Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

S-a pus piatra de temelie pentru „Alba Iulia – brand turistic”


Publicat

Alba Iulia are oficial un logo, un slogan şi o promisiune pentru brand-ul turistic al oraşului. Pentru toate acestea, o echipă din cadrul Primăriei Alba Iulia, coordonată de albaiulianul Adrian Docea, strategic planner la  Graffitti BBDO – una dintre cele mai mari agenţii de publicitate din lume care are un birou deschis în Bucureşti – au pus mult suflet şi multă muncă voluntară, deoarece piatra de temelie a noului brand turistic nu a costat niciun ban Primăria Alba Iulia.

Atât strategia cât şi identitatea de brand au fost proiectate respectând întrutotul standardele de calitate adoptate de cele mai importante agenţii de publicitate din Europa. Brandul oraşului are ca punct central o perspectivă turistică asupra oraşului, dar el va fi adaptat în funcţie de nevoi pentru a servi rolului de Brand Economic, Brand Educaţional sau Brand Politic (n.r. aici are legătură cu transferarea importanţei sărbătorii “1 Decembrie” din oraşul Marii Uniri la Bucureşti), în funcţie de nevoile oraşului.
Strategia de brand şi identitatea oraşului Alba Iulia reprezintă primul pas în promovarea strategică a oraşului, etapă care va începe propriu-zis în 2011, dar reprezintă şi primul program coerent şi profesional de branding de oraş implementat până acum în România.

“Înainte de a construi o idee despre un brand, primul lucru şi cel mai onest este să spui ce te avantajează şi ce probleme ai ca oraş. La plusuri avem cea mai mare cetate Vauban, conservată şi repusă în valoare, avem capitala spirituală a romanilor, capitala celor două uniri, avem două catedrale foarte frumoase, avem o poziţie geografică foarte favorabilă pentru că avem cel puţin patru puncte de mare interes în jurul judeţului (N – Cluj, S – Sibiu, E – cetăţille săseşti, V – Apuseni); şi aici este un paradox, ei sunt şi competitorii noştri şi prietenii noştri. Pentru că momentul în care un turist străin vizitează regiunea, vizitează trei, patru, cinci puncte turistice din regiune.
Un alt avantaj sunt cele două aeroporturi aflate la mai puţin de 90 de minute distanţă. Albă Iulia este un orăşel liniştit de vacanţă pentru turişti, este bine legat feroviar şi rutier.
Avem şi minusuri şi trebuie să le ştim înainte să construim un brand. Oraşul din afară cetăţii nu este impresionant, trebuie să ştim asta pentru că un turist nu va veni să vadă oraşul de jos. Nu avem un proiect economic politic sau cultural, nu avem măcar un singur eveniment pe care nu-l are nimeni, gen Festivalul Medieval de la Sighişoara, este festivalul medieval cu “F” – mare, chiar dacă şi Sibiul are un astfel de festival. Un alt exemplu este Festivalul de Rock de la Târgu Mureş, este cel mai tare din România şi aşa mai departe. În Alba lipseşte un evenimet major. “1 Decembrie” ne scapă câte un pic în favoarea Bucureştiului, şi poate putem face ceva şi în legătură cu asta. Odinioară se făceau excursii în Alba Iulia şi nu se mai întâmpla asta în prezent, trebuie să învăţăm să atragen turişti şi altfel. Alba nu este o locaţie interesantă pentru tineri. Din nou revin la exemple ca Sighişoara, Cluj sau Sibiu unde se întâmplă lucruri foarte relevante pentru tinerii din afară. Iar pentru turiştii străini nu este foarte îmbucurător pentru că aceştia se orientează după nişte cuvinte cheie când vin în România: are legătură cu Dracula, castele, Transilvania. Dacă bifezi toate aceste trei căsuţe ai succes”, a arătat Adrian Docea în prezentarea brand-ului turistic.

Ce transmite logo-ul?
Identitatea vizuală, logo-ul, are ca element central o reprezentare stilizată a cetăţii, folosind o gamă cromatică naturală: roşu, oranj şi maro, gamă de culori regăsita în materialele de construcţie ale cetăţii. Cuvântul “Alba” este mai puternic evidenţiat pentru că intenţia e de a folosi cetatea ca element turistic central nu doar pentru municipiu, ci pentru întreaga regiune turistică a Albei, cu scopul de a monopoliza interesul turistic pe o rază mai mare decât cea a oraşului însuşi.

Ce transmite sloganul?
“The Other Capital” (Cealaltă Capitală) este cel mai curajos slogan pentru că un oraş ca Alba Iulia îl poate folosi pentru a atrage atenţia, după cum spune Adrian Docea. Se doreşte astfel  a atrage interesul romanilor asupra capitalei lor spirituale, cât şi pentru a atrage interesul străinilor faţă de un oraş care e mult mai mult decât pare, e “Cealaltă Capitală” a României.

Promisiunea brand-ului
“Welcome to the Largest Citadel in Romania” (Bine aţi venit în Cea Mai Mare Cetate din România”). Realizatorii brandului spun că ar putea fi cea mai interesantă promisiune pe care o destinaţie turistică românească o poate face unui vizitator. Această promisiune va concura direct cu promisiunea de capitală culturală a Sibiului şi cea de capitală medievală a Sighişoarei, ambele parte a aceluiaşi circuit turistic care va include şi Albă Iulia, gazdă a “Celei Mai Mari Cetăţi din România”

“Pentru noi este o mare provocare. Este un început pentru Albă Iulia care nu va aduce decât bine oraşului. Este primul brand care se creează pentru Albă Iulia, este provocator, un oraş mic poate să provoace o Capitală mare, însă Albă Iulia merită şi poate să facă aceste lucruri. Ce este deosebit, este că acest brand a fost conceput şi lucrat de un albaiulian plecat din Albă Iulia, un meseriaş desăvârşit în aşa ceva şi încă un lucru deosebit este că nu a costat nimic”, a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

2 Comentarii

2 Comentarii

  1. Nico

    sâmbătă, 06.11.2010 at 10:34

    Opinii avizate despre Alba Iulia, despre munca autoritatilor locale si colaboratorilor in Alba Iulia – Martin Harris, Ambasadorul Regatului Unit in Romania : http://blogs.fco.gov.uk/roller/harris/

  2. dacus

    luni, 08.11.2010 at 07:47

    felicitari tuturor celorimplicati in realizarea acestui proiect de care era mare nevoie, in sfarsit se vede implicarea oamenilor de valoare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VREMEA până în 6 februarie. Când se mai încălzește și zilele cu ninsori. Prognoza meteo în regiuni din țară, pe 2 săptămâni

Publicat

Meteorologii au vești mai bune pentru următoarea perioadă. Va mai fi ger doar două zile, apoi temperaturile urcă ușor. Vor fi însă ninsori sau lapoviță aproape în fiecare zi.

La munte, maximele rămân negative.

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a prezentat, luni, prognoza meteo pe regiuni din țară, pentru perioada 24 ianuarie – 6 februarie.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: TRANSILVANIA

În primele trei zile de prognoză vremea va fi deosebit de rece, geroasă dimineața și noaptea. Media temperaturilor maxime va fi de -5…-1 grad și a minimelor de -16…-10 grade.

Apoi, până în data de 28 ianuarie se va încălzi. Media temperaturilor maxime va crește cu aproximativ 5 grade, iar a minimelor cu 6-7 grade. În zilele care vor urma, media maximelor termice va oscila între 0 și 4 grade și a minimelor între -9 și -2 grade.

Temporar vor fi precipitații mai ales sub formă de lapoviță și ninsoare aproape în fiecare zi.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: LA MUNTE

În tot intervalul de prognoză valorile de temperatură se vor menține negative. Media maximelor termice va avea variații între -11 și -3 grade, iar a minimelor între -18 și -8 grade.

Cele mai scăzute valori se vor înregistra în primele patru zile.

Temporar va ninge în fiecare zi.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: MARAMUREŞ

În primele două zile vremea va fi deosebit de rece, geroasă dimineața și noaptea. Media maximelor termice va fi în jurul a -5 grade și a minimelor, în general, de -16…-14 grade.

În următoarele trei zile se va încălzi, astfel că, până în data de 28 ianuarie, maximele termice vor atinge în medie 2-3 grade, iar minimele -3…-2 grade.

Apoi, din 29 ianuarie și până la finalul intervalului de prognoză, media maximelor termice va avea variații între -1 și 3 grade, iar a minimelor între -6 și -2 grade.

Din data de 25 ianuarie vor fi posibile precipitații mai ales sub formă de ninsoare și lapoviță, aproape în fiecare zi.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: BANAT

În primele două zile vremea va fi mai rece decât în mod normal la această dată, cu o medie a maximelor termice ce se va situa în jurul valorii de -2 grade, iar a minimelor în jurul a -10 grade.

În următoarele trei zile se va încălzi, astfel că, până în data de 28 ianuarie, maximele termice vor atinge în medie 5…6 grade, iar minimele -3…-1 grade.

Apoi, din 29 ianuarie și până la finalul intervalului de prognoză, media maximelor termice va avea variații între 3 și 7 grade, iar a minimelor între -4 și 0 grade.

Temporar vor fi precipitații sub formă de ninsoare, lapoviță și ploaie, cu o probabilitate mai mare în intervalul 26 ianuarie – 4 februarie.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: CRIŞANA

Valorile termice se vor menține sub cele specifice perioadei, în 24 și 25 ianuarie, când la nivelul întregii regiuni, media maximelor va fi de -3…-2 grade, iar a minimelor de -12…-10 grade.

Între 26 și 28 ianuarie se va încălzi, astfel că maximele termice vor atinge în medie 3…5 grade, în timp ce minimele vor fi de -3…-1 grad. Din 29 ianuarie și până la finalul intervalului de prognoză media maximelor termice va avea variații între 2 și 5 grade și a minimelor între -6 și -1 grad.

Temporar vor fi precipitații sub formă de ninsoare, lapoviță și ploaie, cu o probabilitate mai mare în intervalul 26 ianuarie – 3 februarie.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: MOLDOVA

Vremea va intra într-un proces de încălzire treptată. De la o medie a maximelor termice de -4 grade și a minimelor de -10 grade, la începutul intervalului, va fi până la 5-6 grade media maximelor și -2 grade a minimelor, în jurul datei de 28 ianuarie. În zilele care vor urma, temperaturile maxime vor avea o medie care va avea variații între 2 și 6 grade, iar temperaturile minime o medie, în general, de -5…-1 grad.

Temporar vor fi posibile precipitații mai ales sub formă de lapoviță și ninsoare, aproape în fiecare zi.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: DOBROGEA

Și la nivelul acestei regiuni, în primele două zile se vor înregistra temperaturi sub cele specifice perioadei, media maximelor va fi de -2 grade, iar a minimelor de -6…-5 grade. Până în jurul datei de 28 ianuarie se va încălzi. Maximele termice vor atinge în medie 5-6 grade, iar minimele -1…0 grade.

Ulterior, până la finalul intervalului de prognoză, valorile termice vor avea variații, între 3 și 6 grade media maximelor și între -3 și 0 grade a minimelor.

Temporar vor fi precipitații sub formă de ninsoare, lapoviță și ploaie, cu o probabilitate mai mare în intervalul 24-26 ianuarie, precum și în primele zile ale lunii februarie.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: MUNTENIA

Valorile termice vor fi în creștere, de la o medie a maximelor de -1 grad și o medie a minimelor de -9…-8 grade, la începutul intervalului, până la valori de 7-8 grade pentru media maximelor și -3…-2 grade pentru cea a minimelor, în jurul datei de 28 ianuarie.

În zilele care vor urma este posibilă, din nou, o ușoară scădere a temperaturilor. La finalul intervalului de prognoză media maximelor va fi de 4-6 grade, iar a minimelor de -6…-4 grade.

Până la finalul lunii ianuarie doar izolat vor fi precipitații slabe sub formă de ninsoare, lapoviță și ploaie. În primele zile din februarie, va fi posibil ca aria acestora să se extindă.

Prognoza meteo 24 ianuarie – 6 februarie: OLTENIA

Până în jurul datei de 28 ianuarie, vremea va fi într-un proces treptat de încălzire. De la o medie a maximelor termice de 0 grade și a minimelor de -11…-10 grade, în prima zi, se va ajunge la maxime termice care în medie să atingă 7-8 grade și minime care în medie să fie de -3…-2 grade.

În zilele care vor urma nu vor mai fi variații semnificative, media maximelor se va situa între 4 și 7 grade, iar a minimelor între -5 și -2 grade.

Probabilitatea de precipitații sub formă de ninsoare, lapoviță și ploaie va crește după data de 28 februarie.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

CJSU Alba: Măsuri noi pentru 9 comune din județ, după creșterea incidenței. Ce trebuie respectat

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Alba a stabilit luni măsuri pentru 9 comune, după creșterea incidenței.

Este vorba despre măsuri de scenariu roșu pentru Șibot, Stremț și Săsciori.

De asemenea, în scenariul galben trec Hopârta, Lopadea Nouă, Mihalț, Cergău, Lunca Mureșului, Ponor.

AICI, incidența actualizată pe localități.

Regulile intră în vigoare începând de marți, 25 ianuarie, ora 00.00 și se aplică pentru o perioadă de 14 zile.

Vezi Hotararea CJSU AB nr. 20 din 24.01.2022

Vezi Anexa la HCJSU AB, nr.20 din 24.01.2022

Măsurile pentru Șibot, Stremț și Săsciori – localități cu incidență mai mare de 3/100 locuitori

  • În spaţiile închise sau deschise, competiţiile sportive se pot desfăşura pe teritoriul României cu participarea spectatorilor până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00-22,00, cu asigurarea unei distanţe de minimum 2 metri între persoane şi purtarea măştii de protecţie. Repartizarea spectatorilor se face pe întreaga suprafață a spațiului. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sportului şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 43 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare
  • Organizarea şi desfăşurarea activităţii în cadrul cinematografelor, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte în spaţii închise sau deschise sunt permise cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00-22,00 şi cu purtarea măştii de protecţie. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 44 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Organizarea şi desfăşurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice şi private sau a altor evenimente culturale sunt permise cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului, dar nu mai mult de 500 de persoane, în intervalul orar 5,00-22,00, cu asigurarea unei distanțe de 2 metri între persoane și a unei suprafețe de minimum 4 mp pentru fiecare persoană, precum şi cu purtarea măştii de protecţie.
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 44 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Se permite organizarea de cursuri de instruire, inclusiv cele de formare profesională care necesită activităţi practice, workshopuri, conferinţe, precum şi cele organizate pentru implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene, cu participarea persoanelor până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului, în interior sau în exterior, dar nu mai mult de 100 de persoane, în intervalul orar 5,00-22,00, cu asigurarea unei distanțe de 2 metri între persoane și a unei suprafețe de minimum 4 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măştii de protecţie şi cu respectarea normelor de protecţie sanitară. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activitatea în spaţii închise în domeniul sălilor de sport şi/sau fitness este permisă fără a depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului, cu asigurarea unei distanțe de 2 metri între persoane și a unei suprafețe de minimum 4 mp pentru fiecare persoană. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de administrare a piscinelor interioare este permisă fără a depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici licenţiaţi în domeniul jocurilor de noroc este permisă până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00-22,00.
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Activitatea operatorilor economici care administrează săli de jocuri este permisă fără a depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00-22,00. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Activitatea târgurilor, a bâlciurilor şi a talciocurilor este permisă până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor, precum şi la terase este permisă până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00-22,00. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Activitatea restaurantelor şi a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unităţi de cazare, precum şi la terasele acestora este permisă până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00-22,00. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Măsurile prevăzute la pct. 1-2, litera D din prezenta hotărâre se aplică şi operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile publice închise care au un acoperiş, plafon sau tavan şi care sunt delimitate de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;
  • În situaţia în care activitatea operatorilor economici prevăzuţi la pct. 1-2, litera D din prezenta hotărâre este restricţionată sau închisă, se permit prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice care nu se consumă în spaţiile respective;
  • Prepararea, comercializarea şi consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice sunt permise în spaţiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu respectarea măsurilor de protecţie sanitară.
  • Consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice este permis în spaţiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;

Măsurile pentru Hopârta, Lopadea Nouă, Mihalț, Cergău, Lunca Mureșului, Ponor – localități cu incidență mai mare de 1 și mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori

  • În spaţiile închise sau deschise, competiţiile sportive se pot desfăşura pe teritoriul României cu participarea spectatorilor până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5.00-22.00, cu asigurarea unei distanţe de minimum 2 metri între persoane şi purtarea măştii de protecţie
  • Repartizarea spectatorilor se face pe întreaga suprafață a spațiului. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2
  • Organizarea şi desfăşurarea activităţii în cadrul cinematografelor, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte în spaţii închise sau deschise sunt permise cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5.00-22.00 şi cu purtarea măştii de protecţie
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2
  • Organizarea şi desfăşurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice şi private sau a altor evenimente culturale sunt permise cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului, dar nu mai mult de 500 de persoane, în intervalul orar 5.00-22/00, cu asigurarea unei distanțe de 2 metri între persoane și a unei suprafețe de minimum 4 mp pentru fiecare persoană, precum şi cu purtarea măştii de protecţie.
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2
  • Se permite organizarea de cursuri de instruire, inclusiv cele de formare profesională care necesită activităţi practice, workshopuri, conferinţe, precum şi cele organizate pentru implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene, cu participarea persoanelor până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului, în interior sau în exterior, dar nu mai mult de 100 de persoane, în intervalul orar 5.00-22.00, cu asigurarea unei distanțe de 2 metri între persoane și a unei suprafețe de minimum 4 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măştii de protecţie şi cu respectarea normelor de protecţie sanitară.
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activitatea în spaţii închise în domeniul sălilor de sport şi/sau fitness este permisă fără a depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului, cu asigurarea unei distanțe de 2 metri între persoane și a unei suprafețe de minimum 4 mp pentru fiecare persoană.
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de administrare a piscinelor interioare este permisă fără a depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului.
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici licenţiaţi în domeniul jocurilor de noroc este permisă până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5.00-22.00.
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2
  • Activitatea operatorilor economici care administrează săli de jocuri este permisă fără a depăşi 30% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5.00-22.00.
  • Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2
  • Activitatea târgurilor, a bâlciurilor şi a talciocurilor este permisă până la 30% din capacitatea maximă a spaţiului. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
  • Restaurante și cafenele – în interiorul clădirilor, precum şi la terase (și în interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unităţi de cazare, precum şi la terasele acestora/ și în spaţiile publice închise care au un acoperiş, plafon sau tavan şi care sunt delimitate de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent) – activitatea este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5.00-22.00. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
  • Dacă activitatea este restricţionată sau închisă, se permit prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice care nu se consumă în spaţiile respective.
  • Prepararea, comercializarea şi consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice sunt permise în spaţiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber.
  • Consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice este permis în spaţiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mesajele extremiste și populiste, la un nivel fără precedent pe Facebook. Care au fost cele mai vizibile teme. STUDIU

Publicat

Conversațiile extremiste din spațiul online românesc pe teme populist-ultranaționaliste au crescut mult în intensitate în partea a doua a anului 2021, este concluzia unui studiu realizat de Centrul pentru promovarea Participării și Democrației (CPD) din cadrul Școlii Național de Studii Politice și Administrative (SNSPA).

Potrivit experților, intensificarea discursului de tip populist, ultranaționalist a fost susținută de situația pandemică și de valurile succesive de coronavirus, care au stimulat atitudini și abordări emoționale la nivelul societății, precum și de criza politică și instabilitatea guvernamentală ce au caracterizat anul 2021.

Citește și Analiză VERIDICA.RO Cum sunt camuflate dezinformările Rusiei în narațiuni aparent românești. La ce sunt folosiți ”idioții utili”

Analiza realizată de CPD mai arată că temele populist-ultranaționaliste sunt rostogolite mai ales pe Facebook, prin comentarii pe care utilizatorii le lasă pe paginile unor actori politici, ale unor surse media sau pe pagini care promovează conținut senzaționalist ori conspiraționist.

Experții care au lucrat la studiu au subliniat că discursul de tip populist-ultranaționalist a fost definit prin intermediul a 10 expresii, care au fost monitorizate în cadrul articolelor și comentariilor din spațiul online românesc (rețele sociale și mass-media).

CPD SNSPA (Centrul pentru promovarea Participării și Democrației din SNSPA), cu sprijinul German Marshall Fund România, a finalizat în ultimele luni un proiect de mapare a narativelor ultranaționaliste disruptive, cu potențial polarizant în social media din România.

„Am generat 10 expresii complexe de monitorizare, am extras și analizat articole și comentarii din presa online și social media, și am evaluat impactul acestora în social media – au fost selectate 55.000 de linkuri din perioada octombrie-decembrie 2021, care cumuleaza peste 93 de milioane de vizualizări estimate. În plus, au fost analizate evoluția și impactul acestor teme pe parcursul întregului an 2021”, se precizează în studiu.

Conversațiile monitorizate s-au referit la urmatoarele 10 teme:

  • Globaliști / neomarxiști /
  • Trădători de țară, trădare de țară
  • România vândută / România colonie
  • Ieșirea României din UE / Roexit
  • Familia tradițională
  • Dezbaterea sex / gen
  • Raportarea la refugiați / migranți
  • Valori tradiționale
  • Capital străin, firme străine, raportare la străini în economie
  • Raportarea la tema LGBT și minorități sexuale

Aceste teme au fost definite după iterații complexe, pe 27 de teme inițiale, în versiuni extinse de termeni și variații de formulare.

Principalele concluzii. Evoluția conversațiilor populist-ultranaționaliste în mediul online

Creștere de ritm în a doua jumătate a anului 2021

„Conversațiile online disruptive pe teme populist-ultranaționaliste au crescut mult în intensitate în partea a doua a anului 2021. Monitorizarea constantă devine relevantă, pentru ca aceste conversații devin treptat parte din agenda surselor mainstream media.

Ceea ce a influențat major intensificarea acestor conversații este contextul pandemic (valurile de îmbolnaviri conduc la creșterea emoției publice), la care se adaugă și contextul socio-politic (perioadele de instabilitate politică generează o ridicare a tonului mesajelor ultranaționaliste).

Există un singur moment punctual (august – dezbaterea sex/gen) când un eveniment distinct a generat vizibilitate independent de evoluția contextului socio-medical”, se mai precizează în studiu.

Dinamica excepțională a narativelor populist – ultranaționaliste

Dinamica foarte puternică a celor 10 expresii monitorizate și evaluate (de exemplu, tema Ro-exit a evoluat de la vizibilitate inițială marginală în clasamentul expresiilor, la o explozie a mențiunilor și interacțiunilor care a adus-o în top 3 al vizibilității) sugerează faptul că în funcție de evoluția agendei și evenimentelor la nivel național, european și global, se vor desprinde și alte subiecte sau declinări particulare. Acest lucru implică o monitorizare constantă a acestor teme, în viitor!

De altfel, una dintre concluziile cele mai importante ale proiectului vizează tocmai dinamica excepțională a narativelor asociate curentului ultranaționalist-populist. Promotorii acestui tip de discurs demonstrează creativitate, capacitate de adaptare, imaginație și abilități de interpretare a contextelor sociale, politice (interne și externe), economice, culturale în siajul propriei agende.

Măsurătorile aparițiilor în spațiul online, precum și rezultatele cercetărilor sociologice arată cu claritate faptul că ascensiunea acestui curent va fi una dintre cele mai mari provocări pentru spațiul politic, pentru mediul economic, pentru stabilitatea socială și a regimului democratic în ansamblu.

Care au fost cele mai vizibile teme:  anti globalism, trădători de țară, Roexit și România vândută

Pe parcursul anului, tema referitoare la globaliști/neomarxiști a fost constant prezentă la un nivel notabil (atât în dispute politice, cât și în contexte conspiraționiste). Alături de aceasta, s-au “afirmat” încă trei subiecte:

  • “trădători de țară”
  • “Roexit”
  • “România vândută/colonie”

Aceste trei teme s-au intensificat major în ultimele luni ale anului 2021.

Tema “trădători de țară” a crescut mult în contextul dezbaterilor despre introducerea certificatului verde, iar un volum mare de mențiuni s-a datorat comentariilor utilizatorilor la postări de pe pagini de Facebook precum George Simion (o pagină cu o interactivitate în creștere începând cu luna septembrie), dar și de pe pagini ale unor surse de presă.

O configurație similară a surselor de top de pe Facebook se poate observa și pentru expresia “România vândută”.

La tema Roexit, un număr mare de mențiuni se înregistrează în rândul comentariilor de pe pagini precum Mihai Lasca (deputat, fost AUR) sau Cristian Terhes (eurodeputat PNTCD), dar și George Simion sau Diana Iovanovici Șoșoacă – Oficial. Pagini de presă se regasesc și aici în top – găzduind multe comentarii care surprind expresiile monitorizate.

„Este important de subliniat faptul că cele patru subiecte sunt conectate puternic între ele, se alimentează reciproc, narativele asociate unei teme fiind utilizate în argumentarea celorlalte. Astfel, pare că se conturează tipare relativ simple în care trădarea de țară devine argumentație pentru Roexit sau în care România este vândută de cei care sunt racordați la interesele elitei globale, toate aceste simplificări și automatisme ducând la conturarea unei logici discursive și a unui limbaj general ușor de recunoscut de către adepții curentului populist-ultranaționalist”, se mai precizează în studiu.

Unde predomină discursul populist-ultranaționalist și cine generează cele mai multe acțiuni

Cu puține excepții, zona online unde astfel de conversații se văd cel mai mult este Facebook-ul, mai mult decât zona blogurilor, a comentariilor de presă sau a forumurilor.

Comentariile utilizatorilor la postări de pe pagini Facebook reprezintă mecanismul care aduce cel mai mare impact acestor subiecte.

Punctual, există și multe comentarii la postări de pe pagini de Facebook ale unor surse de presă mainstream – și e important de făcut distincția că majoritatea mențiunilor care reflectă discurs populist-ultranaționalist s-au regasit la comentariile publicului, nu neapărat la sursele care le-au găzduit (fie că vorbim de paginile de Facebook ale unor politicieni, sau postări care includ articole din surse de mainstream media).

Potrivit studiului, paginile generează cele mai multe interacțiuni (mai multe decât grupurile) – și aici vorbim de ponderea de comentarii, shares sau likes.

Grupurile perpetuează însă postări și mențiuni, prelungind “durata de viață” a acestui conținut – dacă paginile sheruiesc linkuri imediat după cele ele apar, grupurile le promovează și la distanță de câteva zile sau chiar săptămâni.

Ce pagini, ce grupuri

„Notăm în top pagini și grupuri de Facebook din zona de susținere a unor lideri politici (Simion, Șosoacă, Terhes, dar și a unor lideri din alte partide), pagini cu mesaje populiste extreme (majoritar anti-occidentale, dar nu numai), pagini de media alternative sau pagini care promovează conținut senzaționalist (sau chiar conspiraționist).

Din nou, precizăm că majoritatea mențiunilor de aici sunt în comentarii și într-o măsură mult mai mică în postări în sine.

Chiar și așa, găzduirea/acceptarea unor astfel de comentarii pe propriile pagini este relevantă”, se mai precizează în studiul citat.

Autorii studiului realizat de Centrul pentru promovarea Participării și Democrației din cadrul SNSPA mai evidențiază că o posibilă explicație a creșterii vizibilității și intensității discursului și temelor populist-ultranaționaliste este legată de faptul că, după o perioadă în care s-au manifestat marginal ca un curent relativ excentric în societatea românească și după șocul succesului electoral de la alegerile parlamentare, principalii vectori care promovează un asemenea discurs au câștigat în experiență, și-au sofisticat tacticile și au reușit să își extindă aria de acoperire prin multiplicarea instrumentelor și a audienței acestora.

Studiul făcut de SNSPA a fost realizat cu sprijinul German Marshall Fund România, în cadrul proiectului „Online mapping of nationalist narratives, with disruptive and polarizing potential in social media”. Proiectul a avut ca scop evaluarea narativelor ultranaționaliste disruptive și cu potențial polarizant în social media din România, prin intermediul unor metode inovative de monitorizare și analiză.

sursa: civicparticipation.ro

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Consiliul Concurenței: Au crescut semnificativ cererile de racordare la gaz și curent, dar nu și locurile de consum

Publicat

contor curent gaz

Numărul racordărilor consumatorilor casnici la sistemele de distribuţie a gazelor naturale şi la reţelele de distribuţie a energiei electrice nu a crescut, deşi legislaţia în domeniu a fost modificată tocmai pentru a stimula acest proces. Este concluzia unei analize făcute de Consiliul Concurenţei.

„Creşterea numărului de racordări ar conduce expansiunea pieţelor de furnizare a energiei electrice şi a gazelor naturale către consumatorii casnici şi, implicit, la creşterea portofoliului furnizorilor existenţi şi la apariţia de noi furnizori pe piaţă. Cu toate acestea, conform informaţiilor deţinute de autoritatea de concurenţă, deşi numărul de cereri de racordare la reţelele de distribuţie depuse de clienţii casnici a crescut, nu s-a înregistrat şi o majorare a lucrărilor de racordare, deci a locurilor de consum casnic”, se menţionează într-un comunicat al autorităţii pentru concurenţă.

Cereri de racordare mai multe cu 31% la energie electrică și cu 170% la gaz

În cazul energiei electrice, în timp ce numărul cererilor de racordare primite de operatorii de distribuţie, în primul semestru din 2021, din partea clienţilor casnici a crescut cu 31% faţă de semestrul 1 din 2020, numărul locurilor de consum s-a majorat cu doar 1,4%.

În cazul gazelor naturale, numărul cererilor de racordare transmise de clienţii casnici a crescut cu circa 170% în semestrul 1 2021 comparativ cu aceeaşi perioadă din 1 2020, în timp ce numărul locurilor de consum a înregistrat un avans de doar 3,6%.

Modificări legislative: operatorul trebuie să facă racord în maximum 90 de zile

În a doua parte a anului 2020, cadrul legislativ primar privind procesul de racordare la reţelele/sistemele de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale a suferit modificări importante. Operatorul de distribuţie de energie electrică sau de gaze naturale are obligaţia de a racorda la reţea toţi solicitanţii clienţi finali casnici, în termen de 90 de zile de la data obţinerii autorizaţiei de construire, cu recuperarea costurilor racordării într-o perioadă de 5 ani. Aceste modificări au fost urmate de adaptarea de către ANRE a legislaţiei secundare, în primul trimestru al anului 2021.

„În acest context, la solicitarea Parlamentului României, autoritatea de concurenţă a demarat o analiză privind activitatea de racordare a clienţilor casnici la sistemele de distribuţie a gazelor naturale şi la reţelele de distribuţie a energiei electrice. În cadrul acestor proceduri, Consiliul Concurenţei a analizat modificările aduse cadrului normativ şi a solicitat operatorilor de distribuţie date şi informaţii cu privire la procesul de racordare, purtând şi discuţii cu unii dintre aceşti operatori.

De asemenea, autoritatea de concurenţă a transmis opiniile sale pe marginea anumitor proiecte de acte normative de reglementare primară şi secundară”, se subliniază în comunicat.

Consiliul Concurenței: ce ar trebui schimbat

În urma analizei, a rezultat că în situaţia în care legislaţia ar permite autorităţilor publice locale să finanţeze în întregime procesul de dezvoltare a reţelelor/sistemelor de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, s-ar putea impulsiona activitatea de racordare. Ca urmare, Consiliul Concurenţei recomandă adaptarea legislaţiei astfel încât să permită autorităţilor locale finanţarea în întregime a lucrărilor de dezvoltarea a reţelelor. Finanţarea ar putea fi asigurată în acest caz din resursele locale sau prin accesarea de fonduri naţionale şi/sau comunitare de investiţii.

De asemenea, autoritatea de concurenţă apreciază că realizarea lucrărilor de racordare nu trebuie să aibă la bază doar principiul eficienţei economice, ci acesta trebuie coroborat cu alte criterii, cum ar fi o durată clară până la racordare. În acest fel s-ar oferi o certitudine în ceea ce priveşte durata maximă de timp pentru extinderea reţelelor/sistemelor de distribuţie, inclusiv pentru investiţiile cu un grad redus de eficienţă.

„Consiliul Concurenţei pune în consultare publică Raportul intermediar privind racordarea clienţilor casnici la sistemele de distribuţie a gazelor naturale şi la reţelele de distribuţie a energiei electrice. Documentul prezintă activitatea de racordare la reţelele/sistemele de distribuţie, inclusiv activităţile şi etapele acestui proces, evoluţiile cadrului normativ aplicabil, anumite elemente extrase din chestionarele completate de operatorii de distribuţie, precum şi unele din problemele indicate de aceştia cu privire la procesul de racordare”, anunţă reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

Aceştia precizează că, întrucât cadrul normativ ce priveşte activitatea de racordare la reţelele/sistemele de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale a suferit modificări recente, prin adoptarea la finele anului 2021 a OUG nr. 143/2021, Consiliul Concurenţei va continua analiza sa cu privire la subiectul racordării, urmând a prezenta rezultatul acesteia şi eventualele recomandări.

Sectorul de racordare la reţele de gaze naturale şi energie electrică a reprezentat o preocupare constantă a Consiliului Concurenţei care a utilizat, în această zonă, întreaga paletă de instrumente de care dispune, se mai arată în comunicat. În ultimii ani, autoritatea de concurenţă a aplicat sancţiuni de peste 10 milioane euro unor companii care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei de gaze sau de energie pentru încălcarea normelor de concurenţă.

Amenzi date de Consiliul Concurenței

Delgaz Grid SA, membră a grupului E.ON a fost amendată cu 30 milioane lei (aproximativ 6,1 milioane euro) pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei de gaze naturale, respectiv pe piaţa serviciilor de verificări şi revizii tehnice ale Instalaţiilor de Utilizare a Gazelor Naturale (IUGN) în zona de distribuţie a Delgaz Grid SA.

În urma implementării angajamentelor asumate de E-Distribuţie Muntenia SA – companie a grupului Enel, în contextul investigaţiei privind un posibil abuz de poziţie dominantă, durata medie de obţinere a avizelor tehnice de racordare emise de companie a scăzut cu 20%, în condiţiile în care numărul cererilor de racordare a crescut cu 30%. De asemenea, intervenţia Consiliului Concurenţei a condus la creşterea transparenţei procesului de racordare şi a gradului general de informare a utilizatorilor în legătură cu procesul de racordare, în ultimul an, numărul de clienţi care utilizează serviciul online de racordare crescând cu peste 90%.

Compania Distrigaz Sud Reţele SRL (membră a grupului Engie) a fost amendată cu 17,65 milioane lei (aproximativ 3,7 milioane euro), pentru abuz de poziţie dominantă manifestat prin practicarea unor tarife excesive, nejustificate economic, pentru avizarea tehnică a proiectelor de execuţie, recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale (IUGN).

Distribuitorul de gaze naturale Premier Energy SRL, în calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA a fost sancţionat cu 6,3 milioane lei (aproape 1,3 milioane euro) pentru că a abuzat de abuz de poziţia sa dominantă prin impunerea unor tarife discriminatorii pentru servicii de avizare tehnică a proiectelor, de recepţie a lucrărilor şi de punere în funcţiune a IUGN, diferenţiate în funcţie de realizatorul lucrărilor de proiectare şi de execuţie a instalaţiilor.

Distribuitorul de gaze naturale Wirom Gas SA şi nouă executanţi de lucrări în domeniu au fost amendaţi cu 920.069 lei pentru pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale prin care au stabilit un preţ fix pentru realizarea IUGN.

sursă: Agerpres

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate