Eveniment
Parlamentul a încuviințat Starea de Alertă în România. Prevederi noi și reguli pentru cetățeni

Plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului a adoptat, miercuri, Hotărârea privind încuviințarea Stării de Alertă pe întreg teritoriul României, începând cu data de 18.05.2020, pe o durată de 30 de zile. Au fost 372 de voturi pentru, 37 de voturi împotriva, 6 abțineri și doi parlamentari nu au vrut să voteze.
Comisiile juridice ale Camerei Deputaţilor şi Senatului au întocmit inițial un raport favorabil la proiectul de hotărâre privind încuviinţarea stării de alertă şi a măsurilor instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă, introducând mai multe amendamente la HG.
Astfel, a fost introdusă prevederea ca Guvernul, prin Ministerul Sănătăţii, să pună la dispoziţia autorităţilor publice locale necesarul de măşti de protecţie pentru familiile şi persoanele defavorizate de pe raza unităţilor administrativ – teritoriale respective, potrivit deciziilor luate marţi de deputaţii din comisiile juridice.
O altă prevedere introdusă este că autorităţile publice locale exercită atribuţia de numire, suspendare şi eliberare din funcţie a persoanelor care ocupă funcţii de conducere în cadrul unităţilor sanitare din subordinea lor, în condiţiile legii.
Starea de alertă permite luarea unor „măsuri temporare şi, după caz, graduale, în scopul protejării drepturilor la viaţă, la integritate fizică şi la ocrotirea sănătăţii, inclusiv prin restrângerea exerciţiului altor drepturi şi libertăţi fundamentale”, dar și un mecanism decizional, sub control parlamentar, referitor la instituirea și prelungirea stării de alertă pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum și luarea măsurilor pe durata acesteia.

Art. 60 – Constituie contravenții, în măsura în care nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii penale infracțiuni, următoarele fapte săvârșite pe durata stării de alertă:
a) neluarea de către conducătorii serviciilor de asistență socială, a măsurilor stabilite conform art.5 alin.(2) lit.e), referitoare la adaptarea programului de lucru sau la permanentizarea activității – amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei
b) neluarea de către conducătorii autorităților sau instituțiilor la nivelul cărora sunt constituite centrele operative pentru situații de urgență, a măsurilor pentru permanentizarea activității acestora, conform art.5 alin.(2) lit.f) – amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei
c) neexecutarea măsurilor stabilite conform art.5 alin.(3) lit.a), referitoare la evacuarea temporară a persoanelor și bunurilor din zona afectată sau posibil a fi afectată, de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate să pună în aplicare aceste măsuri – amendă de la 500 lei la 2.500 lei
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News