Connect with us
Advertisement

Actualitate

Bilanţ ISU Alba pe 2016: Au crescut cu 200% intervenţiile în cazuri de inundaţii. Mai multe acţiuni de ajutor medical de urgenţă. Situaţia incendiilor

pompier

Publicat

raport isu alba2016 Numărul acțiunilor și activităților pentru intervenție ale echipajelor Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Alba a crescut cu 31,3%, faţă de anul trecut. Cea mai mare creştere a fost a numărului de intervenţii în cazuri de inundații și fenomene meteo, cu peste 200% (de la 22 la 78). De asemenea, s-au înmulţit acţiunile de ajutor medical de urgență, cu 17 %, dar şi alarmele false. ISU Alba şi-a prezentat, vineri, bilanţul activităţii pe 2016.

În anul 2016 au fost înregistrate la Dispeceratul comun ISU-Ambulanță un număr de 62.715 de solicitări (63.183 în 2015, 55.873 în 2014), în medie 172 de solicitări pe zi (173 în 2015, 153 în 2014). Dintre acestea, numai la stațiile 112 ale ISU s-au înregistrat un număr de 10.769 solicitări (11.207 în 2015, 10.539 în 2014 și 18.600 în anul 2013), în medie 30 de solicitări pe zi (31 în 2015, 29 în 2014, 51 în 2013), iar la stațiile SAJ s-au înregistrat un număr 51.946 solicitări (51.976 în 2015, 45.334 în 2014), în medie 142 (142 în 2015, 124 în 2014) solicitări / zi. Din cele 51.946 de solicitări, peste 20.000 au fost transferate sau a fost pus în ascultare personalul ISU. Având în vedere specificul zonei de competență și misiunile care le are inspectoratul, numărul de solicitări pe stațiile ISU se menține aproape constant față de anul trecut.

În zona de competență a Inspectoratului s-au înregistrat 7.415 acțiuni şi activităţi pentru intervenție (față de 5646 în 2015, 4.982 în 2014), în medie 20 pe zi (14 în 2014), numărul acestora crescând cu 31,3 % față de anul 2015. Cele 7.415 acțiuni și activități pentru intervenție au fost 953 activităţi de pregătire şi recunoaşteri, 683 au pentru intervenţii în situaţii de urgenţă, iar 5.779 au fost solicitări SMURD.

Din totalul acțiunilor și activităților pentru intervenție, 2.756 au avut loc în mediul rural (2.357 în 2015, 2.171 în 2014) reprezentând 37,16%  și 4.659 în mediul urban (3289 în 2015, 2811 în 2014), reprezentând 62,84%.

În funcție de tipul acestora, situațiile de urgență, acțiunile desfășurate și evenimentele la care au intervenit echipajele inspectoratului situația se prezintă astfel:

– 206 pentru stingerea incendiilor (222 în 2015, 189 în 2014);

– 72 la incendii de vegetație, fond forestier și deșeuri (130 în 2015, 98 în 2014);

– 176 pentru asistență de persoane (175 în 2015, 61 în 2014) – degajări de persoane rămase locate în apartament, ascensor, la înălțime etc.;

– 78 la inundații și fenomene meteo periculoase (22 în 2015, 11 în 2014);

– 29 pentru asanări ale terenului și distrugeri de muniție rămasă neexplodată (27 în 2015, 24 în 2014);

– 7 pentru protecția mediului (11 în 2015, 5 în 2014);

– 14 pentru salvări de animale (13 în 2015, 11 în 2014);

– 1.075 alte intervenții şi acţiuni pentru intervenţie, din care 953 au fost recunoașteri și exerciții (126 în 2015, 96 în 2014).

– 5.550 ajutor medical de urgență (4740 în 2015, 4325 în 2014);

– 28 pentru descarcerare (25 în 2015, 30 în 2014);

180 alarme false, întors din drum sau deplasări la care nu a mai fost necesară intervenția (155 în 2015, 132 în 2014).

Ca urmare a intervențiilor au fost salvate bunuri în valoare de aproximativ 56 milioane lei (53 milioane lei în 2015, 28 milioane lei în 2014), iar bunurile materiale distruse în urma situațiilor de urgență au fost estimate la aproximativ 6.100.000 lei. Se constată că bunurile salvate sunt de peste 9 ori mai mari decât cele distruse.

Ca unul dintre cele mai frecvente tipuri de risc, incendiile s-au manifestat în procent de 75,25% la locuințe și anexe gospodărești (72% în 2015, 75% în 2014), 0,98% în agricultură și silvicultură (4,1 % în 2015, 2,1% în 2014), 6,31% în industrie (11,2% în 2015, 7,4% în 2014), 4,85% în administrația publică, învățământ și sănătate (2,25% în 2015, 3,7% în 2014), 4,85%  în transport (2,25% în 2015, 2,7% în 2014), 3,88% în comerț și alimentație publică (4,1% în 2015, 5,4 % în 2014), iar 3,88% în alte domenii de activitate (4,1% în 2015, 3,7 % în 2014).

Raportat la statistica naţională, unde în anul 2016 au fost înregistrate 6.803 incendii la locuinţe, judeţul Alba se află pe locul 3 ca şi număr mic de incendii la locuinţe (după judeţele Harghita şi Covasna).

În urma incendiilor produse, 2 persoane au decedat (4 în 2015 și 3 în 2014), iar alte 5 au fost salvate dar au suferit diferite traume (18 în 2015 și 7 în 2014). Persoanele decedate, au fost surprinse de flăcări sau s-au intoxicat cu fum înainte ca echipajele de intervenţie să ajungă la locul intervenţiei.

La nivelul întregii ţări, judeţul Alba se clasează pe locul 4 la numărul mic de incendii (altele decât cele de vegetaţie) la 1.000 kmp şi pe locul 4 la numărul mic de incendii (altele decât cele de vegetaţie) la 100.000 de locuitori.

Incendiile au fost provocate, în principal de:

– utilizarea instalațiilor și echipamentelor electrice defecte sau improvizate – 81 incendii ceea ce reprezintă 39,32%  din totalul incendiilor (77 de incendii ceea ce reprezintă 34,7% în 2015 și 67 de incendii,  35% în 2014);

– mijloace sau sisteme de încălzire cu defecțiuni sau improvizații, coșurile de fum defecte sau necurățate – 64 de incendii ceea ce reprezintă 31,07 din totalul incendiilor (29 incendii – 13,1% în 2015 și 26 de incendii, 13,8% în 2014);

– acțiunile intenționate – 9 incendii ceea ce reprezintă 4,37% din totalul incendiilor (16 incendii cu 7,2% în 2015 și 17 incendii, 9 % în 2014);

– focul deschis – 10 incendii ceea ce reprezintă 4,85% din totalul incendiilor (29 în 2015 cu 13,1% și 30 incendii, 15,8% în 2014);

– fumatul fără respectarea normelor – 12 incendii ceea ce reprezintă 5,83% din totalul incendiilor (22 incendii ceea ce reprezintă 9,9% din totalul incendiilor în 2015 și 14 incendii, 7,4% în 2014);

– jocul copiilor cu focul – 4 incendii ceea ce reprezintă 1,94%  din totalul incendiilor (4 incendii cu 1,8% în 2015 și 3 incendii, 1,6% în 2014);

Timpul mediu de răspuns la incendii, a fost de 15 minute (16 minute în 2015, 17 minute în 2014), iar durata medie a intervențiilor la incendii a fost de 88 minute, valoare care este relativ constantă din anul 2014 (88 minute în 2015, 88 minute în 2014).

Pentru 41,27% din populația județului aflată în unitățile administrativ teritoriale unde inspectoratul are subunități de intervenție (141.282 locuitori) timpul mediu de deplasare la intervențiile pentru stingerea incendiilor a fost de 5’49” iar cel al echipajelor S.M.U.R.D. de 5’09”. Pentru populația aflată în zonele de sprijin ale subunităților de intervenție 201.094 locuitori (58,73%) timpul mediu de deplasare la intervențiile pentru stingerea incendiilor a fost de 26’03” iar cel al echipajelor S.M.U.R.D. de 18’43”.

În anul 2016, condițiile meteo au fost cu temperaturi relativ normale comparativ cu anul 2015 și anul 2014, ceea e a dus la reducerea numărului de incendii produse la pășuni, terenuri agricole, gropi de gunoi de la 130 la 72 incendii (în 2014 au fost 98, iar în 2013 au fost 122).

Asistența Medicală de Urgență și Descarcerare. La nivelul județului Alba, este asigurată în mod integrat de către Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), structurile Serviciului de Ambulanță Județean, Unitatea de Primiri Urgențe și Compartimentele de Primiri Urgențe din cadrul spitalelor municipale și orășenești.

Astfel cele 7 echipaje SMURD Alba (6 Echipaje de prim ajutor și 1 echipaj de Terapie Intensivă Mobilă) au avut 5779 intervenții (4969 în 2015, 4487 în 2014), în medie 15 intervenții/zi (13 în 2015 și 12 în 2014).

În funcție de tipul solicitărilor SMURD situația se prezintă astfel:

Ajutor medical de urgență – 5550 (4740 în 2015, 4325 în 2014);

Descarcerare – 28 (25 în 2015, 30 în 2014);

Asistență de persoane – 94 (99 în 2015, 46 în 2014);

Alte situații – 0 (2 în 2015, 1 în 2014);

Alerte false, întors din drum și deplasări fără intervenție – 107 (103 în 2015, 85 în 2014);

Pe timpul intervențiilor SMURD au fost asistate 5.829 persoane (5210 în 2015, 4.573 în 2014), din care la 5774 persoane (5068 în 2015, 4.518 în 2014) li s-a acordat ajutor medical de urgență sau asistență medicală, iar 55 au fost asistate ca urmare a accidentelor de circulaţie (44 în 2015, 55 în 2014).

Timpul mediu de răspuns al echipajelor S.M.U.R.D. a fost de 10’15” (9’45” în 2015, 10’26” în 2014 și 10’53” – 2013), iar timpul mediu de intervenție a fost de 39’07” (40’23” în 2015, 44’11” în 2014 și 43’51” – 2013).

În anul 2016, echipajul de terapie intensivă a funcționat mai puține zile față de anul 2015 (220 de zile din 365 ceea ce reprezintă doar 60% din timpul necesar) din cauza lipsei acute de medici în cadrul UPU SMURD. Cu toate acestea echipajul a desfășurat 411 intervenții (628 în 2015, 772 în 2014), peste 8 % din totalul intervențiilor SMURD, (medie de 1 intervenții /zi), fiind asistate 465 persoane (656 în 2015, 867 în 2014 și 896 în 2013), aspect care justifică pe deplin necesitatea și utilitatea echipajului.

Au fost monitorizate 2795 (3753 în anul 2015) transporturi speciale, constând în deșeuri periculoase, materiale explozive sau masă monetară și valori.

Inspecția de Prevenire a utilizat toate formele activității preventive, totalul acestora fiind de 4701 acțiuni de prevenire (3571 în 2015, 3801 în 2014).

Astfel, în anul  2016, Inspecția de prevenire a executat un număr de:

1029 activități de control, verificare si auditare, domeniile vizate fiind apărarea împotriva incendiilor și protecția civilă (823 în 2015, 1456 în 2014);

556 activități de analiză, avizare, autorizare, acord (532 în 2015, 564 în 2014);

1283 activități de îndrumare, coordonare, asistență tehnică, soluționare cereri, notificări (1681 în 2015, 1119 în 2014);

1833 activități de pregătire în domeniul situațiilor de urgență și informare preventivă (535 în 2015, 1158 în 2013).

Pe timpul controalelor și verificărilor au fost identificate 4772  de nereguli (4564 în 2015, 4098 în 2014), din totalul acestora 1162 fiind soluționate pe timpul activităților (915 în 2015, 1633 în 2014). Controalele și verificările s-au desfășurat la toate localitățile județului, instituții publice și operatori economici. Față de anii anteriori o creștere semnificativă a reprezentat-o controalele executate la secțiile de votare. Ramurile economice / activitățile principale vizate au fost: sanitar, turism, alimentație publică, cultură, culte, învățământ, silvic, caracter unicat și unități cu grad ridicat de pericol în exploatare, asistență socială, obiective de investiție, prelucrarea lemnului, industria ușoară, etc.

