Actualitate
Proiect la Ministerul Mediului: Programele „Rabla” și „Rabla Plus” ar putea fi cumulate. Solicitanții vor putea cere și prima de casare și ecotichetul
Programul „Rabla” ar putea fi corelat cu „Rabla Plus”. Prima de casare și ecotichetul vor putea fi astfel cumulate, potrivit unui proiect de Ordin al Ministerului Mediului, publicat în dezbatere publică.
„În vederea clarificării procedurilor prin care se cumulează <prima de casare> cu <ecotichetul>, este necesară completarea prevederilor art. 10 din Ghidul de finanțare aferent Programului pentru a corela Programul denumit generic RABLA cu Programul RABLA PLUS. În prezent, ghidurile de finanțare nu prevăd necesitatea înscrierii producătorilor în ambele programe în vederea acordării ecotichetului în condițiile casării unui autovehicul vechi”, se precizează în proiectul de Ordin, publicat în dezbatere publică în data de 15 septembrie.
Potrivit documentului, pentru a putea acorda atât ecotichetul, prin prezentul program, cât și prima de casare, prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017 – 2019, producătorul trebuie să fie validat în ambele programe. De asemenea, prin cererea de validare depusă în cadrul prezentului program se va solicita validarea și în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017 – 2019.
Reprezentanții ministerului susțin, în referatul de aprobare al proiectului, că se stabilește, de asemenea, introducerea plafonării ecotichetului la 50% din preţul de comercializare.
„În ceea ce privește introducerea plafonării ecotichetului la 50% din preţul de comercializare, modificarea s-a considerat necesară şi oportună din perspectiva tendinţei generale de scădere a preţurilor autovehiculelor electrice, ţinând cont de faptul că prezentul program are caracter multianual (cu aplicabilitate până în 2019). Plafonarea în cauză nu creează, în prezent, premisele diminuării valorii nominale a ecotichetului, întrucât se poate constata că preţurile practicate exced dublul valorii acestuia; excepţii de la această tendinţă ar putea fi constatate, la ora actuală, numai în cazul noilor introduse cvadricicluri, al căror preţ de comercializare poate fi sub dublul valorii ecotichetului, dar subvenţia acordată poate fi considerată stimulativă, constituind jumătate din preţul de comercializare.
Acelaşi efect stimulativ s-ar putea menţine şi pe viitor, când se presupune că preţurile autovehiculelor electrice ar putea scădea sub dublul valorii ecotichetului, moment la care probabil că vor exista şi alte tipuri de stimulente pentru încurajarea achiziţionării de astfel de autovehicule (de ex. suficiente staţii de încarcare, facilităţi fiscale etc.), plafonarea subvenţiei la 50% devenind astfel justificată”, precizează Ministerul Mediului.
O altă prevedere nou introdusă este cea referitoare la „cvadricicluri”, o categorie nouă de autovehicule electrice, aparținând categoriilor de folosință L6e şi L7e. În cazul acestora, este posibil ca prețul de comercializare să fie sub dublul valorii ecotichetului, dar subvenţia acordată prin Program poate fi considerată stimulativă, deoarece constituie jumătate din preţul de comercializare.
Potrivit proiectului de Ordin, Ecotichetul se acordă în cuantum de până la:
- a) 45.000 lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, calculat conform alin. (4), pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric;
- b) 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, calculat conform alin. (4), pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.
Modificările cuprinse în proiectul de ordin supus aprobării se aplică pentru sesiunile de înscriere organizate ulterior datei de 1 ianuarie 2018, în ceea ce privește producătorii care nu au contracte pentru finanțare încheiate cu Autoritatea, și de la 1 ianuarie 2018 pentru producătorii validați care au încheiat contracte pentru finanțare.
Sursa: mmediu.gov.ro, legestart.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News