Actualitate
Ministerul Educației a stabilit standarde de calitate a serviciilor în creşe și grădinițe: dotări minime şi activităţi pentru dezvoltarea copilului
Ministerul Educației a publicat luni proiectul privind activităţile şi condiţiile ce trebuie desfăşurate în creşe şi grădiniţe în vederea dezvoltării şi educaţiei copiilor cu vârsta până la trei ani. În document sunt prezentate şi standardele de calitate pentru serviciile de educație antepreșcolară.
Creşele trebuie să asigure anumite condiţii, în conformitate cu reglementările în vigoare ale Ministerului Sănătăţii: să fie un spațiu sigur, fără riscuri de accidente, să asigure sănătatea copilului prin luminozitate, ventilație, caldură adecvată, să fie cat mai larg, astfel încât să încurajeze mișcarea și explorarea, să permită colaborarea și interacțiunile dintre copii, să conțină materiale didactice și produse realizate de copii expuse și la nivelul vizual al copiilor, să fie împărțit în zone de activități, care să stimuleze dezvoltarea copilului în toate domeniile, sa fie dotat cu echipamente confortabile, ușor de manipulat, care permit flexibilitate în organizarea spațiului, să conțină materiale diverse, suficiente care să incite și să stimuleze operațiile gândirii, creativitatea și să exerseze capacitatea copilului de a alege; să evite supraaglomerarea suprafețelor de expunere, întrucât induce inhibiția de protecție a copilului și limitează identificarea obiectelor în mediul respectiv; să asigure acces, comfort și siguranță copiilor cu cerințe educationale speciale; să reflecte diversitatea culturală a copiilor.
Proiectul prevede și o serie de exemple de activități în ceea ce privește igiena personală, elementele de sănătate și dezvoltarea fizică, destinate copiiilor cu vârsta între 0 și 18 luni şi desfăşurate cu sprijinul acordat de educatoare. Astfel, copilul va fi capabil să-și controleze mișcările capului când este aşezat pe burtă, să demonstreze control în mișcările mâinilor și ale picioarelor, să execute rostogoliri de pe spate pe burtă și de pe burtă pe spate. Va trebui să ştie să golească cutii de conținut și să le reumple, să stea în picioare susținut sau sprijinit, să apuce obiecte și să le manipuleze în scopul explorării sau utilizării lor. De asemenea, va fi îndemnat să dea paginile unei cărți mari, să dovedească abilități în coordonarea oculo-motorie, să exploreze activ obiecte și suprafeţe de diferite texturi, să apuce obiecte relativ mici, să localizeze sursa de zgomot și vocea umană. În funcție de context, va anticipa rutina sau activitatea care urmează, exprima confortul sau disconfortul propriu în raport cu o situație de igienă corporală specifică vârstei.
foto: arhivă
Denisa IACOBAN
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News