Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Noul Cod de procedură fiscală: Principalele modificări de la 1 ianuarie 2016. Sancţiuni, obligaţii şi plăţi


Publicat

contabilitatePotrivit noului Cod de procedură fiscală, ce a fost publicat în Monitorul Oficial şi intră în vigoare din 1 ianuarie 2016, sancţiunile pentru unele contravenţii vor fi mai reduse. Este cazul persoanelor juridice ce nu sunt contribuabili mijlocii si mari, care vor avea sancţiuni la nivelul celor aplicabile persoanelor fizice.

Principale modificări:

– penalitatea de nedeclarare pentru obligaţiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de entitate şi stabilite de organul de inspecţie fiscală prin decizii de impunere este de 0,08/zi;

– penalitatea de întârziere scade de la 0,02% la 0,01%/zi de întârziere;

– penalitatea de nedeclarare nu elimină obligaţia de plata a dobânzilor, ci doar a penalităţii de întârziere;

– dobânda scade de la 0,03% la 0,02%/zi de întârziere;

–  se va aplica doar penalitatea de nedeclarare, dacă obligaţiile fiscale principale sunt stabilite de organul de inspecţie fiscală ca urmare a nedepunerii declaraţiei de impunere; nu se mai impune şi sancţiunea contravenţională pentru nedepunerea declaraţiei;

– în cazul obligaţiilor datorate şi neachitate bugetelor locale se datorează majorări de întârziere; nivelul acestora scade de la 2% la 1%/lună sau fracţiune de lună;

– se introduce principiul „in dubio contra fiscum”, conform căruia, dacă după aplicarea regulilor de interpretare, prevederile legislaţiei fiscale rămân neclare, acestea se interpretează în favoarea contribuabilului;

– se introduc termene de 2, 4 sau 6 luni pentru solutionarea cererilor contribuabililor (se aplică inclusiv rambursărilor de TVA);

– se extind situaţiile în care un contribuabil poate fi declarat inactiv, ceea ce înseamnă că îi sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivităţii, respectiv nu pot fi deduse cheltuielile şi TVA aferentă achiziţiilor;

– se modifică termenul de prescripţie; acesta începe să curgă de la data de 1 iulie (în loc de 1 ianuarie) a anului următor celui pentru care se datorează obligaţia fiscală, ceea ce duce la o extindere a perioadei în care organul fiscal poate efectua o inspecţie fiscală;

– perioada supusa inspecţiei fiscale începe de la sfârşitul perioadei controlate anterior, în condiţiile încadrării în termenul de prescripţie, pentru toţi contribuabilii, nu doar pentru cei mari; prevederea conform căreia la contribuabilii care nu intră în categoria celor mari inspecţia fiscală se efectuează asupra creanţelor născute în ultimii 3 ani fiscali a fost abrogată;

– durata efectuării inspecţiei fiscale este stabilită de organul de inspecţie fiscală şi poate fi de 180, 90 sau 45 de zile, în funcţie de categoria de contribuabil la care se referă;

– contribuabilul are dreptul să-şi prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatările organului de inspecţie fiscală, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data încheierii inspecţiei fiscale (anterior, termenul era de 3 zile lucrătoare);

– durata efectuării controlului inopinat este stabilită de conducătorul organului de control, în funcţie de obiectivele controlului şi nu poate fi mai mare de 30 de zile;

– contestaţia formulată se depune în termen de 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal, sub sancţiunea decăderii (anterior, termenul era de 30 de zile), iar contestatorul poate solicita organului de soluţionare competent susţinerea orală a contestaţiei;

– suspendarea executarii actului administrativ fiscal inceteaza de drept si fara nicio formalitate daca actiunea in anularea actului administrativ fiscal nu a fost introdusa in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de solutionare a contestatiei;

– în situatia nesolutionarii contestatiei in termen de 6 luni de la data depunerii contestatiei, contestatorul se poate adresa instantei de contencios administrativ competenta pentru anularea actului. La calculul acestui termen nu sunt incluse perioadele in care procedura de solutionare a contestatiei este suspendata;

– reducerea amenzilor aplicabile persoanelor juridice care nu se incadreaza in categoria contribuabililor mijlocii si mari la nivelul celor aplicabile persoanelor fizice pentru majoritatea contraventiilor; de exemplu, nedepunerea declaratiilor fiscale va fi sanctionata astfel: pentru contribuabilii mijlocii si mari, amenda va fi intre 1.000 lei si 5.000 lei;, iar pentru persoane fizice si alte persoane juridice, amenda va fi intre 500 lei si 1.000 lei;

– certificatul de atestare fiscala se emite in maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii, fata de 5 zile lucratoare cat se prevedea anterior;

– se introduc prevederi suplimentare privind stabilirea raspunderii in solidar: atragerea raspunderii in solidar cu debitorul pentru anumite persoane, prevazute la art 25, priveste obligatiile fiscale principale si accesorii ale perioadei pentru care acestea au avut calitatea ce a stat la baza atragerii raspunderii solidare;  raspunderea acestor persoane se stabileste prin decizie emisa de organul fiscal competent pentru fiecare persoana fizica sau juridica in parte, insa inaintea emiterii deciziei, organul fiscal trebuie sa efectueze audierea persoanei, aceasta avand dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii. Decizia de atragere a raspunderii solidare emisa fara audierea persoanei careia i s-a atras raspunderea este nula;

– modificarea tarifelor de emitere a Solutiilor fiscale individuale anticipate de la echivalentul in lei al sumei de 1.000 de euro, la cursul comunicat de BNR in ziua efectuarii platii, astfel: tariful este de 5.000 euro, la cursul comunicat de BNR pentru ziua efectuarii platii, pentru contribuabilii mari; tariful este de 3.000 euro, la cursul comunicat de BNR pentru ziua efectuarii platii, pentru celelalte categorii de contribuabili/platitori.

– organul fiscal central renunta la stabilirea creantei fiscale si nu emite decizie de impunere in situatia in care creanta fiscala principala este mai mica de 20 de lei; in situatia in care decizia are ca obiect mai multe tipuri de creante fiscale principale, plafonul se aplica totalului acestor creante;

– regulile de compensare se aplica si sumei negative a TVA solicitata la rambursare de reprezentantul unui grup fiscal; astfel, aceasta se poate compensa cu obligatiile fiscale ale membrilor grupului fiscal, in urmatoarea ordine: obligatiile fiscale ale reprezentantului grupului fiscal; obligatiile fiscale ale celorlalti membri ai grupului fiscal, la alegerea organului fiscal central.

– introducerea unor prevederi cu privire la modalitatea de stabilire a dobanzilor datorate in cazul impozitelor administrate de organul fiscal central pentru care perioada fiscala este anuala;

– masurile asiguratorii pot fi luate si inainte de emiterea titlului de creanta, insa daca titlul de creanta nu a fost emis si comunicat in termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii, acestea inceteaza de drept; in cazuri exceptionale, acest termen poate fi prelungit pana la un an, de organul fiscal competent, prin decizie. Organul fiscal are obligatia sa emita decizia de ridicare a masurilor asiguratorii in termen de cel mult 2 zile de la implinirea termenului de 6 luni sau un an, dupa caz, iar in cazul popririi asiguratorii sa elibereze garantia;

– precizarea faptului ca stabilirea cuantumului tranzactiilor pentru care contribuabilul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, a termenelor pentru intocmirea acestuia, a continutului dosarului preturilor de transfer, precum si a conditiilor in care se solicita acesta vor fi aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.

sursa: hotnews.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Peste 3.000 de companii au obținut finanţare prin programul IMM Invest. Anunțul făcut de ministrul Finanțelor

Publicat

Peste 3.000 de companii au obținut finanţare prin platforma IMM Invest, a anunțat joi ministrul Finanţelor, Florin Cîţu, spunând că programul funcţionează „foarte bine”.

„Am eliminat câteva bariere acum câteva săptămâni, am aprobat ordonanţă de urgenţă, astăzi venim cu hotărârea de Guvern pentru aprobarea normelor. Programul IMM Invest funcţionează foarte bine. Avem 3.083 de companii care au fost aprobate atât de bancă, cât și de Fondul de Garantare. Asta înseamnă că din plafon (15 miliarde de lei – n.r.) s-au consumat 2,45 miliarde de lei, deja.

Se vede clar că ritmul s-a accelerat și după discuția cu sistemul finaciar bancar și faptul că am eliminat din bariere, lucrurile merg din ce în ce mai bine. Sper să depășim în perioada următoare, două săptămâni, 10 mii de companii. Ca un nivel de comparație, anul trecut în România aveau credite de la bănci 25 de mii de IMM-uri. Prin acest program sperăm să ajungem la 40 de mii de IMM-uri care să aibă acces la finanțare. (…) La rectificare, dacă este nevoie, vom suplimenta plafonul”, a spus Florin Cîțu, joi, la începutul şedinţei de Guvern.

„Programul acesta practic l-am gândit ca să stimulăm băncile să finanțeze companiile”, a completat premierul Ludovic Orban.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Acces pe plajă permis și fără șezlong. Vor trebui respectate regulile de distanțare socială

Publicat

Guvernul a modificat în ședința de joi hotărârea privind deschiderea plajelor pentru turiști, în sensul că este permis accesul și pentru persoanele care nu închiriază șezlong, a anunțat purtătorul de cuvânt al Executivului, Ionel Dancă. 

Astfel, turiștii vor putea merge la plajă și cu prosopul sau cu cearşaful, de exemplu.

„Pentru persoanele care nu folosesc șezlonguri a fost adoptat un proiect de hotărâre pentru modificarea anexei 3 la Hotărârea 394/2020, astfel încât să fie permis accesul pe plajă și persoanelor care nu sunt practic în cadrul plajelor amenajate cu șezlonguri, popular spus, pentru cei care doresc să facă plajă la marginea mării, fără șezlonguri.

Aceste persoane vor trebuie să respecte aceleași reguli de distanțare socială și reguli impuse pentru persoanele care fac plajă pe șezlonguri”, a precizat Ionel Dancă.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Investiții uriașe în sistemul de urgență. 3,2 miliarde de lei pentru 16 elicoptere, sute de autospeciale și o navă multirol

Publicat

Guvernul vrea să doteze sistemul național de urgență pentru o reacție rapidă și eficientă la dezastre. Executivul a adoptat joi o hotărâre pentru aprobarea notei de fundamentare referitoare la finanțarea proiectului „Viziune 2020”, un „mega-proiect” în valoare totală de peste 3,2 miliarde de lei, din care UE va susține peste 2,7 miliarde de lei.

Proiectul prevede, printre altele, achiziția unui centru național de răspuns la dezastre, a 12 elicoptere, a unei nave multirol, a zeci de autospeciale de descarcerare și peste 270 de autospeciale de stingere incendii. 

„Guvernul României a adoptat o hotărâre prin care a aprobat nota de fundamentare referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheluielilor aferente proiectului de investiții <Viziune 2020>. Este vorba despre finanțarea proiectului care se realizează din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație. Suma totală este de 3.263.410.000 de lei, echivalentul a 681.904.797 de euro, din care UE susține în lei echivalentul a 2.767.255.000 de lei, reprezintă finanțarea de 84,4%. Cofinanțarea este de 15%, în valoare de 489.000.000 de lei, iar o cheltuială neeligibilă de 0,2% de 6.644.000 de lei. Din această sumă extrem de mare pentru o investiție de asemenea anvergură, 2,7 miliarde sunt susținute din fonduri europene.

Proiectul vizează creșterea nivelului de pregătire pentru o reacție rapidă și eficientă la dezastre a echipajelor de intervenție. Principala noastră preocupare este protejarea vieții, protejarea cetățenilor. Trebuie să fim pregătiți pentru a răspunde eficient și operativ în toate situațiile de criză, în situații de calamități sau atunci când este nevoie pentru a proteja viața și bunurile cetățenilor”, a explicat, la finalul ședinței de Guvern, ministrul de Interne, Marcel Vela.

Pe lista de achiziții sunt incluse un număr de:

– 60 de autospeciale de descarcerare,

– 49 de containere cu echipamente individuale de protecție,

– 63 de camioane cu sistem hidraulic de încărcare / descărcare,

– 276 de autospeciale de stingere cu apă și spumă,

– 33 de centre de comunicații pentru punctele de comandă mobilă medii,

– 18 autoplatforme,

– 42 de autospeciale de primă intervenție pentru lucrul cu apă la înaltă presiune și hidroperforare,

– o navă multirol,

– 3 șalupe multirol,

– un centru național de răspuns la dezastre,

– 12 elicoptere (6 elicoptere ușoare și 6 elicoptere medii și grele, pentru uscat și pentru zona maritimă),

„Dorința noastră este pentru a dota cât mai bine și Inspectoratul General pentru SItuații de Urgență și Inspectoratul General de Aviație din cadrul MAI pentru a face față oricăror provocări.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Olimpiadă Internațională de esee pe tema istoriei și evoluției Uniunii Europene, pentru elevii militari

Publicat

Elevii din clasele a XI-a din colegiile militare vor putea participa la Olimpiada Internațională de esee pe tema istoriei și evoluției Uniunii Europene. Organizarea unei astefel de olimpiade a fost decisă miercuri, în cadrul celei de-a treia reuniunii a Forumului European al Școlilor Militare de Învățământ Secundar.

Cele mai bune 10 lucrări ale elevilor vor fi publicate de către EUMSS Forum într-o carte online iar premierea celor mai bune lucrări va avea loc la Bruxelles în mai 2021.

Citește și EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Toate testele de pregătire și baremele. Modele de subiecte pentru examenul elevilor de clasa a VIII-a

Cea de-a treia reuniune a Forumului European al Școlilor Militare de Învățământ Secundar s-a desfășurat sub forma unei videocenferințe având în vedere situația epidemiologică actuală. La această ediție au participat reprezentanți ai liceelor militare din Cipru, Portugalia, Italia, Franța, Austria și România, și cu statut de invitat Serbia și Ucraina.

Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul” a fost reprezentat la această întâlnire de comandantul instituției, colonel Marcel Domșa, alături de care s-a aflat și colonelul Sorin-Gabriel Hazu din partea Direcției generale management resurse umane.

Forumul reprezintă un proiect inițiat la nivelul Uniunii Europene și își propune printre altele crearea de module comune de instruire privind istoria, geografia Uniunii Europene și valorile comune europene, schimbul de bune practici, crearea de parteneriate și proiecte comune în cadrul ERASMUS+, schimbul de elevi și profesori.

Numărul de participanți la acest forum a crescut de la o întâlnire la alta, ceea ce demonstrează atractivitatea problematicii dezbătute, au transmis reprezentanții Colegiului Militar Mihai Viteazul din Alba Iulia.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate