Eveniment
Week-end dedicat teatrului. Ultima zi a Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”, la Alba Iulia. Vezi programul
Cei care nu au putut ajunge în această săptămână la vreunul dintre evenimentele din cadrul Festivalului Internaţional de Teatru “Poveşti” pot alege unul dintre spectacolele din acest week-end. Albaiulienii vor avea parte de piese de teatru, poveşti pentru copii, lansări de carte şi spectacol de tango, dar şi concert rock.
Dimineţile acestui sfârşit de săptămână sunt dedicate copiilor, care vor putea vedea, sâmbătă, de la ora 10.00, la Teatrul “Prichindel”, piesa „Prinţul Garoafă”, iar duminică, de la 11.00, „Făcătorii Destinului”. De asemenea, tot lor le este dedicat şi spectacolul binecunoscutei poveşti “Hänsel și Gretel”, prezentat de Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong”, sâmbătă, de la ora 17.00.
Cei mari vor putea participa sâmbătă, de la ora 19.00, la piesa „Othello şi preaiubita lui Desdemona”, la Casa de Cultură a Sindicatelor şi vor avea parte de o reprezentare modernă a tango-ului, cu parfum argentinian, de la ora 21.00, la Casa de Cultură a Studenţilor. Tot sâmbătă, este programat un concert VUNK, de la ora 22.30, la Spaţiile RYMA.
Duminică, în ultima zi a festivalului, albaiulienii vor putea urmări piesa „Metoda”, de la ora 18.30, la Casa de Cultură a Studenţilor, iar de la ora 20.30 la Casa de Cultură a Sindicatelor, CFR – COMETA, CĂŢELUL şi COPILUL.
În cele două zile, se desfăşoară şi lansări de carte şi atelierele de actorie, scenografie, sculptură şi pictură.
Acesta este programul zilei de duminică:
DUMINICĂ, 7 OCTOMBRIE 2012
10.30 CAFEAUA CU TÂLC, întâlnire a presei cu artiștii din festival
Clubul festivalului – Art Cafe Downtown
Cafeaua cu tâlc e un prilej de a povesti… Cine, ce mai joacă, întâmplări din spectacole, cum se simte lumea la Alba Iulia, chiar și mici bârfe. În fiecare dimineață, cei prezenți în festival sunt invitați să-și bea cafeaua alături de reprezentanții mass-mediei, de organizatori sau, de ce nu, de prietenii veniți din alte teatre. Tot aici vor avea loc lansări de carte, concerte și spectacole-lectură.
10.30 FĂCĂTORII DESTINULUI, autor: Margot Spânu-Rusnac, Editura Magna-Princeps
Sala Teatrului „Prichindel” / lansare de carte
Margot s-a născut la Chișinău în Republica Moldova, în 1994. A studiat la Liceul Republican de Muzică Ciprian Porumbescu, clasa de vioară a profesoarei Galina Buinovschi. Prima sa poezie în limba română se intitulează Îndemn. Clasa a patra la școală o urmează la Bruxelles. În 2005 scrie prima poezie în limba franceză, Ultimele cuvinte, iar apoi urmează povestea Nostalgia Soarelui. Își continuă studiile la liceul Athenee Royal d`Uccle1 din Bruxelles. Cu prima sa piesă, Făcătorii Destinului, câștigă concursul liceal, piesa fiind jucată de micuții din clasa I. A mai scris două romane, Zilele noastre fericite și Ana în războiul roșu. În 2010, la Teatrul Municipal de Păpuși Guguță, are loc premiera spectacolului după piesa Făcătorii Destinului.
11.00 FĂCĂTORII DESTINULUI, Teatrul Municipal de Păpuși „Guguță” Chișinău
Sala Teatrului „Prichindel” / spectacol pentru copii (55 min.)
Autor: M. Spânu-Rusnac; Regie: Gabriela Lungu; Pictură: Lilia Popovschi; Muzică: Ilie Rusnac; Distribuţie: Stăvilă Ana, Alferova Alina, Chiriac Silvia, Palea Vasile, Mardari Oleg
Spectacolul este axat pe ideea eternei lupte dintre bine şi rău, întruchipată pe scenă de ceea ce în cosmogonia tuturor popoarelor înseamnă Paradis şi Infern, îngeri şi draci, precum şi influenţa lor asupra destinelor umane. S-a născut un prinţ şi e forfotă mare, atât în Paradis, cât şi în Infern. Caracterul nou-născutului, precum şi faptele ulterioare ale acestuia vor depinde de cel care va ajunge primul la leagănul lui: îngerul păzitor care-l va boteza întru facerea binelui sau un drăcuşor care-l va vrăji întru facerea răului… După mai multe peripeţii, îngerii reuşesc să-l boteze pe prinţul Lucius şi să-i pecetluiască destinul. Acesta va fi un bun rege pentru poporul său, aducându-i prosperitate şi fericire.
12.30 MR. NOBODY, autor: Eva Crișan
Clubul festivalului – Art Cafe Downtown / spectacol-lectură
Personajele sunt Unu și Celălalt, Femeia și Mr. Nobody. Celula de închisoare a doi condamnați la moarte, pretext pentru o sondare în conștiință și în multiplele planuri ale sinelui. Personajele trăiesc cu certitudinea morții iminente. Nici unul dintre ei nu-și cunoaște vina (în această lume, nimeni nu este nevinovat). Spațiul, mereu în schimbare, este unul al conștiinței. Decor suprarealist.
Eva Crișan, actriță la Teatrul Național din Cluj, un repertoriu de 34 de roluri la Teatrul Național din Cluj și colaborări cu teatre din străinătate (Almeida Theatre, Londra; Institutul Român de Cultură din Veneția și Academia Română din Roma; Academia Română din Budapesta). A lucrat cu regizori și actori de prestigiu – Alexandru Dabija, Andrei Șerban, Mihai Măniuțiu, Radu Afrim, Sylvain Groud (Paris), Marc Bogaerts (Belgia), Roberto Bacci (Italia), Savino Paparella (Italia) și a participat în acest timp la training-uri, workshop-uri și ateliere – David Esrig, Andrei Șerban, Vava Stefanescu, Centrul Multiart Dans; Compania Christian Bastin din Paris, ateliere de mișcare scenică și dans contemporan; Sylvain Groud, coregraf la Opera din Paris, ateliere de mișcare scenică; David Singer (Israel), ateliere de Tehnica Imaginarului și Psihodramă; Andrej Lebowsky (Rusia), elev al lui Meyerhold și întemeietor al școlii de teatru bazate pe tehnica biomecanicii. În 2012, este nominalizată la premiile UNITER la secțiunea dramaturgie, „Cea mai buna piesă românească a anului”, cu piesa Mr. Nobody.
17.00 ZÂMBETUL PRINȚESEI, Compania Le Jacques București
Spațiile RYMA / spectacol pentru tineri și adulți (100 min.)
Regie: Augustin Pop, Tudor Avrămuț
Le Jacques vine cu un concept teatral nou, născut prin îmbinarea filmului de animație cu teatrul de umbre: personaje ca siluete, construite și mânuite de maeștri păpușari, decoruri ca imagini animate, proiectate din spatele ecranului cu un retroproiector. Spectatorul are atât bucuria de a viziona un film de animație, cât și caldul sentiment că se află la un spectacol de teatru de siluete mânuite cu sensibilitate de păpușari profesioniști. Toni și calul său Fido pleacă în cea mai surprinzătoare și feerică aventură din toate timpurile, pentru a-i aduce zâmbetul înapoi pe buze printesei iubite. Într-o călătorie epică prin lumi, care se află dincolo de puterea oricărei imaginații. O poveste incredibilă adusă din tărâmul neexplorat al umbrelor, ce se adresează inimilor care nu au vârstă.
18.30 METODA, Teatrul „C.I. Nottara” București
Sala Casei de Cultură a Studenților / spectacol pentru tineri şi adulţi (100 min.)
Autor: Jordi Galcerán; Regie: Theodor Cristian Popescu; Scenografie: Ștefan Caragiu; Traducere: Luminița Voina-Răuț; Distribuție: Adrian Văncică, Alexandru Jitea, Gabriel Răuţă, Cerasela Iosifescu
O companie suedeză, recunoscută pe plan internaţional, trebuie să angajeze o persoană care să se alăture echipei sale, într-o poziţie cu mare responsabilitate. Condiţiile de muncă şi renumeraţia oferită sunt foarte atractive. Începutul piesei ne plasează într-o cameră în care apar, treptat, patru persoane. Au fost selectate pentru interviul cu un reprezentant al companiei. Însă imediat se insinuează ideea că metoda de intervievare este una neobişnuită.. Timpul trece, candidaţii sunt singuri şi nimeni nu vine să le spună cum se va desfăşura selecţia. Mai mult, ei realizează că sunt într-o cameră izolată, din care nu mai pot pleca. Candidaţii îşi dau seama că cineva din afara camerei îi urmăreşte pentru a afla care este persoana potrivită pentru ocuparea postului disponibil. De asemenea, sunt supuşi unei serii de teste, debusolante la început. Fiecare concurent trebuie să-şi demonstreze abilităţile, în funcţie de acestea fiind eliminaţi unul câte unul, cel care va rezista până la final primind slujba. Astfel, întâlnirea dintre cei patru, pe fondul presiunii grele, va deveni oglinda în care personajele îşi reflectă umanitatea, empatia, insensibilitatea sau intoleranţa. La final, însă, spre deosebire de ceea ce ne-am imaginat, ceea ce părea să fie nu a fost aşa…
ÎNCHIDEREA FESTIVALULUI
20.30 CFR – COMETA, CĂȚELUL ȘI COPILUL, Teatrul Odeon București
Sala Casei de Cultură a Sindicatelor / spectacol pentru tineri şi adulţi (75 min.)
După texte de: I.L. Caragiale; Regie: Alexandru Dabija; Scenografie: Cristina Milea; Muzică: Ada Milea; Video: Cinty Ionescu; Ilustrație muzicală: Vasile Manta; Distribuție: Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Oana Ştefănescu, Paula Niculiţă, Nicoleta Lefter, Cojocaru / Marius Damian, Ionel Mihăilescu, Pavel Bartoş, Veronica Gherasim
Un tren este alcătuit din mai multe vagoane pe şine, conectate între ele, capabile să transporte marfă sau călători pe o rută prestabilită. Calea pe care merge poate fi o şină convenţională, dar poate fi şi o monoşină: astfel sună definiţia binecunoscutului cuvânt. Atunci când propulsia se realizează cu ajutorul unui dramaturg-locomotivă precum Ion Luca Caragiale şi un conducător de tren ca Alexandru Dabija (în calitate de regizor), călătoria nu poate fi decât captivantă. Despre cometă – prelegere populară, Justiţia română. Secţia corecţională, D-l Goe…, Bubico, Atmosferă încărcată sunt texte care au oferit directorului de scenă suportul perfect pentru un voiaj presărat cu surprize: te poţi aştepta ca într-un astfel de tren să întâlneşti un controlor excentric, obsedat de spaţiul cosmic şi iminenta apariţie a cometei Falb, să dai nas în nas cu spiritista păgubită, să faci cunoştinţă cu Mam Mare, Mamiţa şi Tanti Miţa – protectoarele năzdrăvanului Goe, să te fereşti de omul care antipatizează câinii sau s-o consolezi pe stăpâna iubitoare a lui Bubico – băiatul lui Garson şi al Gigichii. Ne însoţesc până la destinaţie pasagerii (in)disciplinaţi: Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Oana Ştefănescu, Paula Niculiţă, Nicoleta Lefter, Constantin Cojocaru / Marius Damian, Ionel Mihăilescu, Pavel Bartoş şi căţelul Puck în „ambientul” scenografic al Cristinei Milea, cu accente vizuale marca Cinty Ionescu. Pe muzica Adei Milea. Poftiţi în vagoane!
ATELIERE
ATELIER DE ACTORIE, coordonat de regizoarea Oana Leahu – 6, 7 octombrie, ora 16.00
Oana Leahu – conferenţiar universitar doctor, Decanul Facultăţii de Teatru a Universităţii de Arte Tg. Mureş, regizor de teatru, licenţiată a Universităţii de Arte Târgu Mureş, specializarea regie de teatru, promoţia 1995. De la finalizarea studiilor şi-a conturat activitatea atât în domeniul pedagogiei teatrale (fiind cadru didactic al Universităţii de Arte din 1995 până în prezent), cât şi în domeniul creaţiei regizorale, realizând peste 50 de spectacole de teatru dramatic şi de teatru de animaţie – pasiunea sa.
ATELIER – CINE SUNT?! TEATRUL CA AUTOCUNOAȘTERE. E magic să fii actor! Aceasta e o afirmaţie pe care o fac atât cei care-și doresc să fie actori, cât și mari vedete ale artei interpretării teatrale. Atelierul acestei ediţii a festivalului vă invită la autocunoaştere prin teatru, pentru că pentru a deveni personaj e important să ştii cine eşti ca persoană: liber, minunat, fără inhibiții!
ATELIER DE MÂNUIRE MARIONETE, coordonat de actorii Nuți și Sorin Dorobanțu – 6, 7 octombrie, ora 16.00
Nuți Dorobanțu și Sorin Dorobanțu – actori-mânuitori la Teatrul de Stat „Ioan Slavici” Arad, trupa de marionete, care până anul trecut constituia cu succes Teatrul de Marionete Arad, singurul teatru din țară cu specific în marionete. Cu o experiență în domeniu de peste 15 ani (Nuți) și peste 10 ani (Sorin) și un Master în Arta Animației finalizat în 2012 la U.A.T. Târgu-Mureș, au realizat o mulțime de roluri sub îndrumarea a numeroși regizori importanți din universul animației și nu numai (Cristian Pepino, V.I. Frunză, Kovacsi Ildiko, Oana Leahu), dar și în coproducții internaționale: spectacolul Gigantea (Compania „Les Trois Cles” din Paris) și spectacolul Stare febrilă și Eden-Palace (Teatrul de la Mezzanin Paris). În 2009 înființează o companie independentă, „Sosonuți”, prin intermediul căreia organizează spectacole și evenimente pentru copii și tineret.
PREZENTARE ATELIER – „Colaborările repetate cu Festivalul „Amifran” din Arad, în cadrul căruia am făcut workshop-uri cu păpuși și marionete, experimentând diferite metode de lucru cu copii și tineri până la 18 ani, ne-au făcut să ne dorim din ce în ce mai mult să împărtășim copiilor și tinerilor dornici să se apropie puțin mai altfel de teatrul de păpuși și marionete, o frântură din tainele acestei magice arte care se numește arta animației. Pentru noi, festivalul de la Alba Iulia este o nouă ocazie de a încerca să descoperim, în rândul copiilor care vor participa la „joaca” noastră, talente înnăscute pentru acest domeniu de activitate sau (de ce nu?) viitori actori-mânuitori.” (Nuți și Sorin Dorobanțu)
ATELIER DE SCENOGRAFIE, coordonat de scenografa Alina Herescu – 6, 7 octombrie, ora 16.00
Alina Herescu – unul dintre cei mai apreciaţi tineri scenografi din România. Are o personalitate puternică şi a însoţit apariţia unor importante producţii din teatrul românesc al „noului val”: Inimi cicatrizate de Max Blecher, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Constanţa; mady-baby.edu de Gianina Cărbunariu, regia Gianina Cărbunariu, Teatrul Foarte Mic, Bucureşti; Plaja de Peter Asmussen, regia Radu Afrim, respectiv Drept ca o linie de Luis Alfaro, regia Radu Apostol, Teatrul „Maria Filotti” Brăila; Acasă de Ludmila Razumovskaia, regia Radu Apostol Teatrul „Ion Creangă” Bucureşti.
ATELIER – COMUNICAREA ÎNTRE SOCIALIZARE ȘI IZOLARE, ÎNTRE REAL ȘI VIRTUAL. Fir-labirint-oglinzi-wall. Omul este o ființă socială, prin definiție. Cum s-a conservat sau cum a evoluat această caracteristică?! Cred că e foarte important de aflat cum este perceput acest aspect, în rândul adolescenţilor, mai ales pentru dezvoltarea lor ulterioară și cum pot ei exprima asta în forme artistice dezinhibante și eliberatoare. Prin „joc”, ei pot conştientiza mai uşor, aproape fără să-și dea seama, unde se situează, cum percep, ce simt, cum se raportează, atât față de colegii de atelier, cât mai ales față de tot ceea ce înseamnă contextul social în care trăiesc. Pentru că oamenii simt diferit, se exprimă diferit, fiecare simțindu-se confortabil în repere spaţiale diferite, în forme de expresie diferite, dimensiuni diferite, aș dori să le extindem plaja expresiei artistice. Astfel, „instalaţiile” scenografice să nu mai rămână doar la nivel de costum, ci să creem și spatiu(i).
ATELIER DE SCUPLTURĂ, coordonat de artistul plastic Hani Sasu – 6, 7 octombrie, ora 16.00
Sasu Hani – a absolvit Universitatea de Arte Decorative şi Design Cluj-Napoca, fiind artist plastic, membru al filialei Alba a Uniunii Artiştilor Plastici. În calitate de profesor, a predat ceramică-modelaj la Liceul de Muzică şi Arte Plastice din Alba Iulia. Colaborează la ora actuală cu diverse instituţii de cultură din ţară şi realizează expoziţii cu ceramică, vitraliu, pictură.
ATELIER – în cadrul festivalului de teatru se va realiza un atelier de creaţie ce va avea ca temă crearea logo-ului festivalului, în tehnică colaj având formă 3D și ghirlandă. Colajul reprezintă o formă de manifestare artistică, ce presupune îmbinarea mai multor elemente pentru a realiza o operă de artă în sine. Se folosește tehnica lipirii hârtiei și decuparea acesteia pentru a conferi adâncime imaginii. Această activitatea este plăcută și foarte educativă pentru copii, deoarece le pune la încercare imaginația și spiritul creativ. Materiale folosite: hârtie colorată, imagini și articole din afișe vechi de la teatru, bucăți de textile și alte elemente. Lucrările vor fi realizate și pictate în funcție de personalitatea fiecăruia.
ATELIER DE PICTURĂ, coordonat de profesoara Noemi Kusztos – 6, 7 octombrie, ora 16.00
Noemni Kustos – a absolvit Liceul de Arte Plastice Alba Iulia, Academia de Arte Plastice și Decorative „Nicolae Grigorescu”, secția Ceramică-Sticlă-Metal, precum și Universitatea de Arte Plastice Ion Andreescu. A avut expoziții în țară și în străinătate, momentan fiind profesor de Ceramică și Pictură la Palatul Copiilor Alba Iulia.
ATELIER – CULORILE DIN LUMINA MAGICĂ A POVEȘTILOR. În cadrul acestui festival, atelierul de pictură își propune să dezvolte imaginația copiilor, pornind de la poveștile copilăriei prin joaca serioasă cu culori și imagini, descoperite în teatru. Poveștile sunt colorate prin cuvinte iar cuvintele pot fi pictate sub formă de zâne, zmei, balauri, personaje fantastice, lumi feerice, lumi alegorice și lumi reale. Revelat în imediatul impresiei lasată de infrastructura teatrală a festivalului, atelierul își propune să devină un experiment creator. Cu alte cuvinte, își dorește să fie un experiment care să fixeze, prin expresie personală, impresiile lăsate de performanțe actoricești, plasate în contextul unui oraș obișnuit cu activități de pionierat, care s-au sustenabilizat în repere definitorii pentru capitala de suflet a românilor.
foto: Teatrul de Papuși Prichindel
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News