Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Propuneri AFEER de modificare a Legii energiei: Stabilirea unui tarif unic de transport al energiei, taxa radio – TV

Publicat

stalpi curent

stalpi curent energie electrica Legea energiei 123/2012 urmează să fie supusă unor ample modificări în Parlament, existând deja o serie de propuneri din partea furnizorilor. Asociația Furnizorilor de Energie Electrica din România (AFEER) propune, printre altele: stabilirea, la nivel de țară, a unui tarif unic de transport al energiei; reintroducerea contractelor bilaterale directe; obligarea tuturor furnizorilor de a factura și încasa toate taxele și tarifele, precum certificate verzi, taxa radio – TV etc.; definirea consumatorului vulnerabil, respectiv actualizarea și transmiterea anuală a listei cu consumatorii vulnerabili.

AFEER propune stabilirea unui tarif unic de transport al energiei electrice, la nivel de țară. „În prezent tariful aferent serviciului pentru introducerea de energie electrica în rețea – TG, practicat de Transelectrica, este diferit pe zone  geografice. Pentru o concurență corecta între producători, noi credem că se impune modificarea art. 36, alin. 1 al legii și egalarea acestor tarife sau chiar renunțarea la acest tarif de introducere a energiei în rețea. Mai mult, propunem un tarif unic de transport la nivel național, tip „timbru postal”, plătit la extragerea energiei din rețea”, a declarat Ion Lungu, președintele AFEER.

O altă modificare propusă de AFEER se refera la stabilirea punctelor de contact, precum și la modalitățile de informare a clienților de către distribuitorii și furnizorii de energie
„Având în vedere multitudinea de mijloace și căi de comunicare cu clienții, credem ca ANRE trebuie să permită operatorilor din piață să își stabilească propriile modalități de relaționare cu clienții. Considerăm mult mai eficientă o formulare generală, care să nu limiteze modalitățile de informare a clienților și care poate fi adaptata oricaror situații. Pentru punctele de informare, regionale sau locale, este important să avem în vedere și dispunerea demografica a populației României, mai concentrată în anumite zone, dar și cu o densitate foarte redusă în altele. În prezent, legislația prevede ca punctele de contact să fie situate la maximum 50 km de locurile de consum ale consumatorilor casnici. Noi propunem ca aceste puncte de informare să fie situate astfel încât să asigure, pentru cel putin 80% dintre consumatorii ce beneficiaza de serviciu universal, o distanță de maximum 50 km fața de locurile de consum. Trebuie avut în vedere găsirea unui optim între informare și costuri”, a mai spus Lungu.

Legislația prevede ca numai cei patru mari furnizori de energie catre populatie, Electrica, Enel, Cez și E.ON, pot încasa taxa radio-TV.

„Avand în vedere liberalizarea pieței energiei și pentru consumatorii casnici, propunem ca toți furnizorii să poată încasa această taxă, de aceea propunem completarea Legii 123/2012 astfel încât toți furnizorii să factureze către clienții finali și să încaseze de la aceștia, o dată cu factura de energie electrică, tarifele de transport și distribuție, contribuția de cogenerare, contravaloarea certificatelor verzi, accize, taxele radio și tv etc. În aceeași idee, consideram că trebuie completate și obligațiile clienților, astfel încat acestia să plătească toate taxele și tarifele prevăzute de legislație și incluse în factură”, susține președintele AFEER.

În ceea ce privește clienții vulnerabili, AFEER consideră necesar ca ANRE să transmită, anual, până la 30 iunie pentru anul următor, lista de consumatori considerați vulnerabili și măsurile recomandate a fi aplicate acestora, altele decât cele de natura financiara

Cea mai importanta modificare solicitata de AFEER se referă la reintroducerea contractelor bilaterale directe, interzise de actuala legislație.

„Interzicerea acestui instrument discriminează producătorii și furnizorii din România față de ceilalți participanți la piețele din regiune, aceștia având un risc crescut în ajustarea pozițiilor comerciale. Acest aspect discriminatoriu urmează să producă efecte negative semnificative în condițiile în care, la nivelul Uniunii Europene, va deveni funcționala piața internă de energie electrică”, a declarat Ion Lungu.

AFEER susține că de la aplicarea Legii 123/2012, s-a constatat o migrare a tranzacțiilor de pe termen lung, pe termen foarte scurt (peste 30% din consumul intern, reprezentând circa 65% din piața concurențială. „Acest fenomen conduce la distorsionarea prețului de referință pe piața angro, cu consecințe negative asupra ofertării unui preț corect pentru energia electrica furnizata consumatorilor, iar, pe termen mediu și lung, va afecta ireversibil investițiile în capacitățile de producere a energiei electrice, ridicând semne de întrebare cu privire la asigurarea securității în alimentarea cu energie electrică, la prețuri sustenabile, a consumatorilor din România”, potrivit reprezentanților Asociatiei.

Actualele prevederi ale legii nu permit producătorilor de energie electrica să exporte energie electrică prin tranzacții încheiate pe baza unor contracte bilaterale negociate direct. Art. 28 al Legii 123/2012 impune producătorilor să oferteze pe piața concurențială din România, reglementata de către ANRE, întreaga energie electrică disponibila, în condițiile în care în România exista în prezent o supracapacitate de producere. Astfel, toți producătorii, de stat sau privați, pierd eventuala oportunitate de a obține venituri prin vânzarea directa de energie electrica pe piețele din regiune și din Uniunea Europeana, susțin reprezentanții Asociației.

AFEER mai susține că o problema care poate fi eliminata prin reluarea contractelor bilaterale directe se referă la imposibilitatea, în prezent, a companiilor din cadrul aceluiași grup de a utiliza electricitatea produsă de o altă companie din cadrul grupului, care conduce la o creștere artificiala a costurilor și birocrației și care nu permite obținerea de sinergii. AFEER mai afrimă ca pe de alta parte, aceștia sunt discriminați în competiția cu alți producători, care nu au separată total activitatea de furnizare de cea de producție.
Reintroducerea contractelor bilaterale directe este o solicitare controversata, având în vedere ca acest sistem este cel care a permis apariția „băieților deștepti”, a celor care cumpărau energie ieftina de la producătorii de stat și o vindeau scump. Nu este pentru prima oara când furnizorii cer eliminarea obligației de tranzacționare prin intermediul bursei, însă de această data ar avea și susținerea autorităților, în special a unor parlamentari.

Mai precis, furnizorii solicită modificarea articolelor din lege care prevăd ca energie electrică să fie tranzacționată în mod transparent, public, centralizat și nediscriminatoriu. De altfel, aceste prevederi au reprezentat principiul care a stat la baza realizării Legii energiei 123/2012. Legea a fost aprobata în iunie 2012, iar până atunci multe dintre contracte erau încheiate direct, vizată fiind în special energia ieftină produsă de Hidroelectrica. Sunt celebre contractele cu așa-zișii  „băieți deștepți” încheiate pe multi ani, la prețuri foarte mici, care au fost, în cele din urmă, denunțate de actualul administrator judiciar al Hidroelectrica.

De altfel, Consiliul Concurenței a aplicat recent amenzi de 165.843.604 lei (aprox. 37 milioane euro) companiei Hidroelectrica SA și pentru 10 parteneri contractuali ai acesteia, în principal comercianți de energie, pentru încheierea unor înțelegeri anticoncurențiale pe piața producerii și comercializării de energie electrică. Contractele, încheiate preferențial, fără un proces de selecție obiectiv și în lipsa unor proceduri transparente de comercializare a energiei electrice, prevedeau comercializarea unei cantități de energie mai mari decât putea sa producă Hidroelectrica (95 -175% din cantitatea de energie  produsă). Ca urmare a acestor contracte, a fost indisponibilizată anual o cantitate de 42-60% din energia electrică comercializată de producători pe piața concurențială pentru o perioada de 10-14 ani.

Furnizorii au solicitat reintroducerea contractelor bilaterale încă din 2012, imediat după apariția Legii 123/2012. O încercare de modificare a legii energiei în sensul reintroducerii contractelor directe a avut loc și în 2012, în octombrie. Potrivit unui draft de proiect de Ordonanta de Urgenta de atunci, Guvernul dorea sa modifice legea in asa fel incat producatorii de energie sa nu mai fie obligati sa incheie contracte doar prin OPCOM (bursa energiei). In cele din urma, Guvernul a renuntat la acea modificare.

sursa: hotnews.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax