Actualitate
Modificări propuse pentru sistemul de învăţământ. Matematica, unită cu Informatica, o oră de Arte şi mai mult sport pentru elevi
Un grup de experţi în Educație au propus în această săptămână o nouă variantă de plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, susținând că elevii români au în orar prea multe materii. Aceștia recomandă micșorarea numărului de materii studiate de elevi din ciclul gimnazial și introducerea unor materii noi, prin cuplarea celor existente, precum Matematică-Informatică, Ştiinţele Vieţii sau Ştiinţele Mediului și Arte. De asemenea, se doreşte introducerea mai multor ore de Educaţie Fizică şi un număr de patru – cinci opţionale.
Viziunea experţilor vine ca răspuns la contestarea vehementă a celor trei planuri-cadru lansate în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei la mijlocul lunii decembrie. Elevii din clasele V – VIII studiază, în prezent, după planurile-cadru aprobate în urmă cu aproape 15 ani.
Potrivit propunerilor, Matematica şi Informatica ar deveni o singură materie, Matematică-Informatică, care ar fi studiată timp de patru ore pe săptămână de elevii clasei a V-a şi timp de cinci ore pe săptămână de cei din clasele VI – VIII. De asemenea, Chimia, Biologia şi Fizica ar fi combinate sub numele de Ştiinţele Vieţii. Acestei materii i-ar fi alocate două ore pentru elevii claselor a V-a şi a VII-a şi câte o oră pentru cei din clasele a VI-a şi a VIII-a.
Alte două materii noi apar în această propunere: Ştiinţele Mediului (două ore pentru clasele a VI-a şi a VIII-a şi o oră pentru celelalte clase) şi Educaţie pentru Societate (două ore pe săptămână).
Modificări apar şi în ceea ce priveşte orele de Educaţie fizică şi sport, care ar ajunge să primească trei pe săptămână. Totodată, Muzica şi Desenul s-ar putea transforma într-o singură oră de Arte.
În ceea ce priveşte Limba şi Literatura Română, în noul proiect acesteia îi sunt alocate patru ore pe săptămână, iar Geografia, Religia, Educaţia plastică şi Consiliere şi Orinetare ar urma să primească câte o oră.
Reducerea numărului materiilor obligatorii va fi compensat de creşterea materiilor opţionale, care ar urma să fie patru pentru clasa a V-a şi cinci pentru celelalte clase. Experţii spun că trebuie dublat, chiar triplat numărul de opţionale, ales de fiecare şcoală, astfel încât profesorii să poată particulariza orarul în funcţie de contextul social, georgrafic, economic din regiunea respectivă.
„Nu putem să menţinem Educaţia într-un pat al lui Procust, în care să înghesuim elevii, indiferent de ce aspiraţii, ce înclinaţii, ce resurse sau talente au. Problema este că de 24 de ani dezbatem, ne consultăm, analizăm, dar nu facem niciun pas înainte. Şi consecinţa este: ultimul loc la PISA, abandon şcolar masiv, 50% promovare la bac şi piaţa muncii ţipă după specialişti”, a declarat Ştefan Vlaston, expert din grupul de lucru al ministrului.
Toată schimbarea ar mai putea dura câţiva ani. Această variantă cu propunerile experţilor urmează să fie analizată de reprezentenţii Ministerului Educaţiei, iar noul plan-cadru ar urma să fie anunţat la sfârşitul lunii februarie, după care trebuie modificată şi programa. Aşadar, un proces de durată, care ar urma să fie gata în 2020. În tot acest timp, experţii spun că învăţământul viitorului nu poate să existe fără un nou model de carieră didactică, adică să existe pentru profesori programe dedicate de licenţă şi master, iar pentru dascălii care deja sunt la catedră este nevoie de cursuri, astfel încât să poată preda interdisciplinar.
„N-am reuşit să ne focalizăm până acum, dar începem un ciclu nou pe fonduri structurale. Mesajul meu este şi va fi constant pe perioada cât voi conduce Ministerul, că avem nevoie să investim resursele astfel încât fiecare cadru didactic să aibă o a doua sau a treia competenţă, pentru a putea aborda dincolo de strict disciplinar lucruri care nu neapărat sunt la altă disciplină, dar pot fi transversale disciplinei pe care dânşii o stăpânesc”, a transmis Adrian Curaj, ministrul Educaţiei.
sursa: gândul.info, digi24.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News