Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Prețul a EXPLODAT la a treia licitație pentru transportul „metropolitan” de la Alba Iulia. Majorare de 60 de milioane de lei


Publicat

Costul pentru delegarea gestiunii serviciului de transport public local de persoane în municipiul Alba Iulia și alte șapte comune din județ (Ciugud, Sântimbru, Mihalț, Galde de Jos, Cricău, Ighiu și Întregalde) a fost majorat cu peste 60 de milioane de lei în cadrul celei de-a treia licitații lansate de Asociația Intracomunitară de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL).

Valoarea contractului a ajuns astfel la aproape 230 de milioane de lei, fără TVA, ceea ce reprezintă o creștere de peste 35% față de prețul estimat la primele două licitații, lansate în lunile octombrie – noiembrie 2019. Reamintim faptul că actualul contract încheiat în 2012 cu STP Alba expiră în septembrie 2020, după o prelungire de maximum 2 ani aprobată în septembrie 2018. Noul contract va avea o durată de șase ani.

Prima licitație pentru delegarea gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate în teritoriul administrativ al membrilor Asociației Intracomunitare de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL), respectiv: municipiul Alba Iulia și comunele Ciugud, Sântimbru, Mihalț, Galde de Jos, Cricău, Ighiu și Întregalde, a fost lansată în data de 11 octombrie 2019, contractul fiind estimat la 169.484.328 de lei, fără TVA. Procedura a fost anulată automat în data de 22 noiembrie, deoarece la data limită de depunere a ofertelor nu au existat ofertanți înscriși.

A doua licitație, cu aceeași valoare estimată, a fost lansată în SEAP în data de 27 noiembrie. Procedura a fost anulată în data de 20 martie 2020, după ce a fost depusă o singură ofertă, de către Societatea de Transport Public (STP) SA Alba Iulia, considerată ca fiind inacceptabilă și/sau neconformă.

Citește și Delegarea serviciului de transport public în Alba Iulia şi în 7 comune. STP, singura ofertă la licitaţia de 35 de mil. de euro

A treia licitație a fost lansată de AIDA-TL joi, 30 iulie 2020, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Valoarea totală estimată este de 229.748.691 de lei, fără TVA, cu peste 60 de milioane de lei (peste 35 %) în plus față de valoarea estimată la primele două licitații.

Potrivit caietului de sarcini, operatorul serviciului de transport public local va asigura:

  • numărul şi tipul corespunzător de mijloace de transport necesare realizării programului de circulaţie şi care satisfac condiţiile impuse privind siguranţa circulaţiei, confortul pasagerilor şi protecţia mediului;
  • numărul de mijloace de transport pentru înlocuirea celor care efectuează cursele cuprinse în programul de circulaţie, în cazul apariţiei unor defecţiuni ale acestora;
  • respectarea reglementărilor legale privind omologarea, înmatricularea/înregistrarea şi efectuarea inspecţiilor tehnice periodice/reviziilor tehnice periodice pentru mijloacele de transport propuse pentru efectuarea serviciului;
  • operaţiile de întreţinere şi reparaţii necesare parcului de mijloace de transport, stabilit prin contractul de atribuire a gestiunii, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare privind efectuarea acestor activităţi (autorizarea operatorului economic, baza tehnico-materială, personalul utilizat etc.);
  • menţinerea stării tehnice corespunzătoare a mijloacelor de transport, a instalaţiilor auxiliare şi a curăţeniei acestora;
  • condiţii pentru spălarea, salubrizarea şi dezinfectarea mijloacelor de transport;
  • spaţii în suprafaţă suficientă pentru parcarea mijloacelor de transport;
  • dispecerat şi dotări speciale pentru urmărirea şi coordonarea în trafic a mijloacelor de transport, de intervenţie şi de depanare;
  • personal calificat şi vehicule de intervenţie operativă;
  • respectarea prevederilor legale în vigoare privind angajarea, desemnarea, pregătirea profesională, examinarea medicală şi psihologică a persoanelor cu funcţii care concură la siguranţa circulaţiei;
  • asigurarea pasagerilor şi a bagajelor acestora pentru riscurile ce cad în sarcina operatorului de transport/transportatorului autorizat;
  • respectarea capacităţilor de transport şi a programelor de circulaţie impuse prin contractul de atribuire a gestiunii;
  • menţinerea stării tehnice corespunzătoare a mijloacelor de transport, a instalaţiilor auxiliare şi a curăţeniei acestora;
  • respectarea indicatorilor de performanţă şi de calitate stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii sau prin hotărârea de dare în administrare a serviciului şi precizaţi în regulamentul serviciilor de transport public local elaborat de autoritatea locală de transport şi aprobat prin hotărâre a Consiliului Local;
  • furnizarea către autoritatea administraţiei publice locale a informaţiilor solicitate şi accesul la toate informaţiile necesare, în vederea verificării şi evaluării funcţionării şi dezvoltării serviciului de transport public local;
  • realizarea unui sistem de evidenţă a sesizărilor şi reclamaţiilor şi de rezolvare operativă a acestora;
  • statistica accidentelor şi analiza acestora;
  • aplicarea de metode performante de management care să conducă la reducerea costurilor de operare;
  • respectarea reglementărilor legale în vigoare din domeniul transporturilor;
  • respectarea legislaţiei în vigoare privind securitatea şi sănătatea în muncă, protecţia mediului, prevenirea şi combaterea incendiilor;
  • planificarea inspecţiilor tehnice periodice astfel încât să fie asigurat în fiecare zi numărul de vehicule necesar pentru acoperirea curselor cuprinse în programul de circulaţie;
  • alte condiţii specifice stabilite de autoritatea administraţiei publice locale sau asociaţia de dezvoltare comunitară, după caz.

Potrivit documentului citat, pentru înscrierea la licitație, fiecare operator trebuie să dispună (în proprietate sau în sistem de leasing operaţional sau financiar) de minim 83 de autobuze urbane (75 active, 7 rezerve + 1 Double Decker Top-Open (n.r. autobuz supraetajat decapotabil) – categoria autobuz M2 sau M3 din care cel puţin un autobuz Double Decker Top-Open. De asemenea, cele 7 autobuze urbane cu destinaţia rezerve vor avea obligatoriu capacitatea de transport de minim 70 de locuri fiecare (pe scaune şi în picioare).

Un număr de 75 autobuze urbane sunt necesare pe trasee (active) la care se adaugă 7 autobuze urbane de rezervă. În plus faţă de acestea, este necesară existenţa în cadrul serviciilor de transport oferite a unui autobuz etajat Double Decker Top-Open care este folosit pe rutele de transport persoane care deservesc obiective turistice din arealul AIDA – TL. Acest autobuz etajat, special conceput pentru transportul urban turistic, este necesar în concordanţă cu politica de promovare şi punere în valoare a obiectivelor culturale şi turistice deţinute de către unităţile administrativ-teritoriale ce compun Asociaţia.

Cele 75 de autobuze + 7 rezerve vor deservi 43 de linii de transport local pe raza localităţilor membre AIDA – TL. 18 autobuze vor circula pe rutele din municipiul Alba Iulia unde se efectuează peste 60% din numărul total de curse.

Cele 18 autobuze trebuie să îndeplinească o serie de condiţii specifice:

  • capacitate de cel puţin 70 de locuri (pe scaune şi în picioare);
  • lungime maximă – 10,55 metri;
  • EURO 4;
  • podea integral coborâtă pe toată suprafaţa disponibilă pasagerilor şi sistem de îngenunchiere la bordură;
  • sistem de supraveghere video de către conducătorul auto a accesului călătorilor la uşile 2 şi 3;
  • panouri cu afişaj grafic LCD;
  • transmisie automată;
  • climatizare.

Pe perioada derulării contractului, operatorul de transport public va avea în vedere posibilitatea de a primi în gestiune 13 autobuze electrice, în contextul implementării parteneriatului nr. 73998/27.07.2018, respectiv protocolului de asociere nr. 74001/27.07.2017 dintre Municipiul Alba Iulia și MDRAP, asumate conform H.C.L. 281/27.07.2018. În situația în care se va materializa acest parteneriat autobuzele electrice de aproximativ 12 m respectiv 4 stații de încărcare rapidă și 13 stații de încărcare lentă vor intra în proprietatea municipalității începând cu anul 2020 (cel mai târziu începutul anului 2021), acestea urmând a fi preluate de către operatorul căruia îi va fi delegată gestiunea serviciului public de transport în comun pentru a deservi rutele 104 și 103 (Gară – Centru – Ampoi 3 – Cetate – Gară respectiv Gară – Cetate – Ampoi 3 – Centru – Gară). De la momentul punerii în funcțiune a autobuzelor electrice și a infrastructurii aferente, nu se va suplimenta numărul de autobuze necesare asigurării serviciului, acesta rămânând la 83.

De asemenea, în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014- 2020, există posibilitatea ca stațiile de biciclete „bike sharing” materializate prin proiecte să fie date în gestiunea operatorului privat și să le integreze în sistemul de transport public în comun (16 stații de biciclete sunt astfel prevăzute a fi materializate la nivelul municipiului Alba Iulia începând cu anul 2020, cu un total de 460 locuri).



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

570 de hectare de fond forestier din zona Feneș vor fi mai ușor de exploatat. Direcția Silvică Alba reface drumurile de acces

Publicat

Regia Națională a Pădurilor „Romsilva” prin Direcția Silvică Alba – va reabilita două drumuri forestiere în lungime totală de 3,9 kilometri, aflate pe raza localității Feneș – Zlatna. Potrivit proiectului, cele două drumuri accesibilizează un fond forestier de peste 570 ha de fond forestier aflat în proprietatea statului.

Agenția pentru Protecția Mediului Alba a anunțat luarea deciziei etapei de încadrare, fără evaluarea impactului asupra mediului în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectele „Reabilitare drum forestier Valea Dâmbăului, propus a fi amplasat în UP VII Feneș, ua 113D”, și „Reabilitare drum forestier Feneșasa, propus a fi amplasat în UP VII Feneș, ua 114 D”, titular Direcția Silvică Alba.

Drumul forestier Feneșasa

Drumul forestier Feneșasa în lungime de 3,1 km este situat în nord vestul localității Feneș, localitate ce este în subordinea administrativă a orașului Zlatna, județul Alba, fiind racordat la drumul forestier axial Feneș-Groza.

Drumul forestier Feneșasa accesibilizează 464,35 ha de fond forestier, din care 463,90 ha fond forestier proprietate publică de stat și 0,45 ha fond forestier aflat în alt tip de proprirtate.

Lungimea drumului forerstier ce urmează a se reabilita în această etapă este de 2,9 km, iar lățimea medie a părții carosabile este de 3 metri (cu supralărgiri).

Drumul forestier Valea Dâmbăului

Drumul forestier Valea Dâmbăului în lungime de 0,9 km este situat în nord vestul localității Feneș, localitate ce este în subordinea administrativă a orașului Zlatna, județul Alba, fiind
racordat la drumul forestier Feneșasa.

Drumul forestier Valea Dâmbăului accesibilizează 111,92 ha de fond forestier, din care 111,92 ha fond forestier proprietate publică de stat.

Lungimea drumului forerstier ce urmează a se reabilita în această etapă este de 980 m, iar lățimea medie a părții carosabile este de 3 metri (cu supralărgiri).

Structura rutieră

Potrivit documentației, se va realiza o suprastructură pentru partea carosabilă, platformă de întoarcere, stațiile de încrucișare și racordurile cu drumurile laterale alcătuită din:

– 30 cm piatră spartă poligranulară 0-70 fără impanare

– 15 cm piatră spartă poligranulară 0-40 cu impanare

Profil transversal:

– viteza de proiectare: 20 Km/h

– platforma: 3,50 m

– parte carosabilă: 2,75 m

– acostamente: 2 x 0,375 m

Pe traseul actual al celor două drumuri forestiere există podeţe tubulare cu diametru de la 0,60 la 1,00 m, precum și podeţe dalate. Se vor înlocui podeţele degradate şi înfundate şi se vor repara podeţele aflate în stare mai bună.

De asemenea, pentru siguranţa circulaţiei si exploatarea raţională a drumului se vor prevede stâlpi de dirijare din lemn de foioase și indicatoare pentru orientarea și reglementarea circulației (de avertizare pentru locurile periculoase, de interzicere, de sens obligatoriu, de orientare și diverse).

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Rețeaua de alimentare cu apă potabilă din Șard va fi extinsă. Se vor executa peste 200 de cămine de branșament

Publicat

Rețeaua de apă potabilă din Șard va fi extinsă pe mai multe străzi din localitate. Printr-un proiect se urmărește realizarea a 215 cămine de branșament și 14 hidranți de incendiu, în zone unde nu există rețele de alimentare cu apă potabilă.  

Agenția pentru Protecția Mediului Alba anunță publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul ”Extindere rețea de apă potabilă și branșamente, localitatea Șard, comuna Ighiu”, titular Primăria comunei Ighiu.

În prezent în localitatea Șard există rețea de apă potabilă doar pe strada Principală și o porțiune din strada Lab, zona studiată, străzile Popi 2, Dig Popi, Florilor, Dig-Stramba, Olteni, Broșteni, Coasta1, Coasta2, Coasta3, La Silvi, Lab și zona Sală Nunți, nu există rețele de alimentare cu apă potabilă. Se propune extinderea rețelei de apă potabilă pe aceste străzi cu conducte de PEHD De 110 mm, PEHD 90 mm, PEHD 63 mm și PEHD 40 mm.

Strada Popi 2

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 63 mm pe o lungime de 120 m, pe traseul conductei de alimentare cu apa potabila a fost prevazut un camin de vane CWP21.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 9 branșamente.

Strada Dig Popi

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 63 mm pe o lungime de 170 m, pe traseul conductei de alimentare cu apa potabila a fost prevazut un camin de vane CWDP1.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 6 branșamente.

Strada Florilor

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 465 m și PEHD De 90 mm pe o lungime de 310 m.

Pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă au fost prevazute doua camine de vane (CWF1, CWF2) și doi hidranți de incendiu subterani DN 80 mm legați din conductă de distribuție nou proiectată De 110 mm. Pe acest traseu există o subtraversare de râu (Sbt.R1), în lungime de 30 ml, ce se va executa prin foraj dirijat cu conductă de polietilenă având diametrul exterior De 110 mm, montată în tub de protecție din polietilenă de înaltă densitate cu diametrul exterior De 200 mm.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 36 branșamente.

Strada Dig-Strâmba

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 810 m.

Pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă au fost prevăzute două cămine de vane (CWDS1, CWDS2), două cămine de golire (Cg6, Cg7) și doi hidranți de incendiu subterani DN 80mm legați din conductă de distribuție nou proiectată De 110 mm.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 35 branșamente.

Strada Olteni

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 1025 m și PEHD De 63 mm pe o lungime de 150 m.

Pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă au fost prevazute trei camine de vane (CWO1, CWO2, CWO3) ), doua cămine de golire (Cg4, Cg5) și doi hidranți de incendiu subterani DN 80mm legați din conductă de distribuție nou proiectată De110mm. Pe acest traseu exista o subtraversare de drum județian DJ107H, în lungime de 15 ml, ce se va executa prin foraj dirijat cu conductă de polietilenă având diametrul exterior De 110mm, montată în tub de protecție din polietilenă de înaltă densitate cu diametrul exterior De 200 mm și o subtraversare de râu (Sbt.R3), în lungime de 30 ml, ce se va executa prin foraj dirijat cu conductă de polietilenă având diametrul exterior De 110 mm, montată în tub de protecție din polietilenă de înaltă densitate cu diametrul exterior De 200 mm.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 36 branșamente.

Strada Broșteni

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 355 m.

Pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă a fost prevazut un camin de vane (CWB1) și doi hidranți de incendiu subterani DN 80mm legați din conductă de distribuție nou proiectată De110mm. Pe acest traseu exista o subtraversare de râu (Sbt.R4), în lungime de 40 ml, ce se va executa prin foraj dirijat cu conductă de polietilenă având diametrul exterior De 110mm, montată în tub de protecție din polietilenă de înaltă densitate cu diametrul exterior De 200 mm.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 13 branșamente.

Strada La Silvi

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 63 mm pe o lungime de 110 m, pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă a fost prevăzut un cămin de vane CWLS1.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 7 branșamente.

Strada Coastă 1

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 110 m, pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă a fost prevăzut un cămin de vane CWC11 și un cămin de golire Cg1.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 4 branșamente.

Strada Coastă 2

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 460 m.

Pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă a fost prevazut un camin de golire (Cg2) și doi hidranți de incendiu subterani DN 80 mm legați din conductă de distribuție nou proiectată De 110 mm.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 12 branșamente.

Strada Coastă 3

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 320 m și PEHD De 40 mm pe o lungime de 55 m.

Pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă a fost prevazut un camin de golire (Cg3) și un hidrant de incendiu subteran DN 80 mm legat din conductă de distribuție nou proiectată De 110 mm. Pe acest traseu există o subtraversare de râu (Sbt.R5), în lungime de 15 ml, ce se va executa prin foraj dirijat cu conductă de polietilenă având diametrul exterior De 40 mm, montată în tub de protecție din polietilenă de înaltă densitate cu diametrul exterior De 90 mm.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 20 branșamente.

Strada Lab

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 530 m și PEHD De 90 mm pe o lungime de 430 m.

Pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă au fost prevazute patru camine de vane (CWLab1, CWLab2, CWLab3, CWLab4) și doi hidranți de incendiu subterani DN 80 mm legați din conductă de distribuție nou proiectată De 110 mm. Pe acest traseu există o subtraversare de rigolă (Sbt.rigolă), în lungime de 15 ml, ce se va executa prin foraj dirijat cu conductă de polietilenă având diametrul exterior De 110 mm, montată în tub de protecție din polietilenă de înaltă densitate cu diametrul exterior De 200 mm.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 33 branșamente.

Zona Sală Nunți

Rețeaua existentă de alimentare cu apă potabilă se va extinde cu o conductă de PEHD De 110 mm pe o lungime de 90 m.

Pe traseul conductei de alimentare cu apă potabilă a fost prevazut un cămin de vane (CWSală1) și un hidrant de incendiu subteran DN 80 mm legat din conductă de distribuție nou proiectată De 110 mm. Pe acest traseu există o subtraversare de râu (Sbt.R2), în lungime de 30 ml, ce se va executa prin foraj dirijat cu conductă de polietilenă având diametrul exterior De 110 mm, montată în tub de protecție din polietilenă de înaltă densitate cu diametrul exterior De 200 mm.

Pentru fiecare imobil s-a prevăzut câte un branșament, constând din conductă PEHD De 25 mm, cu lungimea de 5 m și un cămin de branșament din elemente prefabricate de beton cu ramă și capac carosabile, amplasat la limita de proprietate. În total au fost proiectate 4 branșamente.

Durata de implementare respectiv execuție a obiectivului de investiţii este de 40 de luni, din care două luni pentru proiectare faza PT + DTAC, două luni pentru organizarea licitației și 36 de luni pentru execuția lucrărilor.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Uniforma, obligatorie în școli. Senatul a aprobat propunerea legislativă și a stabilit suma pe care o vor primi părinții

Publicat

Propunerea legislativă ce prevede ca uniforma să devină obligatorie în școli, a fost aprobată marți de Senat, cu 87 de voturi pentru, 41 contra și nicio abținere. Elevii din învăţământul general obligatoriu de stat ar urma să primească câte 350 de lei anual pentru uniforma stabilită de şcolile unde învaţă.

”Pentru acoperirea costurilor uniformelor şcolare se acordă o sumă de 350 de lei/ an şcolar pentru fiecare elev, sumă care se atribuie în cote egale în fiecare semestru. Fondurile necesare pentru aplicarea prezentei legi se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării”, potrivit unui amendament al senatorului PSD Ecaterina Andronescu, scrie Agerpres.

Propunerea legislativă urmează să fie votată și de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, în procedură de urgență. Dacă va trece și de Camera Deputaților, uniforma ar deveni obligatorie începând cu anul școlar 2021-2022.

În Legea 35/2007 se prevede că unitățile de învăţământ îşi pot stabili pentru elevii lor cel puțin un semn distinctiv – ecuson, uniformă, eșarfă sau alte asemenea.

Uniforma școlară va fi obligatorie pentru toți elevii, din anul școlar 2020-2021, prevede un nou proiect de lege. Introducerea uniformei ar creste siguranța elevilor în scoli, considera inițiatorii proiectului. Aceștia propun ca părinții sa primească anual 350 de lei de la stat pentru cumpărarea uniformei.

Consiliile profesorale, cu acordul consiliului reprezentantiv al părinţilor şi cu consultarea reprezentanţilor elevilor, stabilesc pentru elevii unităţii de învăţământ respective cel puţin un semn distinctiv cum ar fi: ecuson, uniformă, eşarfă sau alte asemenea”, este specificat în raportul de adoptare al proiectului depus de senatorul PSD Liviu-Marian Pop.

„Consiliile profesorale, cu acordul consiliului reprezentantiv al părinţilor şi cu consultarea reprezentanţilor elevilor, pot stabili modelul uniformei şcolare pentru elevii unităţii de învăţământ respective din învăţământul general obligatoriu de stat.

Dacă acest proiect de lege va trece și de Camera deputaților, Legea Educatiei se va modifica astfel:

„Lege pentru modificarea art. 5 din Legea nr. 35/2007 privind creșterea siguranței în unitățile de învățământ

Art. I — Articolul 5 din Legea nr. 35/2007 privind creșterea siguranței în unitățile de învățământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 165 din 8 martie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 5 — (1) Consiliile profesorale, cu acordul consiliului reprezentativ al părinților și cu consultarea reprezentanților elevilor, stabilesc modelul uniformei școlare pentru elevii unității de învățământ respective din învățământul general obligatoriu de stat.

(2) Pentru acoperirea costurilor uniformelor școlare, se acordă o suma de 350 de lei/anul școlar pentru fiecare elev, suma care se atribuie în cote egale în fiecare semestru.

(3) Fondurile necesare pentru aplicarea prezenței legi se asigura din bugetul Ministerul Educației și Cercetării.

(4) Modelul uniformelor școlare se comunica inspectoratului județean de poliție și inspectoratului județean de jandarmi sau, după caz, Direcției Generale de Poliție a

Municipiului București și Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București.”

Art. II — Prezența lege intră în vigoare începând cu anul școlar 2020 — 2021″, prevede documentul.

„În România, uniformele școlare au o tradiție neîntreruptă încă din secolul al XIX-lea și până în zilele noastre. Primele uniforme școlare de pe teritoriul României au apărut la Turnu Severin în 1897. Ulterior, prin reforma la scară largă a învățământului, implementată de Spiru Haret, obligativitatea purtării uniformelor școlare s-a extins la nivel național.

În perioada interbelică, purtarea uniformei școlare era un motiv de mândrie pentru elevii români, datorită sentimentului de apartenența la o comunitate prestigioasă de tineri studioși. Acestui sentiment i se răspundea, din partea societății, cu respect și admirație.

Ulterior, că efect al introducerii uniformelor școlare inspirate din modelul sovietic, sentimentele de mândrie și de apartenența la o comunitate studioasă s-au degradat în timp, astfel că, la sfârșitul anilor 80, elevii aveau o atitudine ostilă față de uniformă și conformism.

În țară noastră nu au fost efectuate studii sociologice și pedagogice pe tema uniformelor școlare. De altfel, chestiunea nu a fost tratată științific în studii de specialitate pedagogică.

Studiile și sondajele finanțate și efectuate de-a lungul timpului în țările vest-europene și în Statele Unite ale Americii au pus în evidență cu predilecție avantajele purtării uniformei școlare, cu deosebire pentru elevii din clasele mici.

În acest sens, specialiștii în pedagogie școlară consideră că această ar diminua diferențele de statut economic și social și ar contribui la eliminarea situațiilor penibile în care copiii se simt frustrați de modul în care se îmbracă. Conform unui studiu american, 83% dintre profesorii chestionați consideră că o uniformă școlară bine aleasă poate preveni bullying-ul pe tema înfățișării sau a situației economice.

Un alt avantaj economic pentru părinți îl constituie faptul că cheltuielile legate de procurarea uniformei școlare au loc, de regulă, o dată pe an, astfel că părinții nu vor mai fi nevoiți să reînnoiască frecvent garderoba de școală a copiilor.

La această se adaugă faptul că este eliminat astfel stresul copiilor (dar și al părinților) de a decide zilnic cu ce să se îmbrace, precum și a tentației de a purta la școală o vestimentație excentrică, din tendința specifică vârstei de a epata în față colegilor sau de a se impune în față acestora.

Profesorii apreciază că portul uniformei școlare contribuie la disciplinarea elevilor și la creșterea capacității de concentrare a acestora”, este menționat în expunerea de motive a proiectului de lege.

În prezent, uniformă școlară pentru elevi nu este obligatorie prin lege, însă fiecare unitate de învățământ poate impune purtarea ei prin includerea acestei prevederi în regulamentul școlar. Totuși, elevii nu pot fi privați de dreptul la educație, astfel că interzicerea intrării în școală fără purtarea uniformei le-ar încalcă acest drept.

Pentru că elevii să poarte uniformă din septembrie 2020 proiectul de lege va fi adoptat și de camera deputaților și promulgat de președinte.

surse: portalinvatamant.ro, adevarul.ro ( foto)

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

România a cerut 10 milioane de doze de vaccin anti-COVID-19. Cine vor fi primii beneficiari și pe ce criterii vor fi selectați

Publicat

România a cerut 10 milioane de doze de vaccin anti-COVID-19 pentru a acoperi „măcar jumătate din populație, cu referire specială pentru tot ce înseamnă vârstele extreme, personal medical direct implicat și pentru tot ce înseamnă comorbidități și patologii conexe în cadrul infecției cu coronavirus”, a declarat ministrul Sănătății, Nelu Tătaru.

Un vaccin anti-coronavirus ar putea să fi gata în prima jumătate a anului viitor, iar în a doua jumătate a anului acesta să fie disponibil pentru populație, a anunțat Tătaru.

„Noi la nivelul UE, a Comisiei Europene, avem discuții cu tot ce înseamă firmă care în acest moment se află într-un studiu, fază 1 sau fază 2, pentru acele vaccinuri împotriva COVID-19. În măsura în care vom avea rezultate patentate vă vom ține la curent. Din ce știu eu, până la finalul anului vom avea și o fază trei, iar în primul trimestru al anului viitor vom avea pe piață și aceste vaccinuri anti-COVID, rămânând ca din a doua jumătate a anului viitor să-l avem în masa mare a populației”, a declarat sursa citată/.

Ministrul Sănătății a anunțat că România a cerut 10 milioane de doze pentru a acoperi „măcar jumătate din populație, cu referire specială pentru tot ce înseamnă vârstele extreme, personal medical direct implicat și pentru tot ce înseamnă comorbidități și patologii conexe în cadrul infecției cu coronavirus. Surplusul vrem să-l facem efectiv în măsura evoluției pentru tot ce înseamnă patologie coexistentă în a preveni infecția cu coronavirus”

Referindu-se la tratamentul cu Remdesivir, Nelu Tătaru a spus că prima tranşă este de 7.000 de doze.

„În acest moment, noi avem o primă tranşă în care au venit aproape 7.000 de doze, urmează în septembrie să ne mai vină 10.000 de doze, iar în octombrie să ne mai vină şi restul de 8.000 de doze până la 25.000. Ele sunt necesarul pentru 4.000 de pacienţi cu tratamentul standard de 5 zile”, a arătat ministrul.

Potrivit acestuia, 6% din persoanele infectate cu noul coronavirus au vârste mai mici de 19 ani.

„La evaluările noastre, ce am putut vedea per total, 6% din numărul de cazuri sunt la pacienţi sub 19 ani”, a mai spus Tătaru.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate