Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

STUDIU IRES: Noul an școlar. Temerile și așteptările părinților privind începerea cursurilor. Opinii despre măsurile Guvernului


Publicat

Două treimi dintre părinți agreează începerea școlii, în format clasic, chiar dacă virusul nu a fost complet eliminat, iar aceștia provin din Transilvania și Banat, potrivit studiului IRES ”Înapoi la școală”.

Potrivit sursei citate, aceste zone au infrastructură școlară mai bună decât în alte regiuni și în care copiii învață, cu preponderență, într-un schimb.

Citește și Început de an școlar: Majoritatea școlilor din Alba aleg scenariul hibrid. Circa 800 posturi suplimentare de profesori necesare

Pe de altă parte, o treime dintre părinți consideră că școala NU trebuie să înceapă în format clasic dacă virusul nu a fost complet eliminat. Este vorba în proporție mai ridicată despre părinți din sudul țării, care își doresc reluarea cursurilor în format hibrid sau online, potrivit IRES.

De asemenea, 6 din 10 părinți cred că școala ar trebui să înceapă în sistem clasic, din 14 septembrie, cu toți elevii în clase, un sfert ar prefera sistemul hibrid și doar 14% ar opta pentru școala online.

Părinții care optează pentru școala în format clasic sunt, în proporții mai ridicate, cei care locuiesc în mediul rural.

Favorabili sistemului hibrid sunt, în proporții mai ridicate, părinții liceenilor din mediul urban, iar sistemul online este preferat de către părinții din sudul țării.

Contractarea virusului de către copii sau de către membri ai familiei ca urmare a începerii anului școlar este o îngrijorare majoră pentru aproape jumătate dintre părinți. Pe măsură ce crește nivelul de îngrijorare a părinților, de la puțin îngrijorat la foarte îngrijorat, se schimbă și opțiunea pentru scenariul pentru începerea  școlii:

– cei care se declară puțin sau deloc îngrijorați de contractarea virusului de către copil sau familie sunt cei care doresc în proporții mai ridicate sistemul clasic, cu prezență fizică la școală

– cei care sunt destul de îngrijorați de posibilitatea contractării virusului vor sistem hibrid

– cei foarte îngrijorați vor sistem online.

În ceea ce privește măsurile propuse de Guvern pentru începutul școlii, aproape jumătate dintre părinți recunosc că, din declarațiile recente ale autorităților, nu au înțeles modalitatea prin care se va stabili felul în care va începe școala în toamnă.

Trei din patru părinți doresc ca distanța fizică dintre elevi să fie de minim 1,5 m. Doar 5% consideră că nu este nevoie de respectarea distanței. Cei mai mulți dintre părinți, atât din mediul urban cât și cei din rural cer respectarea distanței fizice de cel puțin 1,5 m.

În funcție de distanța minimă pe care părinții o consideră optimă variază și alegerea scenariului de începere a școlii.

Cu cât părinții sunt mai toleranți cu privire la regulile privind distanțarea elevilor, ei acceptă mai ușor interacțiunea directă a copiilor, deci doresc prezența fizică la școală:

– părinții pentru care distanța de 1 metru este suficientă optează pentru începerea școlii în format clasic

– cei care vor o distanță de 1,5 metri sunt mai aproape de sistemul hibrid

– cei care doresc o distanță de 2 metri sunt favorabili școlii online.

Potrivit IRES, aceste opțiuni demonstrează încă o dată că părinții sunt conștienți de limitele infrastructurii școlare și de faptul că distanțarea este greu de realizat, dacă nu imposibil.

Din 10 părinți chestionați, aproape 7 cred că elevii nu vor putea respecta distanța pe culoarele școlii. Doar în ceea ce privește distanțarea fizică la toalete părinții se arată mai optimiști.

1 din 5 părinți cred că elevii nu vor respecta regula de a purta mască în timpul școlii, iar peste o treime cred că numărul celor care o vor purta va fi foarte mic.

4 din 10 părinți sunt optimiști cu privire la respectarea acestei reguli de siguranță sanitară.

Preferința pentru un scenariu sau altul de începere a școlii este direct asociată cu purtarea măștii de către elevi:

– părinții încrezători în faptul că toți elevii vor purta mască își doresc sistemul educațional clasic.

– părinții optimiști moderați (25% – cei mai mulți vor purta mască) optează pentru sistemul hibrid.

– cei care spun că foarte puțin vor purta mască sunt favorabili școlii.

Studiul a fost realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) în perioada 10 – 14 august 2020, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), prin consultarea a 1.175 de părinți cu copii de vârstă școlară (5-19 ani) care vor frecventa cursurile în anul școlar 2020-2021.

PRINCIPALELE CONCLUZII ALE STUDIULUI IRES:

  • Pentru părinți, în momentul de față, PRIORITATEA ZERO este sănătatea copiilor.
  • În condițiile acestei pandemii, 8 din 10 părinți ai elevilor din învățământul preuniversitar din România doresc să fie implicați direct în decizia participării fizice a copilului la școală pentru a se asigura că iau cea mai bună decizie în ce privește viitorul copiilor și al familiilor lor. Însă în acest moment nu există informații publice cu privire la numărul de cazuri de COVID – 19 la nivel de localitate.
  • 40% dintre elevi învață în școli supraaglomerate, în două sau mai multe schimburi, o piedică importantă în realizarea distanțării fizice și respectării normelor sanitare.
  • Jumătate dintre părinți sunt conștienți că elevii vor avea probleme în respectarea noilor reguli pentru prevenirea bolii și conștientizează că profesorii nu au pârghiile necesare impunerii acestora.
  • Părinții cer să existe măsuri clare care să poată fi implementate și respectate:
    • distanță fizică dintre elevi de minim 1,5 m,
    • asigurarea condițiilor de igienă,
    • rezolvarea supra-aglomerării școlare.  

Școala românească se face în ture

Școala românească este aglomerată acolo unde este performanță:

  • 60% dintre elevi merg la școală în urban și 40% în rural;
  • 41% dintre elevii din România – adică 1,2 milioane de școlari – învață în două sau trei schimburi.

Școlile în care se învață în două sau chiar în trei schimburi sunt situate preponderent în mediul urban (72%), în zona de sud a țării și în București.

Dar și la sate regăsim aglomerare școlară având în vedere că 1 din 4 copii învață în cel puțin 2 schimburi.

 TEMERILE ȘI AȘTEPTĂRILE PĂRINȚILOR PRIVIND ÎNCEPEREA ȘCOLII

Două treimi dintre părinți agreează începerea școlii, în format clasic, chiar dacă virusul nu a fost complet eliminat. Aceștia provin din Transilvania și Banat, zone cu infrastructură școlară mai bună decât în alte regiuni și în care copiii învață, cu preponderență, într-un schimb.

O treime dintre părinți consideră că școala NU trebuie să înceapă în format clasic dacă virusul nu a fost complet eliminat. Este vorba în proporție mai ridicată despre părinți din sudul țării, care își doresc reluarea cursurilor în format hibrid sau online.

6 din 10 părinți cred că școala ar trebui să înceapă în sistem clasic, din 14 septembrie, cu toți elevii în clase, un sfert ar prefera sistemul hibrid și doar 14% ar opta pentru școala online.

Părinții care optează pentru școala în format clasic sunt, în proporții mai ridicate, cei care locuiesc în mediul rural.

Favorabili sistemului hibrid sunt, în proporții mai ridicate, părinții liceenilor din mediul urban, iar sistemul online este preferat de către părinții din sudul țării.

 Contractarea virusului de către copii sau de către membri ai familiei ca urmare a începerii anului școlar este o îngrijorare majoră pentru aproape jumătate dintre părinți. Pe măsură ce crește nivelul de îngrijorare a părinților, de la puțin îngrijorat la foarte îngrijorat, se schimbă și opțiunea pentru scenariul pentru începerea școlii:

  • Cei care se declară puțin sau deloc îngrijorați de contractarea virusului de către copil sau familie sunt cei care doresc în proporții mai ridicate sistemul clasic, cu prezență fizică la școală.
  • Cei care sunt destul de îngrijorați de posibilitatea contractării virusului vor sistem hibrid.
  • Cei foarte îngrijorați vor sistem online.

Opiniile părinților privind MĂSURILE PROPUSE DE GUVERN PENTRU ÎNCEPEREA ȘCOLII

Aproape jumătate dintre părinți recunosc că, din declarațiile recente ale autorităților, nu au înțeles modalitatea prin care se va stabili felul în care va începe școala în toamnă.

Trei din patru părinți doresc ca distanța fizică dintre elevi să fie de minim 1,5m. Doar 5% consideră că nu este nevoie de respectarea distanței. Cei mai mulți dintre părinți, atât din mediul urban cât și cei din rural cer respectarea distanței fizice de cel puțin 1,5 m.

În funcție de distanța minimă pe care părinții o consideră optimă variază și alegerea scenariului de începere a școlii.

Cu cât părinții sunt mai toleranți cu privire la regulile privind distanțarea elevilor, ei acceptă mai ușor interacțiunea directă a copiilor, deci doresc prezența fizică la școală:

  • Părinții pentru care distanța de 1 metru este suficientă optează pentru începerea școlii în format clasic.
  • Cei care vor o distanță de 1,5 metri sunt mai aproape de sistemul hibrid.
  • Cei care doresc o distanță de 2 metri sunt favorabili școlii online.

Aceste opțiuni demonstrează încă o dată că părinții sunt conștienți de limitele infrastructurii școlare și de faptul că distanțarea este greu de realizat, dacă nu imposibil.

Din 10 părinți chestionați, aproape 7 cred că elevii nu vor putea respecta distanța pe culoarele școlii. Doar în ceea ce privește distanțarea fizică la toalete părinții se arată mai optimiști.

1 din 5 părinți cred că elevii nu vor respecta regula de a purta mască în timpul școlii, iar peste o treime cred că numărul celor care o vor purta va fi foarte mic.

4 din 10 părinți sunt optimiști cu privire la respectarea acestei reguli de siguranță sanitară.

Preferința pentru un scenariu sau altul de începere a școlii este direct asociată cu purtarea măștii de către elevi:

  • Părinții încrezători în faptul că toți elevii vor purta mască își doresc sistemul educațional clasic.
  • Părinții optimiști moderați (25% – cei mai mulți vor purta mască) optează pentru sistemul hibrid.
  • Cei care spun că foarte puțin vor purta mască sunt favorabili școlii online.

 ÎNCREDEREA PĂRINȚILOR ÎN CEI CARE DECID CU PRIVIRE LA EDUCAȚIA DIN ROMÂNIA

Guvernul este pe ultimul loc în clasamentul încrederii cetățenilor atunci când vine vorba despre deciziile cu privire la desfășurarea anului școlar 2020 – 2021.

Încrederea în instituțiile direct implicate în acest proces crește odată cu apropierea de nivelul local.

Conform propunerilor venite din partea Ministerului Educației și Cercetării, chiar nivelul local este cel care trebuie să ia hotărârile decisive în ceea ce privește modul de desfășurare a cursurilor în anul școlar care va urma.

Doar că atunci când vine vorba de școală – chiar dacă este instituția creditată cu cea mai mare încredere de către părinți – nu aceasta este instituția care deține informațiile la zi cu privire numărul de cazuri din localitate.

În contextul pandemiei de Covid-19, 8 din 10 părinți (83%) vor să fie implicați direct în decizia participării fizice a copilului la școală.

Doar 16% dintre părinții elevilor din România declară că au fost contactați de către școală/profesori pentru a fi anunțați despre condițiile în care se vor desfășura cursurile anului școlar următor. Dar peste trei sferturi (78%) dintre părinții necontactați își doresc să fie informați și implicați în discuțiile locale privind modul în care se vor desfășura cursurile, din septembrie 2020.

ACCESUL ELEVILOR DIN ROMÂNIA LA ȘCOALA ONLINE

15% dintre părinții din România declară că lipsa unei conexiuni de internet (lipsa totală sau cu o calitate corespunzătoare) nu le permite copiilor lor să facă școală online.

Acești copii se află cu preponderență în mediul rural. Este vorba de aproximativ 450.000 de elevi care nu au acces la școală online, din cauza limitelor conexiunii sau a lipsei acesteia.

Familiile din urban sunt mai dotate când vine vorba de dispozitive (desktop sau laptop) care pot fi folosite pentru școala online.

Majoritatea părinților din mediul rural au un telefon inteligent care poate fi folosit pentru școala online, dar aceasta nu înseamnă că au pentru fiecare copil din familie.

Mai mult de un sfert (28%) dintre părinți declară că dispozitivele pe care le dețin nu sunt suficiente ca număr, disponibilitate și funcționalitate pentru școala online, deficitul cel mai mare fiind înregistrat în mediul rural.

Dintre părinții care declară că nu au dispozitive pentru școala online, doar 40% plănuiesc să achiziționeze unul, iar 7 din 10 așteaptă să primească un astfel de echipament din partea statului.

CE CRED PĂRINȚII DESPRE PROGRAMA ȘCOLARĂ DIN ROMÂNIA

Ruptura dintre ceea ce învață elevii la școală și realitatea în care trăiesc este un aspect sesizat către părinții care au participat la sondaj: aproape jumătate sunt de părere că materia de la școală nu mai este adaptată realității curente, iar peste o treime consideră că programa școlară nu răspunde intereselor de studiu ale elevilor.

În opinia părinților, copiii lor ar trebuie să petreacă, în medie, 5 ore pe zi la școală.

Dacă este vorba de cursurile on-line, media timpului maxim recomandat este de 3,5h pe zi. 2,5h pe zi ar fi media timpului maxim dedicat temelor pentru acasă.

 CARE SUNT PRIORITĂȚILE DIN EDUCAȚIE?

PRIORITATEA ZERO a părinților este sănătatea copiilor.

Dezideratul de a susține procesul educațional se traduce în măsuri cu privire la formarea profesorilor și sprijinul acordat elevilor pentru a acoperi ”golurile” acumulate în urma suspendării cursurilor din cauza pandemiei.

sursă: ires.ro

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Scoala

    joi, 27.08.2020 at 16:43

    Cu ritmul alarmant de noi imbolnaviri, devine utopie sa incepi scoala la sediile scolilor.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Fondul „Locuinţe pentru tinerii români”, cu bani de la firme de construcții și imobiliare, aprobat de Senat. Condiții

Publicat

Senatul a adoptat, miercuri, în calitate de primă Cameră sesizată, propunerea legislativă pentru înfiinţarea Fondului de solidaritate „Locuinţe pentru tinerii români”, constituit din sumele deductibile în cuantum de 1% din profitul brut de minimum 1 milion de lei, transferate de firme de dezvoltare imobiliară şi lucrări în construcţii.

Au fost înregistrate 76 de voturi „pentru”, 30 „împotrivă” şi 21 „abţineri”.

Propunerea legislativă, iniţiată de un grup de parlamentari PSD şi ALDE, prevede că Fondul de Solidaritate locuinţe pentru tinerii români este menit să finanţeze avansul necesar achiziţionării unei locuinţe de către tinerii sub 35 de ani, căsătoriţi, care au posibilitatea de a achita ratele ulterioare obţinerii creditului, însă nu au posibilitatea de a achita avansul.

„Programul de finanţare a avansului necesar achiziţionării unei locuinţe se adresează tinerilor care au posibilitatea de a achita ratele ulterioare obţinerii creditului şi va fi destinat acelor persoane care îndeplinesc condiţiile de creditare presupuse de programul de finanţare ‘O familie, o casă’ sau pe cele presupuse de creditare directă, prin bancă”, se stipulează în propunerea legislativă.

Senatorul PSD Radu Oprea, unul dintre iniţiatorii proiectului de act normativ, a subliniat că proiectul este menit ca prin sprijinirea tinerilor să-i determine pe aceştia să rămână în ţară.

„Dezvoltatorii imobiliari care au afaceri peste un milion de euro să fie solidari cu tinerii şi să se constituie sursă la acest fond de solidaritate”, a afirmat Oprea la dezbaterile din plenul Senatului.

Potrivit unui amendament adoptat de Senat, societăţile ale căror activităţi sunt încadrate la „dezvoltare imobiliară” şi „lucrări în construcţii în cazul clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale” care, la finalul ultimului an fiscal, au avut un profit brut minim de un milion de lei vor transfera 1% din acesta către Fondul de Solidaritate locuinţe pentru tinerii români. Sumele transferate sunt cheltuieli deductibile.

Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.

Condiții

Din Fondul de Solidaritate, tinerii vor beneficia de plata avansului de până la 15% din valoarea locuinței, dar nu mai mult de 15.000 de euro, la cumpărarea acesteia. Vor avea prioritate cuplurile de medici, profesori, zootehniști, agronomi, absolvenți de teologie care se mută la sate, precum și cuplurile cu copii.

Lege privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului de Solidaritate “Locuinţe pentru tinerii români”

Art. 1 – (2) Fondul de Solidaritate “Locuinţe pentru tinerii români” este destinat tinerilor sub 35 de ani, căsătoriti, care vor să îsi achiziţioneze o locuinţă în rate, dar nu au posibilitatea de a achita avansul.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Modificări importante în drepturile grefierilor și a personalului auxiliar din Justiție. Cine va beneficia de pensie de serviciu

Publicat

Senatul va dezbate un proiect de modificare a legilor din justiție privind reglementarea carierei, a drepturilor şi obligaţiilor grefierilor, precum și prevederi referitoare la beneficiarii pensiilor de serviciu din categoria personalului auxiliar.

Propunerile de reglementare publicate de legestrat.ro vizează, în principal, următoarele aspecte:

  • Eliminarea sintagmei auxiliar pentru grefieri, având în vedere pregătirea eminamente juridică, precum și desfășurarea activității în mod direct împreună cu judecătorii şi/sau procurorii – categoria grefierilor se va numi „personal de specialitate”;
  • Repartizarea și recrutarea absolvenţilor Şcolii Naţionale de Grefieri prin concurs (nu prin numire, cum este acum), doar la nivelul unităţilor de bază ale sistemului (judecătorii, respectiv parchete de pe lângă judecătorii;
  • Reglementarea condiţiei de studii superioare juridice la numirea în funcţia de grefier;
  • Acordarea concediului anual de odihnă de 35 de zile lucrătoare;
  • Reglementarea posibilităţii sprijinirii acestei categorii profesionale pentru achiziţionarea unei locuinţe;
  • Completarea art. 93 din lege care defineşte noţiunea de vechime în specialitate;
  • Modificarea dispoziţiilor referitoare la dreptul personalului de specialitate judiciară şi al personalului care ocupă alte funcţii de specialitate la pensia de serviciu, acordarea unei pensii speciale de invaliditate şi de boală profesională pentru personalul anterior menţionat care şi-a pierdut total sau parţial capacitatea de muncă, precum şi reglementarea situaţiei juridice a pensiei de urmaş care în actuala formă legislativă nu este reglementată.

Concret, prevederea nouă propusă, referitoare la pensia de serviciu se adresează pentru personalul de specialitate din instanţe şi parchete cu o vechime de cel puţin 25 de ani în specialitate, din care cel puţin 15 ani în funcţie, la împlinirea vârstei de 55 de ani.

Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea

Titlul legii se modifică şi va avea următorul cuprins:

“Lege privind statutul personalului de specialitate judiciară, al personalului care ocupă alte funcţii de specialitate şi al personalului conex din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea precum şi al personalului care funcţionează în cadrul institutului National de Expertize Criminalistice”

a) Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

“Art.1 Prezenta lege reglementează statutul personalului de specialitate judiciară, al personalului care ocupă alte funcţii de specialitate şi personalului conex din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi al personalului de specialitate criminalistică şi al personalului care ocupă funcţii auxiliare de specialitate criminalistică din cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice.”

La articolul 38, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins

“Art.38 – (1) Poate fi numită în funcţia de grefier arhivar sau grefier registrator persoana care are studii medii sau studii superioare şi îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (1) lit. a)-d).”

La articolul 38, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (l1), cu următorul cuprins:

“(l1) Poate fi numit în funcţia de agent procedural, aprod sau şofer persoana care are studii medii şi îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (1) lit. a)-d).”

La articolul 38, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

Art.38 – (2) Numirea pe posturile prevăzute la alin. (1) şi (l1) se face pe bază de concurs.

La articolul 65, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 65 – (1) Personalul prevăzut la art. 3 beneficiază anual de un concediu de

odihnă plătit de 35 de zile lucrătoare.”

Articolul 67 alin. (2) se modifică şi va avea următorul conţinut:

Art. 67 – (2) Condiţiile de acordare în mod gratuit a asistenţei medicale, a medicamentelor şi protezelor sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului. Aceste drepturi nu au caracter salarial şi nu se impozitează.

La art. 685, alineatele (l)-(28) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

“Art.685 – (1) Personalul de specialitate judiciară şi cel care ocupă alte funcţii de specialitate, prevăzut la art. 3 alin. (2) şi (3), personalul de specialitate criminalistică şi personalul care ocupă funcţii auxiliare de specialitate criminalistică prevăzut la art. 31 precum şi tehnicienii criminalişti din cadrul parchetelor, cu o vechime de cel puţin 25 de ani în specialitate, din care cel puţin 15 ani în funcţie, beneficiază de pensie de serviciu, la împlinirea vârstei de 55 ani, în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile, corespunzătoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.

(2) De pensia de serviciu prevăzută la alin. (1) beneficiază, la împlinirea vârstei de 55 de ani, şi personalul de specialitate judiciară şi cel care ocupă alte funcţii de specialitate, prevăzut la art. 3 alin. (2) şi (3), personalul de specialitate criminalistică şi personalul care ocupă funcţii auxiliare de specialitate criminalistică, precum şi tehnicienii criminalişti din cadrul parchetelor, cu o vechime în specialitate între 20 şi 25 de ani, din care 15 ani în funcţiile prevăzute la art. 3 alin. (2) şi (3), în acest caz cuantumul pensiei fiind micşorat cu 1% din baza de calcul prevăzută la alin. (1) pentru fiecare an care lipseşte din vechimea în specialitate integrală.

(10) Pensiile de serviciu ale personalului de specialitate judiciară şi ale personalului care ocupă alte funcţii de specialitate, precum şi pensiile de urmaş prevăzute la art. 685 alin. (9) şi (91) se actualizează ori de câte ori se majorează salariul de încadrare brut lunar a personalului din activitate, în condiţii identice de funcţie, vechime şi grad al instanţei sau parchetului, cu luarea în considerare, în procent, a sporurilor intrate în baza de calcul la acordarea pensiei de serviciu, precum şi a sporului de vechime. Dacă în urma actualizării rezultă o pensie de serviciu mai mică, personalul îşi poate păstra pensia aflată în plată.”

sursa: legestart.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Hartă interactivă cu date despre calitatea apei, online, pe site-ul INSP. Proiectul a fost aprobat de Senat

Publicat

sursa-apa-izvor

Senatul a adoptat, miercuri, în plen, o propunere legislativă care prevede că pe pagina web a Institutului Naţional de Sănătate Publică va fi implementată o aplicaţie de tip portal, prin care consumatorii vor avea acces la o hartă interactivă cu valorile analizelor de laborator colectate de la sursele de apă potabilă.

S-au înregistrat voturi 126 de voturi „pentru” şi o abţinere.

Propunerea legislativă, iniţiată de un grup de parlamentari de la USR, vizează modificări ale Legii 458/2002 privind calitatea apei potabile şi a Legii apelor 107/1996 pentru instituirea unor măsuri pentru îmbunătăţirea modului de informare a publicului cu privire la calitatea apelor potabile şi de îmbăiere.

„În scopul informării consumatorilor, Ministerul Sănătăţii, prin Institutul Naţional de Sănătate Publică, va implementa o aplicaţie de tip portal pe pagina web a instituţiei, prevăzută cu o hartă interactivă în format sistem informatic geografic (GIS), prin care va pune la dispoziţia publicului larg valorile analizelor de laborator efectuate în cadrul programelor de monitorizare pentru apa potabilă. Direcţiile de Sănătate Publică Judeţene, respectiv a Municipiului Bucureşti vor colecta de la producătorul şi/sau distribuitorul de apă potabilă prin sisteme publice sau private de aprovizionare cu apa potabilă a populaţiei rezultatele monitorizării operaţionale”, se arată în propunerea legislativă.

De asemenea, direcţiile de sănătate publică vor trimite INSP toate rezultatele pe care le colectează în legătură cu sursele ce asigură apa potabilă în mediul rural, în termenele stabilite prin normele de aplicare.

„Ministerul Sănătăţii, prin Institutul Naţional de Sănătate Publică, va publica pe aplicaţia tip portal valorile parametrilor analizelor de laborator în termenele stabilite prin normele de aplicare. Publicarea se face utilizând un sistem informaţional geografic care identifică geolocaţia punctelor de prelevare a probelor de apă şi de la care vor fi colectate informaţii adecvate privind valorile parametrilor de calitate ai apei potabile obţinute în urma analizelor de laborator”, mai stipulează proiectul de act normativ.

Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.

Sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

UPDATE: ACCIDENT rutier în Blaj. Trei persoane rănite după ce două autoturisme s-au lovit, într-o intersecție

Publicat

Trei persoane au fost rănite într-un accident rutier petrecut miercuri după-amiaza în municipiul Blaj.

Din primele date, accidentul s-a petrecut în intersecția străzilor Mitropolit Vancea și Iuliu Maniu.

Au fost implicate două autoturisme.

Potrivit IPJ Alba, cauza probabilă de producere a accidentului este neacordarea de prioritate.

UPDATE: 

La data de 30 septembrie 2020, în jurul orei 15.30, un bărbat de 30 de ani, din Blaj, în timp ce conducea un autoturism, pe strada Mitropolit Ioan Vancea, la intersecția cu strada Iuliu Maniu, nu ar fi acordat prioritate de trecere unui alt autovehicul, condus de un un tânăr de 20 de ani, din Blaj, intrând în coliziune cu acesta.

Reprezentanții IPJ Alba au transmis că, în urma accidentului rutier, cei doi conducători auto și un tânăr de 19 ani, din comuna Cergău, pasager în cel de-al doilea autoturism, au suferit leziuni corporale ușoare și au fost transportați la spital.

Conducătorii auto au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.

Cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate