Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Viața și martiriul Sfintei Mari Mucenițe Irina, pomenite pe data de 5 mai. Ce înseamnă și de unde vine acest nume


Publicat

Sfânta Mare Muceniță Irina este pomenită în calendarul creștin-ortodox, pe data de 5 mai. Sfânta Irina din Maghedon a trăit și a pătimit în secolul al IV-lea. Ea este una dintre cele douăsprezece sfinte fecioare mucenițe care i-au apărut sfântului Serafim din Sarov, precum și călugăriței Eupraxia la sărbătoarea Buna-Vestire din 1831.

În istoria bisericilor creștine, numele Irina are o rezonanță aparte pentru că acoperă mai multe secole și mai multe personaje: Inina din Thesalonic (ucisă în 3 aprilie 304), Irina din Roma (anul 288) – soția sfântului martir Castulus, Irena din Tomar (653 – Portugalia), Irina din Atena, Irina din Capadocia, Irina din Ungaria și cea pe care biserica Ortodoxă o sărbătorește pe data de 5 mai, Irina din Macedonia (considerată o mare martiră).

Citește și  Mesaje de Sfânta Irina: Urări și felicitări pentru persoanele dragi care își sărbătoresc onomastica, în data de 5 mai

Sfânta Irina a trăit în secolul al IV-lea și a primit la naștere numele Penelope. A fost fiica regelui Liciniu suveran în cetatea Maghedon, din Persia.

Penelope era foarte frumoasă, dar tatăl ei o ținea izolată într-un turn înalt al palatului său pentru ca nu cumva să fie influențată de credința creștină, care se răspândea cu repeziciune și în Persia. Împreună cu ea stăteau, pentru a o sluji, alte treisprezece fecioare frumoase.

Este sărbătorită în fiecare an în data de 5 mai.

Ea este una dintre cele douăsprezece sfinte fecioare mucenițe care i-au apărut sfântului Serafim din Sarov, precum și călugăriței Eupraxia la sărbătoarea Buna-Vestiri în 1831.

Într-o noapte, i-a apărut în vis îngerul lui Dumnezeu care i-a spus: „Penelope, de-acum nu te vei mai numi aşa, ci Irina („pace”), şi vei fi multora scăpare şi adăpostire şi prin tine se vor mântui multe suflete, iar numele tău va fi mare în toată lumea”.

Sfânta Irina a aflat despre Hristos de la Apelian şi a primit botezul de la Sfântul Timotei, ucenicul Sfântului Apostol Pavel.

Trecerea sa la creştinism l-a înfuriat pe tatăl ei, motiv pentru care a dorit să o supună la diferite torturi. Prin darul primit de la Dumnezeu, Sfânta Irina îl va converti în chip minunat pe tatăl ei la creştinism.

Iar ea a zis: „Spune-mi, tată, ce rău ţi-am făcut eu?” Şi a zis împăratul: „Oare nu puţin rău este acesta, că numeşti pe Hristos Dumnezeu, iar de zeii mei te lepezi?”

Zis-a Sfânta: „Nimic n-am făcut rău, tată, căutând spre Hristos, adevăratul Dumnezeu şi punându-mi nădejdea spre El, iar nu spre idolii tăi”. Împăratul cu glas groaznic, a zis: „Penelopi, jertfeşte zeilor!”

Răspuns-a Sfânta: „Nu-mi întoarce numele meu, că nu sunt Penelopi, ci mă numesc Irina; căci acest nume mi s-a pus mie de înger în vedenie şi de preot, prin Sfântul Botez”.

Iarăşi i-a zis împăratul cu mânie: „Rod străin, iar nu al meu, jertfeşte zeilor!” A răspuns Sfânta Irina: „Nu voi jertfi diavolilor celor ce te pornesc pe tine la mânie şi care sunt pricinuitori focului veşnic, cel pregătit păgânilor”.

Iar împăratul s-a tulburat de mânie mare şi a poruncit s-o arunce legată în picioarele unor cai sălbatici, ca  s-o calce. Fecioara fiind aruncată, a mers împăratul singur la cai, vrând să-i vadă moartea ei.

Dar iată un cal mai sălbatic decât ceilalţi, dezlegându-se din legături, deodată s-a repezit asupra împăratului şi, apucându-i cu dinţii mâna cea dreaptă a împăratului, a smuls-o din umăr şi sfâşiindu-l, l-a omorât.

Iar după aceea a stat blând la locul lui; asemenea s-au făcut blânzi ca mieii şi ceilalţi cai, fără a vătăma pe Sfânta Irina.

A fost supusă la multe chinuri în vremea a patru împăraţi. Regele Sedechia a îngropat-o până la gât într-o groapă umplută cu şerpi şi cu scorpioni, dar îngerul Domnului a păzit-o pe sfânta fecioară muceniţă întreagă.

Apoi regele a încercat să o taie în două cu fierăstrăul, dar fierăstrăul s-a frânt de trupul ei ca şi când trupul ar fi fost de marmură.

Acelaşi rege a legat-o de o roată de moară sub o moară de apă şi a dat drumul şuvoiului, nădăjduind că aşa fecioara muceniţă se va îneca. Dar apa nu a curs, ci a stat pe loc, iar fecioara a rămas vie şi nevătămată.

Regele Sapor, fiul regelui Sedechia i-a pus în picioare încălţăminte de fier, i-a încărcat în spate un sac de nisip, a înhămat-o la o căruţă şi a pus să fie mânată că un animal cale lungă dincolo de cetate.

„Cu adevărat sunt că o vită înaintea Ta, O Doamne!” a rostit muceniţa, alergând legată în urmă torţionarilor ei. Dar îngerul Domnului a cutremurat pământul, iar pământul s-a deschis şi i-a înghiţit pe chinuitori. Supravieţuind tuturor torturilor, mulţi păgâni au lepădat păgânismul şi au alergat la Hristos crezând şi botezându-se.

Sfanta Irina 2019. Irina a intrat în cetatea lui Callinicus pentru predicarea Evangheliei. Regele de atunci al cetăţii, Numerian, a aruncat-o consecutiv în trei tauri din metal încins. Dar ea nu a murit.

Când Irina a sosit în cetatea Mesembria, a fost omorâtă de regele Sapur, dar Dumnezeu a înviat-o. Regele şi mulţi din popor, văzând această, au crezut în Hristos şi s-au botezat.

În cele din urmă, Sfânta Muceniţă Irina s-a întins într-un sicriu şi i-a poruncit lui Apelian să-l închidă. După patru zile, când au deschis sicriul, au văzut că trupul Irinei nu mai era în el. Aşa a proslăvit-o Dumnezeu în veci pe Sfânta Mare Muceniţă Irina.

Semnificația numelui Irina

Irina este un prenume feminin care provine din grecescul Ειρήνη (Eirene), numele zeiței păcii în mitologia greacă.

Numele de „Eiran” sau „Elre na” erau populare în Grecia Antică, acestea având o semnificație clară deoarece erau derivate din substantivul „eire ne” care înseamnă „pace”.

În mitologia greacă, „Eire ne” era una dintre cele trei fiice ale lui Zeus si ale lui Themis, care ocroteau natura și păzeau locașurile cerești din Olimp.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Cele mai folosite coduri PIN pentru telefoane. Un sfert dintre posesorii de smartphone folosesc cifre usor de intuit

Publicat

Peste un sfert dintre posesorii de telefoane inteligente (26%) utilizează cifre uşor de intuit drept cod PIN, cum ar fi anul naşterii, pentru a-şi debloca dispozitivele, lucru care oferă şanse mari infractorilor cibernetici să poată pătrunde în telefon după doar câteva încercări, susţin specialiştii Eset, într-un material publicat pe blogul din România al companiei.

De altfel, cercetările recente ale Institutului SANS, citate de blogul de specialitate, au dezvăluit că primele 20 de coduri PIN, cele mai comune utilizate pentru protejarea accesului la telefonul mobil sunt: 0000, 1004, 1010, 1111, 1122, 1212, 1234, 1313, 2000, 2001, 2222, 4444, 3333, 4321, 5555, 6666, 6969, 7777, 8888 şi 9999.

„Majoritatea oamenilor au acum un smartphone asociat cu o metodă de deblocare configurată si păstrată aproximativ de un deceniu şi trebuie spus că din 2007, de când a apărut primul iPhone Apple, ne-au interesat mai mult caracteristicile decât discutarea vectorilor posibili de atac. Cititorii de amprentă au devenit disponibili mult mai recent, astfel că utilizatorii erau anterior nevoiţi să introducă codul PIN de deblocare chiar şi de 50, sau poate chiar 100 de ori pe zi. Cu timpul, utilizatorii şi-au dorit să poată accesa telefoanele mai rapid şi uşor. Problema este că deşi au fost introduse opţiuni pentru coduri mai lungi, Face ID sau Touch ID, oamenii îşi schimbă rareori codurile PIN iniţial configurate, cel mai des refolosind acelaşi cod vechi pe fiecare dispozitiv – chiar dacă în prezent metoda principala de deblocare a telefoanelor se face rar, din prima, cu un cod PIN”, explică Jake Moore, expert în securitate cibernetică.

Acesta susţine că o metodă foarte des întâlnită pe care oamenii o folosesc pentru a-şi aminti codurile PIN este de a folosi numere care înseamnă ceva pentru ei. Astfe, un infractor cibernetic se bazează tocmai pe faptul că oamenii au în general o atitudine de tipul „mie nu mi se poate întâmplă”.

„Ce se poate întâmpla deci dacă persoana care doreşte să intre fraudulos în telefonul dvs ştie sau află câteva detalii generale care vă caracterizează? Când telefoanele au un cod format din 4 cifre, oamenii vor folosi deseori un an relevant şi important pentru ei; atunci când este recomandat un cod de 6 cifre, oamenii introduc deseori elemente dintr-o dată calendaristică memorabilă pentru a debloca telefonul. Acesta este un mod extrem de periculos de a vă asigura dispozitivul şi datele preţioase stocate în el, pentru că permite oricărui infractor cibernetic cu anumite abilităţi de cercetare open-source să încerce posibile coduri pentru a vă debloca telefonul”, afirmă Moore.

În viziunea experţilor, cea mai bună contra-măsură în faţa atacurilor informatice este utilizarea unui cod alfanumeric lung pentru a debloca telefonul, după care activarea Touch ID sau Face ID pentru a accelera intrarea în telefon.

sursa: agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

SONDAJ ALBA24: Cine doriți să fie viitorul primar al orașului ZLATNA? Lista candidaților la alegerile locale 2020

Publicat

drona

Lupta pentru locul de primar al orașului ZLATNA a început.

Candidații care și-au anunțat până acum intenția de a ocupa această funcție sunt: Florin Nicolae Nistor – PSD, Cristian Cîmpean – USR-PLUS, Silviu Ponoran – PNL, Gheorghe Florin Crișan – PRO România, Daniel Demenic – ALDE.

Pe care dintre următorii candidați l-ați vota pentru funcția de PRIMAR al orașului ZLATNA?

Loading ... Loading ...

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Atenționare COD GALBEN de furtuni în Alba. Ploi, descărcări electrice și grindină. Localitățile vizate

Publicat

Meteorologii au emis o avertizare Cod Galben de furtuni valabilă în județul Alba duminică, 9 august, până la ora 16:00.

Potrivit ANM, sunt vizate zona de munte de peste cota 1.800 m și localitățile Câmpeni, Abrud, Roșia Montană, Vidra, Albac, Sohodol, Horea, Avram Iancu, Scărișoara, Gârda de Sus, Arieșeni, Vadu Moților, Ciuruleasa și Poiana Vadului.

Se vor semnala averse ce vor cumula 25-30 l/mp, descărcri electrice, intensificări de scurtă durată ale vântului, grindină de dimensiuni mici.

sursa: meteoromania.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Model 3D: Paloșul de călău al orașului Sebeș, exponatul lunii august la Muzeul Municipal „Ioan Raica”

Publicat

Exponatul lunii august este paloșul de călău al orașului Sebeș, o piesă rară și valoroasă care face parte din colecția muzeului încă din anul 1958. Valoarea ei este dată de raritatea acestui tip de armă, precum și de inscripțiile și simbolurile existente pe lamă. Paloșul are lungimea totală de 104 cm, iar lama, măsurând 83,3 cm, este confecționată dintr-un oțel de bună calitate, având vârful rotunjit și două tăișuri. Secțiunea acesteia este ovală, având lățimea la bază, lângă gardă, de 4,5 cm, îngustîndu-se spre vârf, unde măsoară 4 cm.

Pe o față a lamei sunt reprezentate, prin gravare, o spânzurătoare cu doi stâlpi, iar pe cealaltă roata de execuție cu șase spițe fixată în vârful unui stâlp. Între cele două simboluri gravate pe lamă și gardă, pe ambele feţe, este reprezentat câte un craniu, fără maxilarul inferior, așezat pe două femure încrucișate, fiind încadrate de o inscripție în limba germană cu caractere gotice: „WILS DV /[e]NTFLIEN[en] /[d]EN GERVCH[t]”, textul continuând pe cealaltă faţă a lamei: „[h]VTTE DI[ch]/[t]HVE KEI[n]/[b]OSES NIC[ht]” („Dacă vrei să scapi de judecată / păzeşte-te să nu faci niciun rău”). O altă parte a inscripţiei, situată sub capul de mort, este ilizibilă, excepţie făcând primul rând al acesteia, care consemnează anul 1463.

În ceea ce priveşte datarea piesei, lama este specifică secolului al XV-lea, însă garda şi butonul cu care se termină mânerul, bogat decorate, indică faptul că paloşul a trecut printr-o reparaţie în secolul al XVII-lea, când garda şi mânerul au fost înlocuite, probabil din cauza uzurii, ocazie cu care au fost gravate inscripţiile şi craniile amintite mai sus.

Sebeşul, în calitatea sa de oraş liber regesc, statut pe care l-a deţinut în repetate rânduri în secolele XIV-XVIII, avea şi privilegiul ius gladii, adică dreptul de a pronunţa şi de a executa sentinţa capitală. Dobândirea acestui drept, anterior anului 1463, a fost o consecinţă firească a progreselor economice şi instituționale pe care localitatea le-a înregistrat începând cu secolul al XIV-lea.

Sentinţa capitală putea fi dusă la îndeplinire în trei moduri – spânzurare, zdrobire cu roata sau decapitare – în funcţie de statutul social al făptuitorului şi de gravitatea delictului. Astfel, infractorii cu o stare socială modestă erau executaţi prin spânzurare, iar pentru infracţiunile grave – care trebuiau pedepsite aspru, pentru a constitui exemple – se recurgea la  zdrobirea cu roata. În schimb, delictele grave comise de nobili sau de patricieni erau pedepsite prin decapitare. Un călău priceput, mânuind un paloş de bună calitate şi bine ascuţit, oferea condamnatului o moarte rapidă şi demnă, pe măsura statutului pe care-l deţinea.

Execuţiile prin decapitare erau publice şi se desfăşurau în Piaţa Mare a oraşului, sub privirile curioşilor, iar cele prin spânzurare erau duse la îndeplinire în afara oraşului, în partea de est a acestuia, pe un mic promontoriu, numit Gorgan, în zona gării de azi.

Sentinţele erau duse la îndeplinire de călăi plătiţi în acest sens, în Transilvania fiind recrutaţi frecvent din rândul unor persoane aflate la periferia societăţii. Nu cunoaştem nume de călăi care au activat în orașul nostru, cu excepția lui  Grancea Rakoczy, cel care i-a executat la Alba Iulia pe Horia, Cloşca şi Crişan și care, în acea perioadă, trebuia să pună în aplicare câteva sentințe capitale în Sebeș. Cu toate acestea, în tradiţia orală se păstrează denumirea de „Casa Călăului” dată imobilului din capătul Sachsgasse (str. I. L. Caragiale), fostul turn al porţii de nord.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate