Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Taxă pentru mașinile mai vechi de 15 ani, până la sfârșitul anului 2021. Măsura ar viza jumătate din parcul auto al României


Publicat

O măsură privind maşinile mai vechi de 15 ani va exista cu singuranță într-un timp relativ scurt, posibil până la finalul anului, în condiţiile în care „inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto” a declarat ministrul Mediului Tanczos Barna.

Ministrul Mediului, precizat că acestă măsură este o decizie asumată la nivelul guvernului, care nu va fi, însă, luată de ministerul pe care-l conduce, lăsând să se înțeleagă că aplicarea sa va aparține Ministerului Transporturilor, care se va ocupa de infrastructura de transport finanțată prin PNRR.

„Inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto. Este o decizie asumată la nivelul Guvernului, odată cu negocierea PNRR (planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – n. r.).

Comisia ne-a recomandat să găsim o soluţie pentru maşinile mai vechi de 15 ani. Este o măsura asumată de Guvern prin faptul că am mers mai departe pe această linie cu infrastructura de transport finanţată parţial prin PNRR şi o asumare de reformă în acest domeniu.

Va exista pentru maşinile mai vechi de 15 ani cu siguranţă o măsură într-un timp relativ scurt. Se discută acum la nivel guvernamental cu ministerele de resort care ar fi varianta”, a spus Tanczos la TVR1, întrebat despre o posibilă viitoare taxă auto.

Ministrul spune că, cel mai probabil, taxarea mașinilor mai vechi de 15 ani se va face „în balans” cu măsuri de sprijin, pentru a stimula achiziționarea de mașini mai noi.

„Nu am discutat de taxă efectiv şi nu am discutat de dimensiunea taxei şi probabil nu va fi aplicată de Ministerul Mediului.

Din punctul meu de vedere trebuie o măsură în balans, adică să avem şi un sprijin pentru cei care renunţă şi, în paralel, să avem o altă abordare pe taxe locale, de exemplu.

Să vedem care va fi soluţia care va fi propusă până la urmă de Guvern. Încă o dată: este o măsură cerută şi de Comisia Europeană şi va fi implementată probabil în cel mai scurt timp”, a explicat ministrul.

El a spus, în context, că programul „Rabla” înregistrează o avalanșă de cereri pentru mașinile electrice, pentru care, de la sfârșitul lunii aprilie până în prezent, au fost făcute mai multe cereri decât tot anul trecut.

Singura problemă, spune ministru, este doar criza din industria auto care a blocat producția, motiv pentru care se așteaptă și câteva luni pentru o livrare.

Declarații contradictorii

Potrivit europalibera.org în urmă cu șase luni, ministrul spunea că nu se va introduce nicio formă de taxă auto în acest an, invocând procesele pierdute de stat privind taxa de poluare.

„Nu se va introduce nicio formă de taxă auto anul acesta şi cu siguranţă nu se va introduce niciodată o taxă auto sub forma în care a existat”, a spus ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, într-o conferinţă de mediu, la Craiova, răspunzând unei întrebări pe acest subiect, citat de Agerpres.

Ministrul a precizat că taxarea poluării nu este un scop în sine pentru a aduna bani la buget, ci se face pentru descurajarea formelor de poluare, iar anul acesta România trebuie să decidă dacă va folosi taxarea ca soluţie pentru reducerea poluării.

„În Europa, în vederea reducerii poluării aerului prin intermediul mijloacelor de transport sunt 24 de state care aplică diverse forme de descurajare şi trei state membre care nu au nicio formă de taxare a poluării.

Taxarea poluării nu este un scop în sine, pentru a se aduna bani la bugetul de stat, ci descurajarea formelor de poluare (…) soluţiile trebuie căutate ori la nivel local, ori la nivel naţional.

Sunt zone unde nu există poluare a aerului, dar sunt şi zone unde suntem în situaţia de infringement, sunt comunităţi care pot rezolva problema pe plan local, sunt comunităţi care poate nici nu-şi dau interesul pentru rezolvarea problemei.

România trebuie să decidă în 2021 dacă va folosi soluţia taxării poluării ca o soluţie de reducere a poluării cel puţin în marile centre urbane, acolo unde avem problema infringementului şi unde dacă nu găsim soluţii şi dacă poluarea nu o să scadă, nu scăpăm de penalităţile Comisiei Europene”, spunea ministrul Mediului la începutul anului.

El promitea atunci că vor mai fi achiziționate peste 140 de staţii noi şi de senzori.

În luna februarie a acestui an, Comisia Europeană a trimis o scrisoare de punere în întârziere prin care a deschis o procedură de infringement pentru conformarea cu legislația UE privind prevenirea și reducerea emisiilor dăunătoare. Era vorba de cele industriale, însă.

În scrisoarea sa, Comisia se referea la incapacitatea autorităților române de a implementa actuala legislație la nivel administrativ, prin eventuala suspendare a instalațiilor fără autorizație, și la cea a justiției de a pune în aplicare sancțiunile.

Taxa, prevăzută în PNRR

Taxarea poluării din trafic, însă, este prevăzută și în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în care guvernul se angajează să introducă un nou sistem de taxare a traficului greu bazat pe distanța parcursă de vehiculele de marfă poluante.

Executivul se așteaptă ca, după introducerea măsurilor care să descurajeze achiziționarea de mașini diesel sau mai vechi de 15 ani să asistăm la creșterea cu cel puțin 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026, prin raportare la valorile din 2020 și la înnoirea a cel puțin 200.000 de mașini din parcul auto.

În PNRR este prevăzut că planul de taxare a poluării trebuie conceput până la finalul lunii septembrie 2022 și nu până la finele acestui an.

Numărul mașinilor de mâna a doua importate în România a crescut semnificativ mai ales după ce a fost înlăturat timbrul de mediu, după o decizie a Curții Europene de Justiție care a considerat taxa discriminatorie.

Numai în 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme de mâna a doua, iar peste 70% dintre acestea erau mașini diesel poluante. Datele statistice arată că din aproximativ 7,3 milioane de mașini înmatriculate în prezent în România, aproape patru milioane sunt mașini mai vechi de 15 ani.

Planul Național de Redresare și Reziliență arată că mașinile poluante vor trebui înlocuite cu unele cu emisii reduse sau electrice. Cei care vor aduce mașini mai vechi de 15 ani vor risca să nu le mai poată înmatricula.

Jumătate din parcul auto al României, vechi de 15 ani

În UE erau la final de 2019 aproximativ 277 milioane vehicule, cu 21 de milioane mai multe decât acum 5 ani, dintre care peste 7 milioane în România. Numărul de mașini raportat la populație este la noi mult sub media UE, deși a crescut puternic în ultimii ani, iar vârsta parcului auto este cu cinci ani mai mare decât media UE.

INS spune că în România sunt în circulație 7,3 milioane autoturisme, din care 3,9 milioane Euro4 și Euro3 și 1,7 milioane Euro5 și Euro6. Standardul Euro3 a apărut în 2000, iar România are 1,6 milioane de mașini mai vechi de atât, așadar 3 milioane de mașini mai vechi de 15 ani, aproximativ jumătate din parcul auto.

Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului I 2021, în proporție de 55,5%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 12,5%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.

Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 10,0% în trimestrul I

2021 faţă de trimestrul I 2020. În aceeaṣi perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 11,8% comparativ cu trimestrul I din anul anterior.

În trimestrul I 2021, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme importate second hand în total înmatriculări noi de autoturisme a fost de 83,0%.

Vezi tabelul și cronologia taxei auto pe EuropaLiberă.org



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Ioan

    joi, 15.07.2021 at 08:53

    Haloo..nenea de la guvern..imi dai matale bani sa imi iau o masina mai noua..?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Ursul care a omorât un cioban și a rănit grav un altul va fi ELIMINAT. Bărbatul desfigurat de urs, operat timp de 7 ore

Publicat

Ursul care a omorât un cioban vineri seară va fi eliminat, a anunțat ministrul Mediului, Tanczos Barna. Acesta a precizat că autoritățile locale au elaborat documentația pentru emiterea acordului de extragere a animalului.

Reamintim faptul că trei ciobani au fost atacați vineri de un urs în apropierea unei stâne din Harghita: unul dintre ei a fost găsit mort, iar altul a trecut printr-o operație de șapte ore pentru a-i fi salvată viața. 

Citește și VIDEO ATENȚIE: Patru urși, văzuți lângă Alba Iulia. O ursoaică cu doi pui și un mascul mare, filmați pe raza comunei Ciugud

„Noi victime ale urșilor au fost înregistrate în România după ce, noaptea trecută, un urs a atacat trei persoane în zona montană a județelor Suceava și Harghita. Un bărbat de 26 de ani a decedat iar altul este internat în spital în stare critică. Încă mai așteptăm ca autoritățile abilitate să finalizeze investigațiile, însă un lucru este clar: ursul reprezintă un pericol real astăzi în România.

În cursul nopții Jandarmeria, Garda de Mediu și Agenția de Mediu Harghita au elaborat documentația necesară emiterii acordului de extragere a animalului care a cauzat decesul persoanei”, a scris ministrul Mediului sâmbătă pe Facebook.

Tanczos Barna spune că este nevoie de măsuri pentru reducerea „la minimum” a riscului producerii unor astfel de evenimente.

„Ministerul Mediului va continua să facă toți pașii necesari pentru a soluționa problema urșilor în România. Am pregătit cadrul legal pentru intervenția imediată în intravilanul localităților și vom lua toate măsurile necesare reducerii contactelor (întâlnirilor) om-urs pentru a asigura atât siguranța cetățenilor cât și protejarea speciei.

Transmit sincere condoleanțe familiei îndurerate și cred, în continuare, că nimic nu poate fi mai presus de viețile oamenilor.

Trebuie să fim raționali și să aplicăm măsuri prin care să reducem la minimum riscul producerii unor asemenea evenimente în viitor”, a mai arătat Tanczos Barna.

Trei bărbați au fost atacați de urs, vineri seară, la o stână din județul Harghita, la granița cu Suceava. Unul dintre ei a ajuns în stare gravă la spital, iar un altul, care a fost dat dispărut, a fost găsit mort în pădure.

Ciobanul rănit a ajuns la Spitalul Sfântul Spiridon din Iaşi, unde a fost operat timp de şapte ore de echipe mixte de medici ORL şi de chirurgi maxilo-faciali, potrivit Agerpres.

Coordonatorul SMURD Iaşi, prof. univ. dr. Diana Cimpoeşu, a informat că el avea traumatism cranio-cerebral sever, parieto-temporal drept, plăgi muşcate cu amputaţie de degete şi leziuni la nivel abdominal, precum şi fracturi faciale multiple.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Proiect ambițios pentru revitalizarea Parcului Arini din Sebeș. Documentațiile tehnice sunt în lucru

Publicat

Spațiu îndrăgit de promenadă și de petrecere a timpului liber, Parcul Arini din municipiul Sebeș va fi reabilitat și revitalizat prin intermediul unui amplu proiect pe care îl susține Primăria Municipiului Sebeș.

Acest proiect presupune amenajarea mai multor spații cu destinații utile: alee ecologică în suprafață de peste 4200 mp, amfiteatru, pistă de biciclete de 2.000 mp, locuri de joacă, skate park, o suprafaţă generoasă dedicată animalelor de companie, pavilioane de şah, foișor pentru fanfară.

Potrivit reprezentanților Primăriei Sebeș, vegetația și cursurile de apă se vor împleti armonios. Pe o suprafață de 900 mp se vor amenaja parcări cu dale înierbate, iar parcul va fi dotat cu mobilier urban adecvat.

Vor fi create spații funcționale destinate tuturor categoriilor de vârstă și diferitelor preocupări ale vizitatorilor, prin realizarea unor sectoare pentru odihnă, sectoare pentru mișcare, sectoare pentru copii. O atenție specială va fi acordată accesului persoanelor cu dizabilități.

 

Obiectivul de investiții ”Reabilitare și revitalizare Parc Arini” se află momentan în faza de proiectare (etapele PAC și PT+DE), încheindu-se contractul de servicii de proiectare pentru aceste faze cu asigurarea asistenţei tehnice din partea proiectantului pe perioada de execuţie a lucrărilor.

Valoarea contractului este de 272.510 lei.

Termenul de proiectare pentru prima etapă care include proiectul pentru autorizarea lucrărilor de construire este de 120 zile (data limită fiind 10.09.2021). După obținerea autorizaţiei de construire, se va emite ordinul de începere a serviciilor pentru etapa a doua (faza proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie). Termenul de proiectare pentru această a doua etapă este de 30 zile.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Comisie de Acord Unic pentru eliberarea autorizațiilor de construcții în Alba. Înființare și procedură, la aprobat în ședința CJ

Publicat

Consilierii județeni din Alba au de aprobat, în ședința de joi, 29 iulie, înființarea Comisiei de Acord Unic în vederea emiterii avizelor şi acordurilor necesare autorizării executării lucrărilor de construcţii.

Aceasta va funcționa în structura Direcției amenajarea teritoriului și urbanism din cadrul aparatului de specialitate a Consiliului Județean Alba.

La cererea solicitantului, comisia va furniza contracost avizele și acordurile necesare autorizării executării lucrărilor de construcții prin emiterea acordului unic, în baza documentației pentru autorizarea executării lucrărilor de construire/desființare, însoțită de documentațiile tehnice de avizare, depuse în format electronic.

Potrivit proiectului, Comisia de Acord Unic, în vederea emiterii avizelor şi acordurilor necesare autorizării executării lucrărilor de construcţii are caracter permanent și își desfășoară activitatea, de regulă, prin procedură scrisă electronică, prin intermediul punctului unic de contact http://www.edirect.e-guvernare.ro, iar în situațiile în care se impune, prin reuniuni de lucru la sediul Consiliului Județean Alba. Se întrunește ori de câte ori este nevoie pentru emiterea acordurilor unice, cu respectarea termenelor legale.

În prezent, obținerea avizelor și acordurilor necesare emiterii autorizației de construire se face prin obligația investitorului în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții republicată, cu modificările şi completările ulterioare, situație care prezintă desfășurarea dificilă a procedurii și unele necorelări între măsurile și condițiile impuse de avizatori, potrivit documentației prezentate consilierilor.

Comisia de Acord Unic va fi formată din:

– specialiști provenind din structura proprie a aparatului de specialitate al Consiliului Județean Alba, care asigură și secretariatul comisiei;

– reprezentanții delegați ai tuturor administratorilor/furnizorilor de utilități publice urbane – avizatori;

– reprezentanți împuterniciți ai serviciilor descentralizate ale administrației publice centrale în domeniile prevenirii și stingerii incendiilor, apărării civile și sănătății populației, prevăzute de lege;

– reprezentanți ai altor instituții emitente de avize și acorduri relevante, după caz.

Atribuții ale Comisiei de Acord Unic:

– primește prin intermediul secretariatului comisiei, documentațiile tehnice de avizare specifice, depuse în format electronic;

– analizează documentațiile în conformitate cu legislația specifică în vederea emiterii avizelor / acordurilor;

– în situațiile în care emitenții de avize/acorduri consideră necesare completări sau modificări ale documentației, Comisia de Acord Unic în vederea emiterii avizelor şi acordurilor necesare autorizării executării lucrărilor de construcţii analizează solicitările în cauză și modul în care acestea infuențează condițiile tehnice impuse prin alte avize/acorduri și conduc la modificarea soluției, comunicând aceste aspecte atât solicitantului, cât și avizatorilor afectați;

– transmite secretariatului atât avizele obținute prin Comisia de Acord Unic în vederea emiterii avizelor şi acordurilor necesare autorizării executării lucrărilor de construcţii, cât şi propunerea de acord unic, în vederea informării solicitantului și continuării procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construire.

Secretariatul Comisiei de Acord – atribuții principale:

– preia documentațiile și verifică respectarea condițiilor impuse în certificatul de urbanism depus de solicitanți. În situația în care documentația depusă nu respectă cerințele urbanistice care să permită continuarea procedurii de avizare-autorizare, returnează solicitantului documentația neconformă. În situația respectării condițiilor urbanistice, transmite documentațiile de avizare, prin intermediul punctului unic de contact http://www.edirect.e-guvernare.ro, către fiecare reprezentant al avizatorilor menționat în certificatul de urbanism;

– urmărește emiterea avizelor în termenul prevăzut de lege, iar în cazul depășirii acestora sesizează Inspectoratul de Stat în Construcții în vederea aplicării sancțiunilor, conform legislaţiei în vigoare;

– transmite solicitantului avizele obținute prin intermediul Comisiei de Acord Unic în vederea emiterii avizelor şi acordurilor necesare autorizării executării lucrărilor de construcţii, în vederea continuării procedurii.

Comisia de Acord Unic va funcționa în baza unui Regulament de organizare și funcționare aprobat prin Dispoziție a președintelui Consiliului Județean Alba, după aprobarea Hotărârii privind înființarea acesteia. Regulamentul de organizare și funcționare al C.A.U. va include și Protocolul de colaborare cadru încheiat cu autoritățiile, instituțiile și alte entități avizatoare

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ministrul Sănătății: 87% din noile cazuri de COVID-19 şi 91% din decesele provocate de boală sunt la persoane nevaccinate

Publicat

Ministrul Sănătăţii, Ioana Mihăilă, a declarat că 87% din noile cazuri de infectare cu SARS-CoV-2 apărute în România în ultimele patru săptămâni și 91% din decese au fost înregistrate în rândul persoanelor nevaccinate.

„Când spunem că valul 4 e al nevaccinaţilor, ne referim la cine va fi mai afectat de acest val 4, iar persoanele nevaccinate au risc mult, mult mai mare de a dezvolta forme de boală care să necesite internare sau există riscul de deces mult mai mare la acele persoane care sunt nevaccinate. Uitându-ne pe ce s-a întâmplat în ultimele patru săptămâni în România, observăm că 87% din noile cazuri, chiar dacă nu au fost atât de multe, sunt ale nevaccinaţilor.

87% din cazurile de noi infectări au fost la persoane nevaccinate şi 91% din decese au apărut la persoane nevaccinate, deci cred că nu mai trebuie să existe urmă de îndoială că vaccinaţii vor fi protejaţi, nevaccinaţii sunt încă expuşi riscului”, a spus ministrul la B1 TV, relatează Agerpres.

Mihăilă a explicat că lucrurile nu vor merge la fel ca în timpul valului 3, în sensul că, deşi ar putea exista un număr mare de infectări, dacă persoanele care se infectează sunt vaccinate, ele vor face forme uşoare sau foarte uşoare de boală.

În context, ministrul a dat exemplul Marii Britanii, arătând că, acum, numărul de cazuri de infectare înregistrat aici este asociat cu un număr foarte redus de spitalizări şi de decese.

„În acest moment, lucrurile încă arată bine, dar numărul cazurilor de infecţie cu COVID-19 este în creştere. Săptămâna aceasta am primit un raport de la INSP unde au fost prezentate 4 scenarii în funcţie de rapiditatea cu care creşterea aceasta a cazurilor se poate instala, iar în scenariul pesimist (…) ne putem aştepta la o creşte rapidă a cazurilor, ajungând până în 15 septembrie să avem peste 1.500 de noi cazuri pe zi.

Raportul INSP calculează şi nevoile de resurse în ceea ce priveşte numărul paturilor. Se estimează că în plin val 4 pandemic s-ar putea să fie nevoie de 500, 500 şi ceva de paturi de terapie intensivă. (…)

Cred că fiecare bolnav contează, cred că fiecare nou infectat care putea să nu se infecteze, cred că fiecare persoană care moare şi putea să nu moară în contextul în care acum avem vaccin contează, pentru că din acei 1.500 s-ar putea să fie cineva apropiat nouă”, a mai spus Ioana Mihăilă.

sursa: agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate