Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Nereguli constatate într-un raport al Curții de Conturi la mai multe instituţii de stat din judeţul Alba

Publicat

În Raportul Public pe anul 2010 al Curţii de Conturi a României, aprobat prin hotărâre în decembrie 2011, apar şi o serie de nereguli constatate de această autoritate la mai multe instituţii din judeţul Alba. Este vorba despre Casa de Asigurări de Sănătate a Judeţului Alba, Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba, Casa Judeţeană de Pensii, Direcţia Generală a Finanţelor  Publice Alba, Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Direcţia Sanitar-Veterinară, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură, dar şi în cazul mai multor administraţii locale.

Curtea de Conturi, în temeiul Constituţiei şi a legii cadru de organizare şi funcţionare este singura instituţie competentă să certifice acurateţea şi veridicitatea datelor cuprinse în situaţiile financiare, asigurându-se că: modul de administrare a patrimoniului, precum şi execuţia bugetară sunt în concordanţă cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevăzute în actele normative de înfiinţare a instituţiilor/autorităţilor verificate; situaţiile financiare ale instituţiilor/autorităţilor verificate sunt întocmite în conformitate cu cadrul legal de raportare financiară aplicabil în România şi oferă o imagine fidelă a poziţiei şi a performanţei financiare.

Potrivit raportului, au fost verificate în total, în anul 2011, 48 de unităţi, respectiv documente aferente exerciţiului financiar din 2010.

Vă prezentăm, în continuare, datele publicate în Raportul Curţii de Conturi care privesc şi unităţi din judeţul Alba.

Direcția Generală a Finanțelor Publice Alba: La capitolul Controlul respectării prevederilor legale privind formarea, evidenţierea, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetului de stat şi bugetelor asigurărilor sociale, secţiunea Respectarea legalităţii privind formarea, evidenţierea, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetelor componente ale bugetului general consolidat apar constatări privind activitatea din 2010 a DGFP Alba. Aici, în unele cazuri, nu au fost cuprinşi în programele de activitate lunară în vederea efectuării inspecţiei fiscale generale contribuabilii care au declarat achiziţii de la contribuabili inactivi, conform informaţiilor fiscale furnizate de Declaraţia 394. Valoarea estimată a abaterii constatate o reprezintă valoarea TVA aferentă achiziţiilor de la contribuabili inactivi în sumă de 367 mii lei precum şi impozitul de profit aferent cheltuielilor nedeductibile în sumă de 293 mii lei.

Casa Județeană de Pensii Alba: La Capitolul Auditul financiar asupra contului de execuţie a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010, respectiv Modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat, apar mai multe abateri privind neaplicarea procedurilor şi modalităţilor de executare silită a creanţelor bugetare; nerespectarea termenului legal privind începerea executării silite; lipsa comunicării somaţiei însoţite de titlurile executorii persoanelor fizice şi persoanelor juridice (prin poştă, înmânare directă, afişare, publicare, etc.), neaplicarea celorlalte măsuri de executare silită (blocarea conturilor bancare, executarea veniturilor datorate de terţi, instituirea de sechestre asupra bunurilor mobile şi imobile) după expirarea termenului de 15 zile de la data comunicării somaţiei, în condiţiile în care contribuabilul nu a achitat obligaţiile bugetare menţionate în titlul executoriu al persoanelor fizice şi persoanelor juridice. Valoarea estimată a abaterii constatate a fost de 12.723 mii lei, reprezentând debitori din pensii şi din contracte/declaraţii de asigurare, iar printre exemplele date în acest sens apare şi Casa Judeţeană de Pensii Alba, alături de alte 7 instituţii similare din alte judeţe.

CJP Alba mai este menţionată, împreună cu unităţi din alte 7 judeţe, privind plata nelegală a unor pensii în sumă totală de 4.220 mii lei, rezultată din compararea bazelor de date ale caselor judeţene de pensii cu datele din evidenţele fiscale a Direcţiilor Generale a Finanţelor Publice judeţene, constatându-se astfel că unii beneficiari de pensii de invaliditate de gradul I şi II realizau în acelaşi timp şi venituri de natură salarială, în calitate de persoane autorizate care desfăşoară activităţi independente sau membri ai asociaţiilor familiale.

De asemenea, a fost constatată efectuarea unor plăţi duble în sumă de 196 mii lei, reprezentând indemnizaţii de însoţitori ai persoanelor cu grad de invaliditate I şi indemnizaţii de însoţitori sau asistenţi personali ai persoanelor cu handicap grav din bugetul asigurărilor sociale de stat cât şi din bugetele locale, la CJP Alba, Olt şi Mureş.

Casa Județeană pentru Asigurări de Sănătate Alba: În ceea ce priveşte Auditul financiar asupra contului de execuţie a bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2010, la secţiunea Exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare, a fost constatată neînregistrarea în contabilitate şi în situaţiile financiare încheiate la 31.12.2010, a unor cheltuieli în sumă de 7.430 mii lei, reprezentând obligaţii de plată a CJAS Alba, faţă de furnizorii de medicamente.

La verificarea Modului de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetului FNUASS (Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate), în cuantumul şi la termenele stabilite de lege, s-a descoperit nedeclararea, nestabilirea, neînregistrarea şi neurmărirea spre încasare a venituri din contribuţii datorate de persoane fizice autorizate şi membrii ai asociaţiilor familiale ca urmare a stabilirii eronate la un cuantum diminuat faţă de prevederea legală, prin aplicarea procentului de 5,5% (în condiţiile în care Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, la art. 257 lit. b) – f) a stabilit pentru anul 2009 contribuţia de 6,5% asupra veniturilor impozabile), în sumă de 66.289 mii lei. Este cazul CJAS Alba, alături de cele din Arad, Buzău, Prahova, Satu Mare, Teleorman şi Vrancea).

De asemenea, bugetul FNUASS nu a fost reîntregit cu suma de 4.302 mii lei, ca urmare a neevidenţierii, neurmăririi şi neiniţierii procedurilor legale de recuperare a debitelor reprezentând cheltuieli de spitalizare pentru pacienţii agresaţi sau accidentaţi, la CJAS Alba, dar şi la Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba şi alte 10 unităţi din ţară.

CJAS Alba mai este menţionată la neefectuarea inventarierii tuturor elementelor de patrimoniu, nevalorificarea rezultatelor acestuia, precum şi neefectuarea reevaluării tuturor activelor fixe, în sumă totală de 68.631 mii lei, împreună cu Casele de sănătate din Buzău, Călăraşi, Prahova, Spitalul Orăşenesc Budeşti – Călăraşi, Spitalul Judeţean de Urgenţă Călăraşi, Spitalul de Urgenţă Drobeta Turnu Severin.

Tot la CJAS Alba, a fost constatată decontarea nelegală a unor medicamente facturate în mod eronat de furnizorii de servicii medicale în sumă de 387 mii lei.

La Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba a fost constatată efectuarea de servicii medicale invalidate şi neiniţierea măsurilor de recuperare a contravalorii lor de la persoanele răspunzătoare sau luarea de măsuri pentru revalidarea acestora în sumă totală de 104 mii lei. De asemenea, la Alba  a fost depistată nestabilirea, neconstituirea, nedeclararea şi nevirarea la bugetul statului a obligaţiei financiare cu titlu de „vărsăminte de la persoane juridice pentru persoanele cu handicap neîncadrate” în sumă de 368 mii lei.

Cu privire la reflectarea reală şi exactă a operaţiunilor financiar-contabile în bilanţul contabil şi contul anual de execuţie bugetară, a fost constatată neînregistrarea în evidenţele contabile a tuturor materialelor sanitare achiziţionate, a activelor, drepturilor şi obligaţiilor, în sumă de 808 mii lei, la: Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba Iulia, Spitalul Orăşenesc Buhuşi, Spitalul de Boli Infecţioase Dermato-Venerice şi Psihiatrie Baia Mare, Spitalul Clinic de Urgenţă de Chirurgie Plastică, Reparatorie şi Arsuri Bucureşti. De asemenea, la unitatea medicală din Alba au mai fost semnalate următoarele:
–    neînregistrarea, neurmărirea, neîncasarea veniturilor proprii, reprezentând contravaloarea chiriei, a penalităţilor din contractele de prestări servicii, a taxelor de internare, a creanţelor din serviciile medicale, precum şi a valorificării deşeurilor rezultate în urma casării bunurilor;
–    acceptarea la plată a contravalorii unor bunuri şi servicii nerecepţionate, neefectuate constând în: plata onorariilor de asistenţă juridică, reparaţii curente supradimensionate în situaţiile de lucrări, tichete de masă acordate necuvenit;
–    neefectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale de activ şi de pasiv
–    neefectuarea reevaluării activelor;
–    bugetul unităţilor sanitare nu a fost reîntregit prin neevidenţierea, neurmărirea şi neiniţierea procedurilor legale de recuperare a debitelor reprezentând cheltuieli de spitalizare pentru pacienţii agresaţi sau accidentaţi;
–    neevidenţierea şi neconstituirea sumelor privind fondul de dezvoltare a spitalului.

În cazul structurilor subordonate Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) s-a constatat nevirarea la bugetul de stat a cotei parte din chiria încasată ca urmare a închirierii bunurilor proprietate publică a statului, spre exemplu, la Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia, unde suma respectivă este de 12 mii lei.

La Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Alba nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă lucrări şi servicii în sumă totală de 389 mii lei şi nu a fost majorată valoarea imobilelor cu suma de 1.453 mii lei reprezentând lucrări de investiţii care au avut ca scop îmbunătăţirea parametrilor tehnici iniţiali. Aceeaşi instituţie nu a înregistrat în evidenţa contabilă şi nu a înscris în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului terenuri de 360
mp. Au mai fost consemnate nereguli referitoare la implementarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial, la DJST Alba, Casa de Cultură ale Studenţilor Alba, Clubul Sportiv „Unirea” Alba Iulia.

La instituţiile subordonate Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS), Alba apare cu nereguli la Inspectoratul Teritorial de Muncă Alba. Au fost menţinute nejustificat în contul 473 „Decontări din operaţiuni în curs de clarificare” sume încasate în anii 2009 şi 2010 (reprezentând comision cărţi de muncă), fără a fi înregistrate debite sau fără a fi depuse declaraţii fiscale privind stabilirea comisionului, sume care nu au fost clarificate la sfârşitul exerciţiului bugetar 2010 (1.100 mii lei) – aferente ITM Alba, Buzău, Prahova, Timiş, Arad, Botoşani, Constanţa, Iaşi.

Misiunea de audit financiar asupra contului de execuţie a bugetului ANSVSA pe anul 2010 s-a desfăşurat la ANSVSA şi 21 de Direcţii judeţene Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, inclusiv cea din Alba. Astfel, la DSVSA Alba, nu s-a virat la bugetul de stat redevenţă încasată de la medicii veterinari în baza contractelor de concesiune, au fost efectuate plăţi nelegale de 19 mii de lei (sumă aferentă anului 2009), de la titlul bugetar „Cheltuieli de personal”, ca urmare a faptului că au beneficiat de toate drepturile salariale cuvenite funcţiilor de conducere, două sau mai multe persoane care au ocupat concomitent aceeaşi funcţie de conducere, respectiv de director adjunct, în aceeaşi perioadă de timp.


La Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură (APIA) Alba au fost constatate, aferent activităţii din 2010, abateri de la legalitate şi regularitate ce au necesitat valorificarea la nivelul ministerului, respectiv menţinerea pe funcţia de director la centrul judeţean Alba a câte două persoane, plătindu-le salariile în mod nelegal. Valoarea estimată a abaterii constatate, în total, la cinci centre judeţene, inclusiv cel din Alba, este de 214 mii lei, din care: salarii – 168 mii lei şi contribuţii la bugete ale angajatorilor asupra salariilor – 46 mii lei, la care se vor adăuga accesoriile de întârziere calculate până la data plăţii efective. Se asemenea, a fost în înregistrată acordarea eronată a sporului de 75% la salariul de bază în loc de 25% la directorul coordonator nou angajat la centrul judeţean Alba. Valoarea estimată a abaterii constatate este de 20 mii lei, alături de centrele din Sălaj şi Bihor, din care: spor acordat în plus – 16 mii lei şi contribuţii la bugete ale angajatorilor asupra salariilor – 4 mii lei, la care se vor adăuga accesoriile calculate până la data plăţii efective a acestora.

Abateri în activitatea administraţiilor locale

Constatările Curţii de Conturi după verificarea activităţii administraţiilor locale relevă abateri cu privire la neorganizarea şi neconducerea contabilităţii potrivit dispoziţiilor legale, din cauza necunoaşterii reglementărilor legale în domeniul financiar-contabil, interpretării eronate a prevederilor legale, precum şi slabei pregătire profesionale a personalului din compartimentele financiar-contabile, în special la primăriile comunale.
În judeţul Alba, au fost cazuri de stabilire ori înregistrare eronată în evidenţa contabilă a unor cheltuieli la Albac, Arieşeni, Câlnic, Ciuruleasa, Horea, Mogoş, Scărişoara, Sohodol, Vinţu de Jos.
De asemenea, au fost semnalate cazuri de nerespectare a prevederilor legale privind efectuarea inventarierii patrimoniului şi reevaluării tuturor elementelor patrimoniale la termenul prevăzut de lege, precum şi asigurarea integrităţii bunurilor patrimoniale. Neverificarea inopinată a casieriilor şi neîntocmirea proceselor verbale de verificare gestionară conform normelor legale este identificată în comunele Albac, Arieşeni, Bucerdea Grânoasă, Horea, Mogoş, Scărişoara, Sohodol, Şugac, oraşul Cugir.
Plăţi de 663 mii lei peste avansurile legale nerecuperate din achiziţionări de bunuri sau prestări servicii au fost găsite la comunele Câlnic şi Poşaga

bugetul FNUASS nu a fost reîntregit cu suma de 4.302 mii lei, ca urmare a
neevidenţierii, neurmăririi şi neiniţierii procedurilor legale de recuperare a
debitelor reprezentând cheltuieli de spitalizare pentru pacienţii agresaţi sau
accidentaţi (CASJ: Alba, Satu Mare; Spitalele Judeţene de Urgenţă:
Călăraşi, Vâlcea, Alba, Brăila, Bistriţa-Năsăud, Spitalul Clinic de Urgenţă
Bagdasar Arseni, Spitalul Orăşenesc Negreşti Oaş (Satu Mare), Spitalul
Orăşenesc Beclean (Bistriţa-Năsăud), Spitalul de Urgenţă Drobeta Turnu
Severin, Spitalul de Urgenţă Sf. Pantelimon Focşani);

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

2 Comentarii

2 Comentarii

  1. sicoe

    luni, 09.01.2012 at 07:16

    Verificati si contractul de delegare a gestiunii catre a S C Prometeu pt administrarea cimitirului municipal ; pt documentare cititi comentariile la art. aparut in Unire in 06.01.2012, si fiti profesionisti ….colaborati si cu alte institutii,finante,parchet,OPC,etc

    • moderatorul de serviciu

      luni, 09.01.2012 at 09:10

      @sicoe, jurnalistii sunt tineri. Abia au trecut de un an de presa. Putina rabdare ca o sa invete sa faca si articole mai complexe.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax