea stabilește condițiile necesare pentru realizarea unor soluții de mobilitate în zonele urbane și rurale, reducerea gazelor cu efect de seră din transporturi și creșterea siguranței rutiere în zonele urbane, utilizând soluții verzi și digitale.
Măsuri pentru asigurarea accesului şi a standardelor minime de calitate pentru transportul public urban
Potrivit proiectului de lege, pentru asigurarea condiţiilor de mobilitate durabilă, inclusiv a unor reţele de transport durabil, în cadrul planurilor de urbanism general sau zonal prin care se propun noi extinderi este obligatoriu să fie prevăzute viitoarele servicii de transport public şi infrastructurile aferente, inclusiv staţii de încărcare rapidă şi/sau staţii de redresare, în vederea extinderii liniilor de troleibuz.
Atât în zonele propuse spre urbanizare, cât şi în zonele deja urbanizate propuse spre regenerare, modurile de transport vor fi prioritizate încă de la faza de proiectare în această ordine:
- mers pe jos
- mers cu bicicleta
- transport public
- autoturism personal.
Tot din faza de proiectare vor fi prevăzute şi benzile dedicate transportului public de călători.
Măsuri pentru creşterea atractivităţii mobilităţii active şi a transportului public – instituirea zonelor cu emisii scăzute
Potrivit proiectului, în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei, se vor stabili zone cu nivel scăzut de emisie, denumite ZNSE.
O zonă cu nivel scăzut de emisie reprezintă o zonă delimitată de către primării, în cadrul căreia se vor institui restricţii pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului.
ZNSE se vor marca cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.
Zonele cu nivel scăzut de emisie pot fi de două tipuri:
- ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE
- ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, ca de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.
În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
- respectă standardele de emisii ale zonei
- achită tariful aferent zonei, dacă este cazul
- sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Prevederile nu se vor aplica vehiculelor aparţinând sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenţie, respectiv vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane.
Accesul în funcţie de emisii, taxele şi excepţiile aferente zonelor cu emisii scăzute se stabilesc de către autorităţile administraţiei publice locale.
Municipiul Bucureşti şi municipiile de rangul I vor avea obligaţia să implementeze, până la data de 31 decembrie 2027, sisteme de transport inteligente, precum:
- sisteme de management al traficului care să prioritizeze circulaţia transportului public;
- sisteme de management al transportului public;
- sisteme de planificare a călătoriilor;
- sisteme de informare a călătorilor;
- sistemele de constatare a abaterilor;
- sisteme de bilete electronice;
- sisteme de management al parcărilor;
- centre de date urbane/regionale de mobilitate în format deschis, neproprietar.
Amenajarea benzilor dedicate anumitor moduri de transport
Potrivit proiectului legislativ, municipiile reşedinţă de judeţ vor avea obligaţia să instituie până la data de 31 decembrie 2025 benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Prin bandă dedicată se înţelege banda de circulaţie destinată anumitor moduri de transport, având rolul de a le separa de alte moduri de transport, astfel permiţându-le să se deplaseze prin zone aglomerate mai rapid şi mai eficient.
Măsuri pentru implementarea terminalelor intermodale în zonele urbane
Prin nod urban se înţelege o zonă urbană unde elemente ale infrastructurii de transport din cadrul reţelei transeuropene de transport, cum ar fi porturi, inclusiv terminale pentru călători, aeroporturi, gări feroviare, platforme şi terminale de mărfuri amplasate în interiorul sau în apropierea zonei urbane, sunt conectate la alte elemente ale infrastructurii respective şi la infrastructura aferentă traficului regional şi local.
În contextul dezvoltării reţelei transeuropene de transport în noduri urbane, pentru a asigura funcţionarea eficientă şi fară sincope a întregii reţele, municipiile desemnate noduri urbane vor avea următoarele obligații:
- a) să asigure disponibilitatea infrastructurii de reîncărcare şi realimentare pentru combustibili alternativi;
- b) să dezvolte terminale multimodale de călători pentru a facilita conexiunile pe primul şi ultimul kilometru, echipate cu cel puţin o staţie de reîncărcare dedicată deservirii autobuzelor şi autocarelor, până la data de 31 decembrie 2030;
- c) să asigure dezvoltarea a cel puţin unui terminal multimodal de marfă, dacă acesta nu există deja, care să permită o capacitate suficientă de transbordare în interiorul nodului urban sau în apropierea acestuia, până la data de 31 decembrie 2040. Un terminal intermodal de marfă poate deservi mai multe noduri urbane .
Măsuri pentru creşterea gradului de siguranţă şi fluenţă a circulaţiei rutiere în zonele urbane
Pentru a asigura cerinţele de siguranţă în zonele urbane, autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri pentru calmarea traficului în funcţie de contextul urban.
Prin calmarea traficului se înţelege ansamblul de măsuri, în principal fizice, adoptate în vederea determinării conducătorilor de autovehicule să-şi schimbe maniera de conducere şi implicit să reducă viteza de deplasare pe sectoarele de drum unde nu este respectată limita maximă de viteză admisă.
În scopul îmbunătăţirii siguranţei utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, autorităţile administraţiei publice locale din municipiile reşedinţă de judeţ au obligaţia să implementeze, prin planul de mobilitate urbană durabilă, măsuri pentru calmarea traficului, ca modalitate de control a vitezei de deplasare acolo unde aceasta este excesivă sau inadecvată pentru tipul şi utilizarea drumului.
Se recomandă ca pe anumite segmente de drum public din interiorul localităţilor să se stabilească o viteză de deplasare de cel mult 50 km/h pe prima bandă de circulaţie.
Pentru a se putea aplica, proiectul legislativ trebuie să fie adoptat de Camera Deputaților, să fie promulgat de președinte și publicat în Monitorul Oficial.
sursa: senat.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News