Actualitate
UN NOU COD ETIC în EDUCAȚIE: Ce obligații au profesorii și ce spun sindicaliștii despre schimbările propuse
Potrivit proiectului Codului de etică pentru învăţământul preuniversitar, profesorii sunt obligaţi să supravegheze permanent elevii, atât pe parcursul activităţilor desfăşurate în şcoală, cât şi la cele organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia, să nu agreseze copiii şi să nu-i umilească. Totodată, cadrele didactice nu au voie să colecteze fonduri de la elevi sau de la părinții acestora.
Proiectul iniţiat de Ministerul Educaţiei prevede că persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită.
Una dintre normele de conduită se referă la ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor, care implică supraveghere permanentă, pe tot parcursul activităţilor desfăşurate în şcoală, dar şi în cadrul acţiunilor organizate de unitatea de învăţământ în afara acesteia, pentru a fi asigurată pe deplin securitatea copiilor.
De asemenea, profesorilor le sunt interzise agresiunile fizice şi tratamentele umilitoare, sub orice formă.
Proiectul mai prevede că profesorii au obligaţia să asigure protecţie fiecărui elev şi să denunţe orice formă de violenţă fizică, de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor. Totodată, dascălii trebuie să combată orice formă de abuz sexual, emoţional sau spiritual.
Totodată, proiectul Codului de etică interzice profesorului să aibă un limbaj cu caracter obscen, vulgar sau aluziv, indiferent de intenţia serioasă sau ludică a acestuia.
Acelaşi proiect prevede că profesorii trebuie să pregătescă elevii astfel încât aceştia să atingă standarde de performanţă prevăzute de documentele şcolare.
Codul de etică interzice colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea examenelor şi evaluărilor naţionale, olimpiadelor şi altor concursuri şcolare.
Totodată, proiectul Codului de etică prevede că profesorii nu pot face meditaţii cu elevii din unităţile de învăţământ unde îşi desfăşoară activitatea, în schimbul unor „avantaje materiale sau financiare”. Cadrele didactice nu pot implica elevii în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora.
Profesorii trebuie să asigure egaliatea de şanse şi să promoveze principiile educaţiei incluzive, să respecte demnitatea fiecărui elev şi să recunoască meritului fiecăruia.
Cadrului didactic îi este interzis să fie profesorul propriului copil sau al unei rude până la gradul al treilea, cu excepţia situaţiei în care este singurul care predă disciplina respectă în unitatea şcolară în care lucrează, conform proiectului Codului de etică.
Ce spune Federația Sindicatelor din Libere din învățământ:
Preşedintele FSLI, Simion Hancescu a spus că, până în prezent, nimeni nu a înţeles exact ce se doreşte prin acest Cod şi dacă acesta este gândit ca o parte componentă a Legii educaţiei sau nu. „Lucrurile trebuie gândite la pachet şi trebuie venit cu răspunderi şi pentru părinţi, pentru că sunt măsuri împotriva dascălilor, însă, dacă elevii sau părinţii agresează dascălii, nu există nicio prevedere. Trebuie completate obligaţiile elevilor, trebuie prevăzute sancţiuni şi, în plus, trebuie introduse obligaţii pentru părinţi. Lucrurile trebuie privite în ansamblu, nu doar secvenţial”, susţine Simion Hancescu.
Sindicaliştii au formulat o serie de propuneri de modificare a Codului de etică. În opinia lor, articolul 1 alineatul 3, în care se arată că „reglementările din acest cod vizează, în mod particular, persoanele care îndeplinesc funcţia de cadru didactic în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, public sau privat, indiferent de statutul deţinut”, ar trebui reformulat, astfel încât reglementările să vizeze, „în special, cadrele didactice din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, public sau privat, indiferent de funcţia îndeplinită”.
De asemenea, la articolul 6 alineatul 1, care se referă la ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor, litera a), care prevede că „supravegherea acestora pe tot parcursul activităţilor desfăşurate în şcoală, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni”, ar trebui completată cu sintagma „în condiţiile respectării numărului de elevi la clasă prevăzut de lege”.
Totodată, la litera c), unde se prevede asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare, sindicaliştii din învăţământ cer să se definescă foarte clar ce se înţelege prin exploatarea elevilor.
În ceea ce priveşte interzicerea activităţilor ce ar putea genera corupţie, FSLI consideră că lecţiile private cu proprii elevi pot fi interzise, „cu excepţia situaţiilor în care există acordul scris al părinţilor”.
Simion Hancescu a mai spus că din Codul de etică ar trebui eliminat alineatul care prevede că profesorului îi este interzis să îi fie dascăl propriului copil sau unei rude până la gradul al treilea, cu excepţia situaţiei în care este singurul care predă disciplina respectă în unitatea şcolară în care lucrează.
Reprezentanţii FSLI mai cred că prevederea din proiect care interzice orice formă de hărţuire a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare, ar trebui eliminată sau reformulată prin „nerecurgerea la orice formă de hărţuire a personalului din unitatea de învăţământ”.
Codul etic din educaţie trebuie completat cu obligaţii şi sancţiuni pentru elevi şi părinţi, pentru că, dacă aceştia agresează profesorii nu există nicio prevedere, lucru incorect, a declarat preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Simion Hancescu.
Liderul sindical a spus că, deocamdată, nu s-a înţeles ce vrea să facă exact Ministerul Educaţiei cu Codul de etică pentru învăţământul preuniversitar, dar că susţine iniţiativa.
„Este clar că trebuie să se găsească nişte măsuri, având în vedere ce s-a întâmplat în ultima perioadă, dar pentru asta trebuie să ne aşezăm la masa discuţiilor în cel mai scurt timp”, a mai spus Hancescu, precizând că sindicatele nu au fost consultate la elaborarea acestui proiect.
Elaborarea unui astfel de cod a început în urmă cu câţiva ani, însă s-a oprit la stadiul de proiect, pentru că prioritate a avut Strategia anticorupţie în educaţie, aprobată printr-un ordin al Ministerului Educaţiei în 2013. Strategia face referire la Codul etic pentru învăţământul preuniversitar, Codul de referinţă al eticii şi deontologiei universitare, precum şi la monitorizarea activităţii Consiliului Naţional de Etică pentru Învăţământul Preuniversitar şi a Consiliului de etică şi management universitar.
Elaborarea acestui cod a fost aduc în discuție în urma unui scandal izbucnit anul trecut la o școală din Capitală.
sursa: mediafax.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
anda
luni, 10.03.2014 at 21:07
Oare despre drepturile profesorilor mai vorbeşte cineva în tara aceasta?
Vă dau câteva „drepturi ale profesorului”:
-prof. are dreptul să pună capul în pământ când elevul işi pune picioarele pe bancă sau când butonează toată ora la telefon;
-prof. are dreptul să înghită toată aberaţiile părinţilor care nu au timp de copiii d-lor;
-prof. are dreptul să spună „te rog frumos” să ieşi în recreaţie” ptr. că e dispozitia directorului;
-prof. are dreptul să-şi manânce sandviciul pe coridor în fata elevilor deoarece este de serviciu de dimineaţa până la ora 2,20
-prof are dreptul să facă meditatii gratuite cu elevii la scoala faără să i se spună „multumesc” la sfârsitul orei sau la sfârşitul anului scolar etc.
va las pe d-voastră să adăugaţi şi alte drepturi, deja mi-e silă …de atatea drepturi ale prof.
mihaela
miercuri, 12.03.2014 at 15:30
Azi,lasati-ma in pace cu acestea,azi e a nu stiu cata oara(de ani de zile),cand o profesoara a fetei mele imi spune ca o sa-mi „chinuie” copilul la ora,ma intreaba cand sa mi-o dea(dupa chinuit),si vorbeste cu mine,de parca eu as face parte din vreo banda de tortura de copii sau de parca ar trebui sa-i inghit glumele macabre la infinit-cum am mai facut-o pana acum din respect pentru profesie;la ore nu le zice copiilor pe nume,ci pe nume de animale;azi i-am spus ca o rog,iar,sa nu mai vorbeasca asa,pentru ca fiecare cuvant are efect asupra fiecarui om,mi-a spus ca stie cum sa se poarte cu copiii samd-vorbe goale…spuneti-mi,va rog,trebuie sa spun multumesc pentru acestea,in conditiile in care imi iau fata galbena la fata la sfarsitul orei,socata emotional de toate vorbulitele acestea,adunate „pic cu pic”,chinezeste??? Control psihiatric nu se mai face si la profesori,din cand in cand? Chiar asa,in numele profesiei,trebuie sa „preluam”,noi si copiii,orice le trece lor prin cap???
liliana
marți, 11.03.2014 at 08:13
sa aiba un salariu de mizerie, daca s-ar putea ar fi bine sa-i supravegheze pe elevi si acasa, sa faca ore suplimentare neplatite, sa-si plateasca singuri naveta, etc
anda
luni, 17.03.2014 at 20:41
control psihiatric se face in fiecare an, probabil e un caz aparte profesoara fiicei tale, de ce nu iei atitudine? Eu nu cred ca se intampla asa ceva
mihaela
joi, 20.03.2014 at 23:49
eu cred,pentru ca e pe pielea mea.
Consiliul Elevilor ( pe scoala )
marți, 24.02.2015 at 20:26
Suntem si noi aici chiar daca pentru profesori suntem doar niste simpli elevi ce vin si trec !
In Romania in unele scoli e prea mare salariul ! UNOR PROFESORI ! + Gradatia de merit ce o iau doar domnii / doamnele profesoare cu RELATII !
Totul in scoli se rezolva prin FUNCTII, RELATII !!!