Economie
Autostrada demolată: Cum a fost forțat constructorul să deschidă circulaţia între Cunţa şi Sălişte, înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale
Lotul 3, cu probleme, între Cunţa şi Sălişte, al Autostrăzii Orăştie-Sibiu a fost deschis circulaţiei, anul trecut, fără să fie finalizate lucrările. CNADNR a confirmat de mai multe ori că nu a făcut recepţia lucrărilor, ci doar “s-a convenit” că se poate circula în condiţii de siguranţă. Însă dintr-un raport al constructorului italian se arată că acesta ar fi fost forţat să deschidă autostrada.
Momentul inaugurării Lotului 3, adică 15 noiembrie 2014, a fost cu o zi înainte de turul doi al alegerilor prezidenţiale, la care candida şi premierul Victor Ponta. Potrivit unei note a constructorului, obţinută de Digi24 şi datată 24 septembrie 2014, Compania de Autostrăzi a cerut ca tronsonul de drum să fie deschis traficului la acea dată.
Citeşte şi FOTO-VIDEO| AUTOSTRADA Orăștie-Sibiu: INAUGURARE FORȚATĂ pentru tronsonul Cunța -Săliște înainte de turul doi al prezidențialelor
Potrivit surse citate, firma italiană Salini Impregilo a informat compania că, potrivit graficului de lucrări, dar şi conform proiectului, traficul nu poate fi deschis la 15 noiembrie, aşa cum a cerut CNADNR. Trebuiau întâi nivelate dealurile din jur şi drenată apa din sol şi apoi turnat asfaltul. Constructorul ar fi informat că se începe asfaltarea înaintea celorlalte lucrări menţionate, o face pe răspunderea CNADNR, iar aceasta îşi asumă costurile suplimentare şi daunele.
Vezi şi Cauzele degradărilor pe Autostrada Orăştie – Sibiu, din raportul tehnic. Precizări de la ministrul Transporturilor
După câteva luni de la deschidere, au apărut crăpăturile în asfalt, iar acum o parte din tronsonul Cunţa-Sălişte al Autostrăzii Orăştie-Sibiu a început să fie demolat şi va fi reconstruit, după ce a fost găsită apă la aproape zece metri sub asfaltul care a crăpat în mai multe locuri. Situaţia ar fi putut fi evitată dacă autostrada nu s-ar fi deschis înainte de termen.
Citeşte şi Autostrada Sibiu – Orăştie: CNADNR spune că nu trebuie să returneze banii europeni dacă nu face recepţia lucrărilor până la sfârşitul anului 2015
Contractul cu cei de la Impregilo a fost semnat în mai 2011 pentru o valoare de aproape 605 milioane de lei, fără TVA, în vederea realizării în 120 de zile a proiectului tehnic și, în alte 548 de zile, a lucrărilor necesare.
Lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, care se întinde pe cei 22 de km dintre Săliște și Cunța, trebuia finalizat în aprilie 2013. Termenul de deschidere a circulației a fost anunțat mai apoi pentru noiembrie 2013, apoi pentru iulie 2014 şi a fost aplicat la 15 noiembrie 2014, însă fără terminarea lucrărilor.
În urma alunecărilor de teren a căror amploare a devenit vizibile în primăvara lui 2012, italienii de la Impregilo SpA au cerut modificarea proiectului, prin construirea unui nou tunel în dealul de la Aciliu unde a fost săpat un debleu de aproape 50 de metri și prin prelungirea viaductului înspre Sebeș cu aproape un kilometru.
Acum, după închiderea circulaţiei pe tronson pentru lucrări, se cere şi comisie de anchetă.
“Orice demolare și refacere înseamnă nu doar că punem bani în plus de la bugetul de stat pentru aceste lucrări suplimentare, ci și că riscăm să pierdem toți banii europeni pentru acest proiect, adică aproape 400 de milioane de euro și totul ca urmare a unui moft electoral al premierului Victor Ponta. Inaugurarea acestui lot din autostradă cu doar două zile înaintea tutului 2 al alegerilor prezidențiale de anul trecut îi costă acum pe toți românii. Vom solicita o comisie de anchetă dacă nu sunt făcute publice toate expertizele care au stat la baza urgentării lucrărilor și inaugurării acestui segment”, a declarat vineri, deputatul PNL de Alba, Dan Simedru.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News