Connect with us

Abrud

Un bărbat din Alba a comandat o șurubelniță în valoare de 400 de lei, dar a primit un pistol cu apă. Cum s-a terminat totul

Publicat

Un bărbat din Abrud a căzut într-o plasă a escrocilor de pe internet, după ce a găsit un anunț de vânzare a unei șurubelnițe. Acesta a plasat o comandă după ce a văzut anunțul pe Facebook, însă când a deschis coletul adus de curier a avut parte de o surpriză de proporții.

S-a întâmplat în luna noiembrie a anului 2024, iar întâmplarea a fost detaliată de magistrații Judecătoriei Câmpeni într-o motivare de instanță, din data de 2 aprilie 2025.

În linii mari situația este una simplă, dar și clasică pentru escrocii de pe internet. Bărbatul a găsit pe Facebook un anunț de vânzare cu scule marca WIHA, iar după ce a accesat acest anunț a fost redirecționat către un site cu mai multe oferte din care a ales o şurubelniţă electronică care costa 440 lei.

Acesta a selectat opțiunea de plată la livrare, iar la sfârșitul lunii, pe 28 noiembrie curierul i-a adus pachetul. Deoarece nu se afla la domiciliu o altă persoană a ridicat pachetul și a plătit suma de 440 de lei, de la un expeditor din Ungaria.

”Ulterior, după ce a deschis coletul în cauză, a constatat faptul că a fost indus în eroare, în interiorul acestuia aflându-se un pistol de jucărie cu apă, de culoare alb, cu un recipient din plastic”, au notat magistrații.

Însă, a reușit după câteva zile să sisteze plata și să își recupereze banii.

Drept urmare la câteva luni de la faptă, magistrații au cerut închiderea dosarului penal deschis, deoarece prejudiciul a fost recuperat, iar costurile pentru a continua ancheta ar fi mult prea mari.

În data de 2 aprilie judecătorii instanței din Câmpeni au admis cererea procurorilor și au închis dosarul.

Cum ne ferim de escrocii de pe internet

Pentru a ajuta oamenii să se ferească de astfel de fraude, Inspectoratul de Poliție Județean Alba a realizat un set de reguli esențiale, pe care le-a publicat pentru informarea și protecția tuturor:

  • Citiți cu atenție mesajul și nu vă grăbiți să acționați;
  • Nu accesați linkuri din mesaje nesolicitate, chiar dacă acestea par a proveni de la prieteni sau cunoștințe;
  • Evitați accesarea linkurilor suspecte, a celor din mesajele nesolicitate sau a celor din surse necunoscute, deoarece acestea ar putea conduce către site-uri malware sau ar putea fi utilizate pentru phishing;
  • Nu introduceți coduri;
  • Nu transferați bani în conturi suspecte;
  • Dacă primiți un mesaj suspect de la un prieten, contactați-l printr-un alt canal (de exemplu, telefonic) pentru a verifica autenticitatea solicitării;
  • Dacă ați fost victima unei astfel de fraude sau ați observat activități suspecte, contactați imediat autoritățile competente și sesizați incidentul;
  • Educați-vă și educați-i pe alții. Informați-vă despre tehnicile de fraudă și tacticile utilizate de autorii infracțiunilor informatice și fiți mereu vigilenți în mediul online. De asemenea, discutați cu familia și prietenii despre aceste tipuri de fraude pentru a-i ajuta să se protejeze;
  • Folosiți autentificarea în doi pași, aceasta adăugând un nivel suplimentar de securitate conturilor voastre online, solicitând o parolă suplimentară sau un cod de verificare înainte de a vă conecta;
  • Fiți la curent cu cele mai recente amenințări cibernetice și cu modalitățile de protejare împotriva acestora.

DNSC: Atenție la noile tentative de fraudă prin apeluri telefonice. Scenariile folosite de atacatori

Ce puteți face dacă ați fost victima unui atac cibernetic

Dacă ați fost victima unui atac cibernetic, este important să:

  • Dacă aveți în continuare acces la cont, accesați secțiunea Settings (Setări/Configurări), apoi selectați ‘Linked Accounts’ (Dispozitive asociate) și eliminați din listă dispozitivele necunoscute, apoi activați autentificarea în doi pași (2FA), dacă nu ați făcut-o deja;
  • În cazul în care nu mai aveți acces la cont, va fi necesară contactarea Centrului de Ajutor pentru a face pașii necesari recuperării contului. Echipa Directoratului Național de Securitate Cibernetică a pus la dispoziție publicului larg și un ghid dedicat securizării și recuperării principalelor conturi social media, pe care îl puteți accesa și descărca de pe site-ul dnsc.ro: https://www.dnsc.ro/pagini/ghid-retele-sociale;
  • Contactați imediat banca dumneavoastră, în cazul în care ați furnizat date de card sau de autentificare la contul dvs sau dacă ați efectuat o plată către atacatori;
  • Notificați pe căi diferite persoana a cărei identitate este folosită pentru a ajuta la soluționarea cât mai rapidă a confuziei generate de fraudă;
  • Imediat ce v-ați recuperat accesul la cont, trimiteți un mesaj persoanelor care au primit mesaje nesolicitate din partea atacatorilor din contul dvs, pentru a evita să cadă la rândul lor în capcană;
  • Contribuiți la propagarea informațiilor de conștientizare în acest caz! Cu cât mai mulți utilizatori sunt informați despre acest scenariu de atac, cu atât mai mic va fi numărul de potențiale victime;
  • Raportați incidentul către DNSC (prin platforma PNRISC sau la telefon 1911) și către Poliția Română (petiții@politiaromana.ro) în cazul în care ați suferit pagube financiare;
  • Antrenați-vă pentru a evita principalele amenințări din mediul online pe site-ul proiectului național de conștientizare sigurantaonline.ro.

Cristian Panu a intrat în echipa alba24.ro în anul 2018. Inițial a acoperit în mare parte teme din zona justiției, însă în timp a început de abordeze o gamă mai largă de subiecte. Scrie despre societate, administrație, dar și despre spectacole de teatru. Redactează știri vezi mai mult ...

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement