Actualitate
Şcolile vor fi obligate să informeze serviciile sociale privind copiii ai căror părinţi sunt la muncă în străinătate, pentru monitorizarea situaţiei
Potrivit unui proiect de act normativ al Ministerului Muncii, şcolile vor trebuie să anunţe serviciile de asistenţă socială cu privire la cazurile de copii ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate. Astfel, ar urma să existe o evidenţă clară a acestora şi situaţia lor să fie monitorizată,
Proiectul vizează şi sprijinirea şi eficientizarea procesului de identificare a celor care au revenit în ţară după o experienţă de migraţie de cel puţin 12 luni.
Sunt prevăzute modalităţile concrete prin care unităţile şcolare şi serviciile publice de asistenţă socială trebuie să colaboreze astfel încât acestei categorii de copii să îi poată fi acordată atenţia de care au nevoie din partea autorităţilor locale.
Încă din anul 2005 serviciul public de asistenţă socială are obligaţia de a monitoriza şi analiza situaţia copiilor din unitatea administrativ-teritorială şi de a realiza activitatea de prevenire a separării copilului de familia sa.
„După nouă ani de implementare a prevederilor Legii nr. 272/2004, se constată încă deficienţe în îndeplinirea atribuţiei de monitorizare şi analizare a situaţiei copiilor din unitatea administrativ teritorială, inclusiv a celor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate”, se arată în nota de fundamentare care însoţeşte documentul.
Astfel, serviciul public de asistenţă socială va solicita situaţia copiilor cu părinţi plecaţi, anual, în ultimul trimestru al anului, unităţilor şcolare care funcţionează pe raza lor administrativ teritorială.
După primirea datelor, serviciul public de asistenţă socială va avea obligaţia să verifice dacă pentru toţi copiii care au ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate sau părintele unic susţinător, părinţii şi-au îndeplinit obligaţia de notificare a serviciului public de asistenţă socială şi cea de desemnare a persoanei care să se ocupe de creşterea şi îngrijirea copilului pe perioada absenţei lor din ţară.
În situaţia în care constată că nu există persoana desemnată de către instanţă, serviciul public de asistenţă socială are obligaţia de a informa persoana în îngrijirea căreia se află copilul cu privire la prevederile legale în vigoare.
„Persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea unui copil cu părinte/părinţi plecaţi la muncă în străinătate are obligaţia de a pune la dispoziţia serviciului public de asistenţă socială toate datele şi informaţiile pe care le deţine cu privire la adresa la care pot fi contactaţi părinţii în străinătate şi de a face dovada că menţin legătura cu aceştia. Serviciul public de asistenţă socială realizează lunar vizite la domiciliul persoanelor desemnate de instanţă, în vederea informării şi consilierii acestora cu privire la răspunderea ce le revine în creşterea şi îngrijirea copilului. Ulterior, vizitele vor fi realizate trimestrial”, se arată în documentul citat.
Dacă scade performanţa şcolară, dirigintele este obligat să solicite sprijinul consilierului şcolar În situaţia în care se constată scăderea randamentului şcolar, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va informa în scris învăţătorul/dirigintele copilului, care are obligaţia de a solicita sprijinul consilierului şcolar.
Dacă în urma evaluării se constată că există suspiciuni de afectare a stării emoţionale a copilului, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va solicita sprijinul unui psiholog, în vederea includerii acestuia în cadrul unui program de consiliere psihologică.
„Dacă la nivel local nu există psiholog, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială solicită sprijinul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului”, se arată în nota de fundamentare.
sursa: realitatea.net
foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News