În anul 2016 s-au aplicat un număr de 2355 sancțiuni (2167 în 2015, 2332 în 2014) din care: 2035 avertismente (1798 în 2015, 2169 în 2014) și 320  de amenzi (369 în 2015, 163 în 2014) în cuantum de 1.390.500 lei (1.903.600 în 2015, 282.200 în 2014).

Aria de competenţă şi dotări ISU Alba şi SVSU

Zona de competență a inspectoratului este reprezentată de teritoriul administrativ al județului cu o suprafață de 6.242 km2, ceea ce reprezintă 2,6% din suprafața țării.

În cadrul inspectoratului funcționează cinci subunități de intervenție și un punct de lucru SMURD: Detașamentul de Pompieri Alba Iulia, Detașamentul de Pompieri Aiud, Stația de Pompieri Cîmpeni, Garda de Intervenție Blaj, Garda de Intervenție Sebeș și Punctul de lucru SMURD Cugir care funcționează din luna septembrie 2015, cu personal din cadrul Detașamentului Alba Iulia.

Având în vedere caracteristicile reliefului și ale raioanelor de intervenție ale subunităților, pentru asigurarea criteriilor operaționale (timpul de răspuns în situații de urgență în orice punct al raionului de intervenție de maxim 25 minute, raza medie a raionului de intervenție – între 15 și 30 de kilometri), este nevoie de înființarea de noi puncte de lucru sau subunități astfel:

– în zona de Nord a județului 2 puncte de lucru unul la Baia de Arieș și unul în localitatea Gârda de Sus;

– în zona de Est a județului 1 punct de lucru în localitatea Jidvei;

– în zona de Vest a județului 1punct de lucru în orașul Zlatna.

La nivelul județului, în dotarea echipelor specializate pe tipuri de riscuri și a grupelor de intervenție din componența serviciilor voluntare există: 28 autospeciale pentru stins incendii funcționale, 138 motopompe în funcțiune, 53 boldo-excavatoare, 4 bărci, 2 cisterne transport apă, 22 tractoare, 58 drujbe (motoferăstrău), 21 grupuri electrogene, 16 autoturisme, 10 autocamioane, 3 ATV, 1 microbuz, 788 stingătoare.

Dotări mai importante în anul 2016 cu utilaje de intervenție, accesorii și echipamente au fost realizate la următoarele servicii voluntare: Sebeș, Baia de Arieș, Teiuș, Șugag, Daia Română, Șpring, Valea Lungă, Săsciori şi Mogoș.

Activitățile desfășurate de serviciile voluntare pentru situații de urgență au constat în: 8058 controale de prevenire la gospodăriile populației (8721 în 2015, 8472 în 2014), 224  la instituții din subordinea consiliului local (220 în 2015, 207 în 2014) și participarea la 120 intervenții din care 59,16 % singuri și 40,84 % în cooperare cu serviciile profesioniste pentru situații de urgență (142 în 2015, 151 în 2014).

Dotarea cu mijloace de mobilitate terestră și navală a inspectoratului este asigurată în proporție de 40% cu mijloace de transport, 65% cu autospeciale de intervenție, 21% alte autospeciale, 34% mijloace navale și 66% mijloace SMURD.

În anul 2016 dotarea cu tehnică de intervenție a inspectoratului s-a îmbunătățit ca urmare a proiectelor derulate la nivelul IGSU. Astfel, în anul 2016 au fost primite 7 autospeciale și mijloace pentru intervenție astfel:

O autospecială de stingere cu apă și spumă de capacitate mărită (9000 litri);

Un autocamion de transport materiale la intervenție;

Un autovehicul pentru transport personal, tip microbuz de 16+1 locuri;

Un autovehicul pentru munca operativă;

O autospecială cu echipament specific și transport scafandri la intervenție;

Două bărci de salvare cu motor și chilă de aluminiu;

Un electrocompresor pentru umplerea buteliilor de aer comprimat.

Totuși mai există 10 autospeciale care au o vechime în exploatare de peste 20 de ani (1 autospecială de intervenție și salvare de la înălțimi, 7 autospeciale de lucru cu apă și spumă, 2 autocamioane de intervenție).

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement