Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Persoanele care adoptă un copil ar putea beneficia de un concediu de trei luni de acomodare, dar și de o indemnizație lunară. Proiect de lege


Publicat

copil-cresaPotrivit unui proiect de lege propus de Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, persoanele care adoptă ar putea beneficia de un concediu de trei luni de acomodare cu copilul şi de o indemnizaţie lunară. Totodată, angajatorii ar putea fi obligaţi să le acorde o dispensă pentru a face evaluările impuse de obţinerea atestatului, în limita a 40 de ore pe an, fără diminuarea salariului.

Citeşte şi Indemnizaţia pentru creşterea copilului în 2016. Noutăţi, condiţiile de acordare şi actele necesare

Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii 273/2004 privind procedura adopţiei a fost pus în dezbatere publică de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV), marți, 7 aprilie.

Elaborat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA), proiectul urmăreşte să simplifice procedura de adopţie şi să ofere soluţii legislative care să asigure o mai bună funcţionare a actualului sistem de adopţii.

Documentul introduce dispoziţii menite să asigure celeritate în dobândirea statutului de copil adoptabil, dispoziţii destinate flexibilizării procedurii de evaluare a adoptatorilor şi susţinerii demersurilor de adopţie ale acestora, măsuri referitoare la realizarea potrivirii copilului cu o familie adoptatoare, dispoziţii procedurale speciale care să permită soluţionarea mai rapidă de către instanţa judecătorească a cauzelor pe care le presupune finalizarea unei adopţii, dar şi noi măsuri în adopţia internaţională.

Proiectul de lege reglementează situaţia în care părinţii biologici legal citaţi de către instanţa judecătorească refuză să se prezinte pentru exprimarea consimţământului la adopţie, la două termene fixate de către instanţă.

”În această situaţie, instanţa are posibilitatea de a aprecia neprezentarea ca fiind un refuz abuziv al părinţilor biologici de a consimţi la adopţie şi poate declara copilul adoptabil fără consimţământul lor”, se arată în nota de fundamentare care însoţeşte documentul.

Totodată, documentul prevede şi posibilitatea luării consimţământului prin comisie rogatorie sau la domiciliul părintelui, în cazul în care acesta, din motive temeinice, nu se poate deplasa la instanţă. De asemenea, prin proiectul de act normativ este reglementată o nouă situaţie, respectiv aceea în care după instituirea măsurii de protecţie specială au trecut şase luni, iar părinţii şi rudele copilului până la gradul al patrulea nu au putut fi găsite. În acest caz, pot fi demarate procedurile de adopţie, respectiv planul individualizat de protecţie poate avea ca finalitate adopţia.

Documentul propune şi reducerea de la 60 la 30 zile a termenului în care pot fi retrase declaraţiile părinţilor sau rudelor copilului care atestă că aceştia nu doresc să se îngrijească de copil şi introduce posibilitatea de a se stabili adopţia ca finalitate a planului individualizat de protecţie şi în situaţia în care, deşi părinţii sau rudele care au putut fi găsite declară că nu doresc să se ocupe de copil, în fapt refuză să semneze documentele care ar permite declararea copilului ca fiind adoptabil.

”În cazul copiilor plasaţi la rude, declararea adoptabilităţii acestora nu mai este condiţionată de trecerea unui termen de un an de la stabilirea măsurii de plasament. Managerul de caz din cadrul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului este specialistul care va stabili, în funcţie de interesul fiecărui copil, momentul la care este necesară declanşarea procedurilor de adopţie”, se arată în nota de fundamentare.

Proiectul de lege propune şi eliminarea termenului de doi ani stabilit pentru valabilitatea statutului de copil adoptabil.

”Odată obţinut acest statut, ca urmare a pronunţării unei hotărâri de către instanţa judecătorească, va fi valabil până la încuviinţarea adopţiei copilului respectiv sau până la împlinirea de către acesta a vârstei de 14 ani. În acest sens, nu mai este necesară reluarea demersurilor la instanţă şi, pe cale de consecinţă, nici reluarea căutărilor părinţilor şi rudelor”, arată iniţiatorii proiectului, în nota de fundamentare.

Totodată, ANPDCA introduce unele dispoziții destinate flexibilizării procedurii de evaluare a adoptatorilor și susținerii demersurilor de adopție ale acestora, precum prelungirea valabilităţii atestatului de familie adoptatoare de la un an la doi ani, pentru a nu se mai parcurge etapa de pregătire în cazul persoanelor cărora le-a expirat atestatul şi solicită obţinerea unuia nou.

Printre prevederile nou introduse se numără și acordarea unui concediu de acomodare cu o durată de maximum 90 de zile şi a unei indemnizaţii lunare pe întreaga perioadă în care au copilul încredinţat în vederea adopţiei, egală cu media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni anterioare pronunţării hotărârii prin care s-a dispus încredinţarea.

”Concediul se acordă pentru copilul adoptat cu vârsta mai mare de doi ani, întrucât în cazul copiilor cu vârsta sub doi ani sunt incidente dispoziţiile OUG 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, aprobată prin Legea 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare”, potrivit notei de fundamentare a proiectului.

De asemenea, proiectul de lege prevede reglementarea obligativităţii pentru angajatori de a acorda celor care doresc să adopte o dispensă pentru efectuarea evaluărilor impuse de obţinerea atestatului şi de participarea la potrivirea practică cu copilul – în limita a 40 de ore pe an, fără afectarea drepturilor salariale.

Proiectul mai prevede, în ce priveşte modificările propuse pentru etapa de potrivire a copilului cu o familie adoptatoare, că iniţierea potrivirii teoretice (în cazul adopţiei interne), ca etapă obligatorie a procesului de adopţie, se realizează la nivel local, de către fiecare direcţie generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în a cărei rază administrativ-teritorială se află domiciliul copilului. Astfel, iniţierea acestei etape ar urma să se facă prin accesarea de către responsabilul de caz al copilului a unei liste care va include toţi adoptatorii înregistraţi cu atestate valabile identificaţi ca fiind corespunzători pentru nevoile fiecărui copil.

”Criteriile de potrivire precum şi descrierea procedurii efective de potrivire teoretică urmează a fi detaliate în cuprinsul normelor metodologice revizuite. Se urmăreşte simplificarea acestei etape, reducerea termenelor de realizare şi a formularisticii utilizate în prezent”, se arată în nota de fundamentare.

În proiect sunt reglementate și unele dispoziţii procedurale speciale (pentru toate cele trei etape: declararea adoptabilităţii, încredinţarea în vederea adopţiei şi încuviinţarea adopţiei), care să permită soluţionarea mai rapidă de către instanţa judecătorească a cauzelor pe care le presupune finalizarea unei adopţii.

Astfel, în document se prevede reducerea termenului de apel de la 30 la cinci zile, stabilirea primului termen de judecată în şapte zile de la înregistrarea cererii, judecarea cererilor de încredinţare în vederea adopţiei fără a mai fi necesară citarea părţilor, precum şi alte termene şi dispoziţii derogatorii celor prevăzute de Codul de procedură civilă care să permită evitarea unei durate mari de timp a soluţionării dosarelor.

În situația adopţiei internaţionale, se propune reducerea termenului în care un copil poate deveni eligibil pentru adopţia internaţională de la doi ani la un an, iar termenul se calculează de la data rămânerii definitive a hotărârii prin care copilului i s-a deschis procedura adopţiei şi în care se încearcă identificarea pentru copilul adoptabil a unei familii sau persoane adoptatoare din România.

Proiectul de lege a fost elaborat împreună cu reprezentanţii direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi cu organizaţiile neguvernamentale din domeniu. Documentul va fi în dezbatere publică până în data de 20 mai.

sursă: gandul.info



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

ASTĂZI: Salonul Național de Artă dedicat Zilei Europei, la Galeria de Artă din Alba Iulia

Publicat

La Galeria de Artă din Alba Iulia are loc joi, 6 mai, începând cu ora 17:00, vernisajul expoziției – Salonul Național de Artă dedicat Zilei Europei. În cadrul evenimentului vor expune lucrări un număr de zece artiști. 

Expoziția va putea fi admirată la Galeria de Artă din Alba Iulia, aflată pe strada 1 Decembrie 1918, bloc M9 parter, până în data de 25 mai.

În cadrul acesteia pot fi admirate lucrări semnate de:

  • Livia Maria Moldovan
  • Victor Apostu
  • Adela Kostyal
  • Tereza Popa
  • Ileana Muntean
  • Thu Ha
  • Livia Cezara
  • Daniela Peleogianni
  • Cătălin Muntean
  • Traian Mârza

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ITM Alba: Amenzi de 10.000 de lei și cinci avertismente date de inspectori, după controale la firme din județ

Publicat

Inspectorii de muncă din Alba au dat amenzi de 10.000 de lei, în urma controalelor derulate săptămâna trecută la firme din județ.

În perioada 26 – 29 aprilie, în domeniul relaţiilor de muncă au fost verificate 16 de firme, cu un număr total de 510 de salariați. Au fost depistate 29 de nereguli și date 4 sancțiuni, respectiv trei avertismente și o amendă în cuantum de 2.000 de lei.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

  • netransmiterea în termenul legal a elementelor referitoare la încadrarea în muncă a salariaților;
  • neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă, anuale;
  • neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
  • neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;
  • netransmiterea în termenul legal în Revisal a modificărilor intervenite în executarea contractelor individuale de muncă;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost verificați 4 de angajatori și găsite 4 nereguli. Inspectorii au aplicat 2 avertismente și 2 amenzi în valoare de 8.000 de lei.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

  • lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
  • lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
  • lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
  • lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
  • organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
  • lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
  • desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Turul României la ciclism începe în 31 august. Traseul include și obiective din județul Alba

Publicat

Federația Română de Ciclism a anunțat miercuri că „Turul României”, una dintre cele mai prestigioase curse de ciclism din sud-estul Europei și cel mai important eveniment ciclist internațional din țară în acest an, se va desfășura în perioada 31 august – 5 septembrie, pe un traseu de peste 800 de km.

Acesta include și obiective din județul Alba.

Potrivit organizatorilor, Federația Română de Ciclism, alături de Ministerul Tineretului și Sportului, cea de-a 54-a ediție a competiției își propune să alinieze la start aproximativ 120 de cicliști, pe un traseu nou pentru Turul României, care evidențiază monumente istorice ale României.

Plutonul va avea de parcurs un traseu de peste 800 km, trecând pe lângă câteva dintre cele mai impresionante monumente istorice ale țării, precum Cetatea Devei, cetatea Sarmizegetusa Regia, castelul Corvinilor, Cetatea Făgărașului, castelul Bran, Cetatea dacică de la Căpâlna, dar și câteva dintre cele mai renumite biserici fortificate din Transilvania.

Turul României va debuta și în acest an cu o cursă-prolog în Timișoara, pe data de 31 august, aceasta fiind urmată de 5 etape:

Etapa 1 (1 septembrie): Timișoara – Lugoj Caransebeș – Hațeg – Hunedoara – Deva
Etapa 2 (2 septembrie): Deva – Orăștie – Sebeș – Poiana Sibiului – Gura Râului – Păltiniș
Etapa 3 (3 septembrie): Sibiu – Agnita – Făgăraș – Poiana Mărului – Zărnești – Bran – Brașov
Etapa 4 (4 septembrie): Brașov – Cheia – Ploiești – București
Etapa 5 (5 septembrie): circuit în București

Potrivit organizatorilor, configurația traseului din acest an reprezintă o premieră pentru Turul României, cea mai așteptată etapă fiind cea din 2 septembrie, aceasta fiind desemnată și Etapa Regină, cel mai dificil traseu prin prisma cățărărilor spre Păltiniș.

În ceea ce privește echipele participante, Federația Română de Ciclism estimează un număr de circa 20 de echipe prezente la Turul României, printre cele care și-au exprimat deja interesul fiind și Bardiani CSF Faizanè (Italia), Delko (Franța, echipă din care face parte și Eduard Grosu, campionul Turului României 2020), Felbermayr – Simplon Wels (Austria) și Wildlife Generation Pro Cycling (SUA, echipă din care face parte și ciclistul român Serghei Țvetcov).

Asemenea altor competiții cicliste europene care își continuă tradiția – Turul Italiei, Turul Franței etc., și Turul României va fi organizat anul acesta respectând un set de reguli stricte privind măsurile sanitare redactat în concordanță cu reglementările Uniunii Cicliste Internaționale, Guvernului României și Ministerului Sănătății.

 

Citeste mai mult
Publicitate

CUGIR

Peste 3,6 kilometri de străzi din orașul Cugir vor fi reabilitate și modernizate. Valoarea investiției

Publicat

Mai multe străzi din orașul Cugir urmează să fie reabilitate, printr-o investiție de peste 5,8 milioane de lei.

Lungimea totală a infrastructurii rutiere și pietonale care urmează să fie modernizată este de peste 3,6 kilometri.

În cadrul proiectului se vor executa, de asemenea, lucrări de amenajare a unor spații verzi, de canalizație, de evacuare a apelor pluviale. 

Primăria Cugir a lansat miercuri în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii de proiectare tehnică și execuție lucrări în cadrul proiectului „Revitalizarea și îmbunătățirea calității vieții din zona urbană arondată școlii Iosif Pervain”, respectiv „Modernizare străzi arondate Școlii Iosif Pervain – Cugir”.

Valoarea totală estimată este de 5.816.341,31 de lei, fără TVA. 

Prin realizarea acestui proiect, se urmărește să se asigure accesibilizarea unor zone cu potețial la nivel de regiune, unde condițiile economice au împiedicat dezvoltarea regională, economisirea timpului și a carburanților și reducerea costurilor de operare a autovehiculelor.

Investiția cuprinde modernizarea infrastructurii rutiere pe o lungime totală de 3.651 m, inclusiv a infrastructurii destinate traficului pietonilor.

Pe lângă necesitatea rezolvării problemelor de natură socio-economică, dezvoltarea durabilă şi creşterea standardelor de viaţă în cadrul orasului Cugir sunt dependente inclusiv de îmbunătăţirea ofertei educaţionale, nivelul de educație mai ridicat al populației fiind o condiție esențială pentru o creștere inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii, de oferirea unor posibilităţi de petrecere a unui timp liber de calitate, de îmbunătățirea condițiilor de locuire pentru grupurile vulnerabile, dar şi de îmbunătăţirea calităţii şi a aspectului infastructurii publice urbane.

Concret, prin proiect se vor implementa următoarele măsuri:

1. Lucrări de modernizare pe următoarele străzi (în lungime totală de 3.651 de metri): strada Ștefan Octavian Iosif (357 mp), strada 8 Martie (773 mp), strada Zorilor (1.794 mp), strada 1 Iunie (529 mp), strada Arieșului tr. 1 (290 mp), strada Arieșului tr. 2 (440 mp), strada George Enescu (1.551 mp), strada Mihai Eminescu (285 mp), strada Scăunel (966 mp), strada Simion Bărnuțiu (6.516 mp), strada Bradului tr. 1 (428 mp), strada Bradului tr. 2 (448 mp). Suprafața totală supusă reabilitării este de 14.377 mp.

2. Construire / extindere / modernizare / reabilitare trotuare în suprafață totală de 9.840 mp. Vor fi vizate trotuarele de pe aceleași străzi pe care se va reabilita carosabilul.

3. Spații verzi construite / extinse / modernizate / reabilitate în suprafață de 6.694 mp. Vor fi vizate spațiile verzi de pe următoarele străzi: strada Simion Bărnuțiu (1.873 mp), strada Ștefan Octavian Iosif (206 mp), strada Arieșului tr. 1 (113 mp), strada Arieșului tr. 2 (170 mp), strada Scăunel (1.533 mp), strada 8 Martie (1.372 mp), strada George Enescu (336 mp), strada Zorilor (1.090 mp).

Amenajarea spațiilor verzi adiacente se va face prin delimitarea de partea carosabilă cu borduri de beton.

4. Evacuarea apelor pluviale – lungimea canalizării pluviale va fi de 3.247 mp și se amenajează pe străzile: strada Ștefan Octavian Iosif (87 m), strada 8 Martie (172 m), strada Zorilor (315 m), strada 1 Iunie (175 m), strada Arieșului tr. 1 (241 m), strada Scăunel (480 m), strada Simion Bărnuțiu (1.557 m), strada Bradului tr. 1 (77 m), strada Bradului tr. 2 (149 m).

5. Lucrări de canalizație în lungime totală de 3.651 m

6. Lungimea rețelei de alimentare cu apă este de 1.124 m

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate