Actualitate
Proiect ANRE: Procedura privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru electrocasnicele deteriorate din cauza supratensiunilor
Potrivit legislației în vigoare, cetățenii au dreptul să primească despăgubiri dacă aparatele electrocasnice li se strică din cauza supratensiunilor rețelei. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat pe site-ul propriu, în dezbatere publică, procedura privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate din culpa operatorului de reţea.
Potrivit Regulamentului de furnizare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 64/2014, clienții sunt îndreptățiți să primească despăgubiri atunci când electrocasnicele acestora se strică din cauza supratensiunilor accidentale.
ANRE a lansat recent, în dezbatere publică, un proiect prin care stabilește în mod concret condițiile în care se vor acorda despăgubirile.
„Prezenta procedură stabilește condițiile de acordare a despăgubirilor pentru deteriorarea unor obiecte electrocasnice, ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de retea, precum și etapele privind preluarea, înregistrarea, analizarea, stabilirea cuantumurilor și a modului de soluționare a cererilor de acordare a acestor despăgubiri”, se precizează în document.
Despăgubirea în bani se va face pentru orice aparat electrocasnic alimentat cu energie electrică (la tensiuni de 230V/400V). Singurele exceptii vor fi lămpile electrice și receptoarele electrotermice care nu conțin componente electronice (de exemplu, frigidere cu absorbție, radiatoare, cuptoare, plite, becurile incandescente, becuri fluorescente, etc.).
În cazul defectării aparatelor electrocasnice din cauza supratensiunilor accidentale, clientul va depune cererea de despăgubire la furnizorul de energie electrică. Ulterior, dacă se va stabili ca aceasta este îndreptățită, va fi necesară și depunerea unor documente justificative.
Documentele justificative solicitate în vederea calculării despăgubirii sunt următoarele:
– documentele de achiziție (factura, chitanța, bonul fiscal) sau o declarație pe propria răspundere care să cuprindă prețul și data cumpărării aparatului electrocasnic;
– documentele aferente reparației electrocasnicelor deteriorate (factura, chitanța, bonul fiscal) sau atestarea faptului că reparația nu se poate face (din partea unei firme specializate în repararea aparatelor de acest fel);
– o confirmare scrisă de la firma care a făcut reparația potrivit căreia stricăciunile au fost cauzate de supratensiuni accidentale ale rețelei electrice.
După depunerea cererii de despăgubire, în cel mult 30 de zile lucrătoare, reprezentanții operatorului de rețea și ai furnizorului vor face verificări acasă la client. Aceștia vor decide dacă pagubele au avut drept cauză supratensiunile și dacă sunt îndeplinite următoarele condiții pentru acordarea despăgubirilor:
– deteriorarea electrocasnicelor să aibă drept cauză supratensiunile accidentale din rețeaua electrică a operatorului;
– aparatele stricate să fie omologate;
– clientul să aibă încheiat un contract de furnizare/distribuție a energiei electrice;
– clientul să solicite în scris despăgubirile în termenul legal.
„Contravaloarea despăgubirii pentru deteriorarea receptoarelor electrocasnice este suportată de OR (operatorul de rețea – n.r.) și este achitată de către acesta CC (clientului casnic – n.r.), prin intermediul furnizorului sau, după caz, direct CC, dacă în urma investigației efectuate de către OR și furnizor se constată existența prejudiciului și culpa OR”, se mai precizează în proiect.
Pentru a solicita în scris despăgubiri, clienții vor avea la dispoziție zece zile lucrătoare. Termenul se va calcula începând cu data la care s-a produs supratensiunea sau data la care clienții vor afla despre acest eveniment.
„În termen de maximum zece zile lucrătoare de la data apariției supratensiunii accidentale, care a produs deteriorarea unor receptoare electrocasnice, sau de la data luării la cunoștință asupra producerii evenimentului, CC trebuie să transmită furnizorului de energie electrică/OR cu care are încheiat contractul de furnizare/distribuție, în scris, prin orice mijloc de comunicare stabilit prin contract, o cerere pentru acordarea despăgubirilor (…)”, se arată în proiectul ANRE.
Solicitarea va trebui să conțină numele titularului contractului, adresa locului de consum, datele de contact, data supratensiunii/data luării la cunoștință a producerii evenimentului, valoarea estimată a prejudiciului provocat prin deteriorarea receptoarelor electrocasnice și modalitatea de acordare a despăgubirilor.
După înregistrarea cererii, operatorul de retea va programa, împreună cu furnizorul și clientul, data verificării la domiciliu. Mai apoi, în urma investigațiilor se va decide cu privire la acordarea despăgubirilor, iar clientul va fi informat în acest sens.
Clientul va avea de ales între primirea unei despăgubiri calculate de operator (în funcție de valoarea electrocasnicelor stricate și durata perioadei în care au fost folosite) sau, dacă este cazul, plata reparațiilor deja suportate. De asemenea, clientul va fi anunțat că are la dispoziție 35 de zile pentru a depune la furnizor documentele justificative.
Plata se va face fie prin intermediul furnizorului, fie direct clientului, prin transfer bancar, prin mandat poștal sau în numerar. Totodată, va exista și varianta scăderii banilor datorați din următoarele facturi de curent.
Dacă se va opta pentru plata reparațiilor, valoarea despăgubirii acordate de operatorul de rețea va fi egală cu valoarea reparației (asa cum reiese din documentele justificative depuse de client).
sursa: avocatnet.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News