Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

PASTORALA CATOLICĂ – Scrisoarea pastorală de Paști a PF Lucian Mureşan, Arhiepiscop Major al Bisericii Române Unite cu Roma


Publicat

† LUCIAN,
prin harul şi mila Bunului Dumnezeu, Arhiepiscop Major, Onoratului cler împreună slujitor, cuvioșilor călugări şi călugărițe, iubiților credincioși greco-catolici şi tuturor creștinilor iubitori de Dumnezeu

Har vouă și pace de la Cristos, Domnul nostru cel înviat din morți!

Întâmpinăm, și în acest an, mărita Sărbatoare a Paştelui cu inima plină de bucurie şi cu pacea sufletească dătătoare de speranță, cântând împreună cu Biserica: „Învierea lui Cristos văzând, să ne inchinăm Sfântului Domnului Isus, Unuia celui fără de păcat. Crucii Tale ne închinăm, Cristoase şi Sfânta Învierea Ta o laudăm şi o mărim; că Tu eşti Dumnezeul nostru, afară de Tine pe altul nu ştim, numele Tău numim. Veniţi, toţi credincioşii, să ne închinăm sfintei învierii lui Cristos.” (Catavasia învierii)

În această însemnată Sărbătoare, preaiubiţii mei, ne regăsim cu toţii împreună, în Biserică, pentru a lăuda tainica lucrare a lui Dumnezeu, care L-a înviat pe Fiul Său din morţi şi pentru a ne face părtaşi luminii cereşti care luminează viaţa noastră, a credincioşilor. Suntem, aşadar, sub călăuza luminii care ne poartă spre întâlnirea cu Dumnezeu, în această împreună stare a noastră în adunarea liturgică, marcată de bucurie pentru Cel ce a biruit răul, păcatul şi moartea.

Cu aceste îndemnuri fireşti la bucurie, izvorâte din atmosfera sărbătorii, în dorinţa de a gusta din plin semnificaţia învierii Domnului, al dori, iubiţi credincioşi, să parcurgem împreună într-un itinerar spiritual mărturia Scripturii referitoare la înviere, aşa cum este redată de Sfântul Evanghelist Ioan în capitolul 20 al Evangheliei sale.

Credinţa este o ancoră tare a vieţii omului, care îl susţine, îl luminează şi îl transformă printr-un înnoit mod de a fi, de a gândi şi simţi. Fără credinţă, omul este mai sărac sufleteşte, mai singur şi mai străin, iar orizontul vieţii lui se întinde doar până la mormânt.

După mărturia Scripturii, Isus a fost răstignit pe cruce, a murit, a fost înfăşurat în giulgiu şi a fost pus în mormânt. Aceasta este experienţa comună a tuturor oamenilor, gusta moartea ca un destin de la care nu se pot sustrage. Pe intrarea mormântului lui Isus a fost pusă o lespede mare de piatră care sigila mormântul pentru totdeauna, şi împreună cu acesta, o viaţă exemplară trăită de Mântuitorul. Deşi era în mormânt, faptele, învăţăturile şi sfaturile lui Isus nu au murit odată cu El, ci au rămas în sufletele apostolilor şi a celor care L-au cunoscut şi însoţit, aşa cum amintirea unei persoane iubite rămâne în sufletul nostru cel puţin atât timp cât trăim. Amintirea cea mai vie a unei persoane este dragostea pentru ea care împleteşte în mireasma sublimului chipul ideal al celui pe care l-am cunoscut. Ea devine legătura care uneşte şi moartea nu separă persoanele, ci doar trupurile lor însufleţite.

Pornind de la această experienţă comună a naturii omeneşti, vedem cum Maria Magdalena merge dis de dimineaţă la mormântul lui Isus, deşi era încă întuneric, mânată de dragostea pentru binefăcătorul ei şi vede piatra ridicată de pe mormânt. O nouă grijă şi încă o spaimă după cea trăită în Vinerea Mare, oare cine să-L fi luat pe Domnul? Unde L-au pus? Grijile şi încercările par a nu se mai sfârşi, ci, mai mult, se înmulţesc şi se amplifică în măsura în care dragostea faţă de Dumnezeu este mai sinceră şi interesul faţă de semeni este mai mare. Ce paradox!

Aceeaşi îngrijorare îi cuprinde pe cei doi apostoli ai lui Isus: Petru şi Ioan, care, la auzul veştii, aleargă şi ei la mormânt într-o cursă făcuta mai mult cu inima, ca şi atunci când am vrea nu numai să ne convingem, dar şi să aflăm adevărul. Dragostea ne împinge şi adevărul ne atrage într-o măsura care depăşeşte logica şi deschide viaţa spre orizonturi noi percepute doar de inimă. Aceasta este dinamica credinţei care atrage şi în acelaşi timp împlineşte, nelinişteşte şi dă certitudini, dă răspunsuri, dar le şi ascunde. Misterul lui Dumnezeu rămâne mai presus de mintea omenească, fără să se ascundă în totalitate, ci se dezvăluie pe măsura căutării Lui în ceea ce omul identifică ca bine, frumos şi adevăr.

Apostolul Ioan ajunge mai repede la mormant, dar nu intra, ci sosind Petru, intra in mormant si vede giulgiurile puse jos si mahrama infasurata la o parte. Apoi, intra si Ioan si a vazut si a crezut (v.8). Cei doi apostoli nu-L vad pe Mantuitorul, ci doar semnele mortii Lui, insa nu isi aduc aminte de Scriptura, si de faptul ca invierea era prevestita, ci se intorc la ai lor nedumeriti, intrebatori, dar si edificati. Doar cel mai tanar dintre apostoli, care se stia iubit de Mantuitorul si la randul sau il iubea, punandu-si viata in slujba unui ideal alaturi de Isus, vede semnele mortii abandonate si crede. Nu crede pentru ca mai intai il vede pe Isus inviat, ci crede in absenta lui pentru ca inima ii spune mai mult decat ceea ce vede. Dragostea si credinta sunt complementare precum sufletul si mintea care vede maretia lui Dumnezeu in lucrarile Sale, sintetizate in versurile cantarii: Cerul si marea, tot ce e in ea, sufletul, zarea si inima mea, toate se-nchina Creatorului si multumita ii dau Domnului.

Mormantul este gol, locul mortii se transforma in semnul vietii pentru ca Dumnezeu este Viata.
Apostolii se conving de invierea Mantuitorului in seara aceleiasi zile cand inchisi fiind de frica iudeilor, vine Isus in mijlocul lor cu salutul: pace voua! Apoi le arata mainile si coasta Sa ca o garantie a identitatii Lui. Ceea ce vad nu e inchipuire si nici sugestie colectiva, ci este Domnul insusi inviat din morti. Scriptura ne spune doar ca ei s-au bucurat, dar putem intelege dincolo de bucuria fireasca ce s-a intamplat in mintea si sufletul lor. Ce transformare instantanee a mintii care are certitudinea, a omului care intelege trecutul si se intelege pe sine in acea luminare fulgeratoare a sensului. Totul se leaga, de la cuvantul Scripturii cu promisiunea lui Dumnezeu, la viata personala cu asteptarile si destinul ei. Totul capata sens in lumina invierii lui Cristos, viata si moartea, binele si raul, durerea si fericirea. Din acest moment apostolii pot sa vesteasca si sa marturiseasca ceea ce din punct de vedere omenesc este imposibil, ca Cel Rastignit a inviat. Aceasta experienta unica le marcheaza intreaga lor viata, fiind de fapt si punctul de plecare, nasterea Bisericii care este trimisa de Mantuitorul sa vesteasca in intreaga lume si la tot omul ca mantuirea este posibila.

Ioan Gura de Aur intr-un comentariu pe care il face la intaia Epistola catre Corinteni, surprinde bine si elocvent ceea ce s-a intamplat in sufletul apostolilor odata convinsi de invierea Mantuitorului: „Cum putea sa le vina in minte celor doisprezece oameni saraci si ignoranti, care si-au petrecut viata pe rauri si lacuri, sa intreprinda o astfel de opera? Poate ca ei niciodata nu au intrat intr-un oras sau intr-o piata publica si atunci cum s-au gandit sa infrunte lumea intreaga? Ca au fost fricosi si speriati o afirma in mod clar cine a scris despre viata lor fara sa disimuleze sau sa ascunda defectele lor, ceea ce constituie o garantie majora a veridicitatii celor spuse. Acesta, deci, povesteste ca atunci cand Isus a fost arestat dupa ce facuse atatea minuni, toti apostolii fugisera. Cum se explica deci ca acestia nu au stiut sa reziste unui grup de iudei, atunci cand Isus era in viata, in timp ce zacand El mort si ingropat si potrivit necredinciosilor nu a inviat, si deci nu putea sa vorbeasca, cum au primit de la El atata curaj de a se dezlantui victoriosi in intreaga lume? Nu ar fi trebuit oare sa spuna: si acum…? Nu a putut sa se salveze pe Sine insusi, cum va putea sa ne apere pe noi? Nu a fost in stare sa se protejeze pe Sine, cum va putea sa ne tina de mana daca e mort? in viata nu a reusit sa cucereasca nici macar o natiune si noi doar cu numele Lui va trebui sa cucerim lumea? Nu ar fi oare o nebunie nu sa te implici intr-o asemenea opera ci doar sa o gandesti? Este evident deci, ca daca nu L-ar fi vazut inviat si nu ar fi avut dovada inconfundabila a puterii Sale, nu s-ar fi expus la atata risc.”

Iubiti credinciosi,

Participand astazi la sfanta si dumnezeiasca Liturghie in acest luminat praznic, marturisim fiecare dintre noi legatura profunda si tainica care exista intre Cristos cel inviat si noi credinciosii. Desi este un eveniment unic, invierea Domnului nu apartine doar istoriei si trecutului, ci si prezentului prin chemarea permanenta la reinnoirea vietii. Sfintele Taine ale Bisericii nu sunt altceva decat semnele vizibile ale harului lui Dumnezeu care imbraca diferitele realitati ale vietii pe care o sfinteste.

Arhieparhia noastra a dedicat acest an Sfintei Taine a Casatoriei, in dorinta de a ne reaminti invatatura Bisericii si de a reimprospata memoria credinciosilor, a sotilor si sotiilor, prin aprofundarea sfintei Taine pe care au primit-o la casatoria religioasa.

Timpul istoric pe care il parcurgem, denumit si postmodernitate, este marcat si de un relativism si subiectivism acerb, care refuza orice instanta morala obiectiva in ordonarea valorilor si supune totul convenientei arbitrare. Acest context isi lasa amprenta asupra stabilitatii familiei si asupra mentalitatii tinerilor care se pregatesc pentru viata de familie, considerata si traita doar in dimensiunea ei istorica, fara referinta la sacralitatea dobandita prin Taina Casatoriei. Ori credinta noastra in invierea lui Cristos fundamenteaza tocmai legatura noastra cu Dumnezeu care ne-a descoperit si dovedit dragostea Sa pentru noi prin moartea si invierea Fiului Sau. Noi, crestinii, suntem inradacinati prin botez pe aceasta noua realitate care ne permite trairea unei dimensiuni noi in care viata este configurata si hranita de dragostea lui Dumnezeu. Nu putem sa traim ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat, ci tocmai faptul ca apartinem Bisericii, marturisindu-ne crestini ne obliga la referinta fundamentala: legatura dintre Cristos si Biserica. De altfel, aceasta referinta sta la baza Tainei Sfintei Casatorii asa cum Sfanta Scriptura consemneaza in Epistola catre Efeseni 5,21-33.

In aceste versete legatura de iubire dintre soti este vazuta in contextul mai larg al iubirii pe care o are Cristos fata de Biserica Sa. Asa precum El s-a dat pe Sine insusi pentru ea, si prin jertfa Sa de pe cruce a dat viata Bisericii, adica noua credinciosilor, la fel si iubirea dintre soti este actualizarea si participarea la acest dar.

„Supuneti-va unii altuia, intru frica lui Cristos. Femeile sa se supuna barbatilor lor ca Domnului, pentru ca barbatul este cap femeii, precum si Cristos este cap Bisericii, trupul Sau, al carui mantuitor si este (…) Barbatilor, iubiti pe femeile voastre, dupa cum si Cristos a iubit Biserica si S-a dat pe Sine pentru ea (…) Cel ce-si iubeste sotia pe sine se iubeste, caci nimeni vreodata nu si-a urat trupul sau, ci fiecare il hraneste si il incalzeste, precum si Cristos Biserica (…) Taina aceasta mare este; iar eu zic in Cristos si in Biserica” (v.21-32)

Sfantul apostol Pavel, dand sfaturi sotilor crestini, foloseste termenii de supunere si iubire ca termeni sinonimi pentru a sintetiza atitudinea reciproca a sotilor in trairea vietii de familie. Supunerea nu presupune o injosire, ci o referinta la o instanta superioara, intr-o ierarhie care il are in varf pe Dumnezeu, asa cum iubirea nu este o implinire egoista a unei nevoi, ci mai curand o daruire totala si gratuita in aceeasi linie ierarhica, dar de data aceasta pornind de la Dumnezeu spre om. Supunerea si iubirea se refera la ambii soti in dialogul demnitatii personale care oglindeste fiinta profunda a omului de chip si asemanare cu Dumnezeu.

In perspectiva crestina, casatoria este una dintre cele sapte Taine intrucat legatura de iubire si respect dintre soti face referinta, este semn si actualizare a unei iubiri globale si totale a lui Cristos fata de Biserica. Biserica este sustinuta in istorie de aceasta jertfa de iubire statornica si permanenta si este oglindita de atatea familii demne care isi traiesc viata in fidelitate pana la sfarsit. De aceea, ma gandesc cu multa recunostinta la toate acele familii, care desi sunt in nevoi, nu se lasa coplesite de povara lipsei, ci lupta impreuna pentru un scop comun. in aceeasi cinste raman sotii care trec peste divergentele inerente si dificultatile opiniilor contrare, privind la binele comun si la binele copiilor.

Biserica este familia largita a noastra a tuturor iar comunitatile parohiale sunt o extensie a familiei domestice care traieste din credinta. Ar fi de dorit ca viata in comunitatea parohiala sa fie mereu insufletita de spiritul de slujire si de colaborarea cat mai stransa dintre credinciosi, care sa se sustina reciproc in toate bucuriile si incercarile vietii.
Iubiti credinciosi,

O comunitate ravasita de neincrederea membrilor care o compun, este o comunitate suferinda. Sunt multi factori care cauzeaza o atare atitudine, dar as mentiona in special unul si anume: lipsa de credinta sau credinta imatura.

Continuand cu itinerarul nostru spiritual asa cum este sugerat de textul biblic pe care l-am propus la inceput, remarcam drumul anevoios al apostolilor de a crede in inviere. Acest drum este sintetizat si reprezentat de atitudinea apostolului Toma, care la aratarea Mantuitorului in seara aceleiasi zile, nu era prezent in comunitatea celor unsprezece. Desi i se spune cu convingere si insufletire: „L-am vazut pe Domnul” (Io 20,25), el nu se increde in spusele fratilor sai, ci doreste sa se convinga el insusi nemijlocit si direct: „daca nu voi vedea in mainile Lui semnul cuielor si daca nu voi pune degetul meu in semnul cuielor si daca nu voi pune mana mea in coasta Lui, nu voi crede” (v.25). Atitudinea de neincredere in semeni, in ceilalti, umbreste serios autenticitatea raportului uman. O familie, o comunitate si o societate daca se bazeaza pe incredere creste armonios si respectul dintre oameni este o consecinta a ei. in caz contrar, totul se naruie, iar dubiul si frica pun stapanire pe sufletul omului. Societatea romaneasca in ansamblul ei este divizata si adversitatea prevaleaza dialogului. Neincrederea se naste din minciuna si injustitie si este alimentata de interesul propriu sau de grup. Ca atitudini in sine, acestea sunt graitoare pentru o societate care se revendica a fi crestina si sunt contrazise de experienta de credinta autentica.

Dupa alte opt zile, in urmatoarea Duminica, atunci cand apostolii erau din nou impreuna, Isus se arata din nou comunitatii si il invita pe Toma sa creada, sa se convinga asa precum el se astepta: „Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele si adu mana ta si o pune in coasta Mea si nu fi necredincios, ci credincios” (v.27). De data aceasta, asistam la o emotionanta si profunda marturisire de credinta, profesata de apostolul surprins si convins: „Domnul meu si Dumnezeul meu!” (v.28). Aceasta marturisire de credinta ii permite Mantuitorului sa defineasca o noua fericire destinata cititorilor Scripturii: „Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut!” (v.29).

Credinta este mediata de marturia apostolilor si de continuitatea Bisericii, nu este rodul exaltarii religioase sau psihologice, ci este mai curand o victorie a lui Isus inviat asupra dubiilor scepticilor si necredinciosilor. Dovada elocventa a invierii Domnului este comunitatea crestina adunata in Biserica in toate duminicile si sarbatorile de peste an. De aceea, Va indemn parinteste sa Va amintiti mereu de ziua Domnului, cinstind-o prin participarea la Sfanta Liturghie si prin cultivarea unei atitudini fratesti bazata pe incredere. Marturia graitoare in apostolat si in societate este exemplul personal si cel comunitar, care pot sa ii apropie pe cat mai multi de credinta si Biserica.

Cu aceste ganduri, iubiti fii sufletesti, Va insotesc in rugaciune pe fiecare dintre Dumneavoastra, familiile si pe cei dragi ai Dumneavoastra. Ma alatur cu compasiune de cei bolnavi si sunt alaturi de cei singuri.

Va dorim tuturor Sarbatori Sfinte si binecuvantate, alese haruri ceresti si bucurie deplina in Domnul Isus cel inviat din morti!
Cristos a inviat!

† LUCIAN
Arhiepiscop si Mitropolit al Arhieparhiei de Alba Iulia si Fagaras si Arhiepiscop Major al Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco – Catolica



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Transalpina de Apuseni s-a scumpit cu 6,6 milioane lei. O ordonanță de guvern de pe vremea Vioricăi Dancilă a schimbat costurile

Publicat

Modernizarea ”Transalpinei de Apuseni”, adică drumul judeţean DJ 107 I, care leagă localitățile Aiud – Râmeţ – Ponor – Mogoş – Bucium, s-a scumpit. Mai exact, suma necesară proiectului de investiții prin care se vrea modernizarea drumului a fost majorată considerabil, din cauza Ordonanţei nr. 114 din 2018, emisă de guvernul Dăncilă. 

Mai exact, potrivit adevărul.ro, creşterea valorii contractului este de apoximativ 5,54 de milioane de lei, fără TVA.De asemenea dacă se adaugă şi TVA-ul, suma respectivă ajunge la 6,59 de milioane de lei.

Ordonanţa 114, dată de guvernul României, în perioada Vioricăi Dăncilă, a prevăzut, printre altele, faptul că muncitorii angajaţi în domeniul construcţiilor trebuie să primească un salariu minim net de cel puţin 3.000 de lei.

Acum, la recalcularea sumelor necesare pentru modernizarea drumului, a preţului contractului cu 4,55% în cazul lotului 1, de la 76,25 milioane de lei, la 79,72 milioane de lei, fără TVA, iar pentru lotul 2, majorarea contractului este de 2,79%, de la 74,18 milioane de lei, la 76,25 milioane de lei, fără TVA.

Cifrele au fost publicate recent pe SEAP.

Valoarea contractului pentru ambele loturi a ajuns, astfel, la 150.439.697 de lei, fără TVA, respectiv circa 30,6 milioane de euro, mai scriu jurnaliștii de la adevărul.ro.

Transalpina de Apuseni” va avea 78,43 de kilometri, cu piste de biciclete, stații de autobuz și podețe. Lucrările au început anul trecut și urmează să fie finalizate în 2023.

Proiectul „Modernizare drum județean DJ 107 I: Aiud (DN 1) – Aiudu de Sus – Râmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu)” își propune creșterea gradului de accesibilitate a zonelor rurale și urbane din județul Alba situate în proximitatea  rețelei TEN-T.

În cadrul proiectului se vor realiza lucrări de modernizare a structurii rutiere (asfaltare), trotuare, piste cicliști, acostamente, șanțuri, rigole, poduri, podețe, apărări de mal, stabilitate versanți, amenajări intersecții cu drumuri laterale, semnalizare rutieră orizontală și verticală.

Lungimea totală a drumului modernizat este de 78,42 kilometri, 6.700 de metri pătrați de piste de biciclete, 21 de stații de autobuz, 12.610 metri pătrați de trotuare, 14 poduri noi și aproximativ 200 de podețe. Va asigura legătura între zona Apusenilor şi Autostrada Sebeş-Turda. De asemenea, lucrarea presupune pete 23 de kilometri de fundații adâncite, ziduri de sprijin și peste 73 de kilometri de șanțuri de beton.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Bărbatul din Alba care l-a amenințat cu moartea pe Raed Arafat, internat la neuropsihiatrie. Mesajul acestuia din spital

Publicat

Bărbatul din Alba care l-a amenințat cu moartea pe secretarul de stat Raed Arafat, a fost internat pe Secția de Pshiatrie a Spitalului din Alba Iulia, în urma unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție, la propunerea DIICOT. 

Decizia magistraților de internare nevoluntară a fost dată de magistrații ÎCCJ pe data de 25 februarie, și este pe o durată de 30 de zile.

CITEȘTE ȘI: Raed Arafat, amenințat cu moartea pe Facebook, de pe contul unui bărbat din Alba. Poliția face verificări

La o zi după sentința magistraților, pe canalul de YouTube, ”Vocea Poporului” a fost postat un video, în care Raul Contor apare și spune că a primit sentința din partea magistraților.

”Las această mărturie video referitoare la faptul cum arăt din punct de vedere fizic și din punct de vedere comportamental, în speranța ca nu voi avea nevoie de ea la momentul în care voi ieși din acest termen de 30 de zile, dat prin sentință de ÎCCJ”, declara în video bărbatul.  În doar câteva zile filmarea a strâns peste 8.000 de vizualizări și sute de comentarii.

Pe data de 5 martie, pe același canal de YouTube a fost postat un alt video, în care bărbatul pare că s-ar afla într-o unitate medicală și își linișteste urmăritorii din mediul on line.

”Sunt bine unde mă aflu, din punct de vedere medical, dar și din punct de vedere al personalului totul este corespunzător, este legal și este foarte bine, nu am nici un reproș pe care să îl aduc acestei instituții medicale și angajaților acesteia, stați liniștiti, totul este oke, totul se rezolvă prin calm, prin liniște”, a spus acesta în video.

Context

În luna iulie, la adresa secretarului de stat Raed Arafat, pe o pagină de Facebook, a fost postată o amenințare cu moartea.

”Eu o să fiu acela care o să te îngroape lângă un porc într-un mormânt de piatră!/Am primit dreptul de a ucide în numele poporului român”, era scris pe pagina de Facebook a bărbatului din Alba, Raul Coltor, care îl mai acuza pe Arafat de ”trafic de organe Mossad” și ”crime împotriva cetățenilor români”.

CITEȘTE ȘI: Raed Arafat a depus plângere la DIICOT împotriva celui care l-a amenințat cu moartea

Ulterior, postarea a dispărut de pe contul acestuia, iar proprietarul contului a pretins că postarea i-a fost ștearsă.

”Eu, Coltor Raul Nicolae, prin depunerea jurământului militar la data de 1 decembrie 2005 am primit dreptul de a ucide în numele Țării și al Poporului român! Domnule Raed Arafat, eu o să fiu acela care o să vă îngroape alături de un porc într-un mormânt de Piatră! Te somez să părăsești acest teritoriu înainte de întâlnirea noastră!”, a scris acesta într-o postare pe Facebook în urma căreia autoritățile s-au autosesizat și au demarat o anchetă.

CITEȘTE ȘI: Bărbatul din Alba care l-a amenințat pe Raed Arafat cu moartea, reținut de poliție și plasat sub control judiciar

După, Raed Arafat a mers la DIICOT, pentru a depune plângere penală împotriva bărbatului care l-a amenințat cu moartea pe Facebook, mesajul acestuia fiind distribuit de peste 1.500 de ori.

La o scurtă perioadă, bărbatul a fost reținut pentru amenințare în scop terorist, iar apoi plasat sub control judiciar.

sursă foto: captura ecran YouTube.

sursă video: canal Youtube – Vocea Poporului.

 

Citeste mai mult
Publicitate

CUGIR

O bătrână din Cugir a fost amendată cu 1500 de lei, după ce a apelat la 112 și a cerut ajutorul poliției. Ce s-a întâmplat

Publicat

O bătrână de 76 de ani din Cugir, speriată după ce ar fi fost amenințată de rude a sunat la 112, pentru a cere ajutor poliției, a fost amendată cu 1500 de lei pentru apelarea nefondată a numărului de urgență. 

Din cauza amenzii prea mari primite, mult prea mari pentru pensia pe care o are, bătrâna și-a căutat dreptatea în instanță, iar o primă decizie a venit din partea magistraților Judecătoriei Alba Iulia, în luna februarie a anului 2021, iar motivarea a fost făcută publică de curând. 

Potrivit motivării instanței, femeia a sunat la 112, în data de 21 noiembrie 2020, ”temându-se de frații și vecinii săi, care au amenințat-o, iar ea fiind singură și bătrână, având vârsta de 76 de ani, nu a știut la cine să apeleze în acele momente”, se arată în motivarea instanței.

La scurt timp după ce a apelat la numărul de urgență, un agent din cadrul Poliției orașului Cugir a întocmit pe numele bătrânei o amendă de 1500, deoarece a alertat fals patrula specializată de intervenție, se mai arată în docoumentul citat.

În fața judecătorilor, femeia a declarat că că nu a apelat 112 în mod șicanatoriu și nu am dorit să facă rău nimănui, de aceea nu înțelege de ce a fost sancționată cu amendă și într-un cuantum atât de mare.

Mai mult de atât, femeia a spus că este ”că este pensionară, cu o pensie mică, care de abia îi ajunge pentru a se întreține și a-și achiziționa medicamentele necesare, iar achitarea, chiar și a jumătate din cuantumul amenzii aplicate, respectiv suma de 750 lei , ar fi mult prea împovărătoare pentru ea, neputându-și permite să achite o asemenea sumă, fără a-i fi afectată în mod considerabil situația financiară”, se mai arată în motivarea instanței.

Instanța a apreciat că amenda pentru fapta comisă este mult prea mare, ținând cont de vârsta femeii și de stare de sănătate a acesteia. Mai mult, judecătorii au apreciat că un avertisment ar fi fost de ajuns și nu o amendă contravențională.

Drept urmare, în data de 1 februarie, magistrații Judecătoriei Alba Iulia au înlocuit amenda primită din partea Poliției orașului Cugir cu un avertisment.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

CJSU Alba: Măsuri pentru diminuarea răspândirii COVID-19, în Ocna Mureș și alte localități din județ. Ce s-a hotărât

Publicat

Pe raza localităților Ocna Mureş, Lunca Mureșului, Miraslău, Săliștea, Ponor și Cut, pentru a preveni răspândirea coronavirusului, CJSU Alba a luat sâmbătă, 6 martie, o serie de măsuri. 

La nivelul comunei Lunca Mureșului, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2 este de peste 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 07.03.2021, ora 00.00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este interzisă;

Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);
Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;

deplasarea pentru asistență medicală care nu poate și amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;

deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;

deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistență persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;

Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă;

Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;

 La nivelul oraşului Ocna Mureş, comunelor Miraslău și Săliștea, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 07.03.2021, ora 00.00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;

deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;

deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;

deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2300;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

La nivelul comunelor Ponor și Cut, unde s-a înregistrat un trend descrescător de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2, rata de incidență fiind de sub 1,5 cazuri la 1000 de locuitori, începând cu data de 07.03.2021, ora 00.00, încetează aplicarea măsurilor stabilite pentru diminuarea riscului, prin Hotărârea C.J.S.U. Alba nr. 40/22.02.2021.

Hotărârile adoptate de CJSU Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate