Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Programul ”Noua Casă” își ia adio de la români: Fondurile s-au epuizat în doar 4 luni. Este ultimul an de funcționare


Publicat

Românii îşi pot lua adio de la Programul Noua Casă! Anul acesta fondurile s-au epuizat în doar 4 luni de zile, iar 2021 este şi ultimul an de funcţionare al acestui program.

Potrivit Antena3 reprezentanții Fondului de Garantare speră însă să obţină la rectificarea bugetară fonduri suplimentare pentru cei doresc să îşi cumpere în toamnă o locuinţă în condiţii avantajoase de creditare.

În total, cu plafonul actual de un miliard şi jumătate, sunt în jur 12.000 de beneficiari.

Anul acesta, cei care şi-au cumpărat o locuinţă prin programul Noua Casă s-au orientat în principal spre locuinţe noi şi spaţioase.

Interes uriaș pentru Noua Casă:1,5 miliarde de lei epuizați în 4 luni

Interesul pentru programul Noua Casă a depăşit orice aşteptări în 2021.

”În 4 luni de zile a fost epuizat plafonul de 1,5 miliarde și mai exista din 14 finanțatori, 4 bănci, care mai au plafon de 15%, care e angajat în contracte. Deci, sperăm ca la sfârșitul lunii să spunem că e epuizat plafonul”, a declarat Dumitru Nancu, directorul general al Fondurilor de Garantare.

În total sunt 12.000 de beneficiari ai programului Prima Casă.

În contextul în care ultimul an şcolar s-a făcut mai mult online, iar salariaţii şi-au mutat biroul acasă, în 2021 beneficiarii programului Noua Casă s-au orientat mai multe spre locuinţele spaţioase, noi.

Noua Casă a venit cu locuințe mai scumpe

Totodată, anul acesta a crescut şi ponderea locuinţelor scumpe, de peste 70.000 de euro, spun reprezentanţii Fondului de Garantare.

”Remarcăm că a crescut foarte mult numărul apartamentelor cu 3 camere”, a mai declarat directorul general al Fondurilor de Garantare.

Şi reprezentanţii ansamblurilor rezidenţiale se laudă anul acesta cu o cerere mai mare faţă de anul precedent.

Mai ales că în 2020, Programul Prima Casă a dispărut, iar după câteva luni de pauză a apărut programul Noua Casă, care spre deosebire de programul precedent permite beneficiarilor să se împrumute cu până la 140.000 de euro.

Tipurile de locuințe care puteau fi achiziționate prin Noua casă sunt (potrivit normelor publicate în Monitorul oficial):

a) locuinţe noi, destinate achiziţionării, inclusiv cele construite prin programele derulate de Agenţia Naţională pentru Locuinţe (ANL), pentru care documentele de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţii noi s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat;

b) locuinţe consolidate, destinate achiziţionării, pentru care documentele de recepţie la terminarea lucrărilor de intervenţie în vederea consolidării şi/sau reducerii riscului seismic s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat, inclusiv cele construite prin programele derulate de ANL;

c) alte categorii de locuinţe, recepţionate la terminarea lucrărilor de construcţii noi sau de intervenţie în vederea consolidării şi/sau reducerii riscului seismic, după caz, cu mai mult de 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat, destinate achiziţionării, inclusiv cele construite prin programele derulate de ANL, care nu îndeplinesc condiţiile pentru a fi încadrate în categoriile prevăzute la lit. a) şi b).

Programul Noua Casă – Documente necesare pentru un credit

Pe lângă îndeplinirea condițiilor de mai sus, dacă dorești să obții un credit prin programul Noua Casă, dosarul trebuie să includă următoarele documente:

  • copie după certificatul de naștere;
  • copie după certificatul de căsătorie (dacă este cazul);
  • adeverință de salariu dacă lucrezi la MAI, MApN, SRI, SIE, SPP, Poliția Comunitară, Jandarmerie, penitenciar sau alte forme speciale. În caz contrar, informațiile sunt raportate la ANAF și nu mai este nevoie de adeverință de salariu. Pe lista celor care pot apela la programul Noua Casă intră mai ales persoanele cu venituri stabile obținute din salarii, pensii, rente viagere, contracte PFA sau drepturi de autor. Nu întotdeauna primesc împrumutul persoane care au venituri din chirii, salarii obținute în străinătate sau diurne;
  • antecontractul de vânzare-cumpărare în original, prin care să dovedești că ai plătit avansul;
  • actele de proprietate ale locuinței;
  • extras de carte funciara;
  • declarație pe proprie răspundere care să ateste că la data întocmirii dosarului pentru creditul Noua Casă nu deții o locuință mai mare de 50 mp și nu ai cumpărat o altă proprietate prin Prima Casă;
  • alte documente standard cerute de bancă, în funcție de politica sa internă de acordare a creditelor.

Programul Noua Casă – ce procent garantează statul și cât este avansul beneficiarului

Procentul de garantare de către stat a creditelor destinate achiziţionării locuinţelor prevăzute mai sus este de maximum 50%, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente finanțării garantate în condițiile în care valoarea finanțării este de maximum 70.000 euro și este compusă din finanțarea acordată de instituția de credit, în valoare de maximum 66.500 EUR și avansul plătit de beneficiar.

Procentul de garantare de către stat a creditelor destinate achiziţionării locuinţelor prevăzute la primele două puncte (adică locuințe noi și locuințe consolidate) este de maximum 60% exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente finanțării garantate în condițiile în care valoarea finanțării este cuprinsă între 70.001 EUR și maximum 140.000 EUR echivalent lei și este compusă din finanțarea acordată de instituția de credit, cu o valoare cuprinsă între minimum 59.501 EUR și maximum 119.000 EUR, la care se adaugă avansul plătit de beneficiar.

Avansul este cuprins între 5 și 15%, după cum urmează:

La categoria 70.001 – 140.000 euro avansul e de minimum 15%
La categoria de 70.000 euro avansul e de minimum 5%

Programul Noua Casă – condiții care trebuie îndeplinite

În ceea ce privește criteriile de eligibilitate pentru a participa la programul Noua Casă, beneficiarul programului trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:

-Să declare pe proprie răspundere, în momentul solicitării creditului garantat, că nu deține proprietate mai mare de 50 mp, exclusivă sau împreună cu soțul ori soția, indiferent de modul sau momentul în care a fost dobândită;

-Să achiziționeze sau să construiască o singură locuință printr-un credit acordat și garantat de condițiile Programului;

-Să aibă calitatea de împrumutat în raport cu finanțatorul.

În cazul locuințelor vechi (recepționate la terminarea lucrărilor de construcție cu mai mult de cinci ani înainte de solicitarea creditului garantat), condițiile rămân similare programului Prima Casă.

De asemenea, contractele și promisiunile de garantare încheiate și aflate în derulare la data intrării în vigoare a programului Noua Casă continuă să urmeze prevederile legislației în vigoare la data emiterii lor, la fel și în cazul dosarelor aflate în curs de analiză la data intrării în vigoare a noului program.

Foarte important de știut este că beneficiarii pot efectua rambursarea parțială sau integrală fără a se percepe un comision de rambursare anticipată. Autoritățile spun că Noua Casă va debuta cel târziu la data de 15 august 2020.

Programul Noua Casă – Condiții salariale pentru aplicare

Pentru a putea aplica la programul Noua Casă, trebuie să ai un venit lunar stabil, valoarea necesară a acestuia fiind diferită în funcție de suma dorită și de banca la care apelezi.

Chiar și persoanele cu salariul minim pe economie pot accesa un apartament prin Noua Casă, însă în cazul acestora, suma disponibilă va fi mai mică decât plafonul maxim al acelei categorii de locuință.

Programul Noua Casă – cine poate aplica

Pentru a beneficia de condițiile avantajoase ale programului Noua Casă, trebuie să respecți următorii termeni:

-să fii cetățean român;

-să nu ai în proprietate cu soțul/soția ori alte persoane o locuință individuală sau în comun mai mare de 50 mp, cu excepția locuințelor primite drept moștenire;

-să poți achita 5-15%, în funcție de caz, din valoarea locuinței ce urmează a fi cumpărată;

-să nu ai în derulare alt credit ipotecar sau să fi accesat un credit prin programul Prima Casă în trecut;

-să cumperi o locuință finalizată sau să ai în plan să construiești o locuință cu împrumutul acordat;

-să achiți avansul minim și să constitui un depozit colateral egal cu valoarea dobânzii datorate pe o perioadă de trei luni.

De asemenea, locuința pe care o vei achiziționa trebuie să fie încadrată într-una din clasele de eficiență energetică A, B sau C. În plus, nu poți vinde noua locuință în primii cinci ani după achiziție.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

ANRE: Unu din doi consumatori casnici de energie a trecut în piaţa concurenţială. Cât au crescut facturile

Publicat

curent

Jumătate dintre consumatorii casnici de energie au ales o ofertă din piaţa concurenţială a vânzătorilor de electricitate, potrivit datelor de la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

După primul semestru al anului, jumătate din consumul casnic de energie electrică a fost realizat pe segmentul concurenţial al pieţei, adică de consumatorii care au ales o ofertă din piaţa de profil.

Spre comparaţie, anul trecut procentul era de 37%, arată datele Autorităţii.

Dintr-un consum total de 7,2 TWh, care reprezintă circa un sfert din consumul total de energie al României, 3,6 TWh au fost realizaţi pe segmentul casnic concurenţial.

A crescut cantitatea de energie consumată. Cât de mari sunt facturile

Cantitatea de energie consumată de casnici în primul semestru al anului a fost cu circa 7% mai mare decât cea în perioada similară a anului trecut, creşterea consumului fiind impactul direct al pandemiei şi al mutării biroului acasă, în cazul multor consumatori casnici.

Jumătate dintre consumatorii casnici de energie au ales o ofertă din piaţa concurenţială a vânzătorilor de electricitate, dar deşi liberalizarea nu este factorul care a dus la creşterea preţurilor, toţi sunt puşi acum în faţa unor facturi mai mari.

În unele cazuri facturile deja au bifat un salt de 30% faţă de anul trecut, evoluţie care va fi şi mai accentuată în 2022.

sursă: Mediafax

 

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

O stradă din municipiul Aiud va fi modernizată printr-o investiție de peste 850.000 de lei. Lucrările propuse

Publicat

Strada Vâlcele din municipiul Aiud va fi modernizată printr-o investiție de peste 850.000 de lei. Proiectul prevede, printre altele, lucrări la sistemul rutier, trotuare,  accese proprietăți, canalizare și scurgere ape pluviale. 

Serviciul Public de Interes Local Administrația Patrimoniului Local Aiud a lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru proiectare și execuție lucrări de modernizare strada Vâlcele din municipiu.

Valoarea totală estimată este de 866.105,94 de lei, fără TVA. 

Potrivit documentației, pentru executia obiectivului se impune realizarea, în principal, a următoarelor categorii de lucrări:

  • terasamente
  • sistem rutier, trotuare și accese proprietăți
  • siguranța circulației
  • canalizare și scurgere ape pluviale
  • zone verzi

Strada Vâlcele are o lungime de 451 de metri. Lățimea carosabilului va fi de 5 metri, iar sistemul rutier va fi alcătuit din:

  • 4 cm strat de uzură BA16
  • 6 cm strat de binder BAD22.4
  • 20 cm balast stabilizat
  • 30 cm balast

Încadrarea îmbrăcăminții asfaltice se va face cu borduri din beton prefabricate.

Trotuarele vor fi alcătuite din 6 cm dale de beton vibropresat, 5 cm nisip și 15 cm fundație de balast.

Colectarea și evacuarea apelor pluviale de pe partea carosabilă se va face prin intermediul șanțurilor și rigolelor, realizate din pereu de beton monolit sau elemente prefabricate. Descărcarea apelor pluviale colectate se va face în Valea Aiudului prin intermediul podețelor tubulare existente sau proiectate.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Rezistența organismului la antibiotice, una dintre marile provocări pentru specialiști. Care ar fi soluțiile

Publicat

Vicepreședinte Societății Române de Anestezie și Terapie Intensivă (SRATI) s-a referit recent la rezistenţa pe care o dezvoltă organismul la antibiotice, în opinia sa una dintre marile provocări ale societății moderne.

Prof.dr. Viorel Săndesc a vorbit despre scenarii extreme și lecții în urma pandemiei.

„Este una din marile provocări ale societăţii moderne. Ea depăşeşte cadrul medical (rezistența de antibiotice – n.r.).

(…) Unul dintre dezastre poate fi chiar rezistenţa la antibiotice (…). E o lecţie grea pe care trebuie să o învăţăm şi implicaţia ei esenţială este că, iată, sistemul sanitar este o veritabilă arcă a lui Noe, de care oamenii se agaţă disperaţi. Lecţia este să pregătim sistemul sanitar bine, din timp, pentru că ştim că un nou dezastru va veni”, a declarat dr. Săndesc, potrivit dcnews.ro.

Care sunt posibilele soluții

Vicepreședintele SRATI consideră că abordarea trebuie să fie mai largă, inclusiv la nivelul medicilor de familie.

„În ultimii 20 de ani s-au făcut tot felul de campanii şi au apărut şi antibiotice noi cu care reuşim să luptăm în ATI, dar abordarea trebuie să fie mai largă, globală, inclusiv la nivelul medicilor de familie.

Există o presiune a societăţii, vine copilul cu febră şi cum să nu îi dai antibiotic? De multe ori există această presiune, iar medicul are responsabilitatea să reziste şi să explice că e periculos să expui corpul la un antibiotic despre care nu se ştie dacă va face bine, dar sigur va face rău.

E nevoie de aşa ceva în special pentru limitarea antibioterapiei inutile. Şi reglementările ar trebui să fie mai stricte. Să nu se mai dea cu lejeritate în farmacie antibiotice fără reţete.

Fenomenele acestea se întâmplă. O otită la un copil nu necesită antibiotic. Vedem această proliferare şi la pandemia COVID-19, care a favorizat cumva devierea de la orice recomandări”, a precizat specialistul.

sursă: dcnews.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

35 de polițiști locali din Alba Iulia vor fi concediați. Ce restructurări mai face Gabriel Pleșa și câți bani se vor economisi

Publicat

politie locala

Mai mulți angajați ai Primăriei Alba Iulia vor fi concediați în următoarea perioadă. Măsura vine în urma auditului realizat la nivelul Primăriei, audit care a costat 25.000 de euro. 

Mai exact vor fi concediați 35 de polițiști locali și va dispărea postul de director, care acum este vacant. 

În urma reorganizării aparatului Primăriei, prin concedieri și mutări în funcții ierarhic inferioare se va face o economie, de 287.276 euro pe an. 

De asemenea se va renunța la 8 posturi de conducere din cadrul instituției.

Măsura a fost votată, marți 28 septembrie în ședință de Consiliu Local.

Potrivit proiectului care a ajuns pe masa consilierilor locali, înainte de reorganizare în structura Poliției Locale există 178 de posturi, iar ulterior va avea 143.

Modificările sunt propuse cu data de 1 ianuarie 2022.

Direcția Poliția Locală se va transforma în Serviciul Poliția Locală.

În subordinea Serviciului Poliția Locală vor fi:

Biroul de Ordine și liniște publică (cu un șef birou și 36 de posturi de polițiști locali, toate în prezent ocupate).

Biroul Disciplină în construcții afișaj stradal se redenumește Birou Disciplină în construcții, iar funcționarii publici vor fi numiți în cadrul noii structuri redenumite.

Biroul Paza Bunurilor I (45 de posturi de agent de pază și unul de șef birou) și Biroul Paza Bunurilor II (1 șef birou și 40 de agenți de pază) se desființează și se înființează Compartimentul Paza Bunurilor – structură nouă cu 51 de funcții de execuție cu studii generale/medii.

Prin această reorganizare, se desființează și posturile de șef birou și 35 de funcții de agent de pază, din 1 ianuarie, se arată în documentație, dar se mai precizează că funcțiile de agent de pază se redenumesc în agent de securitate și că ulterior se va stabili un regulament de organizare a concursului pentru ocuparea funcțiilor contractuale de agent pază/agent de securitate.

Compartimentul Circulația pe drumurile publice – va fi înființat, cu 16 posturi de execuție (polițist local: doar unul dintre aceste posturi este vacant)

Compartimentul juridic, implementare, O.V., baze de date, evidența persoanelor, corespondență – va fi înființat (cu 9 posturi de execuție/ polițist local și un șofer; doar unul dintre aceste posturi este vacant)

Compartiment Logistic-Armament – va fi înființat (cu 3 posturi de consilier, referent, șofer, toate ocupate)

Compartiment Protecția Mediului Comercial – va fi înființat (cu 8 posturi de polițist local, din care ocupate sunt șapte)

Compartiment Dispecerat, Monitorizare – va fi înființat (cu 7 posturi, unul vacant)

Prin noua structură, sunt desființate Biroul Evidență persoane, intervenție, însoțire (11 posturi), inclusiv funcția de șef birou, care devine consilier superior la compartiment juridic; Biroul Circulație pe drumurile publice (17 posturi) care devine compartiment; Biroul dispecerat (6 posturi) – devine compartiment și cel de instruire/logistică/protecția mediului (15 posturi) ce devine și el compartiment.

Primarul Gabriel Pleșa a transmis un comunicat de presă cu privire la reogranizarea din cadrul Primăriei.

Gabriel Pleșa a împlinit un an la conducerea Primăriei Alba Iulia.

CITEȘTE ȘI: Radiografia unui an cu Gabriel Pleșa la Primăria Alba Iulia: Promisiuni din campania electorală vs. realitatea din teren. SONDAJ

Ce a spus Gabriel Pleșa

”În urma auditului efectuat la nivelul primăriei municipiului Alba Iulia, am putut să ajungem la o serie de concluzii obiective, prin care vom reuși să eficientizăm activitatea instituției, chiar dacă asta va însemna ca unii angajați să își găsească un alt job.

În urma unei prime reorganizări, votată, astăzi, de către Consiliul Local Alba Iulia, vor fi eliminate mai multe posturi de conducere și vor fi desființate astfel mai multe Birouri, urmând ca acestea fie să se transforme în simple compartimente, fie să dispară cu totul.

Economia care se va resimți la bugetul local este de aproximativ 1.419.144 lei/an, urmând ca Primăria Municipiului Alba Iulia să renunțe la 8 posturi de conducere, 5 dintre acestea fiind numai din aparatul de specialitate al primarului.

Cealaltă problemă care rămâne nerezolvată este continuitatea mai multor departamente, unde avem nevoie să formăm urgent profesioniști care să asigure pe mai departe o funcționare normală sau chiar să dinamizăm și mai mult activitatea, în raport cu cetățenii urbei.

Avem foarte multe așteptări de la toți angajații primăriei și ne dorim ca aceștia să înțeleagă faptul că sunt în slujba fiecărui cetățean și că aceștia trebuie tratați cu respect, la fel cum regretăm că unii dintre actualii angajați ne vor părăsi.

Sunt și departamente deficitare, unde avem nevoie de specialiști foarte bine pregătiți care să dea un suflu nou. Tocmai din acest motiv, am propus spre înființare Biroul de Digitalizare, structură prin care ne dorim să angajăm profesioniști care vor ajuta la digitalizarea serviciilor primăriei. Sperăm să rezolvăm acest deficit de personal și să găsim profesioniști adevărați, dornici să îmbunătățească imaginea administrației publice locale.

Cele mai multe reduceri de personal vor fi făcute, este adevărat, la Poliția Locală Alba Iulia.

De altfel, urmează ca Direcția Poliția Locală să se transforme în Serviciul Poliția Locală, urmând ca cele mai multe posturi de conducere să dispară definitiv.

Albaiulienii au nevoie să se simtă siguri pe străzi, să luptăm cu fenomenul infracțiunilor și al violențelor, dar și cu cerșetoria care a invadat de câteva luni bune orașul nostru.

Iar acest lucru se va face având polițiștii locali în stradă și nu prin birouri.

Din Aparatul de Specialitate al Primarului, Direcțiile, Serviciile și Birourile care se vor desființa sau vor fi transformate în Compartimente sunt: Serviciul Baze Sportive și Agrement – se transformă în compartimente; se desființează postul de Șef centru la Centrul Național de Informare și Promovare Turistică;

Din cadrul Poliției Locale, Biroul Circulația pe drumurile publice – devine Compartiment; Biroul Juridic, Implementare P.V, Baze de date, Evidența Persoanelor, Corespondență, din cadrul Politiei Locale – devine Compartiment; Biroul Dispecerat, Monitorizare – devine Compartiment; Biroul Evidența Persoanelor, Intervenție, Însoțire – se desființează”, a declarat Gabriel Pleșa.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate