Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Noi reguli pentru ITP. Doar autovehiculele care au cel mult deficienţe minore vor trece de inspecţia tehnică. Exemple

Publicat

Un proiect de ordonanţă de urgenţă aflat în dezbatere la Ministerul Transporturilor prevede noi reguli pentru inspecția tehnică periodică (ITP) a autovehiculelor. Se introduce o clasificare a deficienţelor la vehiculul respectiv, în funcţie de gradul lor de gravitate şi în funcţie de care pot obţine certificarea ITP.

Autovehiculele vor putea trece de inspecție cel mult cu defecte minore, iar, dacă va fi vorba de defecte mai grave, acestea vor trebui reparate în maximum 30 de zile.

În urma fiecărei verificări tehnice, autovehiculele vor trece de inspecție doar dacă au, în cel mai rău caz, defecte mici. Mai exact, „în cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată doar deficiențe minore, se consideră că inspecția a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecției”, scrie în propunerea de act normativ.

Vezi și Codul Rutier: Care sunt regulile pentru ITP în 2022. Intervalul și condițiile pentru inspecția tehnică la mașini

Însă dacă la verificări vor fi găsite defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu vor trece de inspecție și proprietarii vor fi nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile. „În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe majore, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială. În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe periculoase, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială”, se arată în proiect.

Actul include trei categorii de defecte:

– deficiențe minore: care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;

– deficiențe majore: susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;

– deficiențe periculoase: care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.

„Un vehicul care prezintă deficiențe încadrabile la mai mult de o categorie de deficiențe dintre cele prevăzute la alin. (10) (adică cele minore, majore și periculoase – n. red.) este clasificat în categoria care corespunde deficienței mai grave. Un vehicul care prezintă mai multe deficiențe la același element inspectat poate fi clasificat în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că efectul combinat al acestor deficiențe ar genera un risc mai mare la adresa siguranței rutiere”, se precizează în proiect.

Legislaţia actuală nu face referire la clasificarea deficiențelor și măsurile ce trebuie luate în cazurile respective.

ITP-ul se face periodic, în funcție de categoria vehiculului. De exemplu, automobilele trebuie verificate o dată la doi ani, iar taxiurile – o dată la șase luni. Autovehiculele școlilor de șoferi trebuie verificate, în funcție de numărul de locuri pe scaune, fie o dată la un an, fie o dată la șase luni.

Exemple de deficienţe

Potrivit Ordinului Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 2.133/2005, printre altele, deficiențe minore sunt plăcile cu numărul de înmatriculare deteriorate, pedala de frânare cu îmbrăcămintea uzată, lipsa capacului de la rezervorul lichidului de frână, geamurile fisurate, oglinzile deteriorate sau sistemul de dezaburire deteriorat. De asemenea, mai sunt încadrate ca deficiențe minore sursa defectă de lumină, suportul roții de rezervă aflat într-o stare necorespunzătoare, scurgerile de ulei de transmisie și dispozitivele antifurt defecte. Potrivit ordinului citat, defectele minore nu implică o reexaminare a mașinii, însă este necesar ca acestea să fie remediate într-un timp cât mai scurt.

În ceea ce privește defectele majore, actul normativ prevede că acestea pot fi lipsa numărului de înmatriculare, servofrâna deteriorată, neacționarea frânei pe una sau mai multe roți, lămpile de frânare lipsă, caroseria reparată necorespunzător sau șuruburile de siguranță lipsă de la transmisie. Defectele periculoase sunt considerate, de exemplu, uzura excesivă a discurilor de frână, jocul excesiv la volan, jocul excesiv la rulmenții roții sau scurgerile de combustibil.

Vezi integral proiectul de lege AICI.

surse: mt.gov.ro, avocatnet.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Peste 16% dintre tineri au încercat droguri, cel puțin o dată. Care este cifra oficială a consumatorilor ocazionali în România

Publicat

Cifrele oficiale ale consumului de droguri în România sunt îngrijorătoare: 1,2 milioane de consumatori ocazionali, spune ministrul Familiei, Gabriela Firea.

„Consumul de droguri în rândul tinerilor, chiar a adolescenților, nu mai este doar un scenariu de film, ci o realitatea sumbră a realității. Chiar și în România, cifrele oficiale sunt înspăimântătoare: 1,2 milioane de consumatori ocazionali”, a scris luni pe Facebook Gabriela Firea.

Ea susține că statisticile naționale nu trebuie neglijate și că peste 16% dintre tineri care au încercat măcar o dată droguri sau chiar le consumă ocazional. În Capitală, cifrele sunt și mai rele: unul din patru bucureșteni între 12 și 65 de ani a încercat măcar o dată substanțe interzise.

„Trebuie să-i facem pe tineri să înțeleagă riscurile la care se expun și cum li se poate schimba viața pentru totdeauna. Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse este un partener în această luptă. Ne implicăm în campaniile naționale antidrog destinate copiilor, tinerilor, dar și familiilor acestora”, mai arată Gabriela Firea.

Ministrul Familiei s-a întâlnit luni cu Gigel Lazăr, președintele Federației Neguvernamentale Antidrog.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Angajările la stat, suspendate de la 1 iulie. Premierul Nicolae Ciucă a anunțat noi măsuri pentru consolidarea fiscală

Publicat

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat luni seara măsuri pentru consolidarea fiscală și respectarea angajamentelor privind deficitul public. Măsurile decise în cadrul Coaliției de guvernare se vor aplica de la 1 iulie.

Coaliţia de guvernare – PNL, PSD, UDMR – a decis luni seară un pachet de măsuri economice şi sociale pentru a face faţă crizei economice care loveşte în toate părţile şi care riscă să trimită economia în recesiune. O parte dintre măsuri vizează şi prevenirea unui derapaj bugetar.

Nicolae Ciucă anunță măsuri pentru consolidarea fiscală. Cheltuieli bugetare reduse, angăjari la stat suspendate

Citește și Angajări la ANAF: peste 200 de posturi scoase la concurs. Care sunt condițiile și salariile

Guvernul va lua măsuri pentru consolidarea fiscală și respectarea angajamentelor privind deficitul public, astfel:

  • diminuarea cheltuielilor bugetare cu cel puțin 10 %, cu excepția celor cu investițiile, salariile, pensiile, asistența socială;
  • suspendarea angajărilor la stat;
  • creșterea colectării veniturilor la bugetul general consolidat al statului cu 10 miliarde de lei;
  • accelerarea absorbției fondurilor europene din cadrul programelor operaționale și al PNRR.

Citește și Voucherele sociale de 250 de lei: cine nu le poate primi. Care sunt condițiile pentru noile tichete acordate din iunie

În acest sens, Coaliția va efectua o evaluare lunară a stadiului absorbției, a anunțat premierul, pe Facebook.

Un nou pachet de măsuri sociale pentru populație

Premierul a anunțat și lansarea unui nou pachet de măsuri sociale și economice Sprijin pentru România, în valoare de 1,1 miliarde euro.

Este vorba despre:

1. Amânarea pentru 9 luni a ratelor la bănci pentru cetățenii și companiile care se confruntă cu dificultăți financiare din cauza crizelor multiple din ultima perioadă.

2. Acordarea unui sfert din diferența de salariu, în conformitate cu Legea salarizării unitare, cuvenită categoriilor de salariați din sistemul public.

3. Acordarea unui sprijin unic de 700 de lei pentru toți pensionarii cu pensii sub 2.000 lei.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Angajări pentru gestionarea fondurilor PNRR: peste 500 de posturi. Cum justifică ministrul creșterea numărului de personal

Publicat

Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene va face angajări pentru gestionarea fondurilor din PNRR. Este vorba despre peste 500 de posturi. Ministrul Marcel Boloș explică de ce este nevoie de personal.

Potrivit acestuia, bugetul gestionat va fi de trei ori mai mare, dar numărul personalului va crește cu aproximativ 30 %.

Marcel Boloș a spus că, potrivit structurii organizatorice aprobate de Guvern, numărul de posturi la minister va fi de 1.943.

„Dacă în perioada de programare 2014-2020 am avut un buget de 24 de miliarde de euro pe care l-am gestionat cu 1.407 funcţionari, acum bugetul pe care îl gestionează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este de 96 de miliarde de euro. Asta înseamnă de trei ori creştere a bugetului şi am propus o creştere a numărului de personal implicat în gestionarea bugetului pe care l-am menţionat, respectiv numărul de posturi în cadrul structurii organizatorice aprobate de către Guvern este de 1.943.

E de fapt numărul de posturi cu care vom gestiona cele 96 de miliarde de euro. Deci un buget de trei ori mai mare şi o creştere a numărului de personal cu aproximativ 30%”, a declarat Marcel Boloș la finalul ședinței de Guvern de luni.

Sistemele de management și control, obligatorii

Acesta a mai spus că sistemele de management și control sunt obligatorii.

„Cerinţele acestea care ţin de politica de coeziune, dar şi de PNRR impun ca fiecare din bugetele menţionate să aibă la bază un sistem de management şi control, respectiv dacă fiecare program operaţional are un sistem de management şi control, la fel şi PNRR are de asemenea un sistem de management şi control specific, încât funcţiile care privesc sistemul de management şi control de la evaluare, proiecte, nereguli, verificare achiziţii publice, toate acestea trebuie să fie asigurate prin operaţionalizarea structurilor organizatorice.

În caz contrar, România riscă ca plăţile sau programele operaţionale sau, de ce nu, chiar întreruperea programelor operaţionale. E dreptul Comisiei de a solicita acest lucru, în situaţia în care aceste sisteme de management şi control nu funcţionează conform cerinţelor şi standardelor UE”, a precizat ministrul.

El a amintit că PNRR nu are cofinanțare.

„Să nu uităm că PNRR nu are cofinanțare. Deci, asta presupune că 100% din cheltuieli se decontează de la CE, spre deosebire de politica de coeziune, unde 15% trebuie să pui cofinanțare. Ori, din acest punct de vedere statul român cheltuie cu aceste structuri organizatorice pe care le are în cadrul PNRR o sumă nesemnificativ de mică raportat la 29 de miliarde de euro, mi se pare că este un efort foarte mic în raport de avantajele foarte mari pe care le avem”, a adăugat Marcel Boloș, potrivit Mediafax.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

24 mai: Ziua europeană a parcurilor naţionale

Publicat

alba, natura, munti, dealuri

În fiecare an la data de 24 mai, Ziua europeană a parcurilor naţionale este sărbătorită la nivel continental cu scopul de a apropia oamenii de natură şi de a sensibiliza publicul cu privire la importanţa frumuseţii naturale în zonele protejate, precum şi la importanţa conservării şi gestionării durabile a ariilor protejate din Europa.

Hotărârea sărbătoririi Zilei europene a parcurilor naţionale a fost luată în 1999, când s-au împlinit 90 de ani de la crearea primelor nouă parcuri naţionale în Suedia (mai 1909).

În acel an, pe 24 mai, peste o sută de organizaţii din 18 ţări europene au organizat evenimente de Ziua europeană a parcurilor naţionale.

Iniţiativa a aparţinut Federaţiei EUROPARC, organizaţie nonguvernamentală, fondată în 1973, ce reuneşte sute de autorităţi şi mii de arii protejate din 40 de ţări europene.

EUROPARC doreşte conştientizarea opiniei publice europene faţă de importanţa rezervaţiilor naturale protejate şi a parcurilor naţionale.

Lansând spre dezbatere tema despre viitorul parcurilor, EUROPARC arată că următoarea generaţie de parcuri trebuie descoperită cu ocazia acestei zile. „Este timpul sa reîmprospătaţi şi să regândiţi ce oferă parcurile, să vă adaptaţi la noi metode de comunicare, noi infrastructuri şi noi vizitatori.

Desigur, atunci când ne gândim la următoarea generaţie de parcuri, implicarea tinerilor este absolut esenţială – la toate nivelurile de gestionare a parcurilor. La urma urmei, ei sunt următoarea generaţie de profesionişti în natură.

Cu toate acestea, tema ‘Următoarea generaţie’ nu se limitează doar la tineri! Pot fi noi moduri de lucru, schimbări în management sau adaptări din cauza crizei COVID-19: simţiţi-vă liber să fiţi creativi!”, este concluzia postată site-ul Europarc.

România este membru al EUROPARC prin Academia de Ştiinţe Agricole, iar ariile protejate care intră sub incidenţa autorităţii EUROPARC sunt Delta Dunării şi Parcul Naţional Retezat.

Din partea României, ca membri EUROPARC mai sunt: Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti; Asociaţia Altitudine; Administraţia Parcului Natural Apuseni; Enduro Ranch; ProPark – Fundaţia pentru arii protejate.

În România, celebrarea Zilei europene a parcurilor naţionale a fost marcată, an de an, prin organizarea unor manifestări dedicate celebrării unor evenimente cu semnificaţie deosebită în domeniul protecţiei naturii şi al ariilor naturale protejate, în organizarea Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva şi a altor instituţii.

sursa: Agerpres, sursa foto: arhivă

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax