Educație
Școli-pilot din septembrie: Cum se pot organiza, ce se va preda. Metodologia de înființare a acestor unități, publicată
Metodologia pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot a fost publicată în Monitorul Oficial, cu doar două zile înainte de termenul-limită anunțat initial pentru înscrierea în program. Este vorba despre unități de învățământ în care se vor aplica metode educaționale inovative, proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică.
În proiectul adoptat de Guvern se prevede ”pilotarea unui nou model centrat pe oferta curriculară a fiecărei școli-pilot în parte (curriculum oferit de școală, alcătuit din trunchi comun și curriculum la decizia elevilor din oferta școlii), în acord cu valorile, profilul absolventului, competențele-cheie și ariile de învățare definite de Ministerul Educației și Cercetării, precum și a unui nou model de carieră didactică, proiectat pe opțiuni orizontale echivalente, începând cu anul școlar 2020-2021”.
Școlile-pilot vor aplica la clasă arhitecturile curriculare diferite de actualele planuri-cadru în vigoare, ”având rolul specific de a testa direct impactul unor modificări sistemice”.
De asemenea, unitățile-pilot vor funcționa după noi modele de normare, salarizare și parcurs al carierei didactice.
Potrivit Metodologiei-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, sunt stabilite modalitatea de dobândire a acestui statut, criteriile de selecție, modelele curriculare și de carieră didactică, structura de personal și modalitățile de organizare a normei de muncă pentru personalul didactic și nedidactic, mecanismele de finanțare, cel de monitorizare și evaluare.
Unitățile de învățământ-pilot pot fi școli sau clase din școli ce pun în aplicare intervenții educaționale inovative, proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică, “în vederea evaluării și determinării potențialului de valorificare extinsă și de fundamentare a politicilor educaționale la nivel național, inclusiv din perspectiva pregătirii tinerilor pentru o bună integrare în societate”, potrivit metodologiei.
Ce se va pune în practică în școlile-pilot:
– elemente inovative la nivel de curriculum (noi modele/tipuri de teste/subiecte/itemi din structura examenelor/evaluărilor naționale, modalități de organizare/predare-învățare a unor discipline de studiu din trunchiul comun, o nouă disciplină în oferta de curriculum la decizia școlii, o nouă disciplină de studiu care propune abordări transversale, alte documente curriculare care necesită calibrare)
– variante de organizare a programului școlar de predare-învățare
– modalități de dezvoltare profesională a cadrelor didactice sau de evoluție în carieră
– strategii didactice, resurse educaționale, inclusiv din domeniul învățării de tip blended learning/online
– intervenții inovative în domeniul managementului școlar și al dezvoltării culturii organizaționale
– modalități de evaluare a rezultatelor școlare; intervenții inovative bazate pe date de cercetare psihosocială, pentru integrarea optimă în comunitate, pe piața muncii și în societate, în general
– abordări inovative și tendințe de dezvoltare a științelor educației.
Cum sunt selectate școlile-pilot
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News