Actualitate
Taxă pentru vacanțele românilor în străinătate, propusă de FPTR. Reacțiile organizațiilor din domeniu
Aplicarea unei taxe pe vacanțele românilor în străinătate, anunțată ca inițiativă de către Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), a generat reacții din partea celorlalte organizații din domeniu.
FPTR a precizat, marți, că susține înființarea Organizației de Management al Destinației la nivel național, pentru a susține ”promovarea dinamică și sustenabilă a României”. Obiectivul este ca, în următorii 4-5 ani, contribuția turismului la PIB să ajungă la 8-10%.
”Avem în vedere posibilitatea de a obține anual aproximativ 15 milioane de euro annual pentru promovarea turismului; aceste fonduri vor fi puse la dispoziția OMD național prin introducerea unei taxe speciale de promovare. În prezent, analizăm posibilitatea ca această taxă să fie percepută ca o sumă fixă pentru întregul sejur sau ca o cotizație pentru fiecare zi de călătorie pentru cetățenii români.
Taxa de promovare turistică va fi colectată de către agențiile de turism, platformele de rezervări și alți intermediari similari, fiind apoi virată lunar în contul OMD, într-un mod similar cu colectarea taxei special de promovare – denumită și taxa de stațiune sau city tax, de către unitățile de cazare”, a comunicat FPTR.
Potrivit sursei citate, se analizează un proiect mai vechi ce propune instituirea unei taxe de 1 euro pentru fiecare bilet de avion vândut pentru zborurile către destinații externe.
Reacția Alianței pentru Turism
Alianţa pentru Turism (APT), platformă care reuneşte 24 de organizaţii profesionale, patronale şi asociative din domeniul turismului, dezaprobă ferm propunerea formulată de o federaţie patronală din acest domeniu cu privire la introducerea unei taxe pe vacanţele efectuate în străinătate de către cetăţenii români.
„Astăzi, de Ziua Mondială a Turismului, un domeniu clădit pe încredere şi libertatea de călătorie, considerăm că soluţiile pentru dezvoltarea turismului românesc rezidă în creşterea calităţii serviciilor oferite, dezvoltarea infrastructurii şi mai ales investiţia în promovarea imaginii.Conform datelor statistice, turismul a adus în 2019, înainte de pandemie, aproximativ 9 miliarde de euro la PIB-ul României, procent care poate şi trebuie să crească dacă premisele de mai sus sunt îndeplinite.
Legislaţia învechită şi care nu mai ţine cont de realităţile digitale în care trăim, practica turismului la negru sau la gri, lipsa unei Organizaţii Naţionale de Management al Destinaţiei care să poată dezvolta proiecte multianuale cu bugete clare, independente de mişcările politice sunt tot atâtea elemente care pun piedică dezvoltării turismului românesc”, se arată într-un comunicat transmis miercuri de organizaţia menţionată.
Potrivit sursei citate, unitatea industriei turismului este un factor cheie pentru coeziunea propunerilor şi acţiunilor de promovare şi dezvoltare a turismului.
În tot acest context, asocierea tuturor organizaţiilor care activează în turism cu propunerea unei singure federaţii este injustă şi nu corespunde realităţii.
ANAT: propunerea este absurdă
Prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, a declarat că propunerea FPTR de a impune o taxă asupra turiştilor români care călătoresc în afara ţării, sub pretextul promovării României, este „absurdă” şi are ca model turistic Coreea de Nord, Afganistan sau România comunistă.
„Ca om de turism cu experienţă de peste 35 de ani iau act cu surprindere şi indignare de propunerea absurdă a Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (…) de a impune o taxă asupra turiştilor români care călătoresc în afara ţării, taxă sugerată sub pretextul promovării României. Această idee este complet nejustificată şi anticoncurenţială. Mentalitatea comunistă a unor hotelieri din România, care se concentrează exclusiv pe creşterea preţurilor, şi nu pe îmbunătăţirea calităţii serviciilor, reprezintă o insultă la adresa industriei turismului şi a turiştilor români. Aceşti hotelieri par să dorească să închidă turiştii români în ţară, forţându-i să se cazeze în hoteluri scumpe şi neîngrijite. Este inacceptabil să se sugereze că acesta ar fi modelul de dezvoltare pentru turismul românesc”, a precizat Burcea, într-un comunicat, potrivit Agerpres.
Nici alte asociații nu susțin propunerea
Totodată, Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România (FPIOR) a anunţat, miercuri, că se disociază ferm de propunerea Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), de impunere a unei taxe de promovare a turismului din România, pentru turiştii români care călătoresc în afara ţării noastre.
„Nu am făcut parte din nici un grup de discuţii sau întâlniri pe aceasta temă şi nu susţinem, în nici o variantă, o asemenea propunere. FPIOR reprezintă mii de operatori Horeca din 18 judeţe ale României – destinaţii turistice româneşti şi susţine şi promovează interesele industriei ospitalităţii din România – dar libera circulaţie a cetăţenilor români este un drept fundamental si care nu poate fi „amendat” sau sancţionat. Destinaţiile de vacantă româneşti trebuie să concureze între ele în preferinţele românilor şi se află în mod liber şi necondiţionat în concurenţă cu destinaţiile externe.
Nu putem sancţiona turistul român pentru că alege Turcia sau Grecia, în timp ce autorităţile locale şi centrale şi chiar şi unii dintre operatorii privaţi nu reuşesc să coaguleze strategii de dezvoltare şi promovare a turismului în destinaţiile româneşti şi – mai grav, o strategie la nivel naţional”, a spus Valentin Şoneriu, preşedintele FPIOR.
La rândul său, Corina Martin, secretar general al FPIOR a subliniat că turistul român nu trebuie sancţionat pentru ineficienţa statului de a atrage turişti în ţara noastră.
„Inadmisibil, să ne gândim să sancţionăm turistul roman pentru ineficienţa statului de a atrage turişti în România. Ne opunem categoric unei asemenea propuneri!”, a adăugat Corina Martin.
Precizările ministrului Economiei
Ministrul Economiei, Ştefan Radu Oprea, a făcut precizări, pe rețeaua de socializare
”Spun public că în cadrul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului NU s-a discutat o astfel de idee și NU a fost vreodată „găsită” o astfel de soluție pentru finanțarea imaginii României în exterior pentru atragerea turiștilor străini.
Campaniile de promovare a României ca destinație turistică sunt finanțate din bugetul MEAT. Astăzi (marți – n.r.) este ultima zi de campanie pe străzile din Paris, va urma încă o campanie în Marea Britanie la BBC”.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News