Connect with us

Economie

Transportatorii cer amânarea sancțiunilor legate de sistemul e-Transport. Deficiențe semnalate la aplicație

Publicat

Transportatorii cer amânarea sancțiunilor legate de sistemul e-Transport. Solicitarea vine din partea Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și este adresată Ministerului Finanțelor.

Cererea vizează contravențiile privind nerespectarea obligațiilor de poziționare a vehiculelor și utilizarea codului UIT de către șoferi și operatorii de transport. Termenul solicitat pentru amânare este 1 iunie 2025.

Potrivit unui comunicat transmis de UNTRR, deși Ministerul Finanțelor și ANAF au anunțat finalizarea aplicației e-Transport în iulie 2024, perioada de testare tehnică desfășurată între 15 iulie și 31 august 2024 s-a dovedit insuficientă. Din acest motiv, termenul de aplicare a amenzilor a fost deja prorogat în etape până la 31 martie 2025, notează Mediafax.

Transportatorii cer amânarea sancțiunilor legate de sistemul e-Transport. Probleme semnalate

Transportatorii semnalează multiple probleme tehnice care fac imposibilă conformarea cu cerințele legale. Majoritatea operatorilor medii și mari au investit în sisteme GPS și softuri de conectare, însă acestea nu funcționează corespunzător.

Printre deficiențele majore raportate se numără: integrarea GPS prin API nu funcționează adecvat, generând erori și blocaje, aplicația mobilă prezintă probleme la asocierea codurilor UIT cu numerele de înmatriculare, aplicația se închide automat dacă șoferul rămâne fără semnal pentru 60 de minute, ghidul Aplicației Mobile lipsește de pe site-ul oficial, lipsesc instrucțiunile pentru scenarii uzuale de transport, cum ar fi situațiile în care marfa nu este descărcată imediat sau aplicația și legislația nu sunt disponibile în limba engleză, ceea ce creează dificultăți pentru șoferii străini.

Probleme majore semnalate de transportatori:

Integrarea GPS prin API: API-ul furnizat de MF-ANAF nu funcționează corespunzător, generând erori în transmiterea datelor și blocaje în operare.

Automatizarea este incompletă, iar firmele sunt nevoite să aloce resurse umane suplimentare pentru operare manuală, ceea ce duce la costuri ridicate și imposibilitatea susținerii activității pe timp de noapte.

Funcționarea aplicației mobile: Codurile UIT nu se asociază corect cu numerele de înmatriculare, nu este clar modul de introducere în cazul codurilor multiple, iar aplicația se închide automat dacă șoferul rămâne fără semnal timp de 60 de minute — o situație frecventă în România.

Totodată, Ghidul Aplicației Mobile nu este disponibil pe site-ul oficial nici la această dată.

Lipsa clarității privind scenarii uzuale de transport: De exemplu, nu există instrucțiuni oficiale pentru situațiile în care marfa nu este descărcată imediat sau când remorcile sunt schimbate, ceea ce creează incertitudini și riscuri de sancționare nejustificată.

Probleme de utilizare de către șoferii străini

Aplicația și legislația aferentă sistemului RO e-Transport nu este disponibilă și în limba engleză. Ceea ce duce la imposibilitatea utilizării ei de către șoferii străini care au operațiuni de transport internațional pe teritoriul României.

Soluție propusă de UNTRR pentru transporturile internaționale: recunoașterea tahografului G2V2 ca alternativă, și de asemenea și a tahograful G2V1.

Având în vedere investițiile semnificative deja realizate de operatorii de transport în tahograful inteligent G2V2, UNTRR solicită exceptarea vehiculelor dotate cu acest echipament de la obligația monitorizării prin sistemul e-Transport.

Tahograful G2V2, introdus din 21 august 2023, oferă funcționalități extinse – inclusiv înregistrarea automată a trecerii frontierelor, perioadelor de odihnă și a activităților de încărcare/descărcare – și poate furniza date precise autorităților prin extrasele din cardul tahograf, în conformitate cu cerințele europene.

Tahograful G2V1 este în vigoare din 15 iunie 2019 și trebuie schimbat până pe 18 august 2025.

Propuneri

Ca alternativă pentru transporturile internaționale, UNTRR propune recunoașterea tahografului inteligent G2V2 (introdus din august 2023) și a tahografului G2V1 (în vigoare din iunie 2019). Aceste dispozitive oferă funcționalități extinse, inclusiv înregistrarea automată a trecerii frontierelor și a activităților de încărcare/descărcare.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România reprezintă interesele a peste 16.000 de firme de transport înscrise de la înființarea sa în 1990.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement