Actualitate
Timbrul de mediu, declarat ilegal de Curtea Europeană de Justiție. România, datoare 1,4 miliarde de euro celor care au plătit taxa
Taxa pe care proprietarii de autovehicule înmatriculate pentru prima dată în România au plătit-o din anul 2013 și până astăzi, respectiv timbrul de mediu, a fost declarată ilegală joi, 9 iunie, printr-o hotărâre definitivă a Curții Europene de Justiție. Decizia le dă dreptul proprietarilor români de mașini care au plătit această taxă să își ceară banii înapoi.
Hotărârea pronunțată joi, 9 iunie, de Curtea Europeană de Justiție este în cauza C-586/14 Budișan, care se referea la un caz din Cluj, în care proprietarul unei mașini a trebuit să plătească autorităților române suma de 5.300 RON (aproximativ 1.193 de euro) cu titlu de timbru de mediu pentru autovehicule (denumit în continuare „timbrul de mediu”), astfel cum este prevăzut de OUG nr. 9/2013.
Considerând că OUG nr. 9/2013 este incompatibilă cu articolul 110 TFUE, Budișan a sesizat Tribunalul Cluj cu o cerere prin care solicită obligarea Administrației Județene a Finanțelor Publice Cluj să îi restituie suma percepută cu titlu de timbru de mediu. Tribunalul Cluj a respins această acțiune. În opinia acestei instanțe, OUG nr. 9/2013 ar fi conformă cu dreptul Uniunii, din moment ce nu ar discrimina produsele importate în raport cu produsele naționale, indiferent dacă sunt noi sau de ocazie. Reclamantul din litigiul principal a formulat atunci recurs la instanța de trimitere.
Curtea de Apel Cluj a hotărât mai apoi să suspende judecarea cauzei și să adreseze Curții următoarele întrebări preliminare:
„1) Având în vedere dispozițiile OUG nr. 9/2013 și obiectul [timbrului de mediu], este necesar să se considere că articolul 110 din TFUE trebuie interpretat ca opunându‑se instituirii de către un stat membru UE a unei taxe pentru emisii poluante, aplicabilă în momentul înmatriculării autovehiculelor provenite dintr‑un alt stat UE, taxă care nu se aplică la înmatricularea cu ocazia transferul[ui] dreptului de proprietate asupra autovehiculelor interne pentru care a fost achitată deja o astfel de taxă sau una similară, în condițiile în care valoarea acestei taxe reziduale încorporată în valoarea autovehiculelor de pe piața internă este inferioară noii taxe?
2) Având în vedere dispozițiile OUG nr. 9/2013 și obiectul [timbrului de mediu], este necesar să se considere că articolul 110 din TFUE trebuie interpretat ca opunându‑se instituirii de către un stat membru UE a unei taxe pentru emisii poluante, aplicabilă în momentul înmatriculării autovehiculelor provenite dintr‑un alt stat UE, taxă care se plătește pentru autovehiculele interne doar la transferul dreptului de proprietate asupra unui astfel de autovehicul, cu rezultatul că un autovehicul extern nu poate fi folosit fără plata taxei, în timp ce un autovehicul intern poate fi folosit nelimitat în timp fără plata taxei până la momentul și dacă se realizează un transfer al dreptului de proprietate asupra autovehiculului respectiv, urmat de înmatricularea noului proprietar?”
Potrivit Curții Europene de Justiție, „în ceea ce privește repercusiunile economice care pot decurge dintr-o incompatibilitate cu articolul 110 TFUE a regimului de taxare instituit prin OUG nr. 9/2013, guvernul român a prezentat o estimare potrivit căreia restituirea cu dobândă a sumelor percepute cu titlu de taxe pentru înmatricularea vehiculelor s-ar ridica la 6.504.429.857,47 RON (aproximativ 1.448.341.039 de euro). Restituirea unor asemenea sume ar avea drept consecință o creștere cu 0,9% a deficitului bugetar al statului român prevăzut pentru anul 2015, care ar trece de la 1,83% la 2,7% din PIB”.
Curtea Europeană de Justiție a declarat că „articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că:
– nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru și autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în același stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă
– se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”.
Hotărârea poate fi consultată aici.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
skayboy
sâmbătă, 11.06.2016 at 15:17
ok, si asta rezulta ca daca eu am un auto la care trebuia sa ii platesc timbrul de mediu pana in momentul de fata, de azi nu il mai platesc, cum procedez mai multe info , va rog ?