Eveniment
S-a pus piatra de temelie pentru „Alba Iulia – brand turistic”
Alba Iulia are oficial un logo, un slogan şi o promisiune pentru brand-ul turistic al oraşului. Pentru toate acestea, o echipă din cadrul Primăriei Alba Iulia, coordonată de albaiulianul Adrian Docea, strategic planner la Graffitti BBDO – una dintre cele mai mari agenţii de publicitate din lume care are un birou deschis în Bucureşti – au pus mult suflet şi multă muncă voluntară, deoarece piatra de temelie a noului brand turistic nu a costat niciun ban Primăria Alba Iulia.
Atât strategia cât şi identitatea de brand au fost proiectate respectând întrutotul standardele de calitate adoptate de cele mai importante agenţii de publicitate din Europa. Brandul oraşului are ca punct central o perspectivă turistică asupra oraşului, dar el va fi adaptat în funcţie de nevoi pentru a servi rolului de Brand Economic, Brand Educaţional sau Brand Politic (n.r. aici are legătură cu transferarea importanţei sărbătorii “1 Decembrie” din oraşul Marii Uniri la Bucureşti), în funcţie de nevoile oraşului.
Strategia de brand şi identitatea oraşului Alba Iulia reprezintă primul pas în promovarea strategică a oraşului, etapă care va începe propriu-zis în 2011, dar reprezintă şi primul program coerent şi profesional de branding de oraş implementat până acum în România.
“Înainte de a construi o idee despre un brand, primul lucru şi cel mai onest este să spui ce te avantajează şi ce probleme ai ca oraş. La plusuri avem cea mai mare cetate Vauban, conservată şi repusă în valoare, avem capitala spirituală a romanilor, capitala celor două uniri, avem două catedrale foarte frumoase, avem o poziţie geografică foarte favorabilă pentru că avem cel puţin patru puncte de mare interes în jurul judeţului (N – Cluj, S – Sibiu, E – cetăţille săseşti, V – Apuseni); şi aici este un paradox, ei sunt şi competitorii noştri şi prietenii noştri. Pentru că momentul în care un turist străin vizitează regiunea, vizitează trei, patru, cinci puncte turistice din regiune.
Un alt avantaj sunt cele două aeroporturi aflate la mai puţin de 90 de minute distanţă. Albă Iulia este un orăşel liniştit de vacanţă pentru turişti, este bine legat feroviar şi rutier.
Avem şi minusuri şi trebuie să le ştim înainte să construim un brand. Oraşul din afară cetăţii nu este impresionant, trebuie să ştim asta pentru că un turist nu va veni să vadă oraşul de jos. Nu avem un proiect economic politic sau cultural, nu avem măcar un singur eveniment pe care nu-l are nimeni, gen Festivalul Medieval de la Sighişoara, este festivalul medieval cu “F” – mare, chiar dacă şi Sibiul are un astfel de festival. Un alt exemplu este Festivalul de Rock de la Târgu Mureş, este cel mai tare din România şi aşa mai departe. În Alba lipseşte un evenimet major. “1 Decembrie” ne scapă câte un pic în favoarea Bucureştiului, şi poate putem face ceva şi în legătură cu asta. Odinioară se făceau excursii în Alba Iulia şi nu se mai întâmpla asta în prezent, trebuie să învăţăm să atragen turişti şi altfel. Alba nu este o locaţie interesantă pentru tineri. Din nou revin la exemple ca Sighişoara, Cluj sau Sibiu unde se întâmplă lucruri foarte relevante pentru tinerii din afară. Iar pentru turiştii străini nu este foarte îmbucurător pentru că aceştia se orientează după nişte cuvinte cheie când vin în România: are legătură cu Dracula, castele, Transilvania. Dacă bifezi toate aceste trei căsuţe ai succes”, a arătat Adrian Docea în prezentarea brand-ului turistic.
Ce transmite logo-ul?
Identitatea vizuală, logo-ul, are ca element central o reprezentare stilizată a cetăţii, folosind o gamă cromatică naturală: roşu, oranj şi maro, gamă de culori regăsita în materialele de construcţie ale cetăţii. Cuvântul “Alba” este mai puternic evidenţiat pentru că intenţia e de a folosi cetatea ca element turistic central nu doar pentru municipiu, ci pentru întreaga regiune turistică a Albei, cu scopul de a monopoliza interesul turistic pe o rază mai mare decât cea a oraşului însuşi.
Ce transmite sloganul?
“The Other Capital” (Cealaltă Capitală) este cel mai curajos slogan pentru că un oraş ca Alba Iulia îl poate folosi pentru a atrage atenţia, după cum spune Adrian Docea. Se doreşte astfel a atrage interesul romanilor asupra capitalei lor spirituale, cât şi pentru a atrage interesul străinilor faţă de un oraş care e mult mai mult decât pare, e “Cealaltă Capitală” a României.
Promisiunea brand-ului
“Welcome to the Largest Citadel in Romania” (Bine aţi venit în Cea Mai Mare Cetate din România”). Realizatorii brandului spun că ar putea fi cea mai interesantă promisiune pe care o destinaţie turistică românească o poate face unui vizitator. Această promisiune va concura direct cu promisiunea de capitală culturală a Sibiului şi cea de capitală medievală a Sighişoarei, ambele parte a aceluiaşi circuit turistic care va include şi Albă Iulia, gazdă a “Celei Mai Mari Cetăţi din România”
“Pentru noi este o mare provocare. Este un început pentru Albă Iulia care nu va aduce decât bine oraşului. Este primul brand care se creează pentru Albă Iulia, este provocator, un oraş mic poate să provoace o Capitală mare, însă Albă Iulia merită şi poate să facă aceste lucruri. Ce este deosebit, este că acest brand a fost conceput şi lucrat de un albaiulian plecat din Albă Iulia, un meseriaş desăvârşit în aşa ceva şi încă un lucru deosebit este că nu a costat nimic”, a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Nico
sâmbătă, 06.11.2010 at 10:34
Opinii avizate despre Alba Iulia, despre munca autoritatilor locale si colaboratorilor in Alba Iulia – Martin Harris, Ambasadorul Regatului Unit in Romania : https://blogs.fco.gov.uk/roller/harris/
dacus
luni, 08.11.2010 at 07:47
felicitari tuturor celorimplicati in realizarea acestui proiect de care era mare nevoie, in sfarsit se vede implicarea oamenilor de valoare