Actualitate
Noi atribuţii pentru Inspecţia Muncii, aprobate de Guvern. 5000 de amenzi şi zeci de mii de avertismente, după controalele inspectorilor în teren
Inspecția Muncii va avea noi competențe în activitatea de control în domeniul relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă, potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare al acestei instituții din subordinea Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, aprobat joi de Guvern.
Prin reglementarea organizării și competențelor Inspecției Muncii se are în vedere întărirea rolului acestei structuri cu atribuții de control în domeniul relaţiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă, precum şi creșterea calității și eficienței actului de control, precizează Executivul.
Actul normativ stabileşte atribuțiile care țin punctual de specificul activității și care se reflectă atât în activitatea de control, cât și în activitatea compartimentelor suport, de specialitate, ale instituției.
De asemenea, se detaliază atribuțiile inspectorului general de stat şi inspectorilor generali de stat adjuncţi.
Schimbările sunt menite să ducă la consolidarea cooperării instituționale cu celelalte autorități cu atribuții în combaterea evaziunii fiscale prin crearea unui compartiment distinct, în cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă, cu rol exclusiv în combaterea muncii fără forme legale prin derularea de campanii de conștientizare și controale interdisciplinare.
De asemenea, se asigură detalierea atribuţiilor care țin de specificul activității, distinct pe domenii: relaţii de muncă, securitate şi sănătate în muncă, supravegherea pieţei astfel încât să fie evitat paralelismul cu celelalte atribuții reglementate în prezent de Legea nr. 108/1999; detalierea atribuţiilor noului compartiment care va avea un rol exclusiv în combaterea fenomenului muncii fără forme legale.
Prin acest act se elimină atribuțiile preluate de către alte instituţii şi se stabilesc atribuții ale inspectorilor generali adjuncți.
Vezi integral: Proiect Inspectia Muncii
La data intrării în vigoare a hotărârii, se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.377/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, precum şi pentru stabilirea unor măsuri cu caracter organizatoric, publicată în Monitorul Oficial 802 din 25 noiembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare.
În prezent, Inspecția Muncii își desfășoară activitatea în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii, republicată. Corelarea cu prevederile actelor normative care reglementează domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se află în conexiune au determinat necesitatea redefinirii funcţiilor principale ale Inspecţiei Muncii, având în vedere prevederile Convenţiei nr. 81/1947 şi în acord cu triplul rol pe care instituţia îl îndeplineşte.
5000 de amenzi şi zeci de mii de avertismente date de Inspecţia Muncii, în şase luni
În perioada ianuarie-iunie 2017, au fost efectuate de către Inspecţia Muncii 69.295 de controale în domeniul relaţiilor de muncă, respectiv securitate şi sănătate în muncă, astfel:
– în domeniul relaţiilor de muncă: 39.013 controale, din care 37.315 controale efectuate pentru identificarea cazurilor de muncă fără forme legale de angajare;
– în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă: 30.282 total controale
Numărul total de sancţiuni contravenţionale aplicate a fost de 53.631 din care:
– în domeniul relaţiilor de muncă: 11.557 total sancţiuni contravenţionale (3.131 amenzi – 27,10% și 8.426 avertismente – 72,90%).
– în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă: 42.074 total sancţiuni contravenţionale (1.868 amenzi – 4,44% și 40.206 avertismente – 95,56%)
Numărul de salariaţi activi înregistraţi în Registrul general de evidenţă a salariaţilor la data de 30 iunie 2017 este de 5.595.410.
Numărul contractelor de muncă active la data de 30 iunie 2017 este de 6.348.629.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News