Eveniment
Alertă DNSC: tentative de fraudă prin telefon. Infractorii se deghizează în reprezentanți ai Bursei din România. Cum operează
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra unei campanii de fraudă prin apeluri telefonice. Infractorii se deghizează în reprezentanți ai Bursei din România și pretind că apelează potențiala victimă pentru a-i oferi ‘dividende’ corespondente unor acțiuni
Seria de tentative de fraudă se folosește de vishing (apeluri telefonice de phishing) pentru a convinge utilizatorii români să partajeze atacatorilor date cu caracter sensibil, în special date bancare.
Modul de operare
DNSC atenționează că atacatorii apelează victima, pretinzând că sunt din partea SIF Muntenia sau BVB. Folosesc drept pretext al apelului presupuse acțiuni vechi pe care victima le-ar deține din perioada cuponiadei din anii ’90, dar despre care a uitat.
Atacatorii susțin că aceste acțiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, însă pentru a le vinde și a încasa sumele respective, victima trebuie să urmeze un proces la îndrumarea atacatorului. Bineînțeles, în realitate nu există aceste acțiuni, iar atacatorii cer victimei să instaleze pe dispozitiv anumite aplicații, care de fapt le oferă infractorilor acces de la distanță (ex: ANYDESK) pentru a prelua controlul dispozitivului.
Pasul următor pe care îl fac atacatorii este să acceseze datele utilizatorilor, în special date de autentificare la aplicații de banking, respectiv date de card, iar mai apoi extrag sume importante de bani din conturile victimelor.
Mai departe, în alte cazuri atacatorii s-au folosit de accesul la dispozitiv pentru a propaga tentativa de fraudă și către contactele victimei, în speranța că vor avea succes și în alte cazuri.
Recomandările DNSC
- Nu instalați aplicații sau programe la solicitarea apelanților, în special dacă vi se cere acest lucru în regim de urgență și cu explicații vagi.
- Nu furnizați niciodată telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă par a proveni de la instituții de încredere.
- Verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituție, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date cu caracter sensibil.
- Raportați astfel de apeluri către organizația a cărei identitate este folosită pentru a atrage atenția cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de inițiative frauduloase.
- În cazul în care ați furnizat date de card, sesizați imediat banca, iar dacă ați fost păgubit, depuneți o plângere la Poliție (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) și notificați DNSC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/)
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Petru
joi, 05.12.2024 at 13:12
De ce va mirati ?
Eu am luat teapa pe internet de la o firma care nu livreaza produsul comandat pe motiv ca nu au materie prima DAR nici nu imi restituie banii, nici nu mai raspund la telefon.
Dupa o plangere la politia din judetul respectiv am primit raspunsul ca NU ESTE O INSELACIUNE SI DACA VREAU SA II DAU IN JUDECATA.
Am intrebat, daca eu imi fac o firma si iau niste sume in avans si nu onorez comenzile nu e considerata infractiune ? Raspunsul a fost foarte clar NU, nu este infractiune sau inselaciune.
Sper sa nu aveti nevoie de autoritatile din Romania pentru ca sunteti singuri.
Vreau sa repet … nu intereseaza pe absolut nimeni daca exista o astfel de problema.
Am incercat sa iau legatura cu Protectia Consumatorului din acel judet pentru a incerca sa inteleg cum trebuie sa procedez … nu exista un nr de telefon doar formulare online.
Ce se intampla in cazul in care o persoana in varsta pateste asa ceva ???? Sa presupunem ca nu se descurca foarte bine pe internet ce face ? Sau sa presupunem ca nu isi permite un avocat ce face ?
Domnilor din justitie NU uitati ca sunteti platiti din taxele si impozitele platide de oameni nu de excroci si tepari.