Economie
TRANSALPINA: Sesizare la DNA de la corpul de control al premierului pentru pagube de aproape 100 de milioane de euro la bugetul de stat
Aplicarea contractului de modernizare pentru cea mai înaltă și mai spectaculoasă șosea din România, Transalpina, care trece și prin județul Alba, va ajunge în atenția DNA. După cum transmite Guvernul într-un comunicat de presă, corpul de control al premierului a stabilit pagube în total de peste 430 milioane lei (aproximativ 100 milioane euro) la bugetul statului, prin nerespectarea unor prevederi legale.
În sinteza raportului de control în legătură cu obiectivul de investiții “Modernizare DN67C Bengeşti – Sebeş” (148 kilometri) se arată că au fost făcute verificări la entităţile publice implicate în iniţierea, elaborarea, avizarea, prezentarea şi adoptarea HG 1141/2008 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi HG 1423/2008 privind modificarea hotărârii anterioare.
DN 67 C – Transalpina aparţine proprietăţii publice a statului şi a fost încadrat în categoria drumurilor naţionale secundare, întrucât a înregistrat o intensitate redusă a traficului, se arată în documentul citat. Pe un sector de 45 km din acest drum naţional, în perioada 2008-2014, nu a fost asigurată deszăpezirea sau combaterea poleiului pentru sezonul de iarnă (1 noiembrie – 31 martie) întrucât cheltuielile necesare menţinerii în stare de vizibilitate erau mai mari decât cele produse prin devierea circulaţiei pe rute ocolitoare.
Potrivit dispoziţiilor legale, modernizarea drumurilor naţionale se finanţează, de regulă, prin fonduri alocate de la bugetul de stat şi doar prin excepţie din veniturile proprii ale CNADNR SA.
Repartizarea şi gestionarea fondurilor destinate modernizării drumurilor naţionale a fost stabilită în competenţa Ministerului Transporturilor, cu condiţia elaborării în prealabil a unor programe anuale şi de perspectivă.
În ceea ce priveşte dispoziţia dată în 2008 de ministrul Transporturilor la acea vreme, Ludovic Orban, cu privire la „executarea lucrărilor de reabilitare a DN 67 C în sistem credit-furnizor”, corpul de control al premierului a constatat că acesta a dispus conducerii CNADNR realizarea şi finanţarea obiectivului de investiţii pe baza unui împrumut primit de constructor de la o instituţie de credit pe o perioadă determinată. Creditul urma să fie rambursat ulterior de CNADNR cu plata costurilor suplimentare de finanţare. În opinia reprezentanţilor corpului de control, Ludovic Orban a „creat premisele pentru majorarea preţului contractului” de proiectare şi executare a lucrărilor” prin includerea unor costuri suplimentare de finanţare rezultate din rambursarea ulterioară a creditului-furnizor.
În 5 septembrie 2008, reprezentanţii CNADNR şi Nelu Iordache, reprezentantul legal al Romstrade SRL au încheiat contractul de lucrări nr. 617 pentru proiectarea şi execuţia modernizării Transalpina, în sistem de finanţare „credit-furnizor” la preţul de 1.231.210.293,41 lei fără TVA, din care 472.287.066,13 lei costuri aferente.
CNADNR a achitat prin ordin de plată de la bugetul de stat suma de 49.994.542,18 lei cu TVA şi a emis bilete de ordin în euro, în valoare totală de 320.367.329.99 euro cu TVA, cu data scadentă în perioada 31 martie 2011 – 31 decembrie 2015.
Pentru finanţarea în sistem „credit-furnizor” a lucrărilor executate în perioada octombrie 2008-iulie 2012, reprezentanţii CNADNR au plătit, prin emiterea de bilete le ordin, costuri suplimentare de 388.725.108,53 lei (91.050.170,45 euro). Aceste costuri reprezintă pagubă cauzată bugetului general consolidat al statului prin bugetul CNADNR, se arată în document.
De asemenea, se mai precizează că în 2008, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a promovat un proiect de memorandum cu tema „Susţinerea dezvoltării zonelor cu potenţial turistic din punct de vedere al infrastructurii rutiere, prin Programul <Drumuri către destinaţii turistice>, în vederea obţinerii unei finanţări de la bugetul de stat, în care a fost inclusă şi modernizarea Transalpina. Ministerul Economiei şi Finanţelor nu a susţinut proiectul, argumentând că programul ar fi avut ca efect majorarea cheltuielilor bugetare şi a deficitului bugetar.
În 18 septembrie 2008 a fost adoptată HG 1141, privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea DN67C, proiect inclus pe lista suplimentară a agendei de lucru a Guvernului, la solicitarea formulată de Ludovic Orban. Hotărârea a fost publicată în Monitorul Oficial din 2 octombrie 2008 şi prevede că „finanţarea obiectivului se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor”, însă nu a avut avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit sursei citate. În acelaşi document se arată că a fost totuşi contrasemnată de secretar de stat Septimiu Buzaşu şi ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
În cazul lui Buzaşu, nu a fost emis vreun act administrativ pentru preluarea atribuţiilor ministrului Transporturilor de către acesta, pentru data la care a fost adoptată HG amintită.
În ceea ce priveşte semnarea proiectului de HG de către Varujan Vosganian, corpul de control a constatat că s-a făcut contrar dispoziţiilor legale şi procedurii interne a Ministerului Economiei şi Finanţelor, ce presupune o analiză a actului normativ de către specialiştii autorităţii publice respective.
În şedinţa de Guvern din 4 noiembrie 2008, a fost adoptată HG 1423/2008, document înscrisă tot pe lista suplimentară a agendei de lucru a Guvernului, la solicitarea secretarului de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Barna Tanczos, tot fără să existe act administrativ pentru preluarea atribuţiilor ministrului de către acesta pentru data respectivă.
Hotărârea prevede modificarea HG 1141 într-un interval mai mic de două luni de la data adoptării, fiind completare sursele de finanţare pentru modernizarea „Transalpina” prin includerea veniturilor proprii ale CNADNR şi a altor surse legal constituite.
Hotărârea a fost adoptată fără să aibă aviz de la Ministerul Economiei şi Finanţelor, cu încălcarea dispoziţiilor legale.
CNADNR a achitat prin ordin de plată de la bugetul de stat suma de 49.994.542,18 lei, ce reprezintă pagubă cauzată bugetului de stat, în opinia corpului de control al premierului. Motivul: a fost alocată în baza unor hotărâri de Guvern adoptate cu încălcarea dispoziţiilor legale.
Având în vedere că paguba depăşeşte un milion de euro, corpul de control al primului ministru va sesiza DNA, în vederea cercetării posibilelor fapte de natură penală.
Sinteza concluziilor corpului de control al premierului a fost înregistrată în data de 30 martie 2015.
Vezi documentul integral: Sinteza incalcari prevederi legale Transalpina
Despre modernizarea Transalpina
Romstrade, firma omului de afaceri Nelu Iordache, a abandonat lucrările de pe Transalpina în urmă cu trei ani, pentru că societatea a intrat în insolvență. Constructorul nu a asigurat însă conservarea lucrărilor, iar drumul s-a degradat.
CNADNR a calculat anul trecut prejudiciul produs în cazul nefinalizării lucrărilor la Transalpina şi a dat în judecată constructorul, firma Romstrade, aflată în insolvenţă. Potrivit directorului Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Narcis Neaga, paguba cauzată de nerezilierea la timp a contractului cu firma are trebuia să modernizeze DN 67 C Transalpina este de aproximativ 100 de milioane de euro. În noiembrie 2014, a spus că, pentru prima dată în cadrul instituţiei, vor fi făcute calcule şi pentru pierderile suportate de proprietarii de pensiuni din zonă.
Contractul de execuție lucrări de „Modernizare DN67C Bengești — Sebeș, km 0+000 — km 148+414″ încheiat între CNADNR SA și SC ROMSTRADE SRL a fost suspendat încă din 5 octombrie 2012, în prezent antreprenorul SC ROMSTRADE SRL fiind în insolvență.
Citește și TRANSALPINA: Prejudiciu de 100 de milioane de euro pe şoseaua dintre Sebeş şi Novaci. Se vor calcula şi pagubele proprietarilor de pensiuni
Premierul Victor Ponta a declarat în octombrie 2014, într-o vizită de lucru pe DN 66-Defileul Jiului, că trebuie găsită o soluție pentru ca DN 67 C Transalpina să treacă din administrarea firmei Romstrade în administrarea CNADNR.
El a afirmat atunci că Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor, pe vremea căruia s-a semnat contractul cu Romstrade pentru modernizarea Transalpinei, ar trebui să fie tras la răspundere juridic. „La Transalpina o să trebuiască să găsim o soluție legală pentru că în acest moment drumul nu este al CNADNR, drumul este al companiei Romstrade, care este în faliment, și practic pe cine să sancționăm, pe domnul Iordache, care nu știu dacă e liber sau nu acum, dar important este că, din punct de vedere juridic, CNADNR nu a recepționat și nici nu avea cum să recepționeze și atunci trebuie să găsim soluția legală prin care să treacă din nou la CNADNR și să facă lucrările de protecție necesară pentru că e un drum foarte periculos. E și cel mai frumos drum din România, dar nefiind finalizat după acel contract îngrozitor semnat de ministrul Ludovic Orban, pentru care încă nu a răspuns juridic, deși ar trebui, ca de obicei o să reparăm noi ce au stricat alții”, a afirmat premierul.
Citește și Ion Ţiriac, dezamăgit de starea drumului pe TRANSALPINA. Primarul din Şugag spune că se circulă în condiţii de şantier
Conform CNADNR, Ordinul de Începere a execuției lucrărilor a fost emis în data de 22.09.2008. Antreprenorul SC ROMSTRADE SRL nu a respectat termenul contractual de 18 luni prevăzut. Pe parcursul derulării contractului, Antreprenorul nu a demonstrat că are capacitatea tehnică de a finaliza lucrările de modernizare în termenele stabilite.
În data de 5.10.2012, CNANDR SA a suspendat lucrările. În vederea rezilierii contractului de lucrări, CNADNR SA a demarat proces de evaluare a lucrărilor executate din punct de vedere cantitativ și calitativ.
Potrivit CNADNR, sectorul de drum nu a fost echipat de către constructorul SC ROMSTRADE SRL cu elementele de siguranță obligatorii (parapeți de siguranță, semnalizare verticală, marcaj rutier). Astfel, în cazul unor condiții dificile meteo-rutiere, acest sector de drum prezintă un grad sporit de risc pentru toți participanții la trafic.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News