Actualitate
Asociaţia „Produs în Alba”: Raport de evaluare a Festivalului Naţional de Fotografie „Alba sub lumini de Oscar”
În perioada 28 iulie – 1 august 2014, 84 de fotografi profesioniști și amatori din întreaga ţară – 66 de concurenţi, cinci lectori, un invitat special şi o echipă formată din 12 organizatori – s-au întâlnit la Alba Iulia, la prima ediţie a Festivalului „Alba sub lumini de Oscar”. Varianta transilvăneană a celui mai mare festival de fotografie din România – „Vama sub lumini de Oscar”, ASLO a fost un eveniment organizat la iniţiativa Asociaţiei „Produs în Alba”, cu sprijinul logistic şi organizatoric al New Ad Zone Bucureşti şi cu finanţarea Primăriei Municipiului Alba Iulia şi a Consiliului Judeţean Alba.
Scopul declarat şi atins al evenimentului a fost promovarea judeţului Alba şi a oraşului Alba Iulia ca destinaţii turistice de excepţie şi acumularea unui stoc de fotografii de înaltă calitate tehnică şi artistică, ce vor putea fi utilizate cu titlu gratuit (în baza unor contracte de cesiune ne-exclusivă a drepturilor de autor), de către organizatori, în vederea realizării şi producerii unor vectori şi materiale de promovare viitoare: portaluri, site-uri, albume, broşuri, materiale publicitare.
Pentru participanţi au fost programate cursuri gratuite cu lectori acreditaţi şi fotografi profesionişti. Pe lista celor care au predat secretele fotografiei profesionale s-au aflat invitatul special al festivalului, Marek Czarnecki – multiplu câştigător al “British Professional Photography Award” (echivalentul Oscarului pentru fotografie), Cătălin Săvulescu, Vlad Eftenie – câştigătorul de anul acesta al Sony World Photography, Cosmin Someşan şi Cătălin Rudolf, care au fost şi membri ai juriului.
Din cele cinci zile de festival, Alba Iulia s-a aflat în vizorul teleobiectivelor timp de trei zile, iar două zile au fost alocate activităţilor din cadrul Festivalului Şureanu, fotografii şi organizatorii deplasându-se în acest scop în zona Poarta Raiului – Şureanu.
Fondul total de premii a fost de 8.500 de euro – cel mai mare din România pentru un astfel de concurs. Premiul I a fost în valoare de 2000 euro, premiul II – 1500 euro, premiul III – 1000 euro şi 10 menţiuni a câte 400 euro fiecare. Toate sumele sunt în valoare brută.
Lectori ASLO 2014
Marek Czarnecki
Membru al The Master Photographers Association (Marea Britanie), International Association of Panoramic Photographers (USA), British Institute of Professional Photography (Marea Britanie), the European Photographers’ Federation.
Este artistul ale cărui lucrări beneficiază de Epson Digigraphe Certificate, care este o certificare acordată fotografilor, artiştilor şi muzeelor ca o garanţie a celor mai înalte standarde în reproducerea digitală a lucrărilor de artă.
Este câştigător a 7 premii “British Professional Photography Award” (echivalentul Oscarului pentru fotografie), câştigător de 4 ori al Master Photography Award, câştigător multiplu al „The Epson International Pano Award”, considerat în top 5 mondial pentru fotografiile panoramice. Face fotografie comercială, fotografie industrială, fotografie de produs şi fotografie landscape (peisaj).
Vlad Eftenie
Doctor arhitect, lector la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” din Bucureşti, titular al cursului teoretic “Fotografia ca instrument de studiu şi cunoaştere în arhitectură”
este considerat cel mai bun fotograf de Urban şi Street Photography din România şi are în palmares multiple expoziţii şi premii internaţionale.
Este câştigător al Sony World Photography 2014, categoria low-light; fotografia sa a fost aleasă din cele peste 140.000 de fotografii trimise de artişti fotografi din 166 de ţări.
Cosmin Someşan
Preşedinte al Comisiei de Examinare a absolvenților cursului de fotografie susținut la Universitatea Populară „Ioan I. Dalles”, promoția februarie 2010, 2011, 2012, este lector (formator) în cadrul cursului de fotografie susținut de către Centrul de Pregătire Profesionala în Cultură (CPPC Bucureşti, din anul 2007 până în prezent).
Cătălin Săvulescu
Lector la Universitatea Populară Dalles 2009 – 2011; fotografie de eveniment, fotografie de noapte, fotografie de produs, macrofotografie, fotografie de studio, editare în Lightroom.
De asemenea, este lector la Centrul de Pregătire Profesională în Cultură 2008 – 2011; fotografie alb-negru, fotografie de produs, macrofotografie, fotografie de portret.
Luca Achim
Fotograf al Palatului Mogoşoaia şi specialist în editare foto. Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografie “I.L. Caragiale” Bucureşti.
Cătălin Rudolf
Director şi fondator al festivalului „Vama sub lumini de Oscar”, este light designer cu certificare Dedo Weigert Film GmbH.
ASLO 2014 s-a desfăşurat după următorul program:
Ziua 1 (luni, 28 iulie) Deschiderea oficială/ Fotografie de produs
Orele 10.00 – 11.00 Înregistrare participanţi (PUB13)
Orele 11.00 – 12.00 Deschiderea oficială, prezentarea programului şi a lectorilor
Orele 12.00 – 13.00 Pauză – prânz
Orele 13.00 – 14.30 Fotografie de produs – curs de teorie aplicată – Cătălin Săvulescu/Cătălin Rudolf
Orele 14.30 – 15.30 Lighting for commercial – seminar scheme și echipamente de iluminare pentru fotografia de produs – Cătălin Rudolf
Orele 15.30 – 19.00 Practică fotografie de produs – Cătălin Săvulescu/Cătălin Rudolf
Orele 19.00 -20.30 Expoziție de fotografie/ Proiecție de fotografie/ Descărcare fotografii
Orele 20.30 – 21.30 Pauză – cină
Orele 21.30 – 22.00 Discuții pe fotografie/ Alegerea câștigătorilor fotografie produs/ Proiecție film
Orele 22.00 – 23.30 Proiectie fotografie/film
Ziua 2 (marți, 29 iulie) – Workshop fotografie urbană
Orele 10.00 – 11.30 Fotografie urbană – curs de teorie – Vlad Eftenie
Orele 11.30 – 11.45 Pauză
Orele 12.00 – 13.00 Seminar Vlad Eftenie/Marek Czarnecki
Orele 13.00 – 14.00 Pauză – prânz
Orele 14.00 – 19.00 Practică fotografie urbană
Orele 19.00 – 20.00 Expoziție de fotografie/ Proiecție de fotografie/ Descărcare fotografii
Orele 20.00 – 21.00 Pauză – Cină
Orele 21.00 – 23.00 Discuții pe fotografie/ Alegerea câștigătorilor/Proiecție filme
Orele 23.00 – 00.00 Proiecție de fotografie/film
Ziua 3 (miercuri, 30 iulie) – Valea Frumoasei – Fotografie de acțiune/fotografie de peisaj
Orele 9.00 – 11.00 Transport Alba Iulia – Valea Frumoasei
Orele 11.00 – 11.30 Pauză /Cazare
Orele 11.30 – 12.30 Curs fotografie de acțiune – Cosmin Someșan (Pensiunea Șureanu)
Orele 12.30 – 12.45 Pauză
Orele 12.45 – 13.45 Curs fotografie de peisaj – Marek Czarnecki (Pensiunea Șureanu)
Orele 13.45 -14.45 Pauză – prânz
Orele 14.45 – 19.45 Practică Fotografie de acțiune/ Practică Fotografie de peisaj
Orele 19.45 – 20.30 Proiecții de fotografie/descărcare fotografii
Orele 20.30 – 21.30 Pauză – Cină
Orele 21.30- 22.00 Proiecții de fotografie /descărcare fotografii
Orele 22.00 – 00.00 Discuții pe fotografie / fotografie acțiune/ Alegerea câștigătorilor foto acțiune
Ziua 4 (joi, 31 iulie) – Valea Frumoasei – Fotografie de acțiune/fotografie de peisaj
Orele 9.30 – 12.30 Practică Fotografie de acțiune/ Practică Fotografie de peisaj
Orele 12.30 – 14.30 Transport Valea Frumoasei – Alba Iulia
Orele 14.30 – 15.30 Pauză – Prânz
Orele 15.30 – 16.30 Discuție pe fotografie peisaj/ Desemnare câștigători fotografie peisaj
Orele 16.30 – 18.00 Expoziție de fotografie/ Proiecție de fotografie
Orele 18.00 – 20.00 Jurizare/Proiecții fotografie
Orele 20.00 – 21.00 Pauză – Cină
Ziua 5 (vineri, 1 august) – Închiderea oficială
Orele 11.00 – 12.00 Vernisaj participanți
Orele 12.00 – 14.00 Desemnare câștigători festival/Premiere/Închidere
Orele 14.00 – 15.00 Masa de prânz
Ora 15.00 Plecare
Regulamentul de participare concursuri – Festivalul “Alba sub lumini de Oscar” – Alba Iulia, 28 iulie – 1 august 2014
Festivalul „Alba sub Lumini de Oscar” este organizat de New Ad Zone și Asociația „Produs în Alba” în colaborare cu Primăria Municipiului Alba Iulia și Consiliul Județean Alba.
Participarea la concursurile zilnice:
Fiecare curs teoretic, respectiv sesiune hands on se va finaliza cu un concurs.
Participarea la toate concursurile este liberă pentru toți cei care au fost prezenți la cursurile atât teoretice, cât și practice din cadrul Festivalului „Alba sub Lumini de Oscar” 2014.
După finalizarea sesiunii hands on, participanţii vor avea la dispoziţie o oră pentru a selecta imaginile şi pentru a le descarca în calculatorul/laptopul pus la dispoziţie de către organizatori.
Numărul maxim de fotografii cu care pot participa concurenţii este stabilit de către lectorul cursului respectiv.
În cadrul concursului zilnic, lectorul cursului va ierarhiza trei fotografii. Concursul zilnic nu are premii constând în bani.
Participarea la concursul final:
Pot participa la concursul final cei care au înscrise imagini la fiecare dintre concursurile zilnice din cadrul Festivalului „Alba sub Lumini de Oscar” 2014.
Juriul va fi format din lectorii festivalului şi invitatul special.
Juriul va desemna fotografiile câştigătoare: Locul I – 2000 EUR, Locul II – 1500 EUR, Locul III – 1000 EUR, 10 Menţiuni – a câte 400 EUR fiecare
Valoarea totală brută a premiilor este de 8.500 euro (echivalentul a 38,250 RON)
Acordarea premiilor se va face după reţinerea impozitului aferent (16% impozit pe venit). Cursul la care se vor acorda premiile este 1 euro = 4.5 lei.
Câştigătorii ASLO 2014
Premiul I: Romulus Ioan Oprişcan
Premiul al II-lea: Andrei Viorel Bregar
Premiul al III-lea: Andrei Dan Iancu
Mențiuni: Mădălin Ciortea, Lucian Olteanu, Radu Cosmin Oprea, Teodora Natalia Popa, Andrada Cezara Tudosa, Monica Emilia Chirilă, Emerich Cătălin, Maria Teodora Zamfir, Flavius Lucian Neamciuc, Laurian Ghiniţoiu.
Livrabile:
În urma evenimentului, au rezultat următoarele materiale livrabile:
*pentru Consiliul Judeţean Alba
– un hard disk conţinând toate fotografiile realizate în perioada festivalului, la rezoluţie mare şi în formate editabile, precum şi fotografii şi video de tip making-of
– 50 de printuri de înaltă rezoluţie, format 50×70 cm, caserate pe suport tip foam de 5 mm grosime, pretabile pentru expunere indoor. Fotografiile printate au fost selectate de către juriu, din categoriile fotografie de produs şi fotografie de peisaj Valea Frumoasei – Şureanu
– 50 de DVD-uri cu filmul festivalului
– 50 de albume printate ASLO 2014 cu fotografiile câştigătoare
– două panorame semnate Marek Czarnecki, în format 3 metri x 0,8 metri, reprezentând fotografii de peisaj Valea Frumoasei – Şureanu
* pentru Municipiul Alba Iulia
– un hard disk conţinând toate fotografiile realizate în perioada festivalului, la rezoluţie mare şi în formate editabile, precum şi fotografii şi video de tip making-of
– 50 de printuri de înaltă rezoluţie, format 50×70 cm, caserate pe suport tip foam de 5 mm grosime, pretabile pentru expunere indoor. Fotografiile printate au fost selectate de către juriu din categoriile fotografie street-urban şi acţiune în Alba Iulia
– 50 de DVD-uri cu filmul festivalului
– 50 de albume printate ASLO 2014 cu fotografiile câştigătoare
– două panorame semnate Marek Czarnecki în format 3 metri x 0,8 metri reprezentând fotografii ale oraşului Alba Iulia
Înca de la anuntarea intenţiei de organizare a acestui festival a existat interesul mass-media pentru subiect. Acest lucru a fost declanşat în special de ineditul strategiei prin care autorităţile locale şi judeţene au înteles să atingaă două obiective simultan: o întreagă comunitate de profesionisşti în imagine care vor vorbi, vor scrie şi îşi vor dori să participe la acest festival, iar la finalul fiecărei ediţii organizatorii vor avea la dispoziţie mii de fotografii de cea mai bună calitate artistică şi tehnică disponibilă în România care vor putea fi utilizate gratuit pentru realizarea vectorilor de imagine necesari promovării: portaluri, site-uri, albume, broşuri, materiale publicitare.
Audio-vizual
Şi televiziunea a fost interesată de ASLO 2014. Postul naţional Antena 1 a difuzat două materiale filmate despre eveniment la ore de mare audienţă, în cadrul matinalului şi a Observatorului Special (https://observator.tv/extern/alba-sub-lumini-de-oscar-131675.html )
De asemenea, televiziunea locală Alba TV a alocat spaţii generoase evenimentului sub forma unor ştiri
https://www.albatv.ro/2014/07/alba-sub-lumini-de-oscar-3/
https://www.albatv.ro/2014/07/alba-sub-lumini-de-oscar-2/
https://www.albatv.ro/2014/05/alba-sub-lumini-de-oscar/
precum şi a unui interviu cu lectorul Vlad Eftenie.
(https://www.youtube.com/watch?v=AEzXN41e0jo&feature=youtu.be )
Organizatorii au pus bazele unei pagini de Facebook dedicată care în scurt timp a strâns peste 900 de membri. Pe această pagină (https://www.facebook.com/pages/Alba-Sub-Lumini-de-Oscar/833098586716948) s-au desfăşurat etapele preliminare de concurs în urma căarora s-au stabilit prin vot deschis (like-uri) câştigătorii a 3 dintre menţiuni.
Tot aici s-au postat regulamentele de înscriere şi de concurs, detalii despre eveniment, locaţii, contactele organizatorilor, posibilităţi de cazare şi masă pentru concurenţi, detalii despre lectori şi cursuri, articole apărute în media despre eveniment.
La final au fost postate fotografiile selectate de juriu, numele câştigătorilor precum şi fotografii şi video-uri making of ASLO 2014.
S-a creat o adevărată comunitate în acest mediu virtual de socializare pe care încă se postează imagini, review-uri, păreri şi concluzii despre festival. O concluzie generală desprinsă din acest mediu este aceea că ASLO 2014 a fost o reuşită şi încă de pe acum sunt foarte mulţi cei care doresc o permanentizare a evenimentului.
Toţi cei prezenţi la ASLO 2014 au postat pe Facebook fotografii făcute în Alba, iar numărul de like-uri cumulate depăşeşte câteva zeci de mii, printr-un efect viral. Iar faptul că mulţi dintre cei prezenţi sunt şi bloggeri sau colaborează cu publicaţii de specialitate nu a făcut decât să amplifice acest efect, ASLO devenind astfel un eveniment mainstream.
Pe lângă pagina de Facebook a existat şi un site dedicat festivalului (https://alba.vslo.ro/) care a constituit prima cale de comunicare cu cei care au dorit să participe. De pe acest site s-au putut downloada regulamentele de înscriere şi de concurs, programul festivalului, fişele de înscriere, oferte centralizate de la hoteluri şi pensiuni din Alba de diverse clasificări şi categorii de preţuri.
Este partea de media care a reflectat cel mai cuprinzător acest eveniment. A fost dorinţa şi strategia organizatorilor de a promova ASLO 2014 cu precădere în mediul online pentru că este în acest moment calea de comunicare cu cel mai mare potenţial de dezvoltare şi mediul cu cel mai mare grad de penetrare în segmentul de populaţie pe care Alba turistică doreşte să îl atragă: persoane cu vârste între 20 şi 45 de ani, cu studii şi venituri peste medie, cu profesii liberale, antreprenori, oameni activi care apreciază locaţiile turistice istorice, culturale şi de belvedere. Iar Internetul este mediul preferat de această categorie de persoane atunci când vine vorba de informare.
Articolele de presă au început să apară cu mult înaintea datei de începere a festivalului, fără a fi comandate şi plătite, doar prin simplul fapt că iniţiativa era deosebită.
Astfel, Gândul.info scria încă din 12 mai 2014 (https://www.gandul.info/stiri/judetul-din-romania-care-cheama-fotografii-sa-i-pozeze-frumusetea-12620857)
Ulterior, aceeaşi publicaţie a difuzat o serie întreagă de materiale legate de ASLO 2014 în cadrul unui contract de publicitate încheiat cu Asociaţia “Produs în Alba”. Pe lângă advertoriale, un banner cu locaţie fixă, permanentă a fost postat pe prima pagină a site-ului cu link către o secţiune specială dedicată oraşului Alba Iulia şi judeţului Alba (foto ataşat).
https://www.gandul.info/magazin/misteriosi-si-spectaculosi-muntii-sureanu-din-judetul-alba-13070006
https://www.gandul.info/magazin/intre-istorie-si-legenda-orasul-alba-iulia-13036006
https://www.gandul.info/magazin/p-festivalul-alba-sub-lumini-de-oscar-12875322
https://www.gandul.info/magazin/p-festivalul-alba-sub-lumini-de-oscar-12802693
https://www.gandul.info/magazin/rapa-rosie-cetatea-fabuloasa-sculptata-de-ape-intr-un-deal-13106342
Mediafax, cea mai prestigioasă agenţie de presă din România şi una dintre cele mai preluate surse, a acoperit de asemenea pe larg subiectul ASLO 2014 în cadrul aceluiaşi contract de publicitate.
https://www.mediafax.ro/life-inedit/intre-istorie-si-legenda-orasul-alba-iulia-13042214
https://www.mediafax.ro/life-inedit/p-festivalul-alba-sub-lumini-de-oscar-12874337
https://www.mediafax.ro/life-inedit/p-festivalul-alba-sub-lumini-de-oscar-12786876
Descopera.ro – un portal al grupului Mediafax, a dedicat o secţiune întreagă judeţului Alba şi Municipiului Alba Iulia. Această secţiune brand-uită ASLO a cuprins o serie de 8 materiale dedicate unor obiective turistice strategice de care dispune Alba şi pe care organizatorii şi-au propus să le promoveze. Articolele au fost realizate de către redactorii Mediafax Group cu asistenţa de specialitate oferită de dl. Gabriel Rustoiu – directorul Muzeului Unirii din Alba Iulia şi a doamnei Doina Hendre Biro – responsabil al Aspectelor Ştiinţifice şi Culturale ale Bibliotecii Batthyaneum.
https://www.descopera.ro/descopera-alba/13017632-intre-istorie-si-legenda-orasul-alba-iulia
Alte relatări în presa naţională, regională sau locală.
https://www.ziarulunirea.ro/tag/alba-sub-lumini-de-oscar
https://www.voceatransilvaniei.ro/tag/alba-sub-lumini-de-oscar/
https://www.vinsieu.ro/eveniment/alba/alba-iulia/festivaluri/alba-sub-lumini-de-oscar/92094/e.html
https://stiri.apropotv.ro/life-style/p-festivalul-alba-sub-lumini-de-oscar-12875095
https://luminideoscar.blogspot.ro/
https://stiri.apropotv.ro/news/rapa-rosie-cetatea-fabuloasa-sculptata-de-ape-intr-un-deal-13106564
https://www.forumdefotografie.com/viewtopic.php?f=99&t=2897
https://www.ziare.com/alba-iulia/articole/alba+sub+lumini+de+oscar
https://www.hotelurivilepensiuni.ro/evenimente-alba-sub-lumini-de-oscar
https://www.stirihot.ro/39-39-alba-sub-lumini-de-oscar-39-39/435921
https://novaapollonia.ro/2014/07/03/alba-sub-lumini-de-oscar/
https://news.portal-start.com/postlocal/alba-sub-lumini-de-oscar-fotografii-/
https://techradar.ro/2014/06/20/p-festivalul-alba-sub-lumini-de-oscar/
https://www.frequency.com/video/alba-sub-lumini-de-oscar-2014/176763733/-/5-848
https://www.f64.ro/blog/2014/06/18/alba-lumini-de-oscar-festival-de-fotografie/
Concluzii
“Alba sub lumini de Oscar” a constituit o surpriză plăcută pentru comunitatea fotografilor din România. O primă ediţie care a strâns mai mulţi fotografi decât evenimente similare cu tradiţie de câţiva ani (cel de la Cluj-Napoca de exemplu), un festival amplu reflectat de media naţională şi locală, un eveniment devenit viral pe reţelele de socializare nu poate fi calificat altfel decât un succes deplin.
Autorităţile locale şi-au atins scopurile propuse: au promovat judeţul şi municipiul, au devenit deţinătorii unui stoc de fotografii de excepţie şi a unor livrabile ce pot fi utilizate în diverse alte acţiuni. Peste 80 de persoane au devenit turişti în Alba timp de 5 zile, cheltuind în industria locală de ospitalitate.
Aceste aspecte ne îndreptăţesc să propunem permanentizarea acestui eveniment şi introducerea lui în calendarul oficial de activităţi şi evenimente din judeţul Alba.
Fiecare nouă ediţie va fi structurată în aşa fel încât fotografiile realizate să acopere noi obiective demne de promovat, iar judeţul Alba nu duce lipsă de astfel de locaţii. De asemenea, temele cursurilor vor fi în fiecare an schimbate şi îmbunătăţite, astfel încât să menţinem viu interesul fotografilor.
În ediţiile următoare ne propunem să invităm la festival fotografi profesionişti care colaborează cu reviste internaţionale de turism: National Geographic, World Heritage sau reviste ale unor linii aeriene de prestigiu şi alte asemenea publicaţii care ar putea deveni vectori de promovare pentru judeţul Alba.
Propunem ca printurile realizate să constituie baza unor expoziţii itinerante pentru promovarea judeţului. Asociaţia “Produs în Alba” ar putea de exemplu organiza astfel de expoziţii itinerante în marile hoteluri şi clădiri de birouri din România. Ar fi cea mai exacta targetare a publicului pe care Alba doreşte să-l atragă: turişti străini şi români, corporatişti români, experţti – persoane al căror profil socio-economic se mulează perfect pe ceea ce Alba are de oferit.
Asociatia “Produs în Alba”
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News