Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

TRANSALPINA: Sesizare la DNA de la corpul de control al premierului pentru pagube de aproape 100 de milioane de euro la bugetul de stat


Publicat

transalpinaAplicarea contractului de modernizare pentru cea mai înaltă și mai spectaculoasă șosea din România, Transalpina, care trece și prin județul Alba, va ajunge în atenția DNA. După cum transmite Guvernul într-un comunicat de presă, corpul de control al premierului a stabilit pagube în total de peste 430 milioane lei (aproximativ 100 milioane euro) la bugetul statului, prin nerespectarea unor prevederi legale.

În sinteza raportului de control în legătură cu obiectivul de investiții “Modernizare DN67C Bengeşti – Sebeş” (148 kilometri) se arată că au fost făcute verificări la entităţile publice implicate în iniţierea, elaborarea, avizarea, prezentarea şi adoptarea HG 1141/2008 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi HG 1423/2008 privind modificarea hotărârii anterioare.

DN 67 C – Transalpina aparţine proprietăţii publice a statului şi a fost încadrat în categoria drumurilor naţionale secundare, întrucât a înregistrat o intensitate redusă a traficului, se arată în documentul citat. Pe un sector de 45 km din acest drum naţional, în perioada 2008-2014, nu a fost asigurată deszăpezirea sau combaterea poleiului pentru sezonul de iarnă (1 noiembrie – 31 martie) întrucât cheltuielile necesare menţinerii în stare de vizibilitate erau mai mari decât cele produse prin devierea circulaţiei pe rute ocolitoare.

Potrivit dispoziţiilor legale, modernizarea drumurilor naţionale se finanţează, de regulă, prin fonduri alocate de la bugetul de stat şi doar prin excepţie din veniturile proprii ale CNADNR SA.

Repartizarea şi gestionarea fondurilor destinate modernizării drumurilor naţionale a fost stabilită în competenţa Ministerului Transporturilor, cu condiţia elaborării în prealabil a unor programe anuale şi de perspectivă.

În ceea ce priveşte dispoziţia dată în 2008 de ministrul Transporturilor la acea vreme, Ludovic Orban, cu privire la „executarea lucrărilor de reabilitare a DN 67 C în sistem credit-furnizor”, corpul de control al premierului a constatat că acesta a dispus conducerii CNADNR realizarea şi finanţarea obiectivului de investiţii pe baza unui împrumut primit de constructor de la o instituţie de credit pe o perioadă determinată. Creditul urma să fie rambursat ulterior de CNADNR cu plata costurilor suplimentare de finanţare. În opinia reprezentanţilor corpului de control, Ludovic Orban a „creat premisele pentru majorarea preţului contractului” de proiectare şi executare a lucrărilor” prin includerea unor costuri suplimentare de finanţare rezultate din rambursarea ulterioară a creditului-furnizor.

În 5 septembrie 2008, reprezentanţii CNADNR şi Nelu Iordache, reprezentantul legal al Romstrade SRL au încheiat contractul de lucrări nr. 617 pentru proiectarea şi execuţia modernizării Transalpina, în sistem de finanţare „credit-furnizor” la preţul de 1.231.210.293,41 lei fără TVA, din care 472.287.066,13 lei costuri aferente.

CNADNR a achitat prin ordin de plată de la bugetul de stat suma de 49.994.542,18 lei cu TVA şi a emis bilete de ordin în euro, în valoare totală de 320.367.329.99 euro cu TVA, cu data scadentă în perioada 31 martie 2011 – 31 decembrie 2015.

Pentru finanţarea în sistem „credit-furnizor” a lucrărilor executate în perioada octombrie 2008-iulie 2012, reprezentanţii CNADNR au plătit, prin emiterea de bilete le ordin, costuri suplimentare de 388.725.108,53 lei (91.050.170,45 euro). Aceste costuri reprezintă pagubă cauzată bugetului general consolidat al statului prin bugetul CNADNR, se arată în document.

De asemenea, se mai precizează că în 2008, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a promovat un proiect de memorandum cu tema „Susţinerea dezvoltării zonelor cu potenţial turistic din punct de vedere al infrastructurii rutiere, prin Programul <Drumuri către destinaţii turistice>, în vederea obţinerii unei finanţări de la bugetul de stat, în care a fost inclusă şi modernizarea Transalpina. Ministerul Economiei şi Finanţelor nu a susţinut proiectul, argumentând că programul ar fi avut ca efect majorarea cheltuielilor bugetare şi a deficitului bugetar.

În 18 septembrie 2008 a fost adoptată HG 1141, privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea DN67C, proiect inclus pe lista suplimentară a agendei de lucru a Guvernului, la solicitarea formulată de Ludovic Orban. Hotărârea a fost publicată în Monitorul Oficial din 2 octombrie 2008 şi prevede că „finanţarea obiectivului se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor”, însă nu a avut avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit sursei citate. În acelaşi document se arată că a fost totuşi contrasemnată de secretar de stat Septimiu Buzaşu şi ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.

În cazul lui Buzaşu, nu a fost emis vreun act administrativ pentru preluarea atribuţiilor ministrului Transporturilor de către acesta, pentru data la care a fost adoptată HG amintită.

În ceea ce priveşte semnarea proiectului de HG de către Varujan Vosganian, corpul de control a constatat că s-a făcut contrar dispoziţiilor legale şi procedurii interne a Ministerului Economiei şi Finanţelor, ce presupune o analiză a actului normativ de către specialiştii autorităţii publice respective.

În şedinţa de Guvern din 4 noiembrie 2008, a fost adoptată HG 1423/2008, document înscrisă tot pe lista suplimentară a agendei de lucru a Guvernului, la solicitarea secretarului de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Barna Tanczos, tot fără să existe act administrativ pentru preluarea atribuţiilor ministrului de către acesta pentru data respectivă.

Hotărârea prevede modificarea HG 1141 într-un interval mai mic de două luni de la data adoptării, fiind completare sursele de finanţare pentru modernizarea „Transalpina” prin includerea veniturilor proprii ale CNADNR şi a altor surse legal constituite.

Hotărârea a fost adoptată fără să aibă aviz de la Ministerul Economiei şi Finanţelor, cu încălcarea dispoziţiilor legale.

CNADNR a achitat prin ordin de plată de la bugetul de stat suma de 49.994.542,18 lei, ce reprezintă pagubă cauzată bugetului de stat, în opinia corpului de control al premierului. Motivul: a fost alocată în baza unor hotărâri de Guvern adoptate cu încălcarea dispoziţiilor legale.

Având în vedere că paguba depăşeşte un milion de euro, corpul de control al primului ministru va sesiza DNA, în vederea cercetării posibilelor fapte de natură penală.

Sinteza concluziilor corpului de control al premierului a fost înregistrată în data de 30 martie 2015.

Vezi documentul integral:  Sinteza incalcari prevederi legale Transalpina

Despre modernizarea Transalpina

Romstrade, firma omului de afaceri Nelu Iordache, a abandonat lucrările de pe Transalpina în urmă cu trei ani, pentru că societatea a intrat în insolvență. Constructorul nu a asigurat însă conservarea lucrărilor, iar drumul s-a degradat.

CNADNR a calculat anul trecut prejudiciul produs în cazul nefinalizării lucrărilor la Transalpina şi a dat în judecată constructorul, firma Romstrade, aflată în insolvenţă. Potrivit directorului Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Narcis Neaga, paguba cauzată de nerezilierea la timp a contractului cu firma are trebuia să modernizeze DN 67 C Transalpina este de aproximativ 100 de milioane de euro. În noiembrie 2014, a spus că, pentru prima dată în cadrul instituţiei, vor fi făcute calcule şi pentru pierderile suportate de proprietarii de pensiuni din zonă.

Contractul de execuție lucrări de „Modernizare DN67C Bengești — Sebeș, km 0+000 — km 148+414″ încheiat între CNADNR SA și SC ROMSTRADE SRL a fost suspendat încă din 5 octombrie 2012, în prezent antreprenorul SC ROMSTRADE SRL fiind în insolvență.

Citește și TRANSALPINA: Prejudiciu de 100 de milioane de euro pe şoseaua dintre Sebeş şi Novaci. Se vor calcula şi pagubele proprietarilor de pensiuni

Premierul Victor Ponta a declarat în octombrie 2014, într-o vizită de lucru pe DN 66-Defileul Jiului, că trebuie găsită o soluție pentru ca DN 67 C Transalpina să treacă din administrarea firmei Romstrade în administrarea CNADNR.

El a afirmat atunci că Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor, pe vremea căruia s-a semnat contractul cu Romstrade pentru modernizarea Transalpinei, ar trebui să fie tras la răspundere juridic. „La Transalpina o să trebuiască să găsim o soluție legală pentru că în acest moment drumul nu este al CNADNR, drumul este al companiei Romstrade, care este în faliment, și practic pe cine să sancționăm, pe domnul Iordache, care nu știu dacă e liber sau nu acum, dar important este că, din punct de vedere juridic, CNADNR nu a recepționat și nici nu avea cum să recepționeze și atunci trebuie să găsim soluția legală prin care să treacă din nou la CNADNR și să facă lucrările de protecție necesară pentru că e un drum foarte periculos. E și cel mai frumos drum din România, dar nefiind finalizat după acel contract îngrozitor semnat de ministrul Ludovic Orban, pentru care încă nu a răspuns juridic, deși ar trebui, ca de obicei o să reparăm noi ce au stricat alții”, a afirmat premierul.

Citește și Ion Ţiriac, dezamăgit de starea drumului pe TRANSALPINA. Primarul din Şugag spune că se circulă în condiţii de şantier

Conform CNADNR, Ordinul de Începere a execuției lucrărilor a fost emis în data de 22.09.2008. Antreprenorul SC ROMSTRADE SRL nu a respectat termenul contractual de 18 luni prevăzut. Pe parcursul derulării contractului, Antreprenorul nu a demonstrat că are capacitatea tehnică de a finaliza lucrările de modernizare în termenele stabilite.

În data de 5.10.2012, CNANDR SA a suspendat lucrările. În vederea rezilierii contractului de lucrări, CNADNR SA a demarat proces de evaluare a lucrărilor executate din punct de vedere cantitativ și calitativ.

Potrivit CNADNR, sectorul de drum nu a fost echipat de către constructorul SC ROMSTRADE SRL cu elementele de siguranță obligatorii (parapeți de siguranță, semnalizare verticală, marcaj rutier). Astfel, în cazul unor condiții dificile meteo-rutiere, acest sector de drum prezintă un grad sporit de risc pentru toți participanții la trafic.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

ITM Alba: Amenzi de 10.000 de lei și cinci avertismente date de inspectori, după controale la firme din județ

Publicat

Inspectorii de muncă din Alba au dat amenzi de 10.000 de lei, în urma controalelor derulate săptămâna trecută la firme din județ.

În perioada 26 – 29 aprilie, în domeniul relaţiilor de muncă au fost verificate 16 de firme, cu un număr total de 510 de salariați. Au fost depistate 29 de nereguli și date 4 sancțiuni, respectiv trei avertismente și o amendă în cuantum de 2.000 de lei.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

  • netransmiterea în termenul legal a elementelor referitoare la încadrarea în muncă a salariaților;
  • neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă, anuale;
  • neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
  • neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;
  • netransmiterea în termenul legal în Revisal a modificărilor intervenite în executarea contractelor individuale de muncă;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost verificați 4 de angajatori și găsite 4 nereguli. Inspectorii au aplicat 2 avertismente și 2 amenzi în valoare de 8.000 de lei.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

  • lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
  • lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
  • lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
  • lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
  • organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
  • lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
  • desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Turul României la ciclism începe în 31 august. Traseul include și obiective din județul Alba

Publicat

Federația Română de Ciclism a anunțat miercuri că „Turul României”, una dintre cele mai prestigioase curse de ciclism din sud-estul Europei și cel mai important eveniment ciclist internațional din țară în acest an, se va desfășura în perioada 31 august – 5 septembrie, pe un traseu de peste 800 de km.

Acesta include și obiective din județul Alba.

Potrivit organizatorilor, Federația Română de Ciclism, alături de Ministerul Tineretului și Sportului, cea de-a 54-a ediție a competiției își propune să alinieze la start aproximativ 120 de cicliști, pe un traseu nou pentru Turul României, care evidențiază monumente istorice ale României.

Plutonul va avea de parcurs un traseu de peste 800 km, trecând pe lângă câteva dintre cele mai impresionante monumente istorice ale țării, precum Cetatea Devei, cetatea Sarmizegetusa Regia, castelul Corvinilor, Cetatea Făgărașului, castelul Bran, Cetatea dacică de la Căpâlna, dar și câteva dintre cele mai renumite biserici fortificate din Transilvania.

Turul României va debuta și în acest an cu o cursă-prolog în Timișoara, pe data de 31 august, aceasta fiind urmată de 5 etape:

Etapa 1 (1 septembrie): Timișoara – Lugoj Caransebeș – Hațeg – Hunedoara – Deva
Etapa 2 (2 septembrie): Deva – Orăștie – Sebeș – Poiana Sibiului – Gura Râului – Păltiniș
Etapa 3 (3 septembrie): Sibiu – Agnita – Făgăraș – Poiana Mărului – Zărnești – Bran – Brașov
Etapa 4 (4 septembrie): Brașov – Cheia – Ploiești – București
Etapa 5 (5 septembrie): circuit în București

Potrivit organizatorilor, configurația traseului din acest an reprezintă o premieră pentru Turul României, cea mai așteptată etapă fiind cea din 2 septembrie, aceasta fiind desemnată și Etapa Regină, cel mai dificil traseu prin prisma cățărărilor spre Păltiniș.

În ceea ce privește echipele participante, Federația Română de Ciclism estimează un număr de circa 20 de echipe prezente la Turul României, printre cele care și-au exprimat deja interesul fiind și Bardiani CSF Faizanè (Italia), Delko (Franța, echipă din care face parte și Eduard Grosu, campionul Turului României 2020), Felbermayr – Simplon Wels (Austria) și Wildlife Generation Pro Cycling (SUA, echipă din care face parte și ciclistul român Serghei Țvetcov).

Asemenea altor competiții cicliste europene care își continuă tradiția – Turul Italiei, Turul Franței etc., și Turul României va fi organizat anul acesta respectând un set de reguli stricte privind măsurile sanitare redactat în concordanță cu reglementările Uniunii Cicliste Internaționale, Guvernului României și Ministerului Sănătății.

 

Citeste mai mult
Publicitate

CUGIR

Peste 3,6 kilometri de străzi din orașul Cugir vor fi reabilitate și modernizate. Valoarea investiției

Publicat

Mai multe străzi din orașul Cugir urmează să fie reabilitate, printr-o investiție de peste 5,8 milioane de lei.

Lungimea totală a infrastructurii rutiere și pietonale care urmează să fie modernizată este de peste 3,6 kilometri.

În cadrul proiectului se vor executa, de asemenea, lucrări de amenajare a unor spații verzi, de canalizație, de evacuare a apelor pluviale. 

Primăria Cugir a lansat miercuri în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii de proiectare tehnică și execuție lucrări în cadrul proiectului „Revitalizarea și îmbunătățirea calității vieții din zona urbană arondată școlii Iosif Pervain”, respectiv „Modernizare străzi arondate Școlii Iosif Pervain – Cugir”.

Valoarea totală estimată este de 5.816.341,31 de lei, fără TVA. 

Prin realizarea acestui proiect, se urmărește să se asigure accesibilizarea unor zone cu potețial la nivel de regiune, unde condițiile economice au împiedicat dezvoltarea regională, economisirea timpului și a carburanților și reducerea costurilor de operare a autovehiculelor.

Investiția cuprinde modernizarea infrastructurii rutiere pe o lungime totală de 3.651 m, inclusiv a infrastructurii destinate traficului pietonilor.

Pe lângă necesitatea rezolvării problemelor de natură socio-economică, dezvoltarea durabilă şi creşterea standardelor de viaţă în cadrul orasului Cugir sunt dependente inclusiv de îmbunătăţirea ofertei educaţionale, nivelul de educație mai ridicat al populației fiind o condiție esențială pentru o creștere inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii, de oferirea unor posibilităţi de petrecere a unui timp liber de calitate, de îmbunătățirea condițiilor de locuire pentru grupurile vulnerabile, dar şi de îmbunătăţirea calităţii şi a aspectului infastructurii publice urbane.

Concret, prin proiect se vor implementa următoarele măsuri:

1. Lucrări de modernizare pe următoarele străzi (în lungime totală de 3.651 de metri): strada Ștefan Octavian Iosif (357 mp), strada 8 Martie (773 mp), strada Zorilor (1.794 mp), strada 1 Iunie (529 mp), strada Arieșului tr. 1 (290 mp), strada Arieșului tr. 2 (440 mp), strada George Enescu (1.551 mp), strada Mihai Eminescu (285 mp), strada Scăunel (966 mp), strada Simion Bărnuțiu (6.516 mp), strada Bradului tr. 1 (428 mp), strada Bradului tr. 2 (448 mp). Suprafața totală supusă reabilitării este de 14.377 mp.

2. Construire / extindere / modernizare / reabilitare trotuare în suprafață totală de 9.840 mp. Vor fi vizate trotuarele de pe aceleași străzi pe care se va reabilita carosabilul.

3. Spații verzi construite / extinse / modernizate / reabilitate în suprafață de 6.694 mp. Vor fi vizate spațiile verzi de pe următoarele străzi: strada Simion Bărnuțiu (1.873 mp), strada Ștefan Octavian Iosif (206 mp), strada Arieșului tr. 1 (113 mp), strada Arieșului tr. 2 (170 mp), strada Scăunel (1.533 mp), strada 8 Martie (1.372 mp), strada George Enescu (336 mp), strada Zorilor (1.090 mp).

Amenajarea spațiilor verzi adiacente se va face prin delimitarea de partea carosabilă cu borduri de beton.

4. Evacuarea apelor pluviale – lungimea canalizării pluviale va fi de 3.247 mp și se amenajează pe străzile: strada Ștefan Octavian Iosif (87 m), strada 8 Martie (172 m), strada Zorilor (315 m), strada 1 Iunie (175 m), strada Arieșului tr. 1 (241 m), strada Scăunel (480 m), strada Simion Bărnuțiu (1.557 m), strada Bradului tr. 1 (77 m), strada Bradului tr. 2 (149 m).

5. Lucrări de canalizație în lungime totală de 3.651 m

6. Lungimea rețelei de alimentare cu apă este de 1.124 m

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Ministrul Sănătății, despre diferențele din raportările morților COVID, sesizate de Vlad Voiculescu:” Sunt un pic mai mari”

Publicat

Ioana Mihăilă vorbește despre cauza diferențelor de raportare a morților COVID scoase la iveală de Vlad Voiculescu. „Diferențele sunt, însă, un pic mai mari”, spune ministrul Sănătății.

Întrebată despre raportul preliminar al comisiei care verifică raportarea morților de COVID, Mihăilă spune că a scos la iveală diferențe, dar nu vrea să spună cifre pentru că diferențele sunt în continuare analizate: „sunt luate cazurile individuale așa încât să ne asigurăm că ce apare ca diferență este clar confirmat sau infirmat ca deces cauzat de infecția cu COVID-19 și aștept raportul în data de 7 mai”.

Întrebată, mai departe, de unde ar fi putut proveni aceste diferențe, Mihăilă a răspuns: „singura cauză care a fost evocată a fost o eroare de raportare în Corona-forms, unde la rubrica de decese nu a fost completat, ci a fost completat decesul la comentarii.

Aceasta este o eroare care a apărut în aproximativ 1.000 de cazuri și a fost singura eroare care a fost raportată de către această comisie. Diferențele sunt, însă, un pic mai mari, motiv pentru care trebuie să venim cu niște analize suplimentare”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate